''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:46

goed topic hoor maar een onwijs verkeerd gekozen titel :\

idd die ruiter die miste het fatsoen!
maar jij mist ook het fatsoen door alle "westernruiters" met je topictitel over 1 kam te scheren :7

misschien even een moderator vragen het aan te passen?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 03:30

Ik rij gelukkig nooit meer buiten geen last meer van maar die aso motercrossers altijd zo ik moest altijd gewoon vluchten met mijn paard. Heb er een keer bijna tussen gezeten.

Gelukkig was bij ons bij het bos iedereen eigenlijk bekend dus dan reed ik altijd maar een stukje mee. En nooit western ruiters gezien ha ha ha.

Wel een keer een heel aso iemand die met een reflecterende deken reed waardoor mijn paard bijna in de boom klom. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:24

Munnie schreef:
Wel een keer een heel aso iemand die met een reflecterende deken reed waardoor mijn paard bijna in de boom klom. ;)

Sorry hoor, maar daar moet ik toch wel even om lachen :D
Die ruiter had die deken waarschijnlijk met een goede reden om, nl veiligheid. Ik vind het echt not-done om dan iemand aso te noemen }>
Zijn alle ruiters met opvallende/goed zichtbare kleding nu ook aso omdat jouw paard een kleurenprobleem heeft ???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:53

DubbelDun schreef:
Zijn alle ruiters met opvallende/goed zichtbare kleding nu ook aso omdat jouw paard een kleurenprobleem heeft ???

Ja, het is altijd de schuld van een ander, dat weet je toch?!

Geen kennis, geen kunde, geen ervaring; onbewust onbekwaam. Elk gevoel van onzekerheid wordt geprojecteerd op de ´veroorzaker´ en die is dus fout _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:58

DubbelDun schreef:
en ook nog eens van nature vluchtdieren.

Nope.
Vluchtdieren bestaan niet.
Flight or fight = beslissing.

Schrikken is een reflex, vluchten is gedrag. Dat veel paarden zich opgesloten voelen in een situatie die het geen vertrouwen geeft en dit bijdraagt tot de keuze te vluchten is correct, maar nog steeds een beslissing tot gedrág.
Er zijn ook paarden die tot de aanval overgaan. Zijn dat vechtdieren?
Nee, natuurlijk niet. het zijn dieren met situationeel afhankelijke beslissingen mbt flight-or-fight.

Vandaar dat een paard opgevoed en beleerd kan worden. Als het een ´vluchtdier´ zou zijn hoorde het niet op de openbare weg :)*

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:01

Ik snap niet wat Western hiermee te maken heeft?
Deze mensen ontbrak het toevallig aan fatsoen om even in stap te passeren maar om nou een stempel op het western gebeuren te drukken?
Dit heeft niks te maken met geen enkele tak van paardensport maar met een stukje mentaliteit.
Waarom ontbreekt dit volgens jouw alleen bij western ruiters?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:02

Citaat:
Huertecilla
Ja, het is altijd de schuld van een ander, dat weet je toch?!

Geen kennis, geen kunde, geen ervaring; onbewust onbekwaam. Elk gevoel van onzekerheid wordt geprojecteerd op de ´veroorzaker´ en die is dus fout _O-

Generaliseren is zo makkelijk... :7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:05

laetitia schreef:
Generaliseren is zo makkelijk... :7

Heb jij mijn reacties wel gelézen?

´Situationeel afhankelijk´ staat er bijna telkens in.

Inderdaad is dat generiek van toepassing :D

Helaas ook dat er teveel mensen met te weinig benul op een paard stappen, dat er teveel ruiter zonder voldoende benul de openbare ruimte in rijden. Dat ligt alleen aan hén en ook wat hen ´overkomt´ :P

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:07

Ik ben westernruiter maar voel me niet aangesproken hoor :D, wat deze ruiters deden is ronduit asociaal en is niet iets wat we op de westernpaardrijschool leren :P. Volgens mij leren we allemaal dat je elkaar buiten altijd in stap moet passeren toch?!

Zondag ging ik met mijn bebiepoown een rondje lopen om hem een beetje aan het verkeer te laten wennen en op de dijk werden we bijna uit ons hemd gereden door 2 van die zogenaamde stoere binkies die alletwee in hun golfje met mach 3 voorbij reden. Totaal geen besef van hun omgeving!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:12

Draaikolk schreef:
Deze mensen ontbrak het toevallig aan fatsoen om even in stap te passeren ....

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Ik ga dus in de regel al gewoon preventief van het pad op en er in een boog omheen. Wát ook is dan niet mijn probleem, niet mijn schuld, niet wát dan ook.
Ben ik dan vast nóg ´een gék die in galop door het terrein voorbij scheurde´, want een ander heeft het tóch gedaan, wat dat ´het´ ook is, want dit ´het´ is het eigen gevoel van onzekerheid door onbekwaamheid :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:14

San1978 schreef:
Volgens mij leren we allemaal dat je elkaar buiten altijd in stap moet passeren toch?!

Dat hoop ik niet, want dat is onzin. Zie inhoudelijke inbreng op dit topic.

Aan de andere kant: zou wel representatief zijn voor de inhoud van het lesmateriaal....

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:32

persoonlijk passeer ik op een ruim pad ook meestal in een rustig drafje. Als ik zie dat er wat mis is met een paard en zeker als het uitdrukkelijk gevraagd wordt, ga ik uiteraard wel even rustig stappen. Net als HC aanhaalde op de 1e pagina vind ik op een rustig drafje erlangs het veiligste; geen getreuzel, geen paarden die naar mekaar toe willen,...

kan ook zeggen dat het hier totaal niet de gewoonte is om mekaar in stap te passeren... vertragen en netjes mekaar langs laten wel ja, maar moet dat per se stap zijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:37

Nee, maar hier werd uitdrukkelijk gevraagd om naar stap over te gaan. Ik vind het een kleine moeite om dan ongelukken te voorkomen en dat dan ook te doen. Zijn het meisje en het hupsende paard eigenlijk nog niet klaar om op de weg te gaan? Misschien wel, misschien niet. Maar daar heb ik op dat moment geen boodschap aan, de situatie is hoe ze is.
Daarna kan ik nog altijd grommen en brommen en topics op Bokt openen over hoe onkundig al mijn mederuiters zijn ;)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:38

Huertecilla schreef:
San1978 schreef:
Volgens mij leren we allemaal dat je elkaar buiten altijd in stap moet passeren toch?!

Dat hoop ik niet, want dat is onzin. Zie inhoudelijke inbreng op dit topic.

Aan de andere kant: zou wel representatief zijn voor de inhoud van het lesmateriaal....

Sorry, maar ik vind het vrij normaal dat je mederuiters niet vanachter in draf voorbij gaat.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:47

San1978 schreef:
Sorry, maar ik vind het vrij normaal dat je mederuiters niet vanachter in draf voorbij gaat.

ik niet dus. in een rustig drafje ben je iemand tenminste vlot gepasseerd. Ik versta bovendien ook niet dat je je paard al niet onder controle kan houden als er ocharme iemand je voorbij komt gedraafd.

als het gevraagd wordt doe ik het wel ja, maar ik zie niet in waarom ik er continu rekening zou moeten houden met de mogelijkheid dat anderen hun paard niet onder controle hebben.
alsof nog maar de helft van de automobilisten of fietsers rekening houdt met mij en mijn paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:03

San1978 schreef:

Maar hoe passeer jij iemand dan?? Met samen blijven stappen kom je er echt niet langs hoor :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:04

kynshiri schreef:
San1978 schreef:

ik niet dus. in een rustig drafje ben je iemand tenminste vlot gepasseerd.

En dát staat in het wegenverkeersregelement. Daar staat niets over in stap. Dat is een onzinnig verzinsel in het ruiterbewijs.
Ook in het wegenverkeersreglement staat dat elke bestuurder diens voertuig dient te beheersen. Andere weggebruikers mogen daarvan uitgaan, moéten daarvan uit kúnnen gaan.

Kortom; gebrek aan kennis, kunde en vaardigheid is het probleem.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:33

DubbelDun schreef:
San1978 schreef:

Maar hoe passeer jij iemand dan?? Met samen blijven stappen kom je er echt niet langs hoor :D

Ben ik het niet mee eens, ik heb 2 hele snelle stappers en die zijn een ander paard relatief snel voorbij in stap.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:34

DubbelDun schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ben het helemaal eens met HC, wat mij betreft mag je er in rengalop voorbij, alleen meld het even.
Kwam ooit eens een 'jacht' tegen. Ze 'melden' zich wel op tijd, maar echt geholpen heeft het niet :D
Net als een doedelzakspeler in vol oornaat. Die 'melde' zich ook al van verre :+

Maw wil je dit soort situaties uitsluiten moet je idd niet gaan buiten rijden :D

Als ik maar voldoende tijd heb om m'n teugels op maat te pakken vind ik alles prima. :Y)

En ik ga juist expres naar buiten met m'n nieuwe zvpaardje, om het op te zoeken. :D
Zij wil mij uitproberen, prima. Is in de rustige polderweggetjes alle ruimte voor.
(Ik val dus niemand lastig. ;) )

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:57

gr_roos schreef:
Ben ik het niet mee eens, ik heb 2 hele snelle stappers en die zijn een ander paard relatief snel voorbij in stap.

En hoe moet ik dan langs jou komen met een langzamere stapper als ik voorbij jou verder wil in een hogere gang?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:58

gr_roos schreef:

Ah, dus je wíl het niet begrijpen?

Je bent echt niet de enige met snelle stappers.
Waar het om gaat is dat een beetje fatsoenlijk snelheidsverschíl voorwaarde is voor vlot veilig inhalen.

Hoe snel de ingehaalde gaat is irrelevant en die hoeft ook niet langzamer te gaan stappen opdat jij er in snelle stap langzaam voorbij gaat.

Het is gewoon onzin die geen enkele basis heeft. Alleen het vínden door ...... :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:00

CrazyCat schreef:
En hoe moet ik dan langs jou komen met een langzamere stapper als ik voorbij jou verder wil in een hogere gang?

Dan heb je pech _O-

of je gaat er met een boog in galop omheen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:01

Gewoon even vragen of je mag passeren. Doe ik ook altijd, zelfs als ik in stap er aan kom.

Mijn beide paarden zullen niet aan de ren gaan, maar het is imo wel een vraag waard.

HC, wie zegt dat ik het niet wil begrijpen, ik denk dat jij de mensen hier niet wil begrijpen.
Er bestaat ook nog zoiets als fatsoen, maar misschien geldt dat niet voor jou.......

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:07

Als ik achter op een ander paard kom in draf dan kijk ik natuurlijk hoe het andere paard reageert, lijkt me vrij logisch.
Maak bekend dat ik eraan kom en vraag of ik er in een rustig drafje langs kan. Zo niet ga ik stappen, maar dan verwacht ik dus wel dat die ander even in houdt zodat ik er vlot langs ben in stap.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:21

Crazy Cat, ik heb geen moeite met passerende paarden en zoals jij het doet vind ik het ook normaal. Zo doe ik het ook, maar er zijn zat mensen die je als een ongeleid projectiel voorbij gaan, omdat dit nu eenmaal "hun" galoppad is en daar moet dan iedereen voor wijken. Ik heb ook een kennis die dit doet en daar irriteer ik mij aan. Maar zoals al eerder gezegd, mijn paard verschiet er niet van en mijn pony wordt wat dribbelig. Toch ook wel een kwestie van opvoeden, want het zijn beide geen dooie dienders.