stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:49

Bij mijn ruinen kan ik beter afstappen, bij mijn hengst 100% erop blijven zitten...

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:44

Ik blijf er ook liever op zitten :) Dan heb je meer te vertellen dan ernaast idd...
Ik ben er 1 x afgegaan, ik moest over een "eng" bruggetje. Toen ben ik eraf gegaan omdat ze er echt niet over wou. maar dat was gewoon aanstellen xD Toen ik ernaast liep ging ze er wel over.
Toen kwam ik er even later achter dat ik de verkeerde kant op ging dus moest ik terug en weer over het bruggetje, toen ben ik erop blijven zitten en liep ze er zo overheen :D Maar anders ga ik er liever niet af..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:34

ET_Zoe schreef:
Ik blijf er ook liever op zitten :) Dan heb je meer te vertellen dan ernaast idd...
Ik ben er 1 x afgegaan, ik moest over een "eng" bruggetje. Toen ben ik eraf gegaan omdat ze er echt niet over wou. maar dat was gewoon aanstellen xD Toen ik ernaast liep ging ze er wel over.
Toen kwam ik er even later achter dat ik de verkeerde kant op ging dus moest ik terug en weer over het bruggetje, toen ben ik erop blijven zitten en liep ze er zo overheen :D Maar anders ga ik er liever niet af..

Hoezo was dat "gewoon aanstellen"? Heel veel paarden durven niet als eerste over een enge ondergrond, als dan de baas afstapt en voor gaat, lopen ze braaf achter de baas aan en leren daarmee dat het bij nader inzien niet eng is. Dat is ook het nut van afstappen bij enge dingen. En dat heb jij met dit voorval ook weer duidelijk bewezen ook al besef je het zelf niet. ;)

_MG

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:13

Wanneer mijn pony écht met geen mogelijkheid verder gaat, of hij gevaarlijk gaat doen (dus dribbelen, springen, draaien) bij drukke wegen oid stap ik altijd af. Wanneer ik hem dan aan de hand leidt, wordt hij gelijk rustiger en stopt eigenlijk altijd wel met springen. Ik kan dan in stap voorbij lopen en weer opstappen :)

JuliaSandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:11

Ik denk dat ik zelf eerder af zou stappen, maar het hangt idd van de situatie af.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:45

Ik zou zeker afstappen. Jouw veiligheid gaat voor. Bovendien, als je een goede leider voor je paard bent kan hij meer steun bij je zoeken wanneer je ernaast staat dan wanneer je erop zit. :)

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 01:26

Ik blijf erop, heb liever dat hij opzij springt met mij erop dan opzij springt op mij.. :+ Hij mag nog zo doordraaien als wat, ik blijf erop.. Want anders krijg je zo'n situaties dat je er niet meer op geraakt.. ;)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:23

amyve schreef:
Ik blijf erop, heb liever dat hij opzij springt met mij erop dan opzij springt op mij.. :+ Hij mag nog zo doordraaien als wat, ik blijf erop.. Want anders krijg je zo'n situaties dat je er niet meer op geraakt.. ;)

En als je er af valt? Dan moet je er toch ook terug op kunnen?
Als je absoluut niet op- en af kan stappen buiten moet je eerst aan je conditie gaan werken voordat je naar buiten gaat.
Als je dat teminste op deze manier bedoelde.

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:06

Meestal blijg ik er gewoon op, want als je naast hem loopt gaat die irritant doen.
En erop heb ik meer te vertellen ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:16

Candace schreef:
Ik vind het vrij dom om eraf te stappen, je hebt dan zoveel meer kans op een trap van je paard of een paard wat er vandoor gaat! Ik voel me altijd veel veiliger als ik erop blijf zitten. dan ga je er maar vandoor, so what? Liever dat en m dan na eventjes weer netjes terug hebben dan dat ie weg rent zonder mij! Plus dat wanneer je afstapt je je paard laat merken dat er iets engs aan komt als je het vaker doet. Misschien schrikt je paard wel helemaal niet als je gewoon rustig door probeert te stappen! ;)

hij was al aan het draaien bokken op de weg.. terwijl ik hem in hield..
en die auto's rijden hard.. daar is niks doms aan om dan in deze situatie af te stappen.
op stal zeiden ze ook als je niet was afgestegen kon je ook op de weg belanden als je viel of tegen die hard rijdende auto aanknallen..
ze rijden hier echt hard op landbouwweg.. en het is nu gebeurd.

vaak blijf ik zitten maar toen niet.

vorig jaar met een vrachtwagen die keihard doorreed die was al voorbij voordat mijn paard om kon draaien..
en langer geleden ging het bijna fout met een groepje
met een trekker waarbij het voorste door de andere paarden niet verder na achteren kon en de weg dus op sprong..die amazone zag dus de scherpe punten van de bek van de trekker opzich afkomen.. die kerel stopte niet eens direct.. gelukkig kon ze haar nog wegtrekken en de remde de trekker af

of je nu alleen of samen rijdt er kan altijd wat gebeuren. het blijven levende dieren.
hij kent auto's trekkers vrachtwagens.. en ik hoef dan ook geen inham in.

ik doe de volgende keer weer wat me het beste lijkt. als dat afstijgen is doe ik dat.
maar als het nog lukt het gaat soms zo snel.. doe ik de teugels over het hoofd heb je iets meer lengte.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:24

ik heb de topic gestart toen omdat de eerste die ik er over sprak ook zie van eropblijven,. en ik erover na dacht..wat doe je..

maar de dag erna met een groepje ruiters op stal veranderde diegene ook wat van mening. er had meer kunnen gebeuren erafvallen/botsing/op hol ect kunnen gebeuren gellukkig is er niks gebeurd.

meestal blijf ik zitten als ik anders denk in de situatie spring ik er af.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:30

Ik begrijp niet waarom er zoveel mensen zijn die erop blijven "veiliger" vinden. Als het goed is zijn de meeste paarden aan de hand beleerd, hebben op jonge leeftijd al schriktraining gehad waarbij er niemand op hun rug zat, dus blijven in principe (tenzij ze geen vertrouwen in jou hebben maar dan gaan ze met jou op de rug er ook vantussen) juist bij je. Vaak willen ze je goed kunnen zien, om jouw reactie op het enge iets te peilen. Bovendien kan je aan de hand een klein foutje (zelf beetje gespannen zijn) veel beter verhullen dan op de rug, waar je paard elke spierspanning voelt.

Volgens mij zit het vaak gewoon tussen de oren dat je er beter op kan blijven zitten, dat is je gevoel. In de praktijk hoeft dat niet altijd zo te werken en met enge dingen geld zoals met alles: Als jij vertrouwen geeft aan je paard (soms is dat door af te stappen, soms door tegen je gevoel in wat meer teugel te geven, of wat minder been of zo) krijg je dat ook terug.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:50

Tuurlijk zijn de paarden goed aan de hand beleerd, maar als ze echt schrikken en bang zijn hebben ze geen oog meer voor degene die ze vast heeft en zijn ze meestal sterker, zodat ze zich los kunnen trekken.

Maar bij er op zitten kan het ook link zijn als ze wegspringen naar plaatsen waar je liever niet wilt zijn (sloot, prikkeldraad, voor het verkeer).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:23

Ik zou erop blijven zitten, omdat ik dan voor mijn gevoel meer controle heb en meer kan.
Als ik ernaast sta en hij rukt zich los, dan is hij weg.
Het ligt natuurlijk ook aan de situatie. Ik ben ook weleens afgestapt, maar heb daarna net zo lang gekalmeerd tot ik weer op kon stappen.

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:38

Ik ga hier in mee, dat het per paard verschilt.

Zoals ik hierboven al van velen heb gehoord, is dat zei er liever af gaan als blijven zitten.

Ik stap toch echt 100 procent liever af!
Zodra mijn pony iets engs ziet, heb ik er echt veel meer over te zeggen als ik er naast loop als dat ik er op zit.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:39

Als een auto naar mijn mening mij te hard benaderd wordt mijn pony ineens "heel vervelend"
Ik ga dan op tijd midden op de weg rijden (ik praat hier over een b weg) en dan moet diegene wel afremmen om erlangs te kunnen.

De auto's hier in de omgeving reageren vaak wel netjes op een handbeweging of ze wat rustiger willen naderen.. de trekkers overigens niet.
Vrachtwagenchauffeurs zetten voor mij altijd hun wagen uit :) super vriendelijk dus!

Ik blijf gewoon op mijn pony zitten, dan heb ik er meer over te vertellen en krijg je ook geen situaties dat het dier wegrent oid.

_Marianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:07

Ik stap af. Mijn paard kan erg druk zijn en slaat nogal snel op hol. Bovendien heb ik meer zekerheid als ik er naast loop dan erop. Ben er ooit blijven opzitten toen een ander paard weggalopeerde en mijn paard wou per se dat ander paard inhalen :roll: en ik had alles geprobeerd om hem rustig te houden maar tevergeefs, het was een smal baantje en er was een bocht van 90° dus voltes rijden e.d. was geen optie om hem terug naar stap te krijgen. En zelfs in die bocht remde hijzelf niet af waardoor we beiden vielen, gelukkig niks voorgehad, hij stond snel terug op en heeft zo nog het ander paard kunnen inhalen...
Tja ik weet wel dat je echt de baas moet zijn over je paard en hem in controle moet houden, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan met zo'n vluchtdier. Het kan van paard tot paard verschillen, maar met die van mij stap ik liever af zodat ik zeker ben dat ik degene ben die de touwtjes in handen heeft. Dit is alleen op buitenritten, op de piste is hij braaf, schrikt af en toe weg als er een tractor voorbijsnelt en in die situaties ga ik niet afstappen, puur omdat ik op een piste ook meer zekerheid heb dan op die baantjes en wegen van een buitenrit.

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:42

Ik riep altijd dat ik altijd erop zou blijven zitten.

Maar een paar weken geleden moest ik toch afstappen. Ik deed een buitenrit in een nieuwe omgeving en opeens kwamen we bij een bruggetje, en hij stond in 1 keer stil. Nu was het een drukke zomerse middag in een zeer toeristisch dorp dus ik blokkeerde het fietspad en veel fietser durfden niet langs ons, wat ik niet zo gek vond want meneer ging van links naar rechts en in zijn achteruit!
Toen er een ventje op zn fietsje heel hard ging huilen omdat hij voorbij wilde maar het paard zooo eng vond en ik hem niet vooruit kreeg besloot ik toch maar af te stappen, al had ik daarna een probleem, aangezien hij 1.83 is kom ik er zonder krukje nevernooit niet meer op!
Omdat omdraaien niet in mijn woordenboek staat, want dan weet ik dat we nooit meer over bruggetjes gaan, ben ik er wandelend met hem over gegaan en dat deed hij wel, zijn angst was opeens weg! Ben daarna weer terug erover gewandeld en heb toen een andere route ( zonder bruggetjes) uitgekozen. Heb eerst een opstap plekje gezocht, gelukkig kwam ik vrij snel langs zo'n grijs kastje die je wel eens langs de weg ziet staan, en kon ik er zo weer op.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:04

dat ligt aan het paard

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:24

ik blijf er op zitten.

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:51

Zolang het paard mij nog op mn rug houd, blijf ik er op zitten.
Wanneer het een soort rodeo wordt, tsja, dan lig ik er af.
Maar zal er dus niet vrijwillig afstappen.

Ik rijd ook op een paard wat begint te dribbelen bij snelrijdende auto's en dergelijke.
(zelfs soms alleen bij stilstaande hekjes ??) maar blijf zitten.
Als ie went dat je afstapt als ie gaat dribbelen, is het einde zoek, want die van mij zoe er dan n spelletje van maken..

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:53

Op zo'n moment doe ik wat goed voelt.
En ieder paard is verschillend, maar meestal stap ik af in gevaarlijke situaties.

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:18

Het ligt aan de situatiie! Ik rij heel veel buiten & blijf er meestal opzitten..Maar het komt wel eens voor dat ik voor de veiligheid afstap! 8-)

PuuNGekk13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:46

Ligt idd aan de situatie. Het liefst blijf ik erop zitten. :)
Heb ik meer te vertellen. :Y)

Lisa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:41

ik zou erop blijven mijn paard is dan tog rstiger