Wie rijd nog meer het liefste alleen buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Re: Wie rijd nog meer het liefste alleen buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:44

Ik rijd zelf ook het liefste alleen. Heerlijk het tempo van je paard en jezelf bepalen. Op de stal waar ik nu sta staan voornamelijk friezen en de meeste zijn toch wat langzamer in tempo als mijn dravertje. Ze past zich ook wel aan, maar na een uurtje wilt ze toch liever even doorlopen en gaat dan wat lopen drammen de ene keer erger als de ander ligt er ook aan hoe langzaam het andere paard loopt. Kan het haar ook niet altijd kwalijk nemen zeker niet als er veel dazen zijn en ze lek gestoken wordt en de rest gewoon rustig blijft doorstappen op een tempo waar menig wandelaar je nog voorbij kan lopen, haha.

Maar ik ben 2 jaar geleden van het paard gevallen, en had me telefoon in de zak maar was zelf niet in staat op die eruit te halen. Gelukkig gebeurde het in de rijbak en waren er nog meer mensen maar moet er niet aan denken hoe het was afgelopen als ik buiten zou zijn geweest alleen. Paardlief rent wel terug naar stal, maarja waar moeten je stalgenoten je precies gaan zoeken? Om die reden ga ik nu bijna altijd wel met iemand anders naar buiten, wat inderdaad wel vaak lastig met afspreken is. Wanneer je alleen gaat kun je gaan wanneer het je uitkomt, paard opzadelen en gaan, heerlijk!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:47

Ik vind het heerlijk.
Met mijn pony ging ik vaak alleen, met meerdere paarden werd hij altijd erg druk.
Paard is nog niet zo lang onder het zadel dus daar ben ik nog niet mee naar buiten geweest.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:03

Ik. ;) Ik vind het echt heerlijk om alleen met me paardje over de weg te gaan. Gewoon lekker eigen tempo, gaan draven wanneer ik zelf wil, gaan stappen wanneer ik zelf wil, en lekker gaan crossen op chille stukjes, zonder dat je het elke keer met de ander moet overleggen.

Nou moet ik wel zeggen, ik heb me paard nu bijna 2 jaar, maar het 1e jaar ben ik niet alleen met haar over de weg geweest. Gewoon omdat ik toch nog niet echt dat gevoel had dat het kon. Dus ging ik elke keer met een ander paard of met iemand op de fiets ernaast. Maar nu een halfjaartje, gaat het zo lekker, het gevoel dat er op het begin nog niet was is er nu écht. Ik kan echt alles met dr, en ik heb echt het gevoel dat ik de hele wereld met dr kan oversteken. Alleen naar duin, grote rondjes over de weg, langs de drukke wegen, zonder zadel buiten rijden gaat trouwens ook goed de laatste tijd! Dat zijn dan nog wel echt kleine rondjes van 5 minuten, maar het voelt gewoon zo goed!
En natuurlijk vind ik het ook wel leuk om afentoe met iemand anders buiten te gaan rijden, maar toch kan ik in me eentje chiller rijden, gewoon samen met je paard, zonder dat je met de ander rekening hoeft te houden.

En nee, voorderest ben ik niet egoïstisch of arrogant hoor ;) !

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:18

Ik rijd in de bak het liefst alleen, dan kunnen we rustig alles doen en hoeft je niet steeds o daar komt die dan maak ik een volte of een gebrokelijn als je net iets anders wilde doen. En buiten vind ik met zn tweeen het fijnste: In me uppie dat vind mijn paard verschrikkelijk dat lijkt het alsofs ze helemaal niet vekeers mak is. Zodra er een paard mee rijd is ze zo mak als lammetje. Ik heb het wel nog eens geprobeert maar het word dat gwoon apsoluut geen leuke rit meer..
Ik kan met het alleen rijden goed voorstellen. Het is dat heelijk rustig, alleen mijn paard heeft geen rust meer dus zo rustig is het nou ook weer niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:34

blensink schreef:
Graag zou ik willen dat je me antwoord geeft hoe ik de takken kan zien als ik in de bergen in het donker rijd met mijn paard.
Want ik zie dus werkelijk echt niets, nu is dat niet het ergste probleem want Flash blijft stilstaan als ik in gevecht zit met wat takken :D
Maar vind het toch makkelijker als ik ze kan zien.

Wortels eten en in het donker je ogen echt de tijd geven te wennen. Niet in lichtbronnen kijken.
Zoals ik al schreef is een limuneus horloge vlak voor je ogen al genoeg om weer lang te moeten wennen aan het donker.

Begin met rijden bij volle of bijna volle maan.
Is verbázend hoe veel je ziet.

Ik kon me 20 jaar geleden gewoon niet bij benadering voorstellen dat je op maanloze nachten in galop door het terrein kan crossen. Dat lag volledig buiten mijn referentiekader, bestond niet voor me.
Een winter in Polen met veel paardrijden ook ´s nachts was een openbaring. Dat was door de sneeuw makkelijker maar het was wel de stap naar hier gewoon doén. Anders was het echt niet in me opgekomen om in het donker bergtochten te maken.
Inmiddels erg veel geleerd met vallen en gelukkig opstaan 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:47

twinducklin schreef:
Paardlief rent wel terug naar stal,

Da´s nie best.
500 kilo ongeleid projectiel door de openbare ruimte. Niet erg veilig voor de andere gebruikers van die ruimte.

Ook gaat daar je kans zélf weg te komen van waar je ligt mee op de loop.
Het is veiliger als je paard bij je blijft. Als dat niet zo is, neem dan een veiligheidslijn mee.
De aziatische ruitervolkeren reden met een lang leidtouw los in hun gordel gelusd.
Veel GreatPlains indianen reden met een sleeplijn die met hen viel. Vergelijk touw achter de boot van een solo-zeiler.

hc

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:52

Ik rij elke ochtend om 8 uur.........heerlijk stil nog in het bos, reeen, konijnen, dauw..........alleen met je paard weg van de bewoonde wereld, in galop en alles om je heen vergeten! Er is geen beter begin van de dag!

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:59

quintusgl schreef:
Ik rij elke ochtend om 8 uur.........heerlijk stil nog in het bos, reeen, konijnen, dauw..........alleen met je paard weg van de bewoonde wereld, in galop en alles om je heen vergeten! Er is geen beter begin van de dag!

Dat doe ik dus om half 7 's morgens, heeeeeeeeeeeeeerlijk!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:15

Huertecilla schreef:

En hoe weinig zonder maan in een bos, paardlief ook niet :P

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:48

quintusgl schreef:

:( jarloers

ik moet werken en woon niet bij de bossen |(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:28

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

En hoe weinig zonder maan in een bos, paardlief ook niet :P

Belangrijke les is dat je om ´zwarte gaten´ heen rijdt tenzij jouw paard én aangeeft te zien waar het gaat én weet dat er max.doorrijhoogte boven diens oren nodig is voor jou 8-)

Als je in het donker met zijn tweëen op pad gaat is het verrassend om te ervaren hoe geluidloos paarden door het terrein kunnen gaan. Zonder zicht kun je elkaar op 10 meter afstand kwijt zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:38

Dat was inderdaad de les na 1 mislukte nachtelijke poging of precies het foute moment (met twee paarden waarvan dan nog wel één lichtgevende witte). Als er echt geen licht is zien paarden ook niet veel meer, en dan draaien ze maar wat in het rond of gaan wat anders doen als wandelen :D
Moet tot mijn schaamte bekennen dat we de weg hebben weer gevonden bij het groenige schijnsel van een gsm-scherm en dan nog onder de schrammen thuis kwamen door alle takken die we gemist hadden :7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:39

Bandida schreef:
Als er echt geen licht is zien paarden ook niet veel meer, en dan draaien ze maar wat in het rond of gaan wat anders doen als wandelen :D

Die ene ervaring was voor jullie paarden óók die ene ervaring. Kan net zo goed vertellen dat ze niet begrepen dat nu ineens zíj de route moesten zoeken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:47

Huertecilla schreef:
Kan net zo goed vertellen dat ze niet begrepen dat nu ineens zíj de route moesten zoeken.

Dat was wel duidelijk ja, als het aan hen had gelegen hadden we daar nu nog gekampeerd :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:33

Vandaag weer een rondje van zo een 25 kilometer gereden alleen met mijn paard. Had aleen wel een flinke discussie onderweg...met haar..over het tempo... Dus ook als je alleen rijd kan je discussies hebben :D

In het donker rijden doe ik ook in de winter. Hoewel donker...in Nederland is het natuurlijk nooit echt donker..veel teveel lichtvervuiling hier.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 23:28

quintusgl schreef:

Dat lijkt me dus echt heerlijk :+: Idd goed begin van de dag!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:37

quintusgl schreef:

Dat is denk ik inderdaad het beste begin van de dag! Wat heerlijk zeg! :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:45

Heerlijk!! ik ga het liefste lekker alleen, heerlijk alleen mijn paard en ik. Ik kan zelf het tempo bepalen, sprintje trekken (kan niet met een ander paard, dan wordt het racen en gek doen), mijn eigen route bepalen. Liefst ga ik ook vroeg. Enige is, ik ben 3 maanden terug van mijn paard gevallen en daarbij mijn rug gebroken, das dan wel zuur als je in een greppel ligt in je eentje. Gelukkig had ik mijn telefoon bij me.

Ik durf nu niet zo goed alleen meer, dus ga nu vaker met stalgenootjes, ook heel gezellig hoor, maar het liefst ga ik lekker alleen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:53

_Chantal89 schreef:
quintusgl schreef:

Dat is idd superrrr!!!!

Ik ga morgen ochtend vroeg ook weer.
Eerst mijn krantenwijk en dan lekker met Wacky op pad!
Alles is nog rustig, geen mens te bekennen en alles ruikt heerlijk fris, vooral als het een beetje heiig is.

Dan ben ik rond 10 uur terug en heb ik al heel wat gedaan.
Je hebt dan het gevoel dat je het maximale uit een dag hebt gehaald! :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:15

Huertecilla schreef:
twinducklin schreef:
Paardlief rent wel terug naar stal,

Da´s nie best.
500 kilo ongeleid projectiel door de openbare ruimte. Niet erg veilig voor de andere gebruikers van die ruimte.

Ook gaat daar je kans zélf weg te komen van waar je ligt mee op de loop.
Het is veiliger als je paard bij je blijft. Als dat niet zo is, neem dan een veiligheidslijn mee.
De aziatische ruitervolkeren reden met een lang leidtouw los in hun gordel gelusd.
Veel GreatPlains indianen reden met een sleeplijn die met hen viel. Vergelijk touw achter de boot van een solo-zeiler.

nou ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar als ik van mijn tank van 170 afdonder en die galopeerd weg dan hou ik hem niet aan een lijntje en het idee om dat als gordel om te doen dat paard sleept je overal mee heen dan heb je als je terug bent geen vel meer op je lijf staan, laat hem dan maar over de weg na huis gaan.
hc

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:19

Ik ga ook het liefst alleen.
Ben net nog een rondje door de duinen gegaan.
Ik vind het heerlijk. Lekker tot rust komen, beetje om me heen kijken & lekker verhalen vertellen aan mn paard.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:11

Ik ga ook alleen het liefste alleen, alleen vind ik dat ik meer met mijn pony bezig ben en meer om hem denk dan dat ik met meerdere bem. Ik doe het ook het liefste rustig aan en af en toen rustig galopje, met meerdere paarden gaat die van mij crossen en maakt er een wedstrijdje van. En ik ga meer op buitenrit voor de ontspanning.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:12

Ik, maar.. ik ga ook eigenlijk alleen maar naar buiten als ik alleen wil zijn..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:18

_Chantal89 schreef:
quintusgl schreef:

Vanmorgen waren er 2 reeen op het zandpad aan het spelen. het leuke van op een paard zitten is dat de reeen jou niet doorhebben en het paard gewoon vinden. Tot 5 meter afstand belven ze staan en toen rende ze weg. 10 Meter verder schrok Porva (mijn paard) zich het apezuur. De bosjes naast het pad bewogen en er kwam een kleine bambi uit op een meter afstand van Porva haar benen. Dan zit ik dus echt met een grijns op mijn gezicht.
Ik weet dat ik een geweldige plek tot mijn beschikking heb (bos en zandpaden kilometers achter elkaar met af en toe een weg oversteken), ben er ook heel blij mee. Maar ja, straks kan het niet meer zo vroeg als het nog lang donker is........dan gaan we maar weer naar wat later op de dag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:26

Soms is het heerlijk om alleen te gaan en soms gezelliger met een stalgenoot.

Alleen helaas geen bos hier en alleen maar polder met drukke wegen.