Bellen te paard, verboden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:28

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Ondanks deze stevige mobiel en de com-sats heb ik liever een extra kursus gevorderde bergredding dan de mobiel mee.

Dat heeft toch niks met elkaar te maken? Het een sluit het andere niet uit.

Ja, dat klopt. De mobiel is zinvol om op terug te kúnnen vallen wanneer de noodsituatie voorbij zelfhulp gaat.

Mijn praktijkervaring wijst uit dat mensen eerder bellen dan zelf de broek ophouden. Ik ervaar de valkuil.
Uiteraard doet niemand op Bokt dat. Elke ruiter weet dat paardrijden een risicoactiviteit is en is op de mogelijke gevolgen voorbereid.
Dán heeft de mobiel toegevoegde waarde en heb ik níets opgemerkt :D

Overigens ligt dat wel buiten het ts. Als ik niet ríj, stap ik af. Is elementair niet onnodig belasten van mijn paard.
De combinatie noodhulp inroepen voorbij zelfredzaamheid en rijdend bellen is.... uitzonderlijk. Die uitzonderlijke nood breekt wet en is dus een non-onderwerp voor de wet.

hc

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:41

Huertecilla schreef:
wizewo schreef:
HC, daar heb je een noodfluitjes voor. Heb je die? Zijn ook iets steviger dan een gsm.

Grapje?
Dat werkt wellicht in megadicht bevolkt NL, hier verspil je er alleen hoognodige energie en idem lucht mee.

Overigens; ook als de gsm aangeeft geen bereik te hebben, bel in geval van echte nood wél 1-1-2.
1-1-2 wordt ook door com-stats opgepikt en doorgegeven. Ook als je geen saldo hebt.
Ik had in het ravijn gewoon pech dat de rotswanden signaal tegenhielden.
Heb na de eerste noodstuiter inmiddels al jaren een ´rugged´ mobiel. Onverwoestbare ´koelkast´ :D
Ondanks deze stevige mobiel en de com-sats heb ik liever een extra kursus gevorderde bergredding dan de mobiel mee.

Juist met paardrijden loop je ten opzichte van hiking relatief hoog risico op potentieel fatale zaken als een ingeklapte long, dijbeenbreuk en shock. Vreemd genoeg lees je hier nérgens wat over op enig forum over trekking te paard, doch wel príma expert-informatie over op fora van bergwandelaars.
Het extra voordeel is dat je eigen vaardigheid altijd bij je hebt en niets weegt.

hc

p.s. zet in je mobiel het in geval van nood te waarschuwen nummer onder ´AA.naam´ in je telefoonboekje. Dat staat dan bovenaan.

Nopes, geen grapje, bloedserieus. Noodfluitje hoor je km's ver. Zeer irritant K*t geluid en slecht voor je eigen oren, er was zelfs een bepaald signaal voor (volgens mij iets van om de minuut 10 s blazen, maar dat weet ik niet meer zeker).

In je mobiel kun je noodnummer beter onder het internationale codewoord "ICE" zetten. In Case of Emmergency en gekend door bijna alle hulpverleners. Of beide, dan ben je zeker dat ze iets kunnen vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:08

wizewo schreef:
Nopes, geen grapje, bloedserieus. Noodfluitje hoor je km's ver.

Zijn hoge tonen, korte golflengte, ketst onder een kleine hoek terug van belemmerende oppervlakken.
Uit een ravijn of riviergeul komt het recht omhoog = geen bereik. Idem bossen. Werkt daarom vooral in open gebied.
Neem het echter gerust mee. Het kán helpen.
Je kan zeker te paard echter niet alles meenemen en ik maak andere keuzes. N.a.v. dit topic net even naar de houdbaarheidsdatum van pijnstillers in mijn tasje gekeken en ze vervangen. Dat is een hoefijzer-tasje zoals elke cavallerist vroeger aan het zadel zat. Dát is mijn gens: wat daarin past is de nood-kit. Mobiel hoort daar bij. Als de mobiel mee moet, moet de kit mee; als de kit mee moet, moet de mobiel mee :D
Dat sluit sommige zaken uit en niet alles heeft een alternatief gebruiksdoel. Zo heb ik standaard een als knevel en ter zadel(nood)reparatie bruibare strap als riem om. Bijvoorbeeld.

ICE is leuk, maar in de spaanstalige wereld is een campagne over AA gevoerd. Dat heeft als voordeel dat men het eerste nummer kan kiezen en niets hoeft te zoeken.
De slagzin: ´maak van hupverleners geen spoorzoekers´ is hierbij afgestoft.
Gebruik het gerust beíden ja.

Neem de mobiel mee. Laat het echter niet tot valse veiligheid verworden!

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:13

Huertecilla schreef:
Drie weken terug op een rit nog zelf een brandje geblust Waratje. Met losse aarde gooiend de vlammen gedoofd. Nablussen/afkoelen met water m.b.v. vanuit een waterloopje hervulde drinkflessen.

Da's leuk, maar dan moet die losse aarde en dat waterloopje wel beschikbaar zijn en bij een gezellig bosritje van een uurtje heb ik hier echt geen water bij me. Bij een slooppand dat gewoon in de bewoonde wereld staat, 5 minuten rijden voor de brandweer, ga ik echt niet moeilijk doen. Als het op de heide was geweest had ik wellicht andere actie ondernomen, dat hangt nou eenmaal af van de situatie.
En dat ze in de spaanstalige landen een actie doen over noodnummers achter AA. zetten is ook zeer nuttig voor mensen die naar Spanje gaan, maar hier in NL en directe omstreken is ICE de aanbevolen code. Daarvan kun je vinden dat het niet handig is, maar dat is waar de hulpverleners hier op getraind worden en daarmee is het dus ook de beste code om te gebruiken.

En verder zie ik het probleem niet om bij een ernstig kreupel paard (bijvoorbeeld door een konijnenhol) te vragen of je met een trailer kan worden opgehaald, dat is toch een stuk aardiger voor het paard als het niet 10 km maar slechts 2 km stokkreupel hoeft te lopen.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 02-09-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:26

Nee waratje, je moet zelfredzaam zijn. Dus als je paard in een konijnenhol heeft gestapt, dan moet je zelf z'n been spalken met het op de grond liggende hout en 'm daarna op je rug mee naar huis slepen. Het is namelijk uit den bozen om anderen met jouw problemen op te zadelen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:30

Waratje schreef:
En dat ze in de spaanstalige landen een actie doen over noodnummers achter AA. zetten is ook zeer nuttig voor mensen die naar Spanje gaan, maar hier in NL en directe omstreken is ICE de aanbevolen code. Daarvan kun je vinden dat het niet handig is, maar dat is waar de hulpverleners hier op getraind worden en daarmee is het dus ook de beste code om te gebruiken.

Gebruik het als je wel eens in het zuiden op vakantie gaat gewoon beiden. Klaar.

Een kreupel paard laten ophalen of niet is een keuze die van variabelen afhangt. Voor je van een berg op een met aanhanger bereikbare plek ben loop je ook al een eind.
Ik heb het in alle ruigrit-jaren niet nog niet bij de hand gehad gelukkig. Hoewel poep gebeurt en niets uitgesloten is, is dat in mijn perceptie een zeer belangrijk resultaat van de manier van houden/beleren/rijden. Het was een hoofdreden.
Heeft echter niets met de telefoon van doen. Alhoewel, wel met het voorkomen van deze daarvoor nodig te hebben ;)

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:36

Huertecilla schreef:
blensink schreef:
Mijn paard is het tegenovergestelde en gaat automatisch stil staan als ik gebeld word :+

Beter uit dus.

Ik heb de mobiel sóms bij me voor het thuisfront. Ik ervaar het zelf als een vals gevoel van veiligheid; het voorkomt niets.

Het mág echter wel, bellen te paard. Wéttelijk dan. Iemand die met mij op pad is kan gelijk zijn/haar eigen padvinden als het ding onderweg gebruikt wordt :D

hc

Nee hoor ik laat hem aan!
Wat jij zegt het thuisfront word weleens ongerust zo kunnen ze contact met me opnemen.
Als ik hem meeneem maar uit zet, kan ik hem net zo goed thuislaten want dan weet ik nog niet of ze aan het bellen zijn ;)

Ik weet nooit van te voren hoelang ik wegga of waar ik heen ga er zijn nog verschillenede bergen die ik niet ken en ga dus vaak op ontdekking uit.
Aangezien ik hoofdzakelijk alleen rijd worden ze thuis ongerust.
Mijn paard gaat stil staan als mijn telefoon gaat, dit wil niet zeggen dat ze een noodstop inlast :D .
Ik heb het haar geleerd stil te gaan staan als ik gebeld word of zelf bel.
Uiteraard ben ik niets anders dan alleen maar met mijn paard bezig gedurende het buitenrijden.
Want we zijn met z'n tweeen en dus volop op elkaar geconcentreert.

Tevens vind ik het voor mezelf prettig het ding mee te nemen, inderdaad wat al gemeld is als mijn paard iets overkomt onderweg.
Je weet waar we af en toe over heen en onderdoor gaan en even makkelijk naar huis lopen doe je hier niet :+ .

Toch snap ik jou heel goed :j , maar ik ben persoonlijk toch erg blij met mijn mobiel, misschien omdat ik een vrouw ben en iets minder avontuurlijk ben aangelegt voel ik me toch wat veiliger :+ .

Abiola

Re: Bellen te paard, verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:40

En het thuisfront zou ook met een noodgeval kunnen zitten, en als je mobiel dan uit staat, heb jij daar geen weet van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:45

blensink schreef:
Toch snap ik jou heel goed :j , maar ik ben persoonlijk toch erg blij met mijn mobiel, misschien omdat ik een vrouw ben en iets minder avontuurlijk ben aangelegt voel ik me toch wat veiliger :+ .

Dat zal ook een rol spelen.
Als ik ergens ´ruig´ aan het doen ben en mijn lief zou bellen over hoe lang het nog gaat duren schiet dat in twee verkeerde keelgaten.
Ik ervaar dat als een veel te relativerende en dus ongewenste castratie van míjn ´avontuurbeleving´ en ook legt het hoe onbedoeld ook tijdsdruk op. Beiden mijn perceptie en dus mijn realiteit.
Ik neem het ding mee op ruigere ritten en dat ís heel wat toch?! :D
Is geen punt van discussie overigens; is voor we samen in het diepe van een duurzame relatie sprongen be- en afgesproken.

Sta ondertussen bij de Junta de Andalucía op de lijst voor een serieuze bergkursus :D

Even over de beleving: er zijn hier veel plaatsten die als een tijdwrongel zijn. De ´Verborgen Valleien´ zijn een goed voorbeeld. Die zijn zó mooi dat je het gevoel hebt dat áls er eenhoorns en elfjes zouden bestaan, zouden de dáár uit het gewas komen.
Je moet er toch niet aan dénken dat je daar samen met je paard van de klim uitrustend aan het genieten bent van de surrealistische omgeving en ... TRRRRING!!!!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6VMJS6N.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZCINUKD.jpg (déze genomen tijdens hike, maar rij daar ook)

Nee. Dat ding staat uit.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:49

Huertecilla schreef:
Als ik ergens ´ruig´ aan het doen ben en mijn lief zou bellen over hoe lang het nog gaat duren schiet dat in twee verkeerde keelgaten.
Ik ervaar dat als een veel te relativerende en dus ongewenste castratie van míjn ´avontuurbeleving´ en ook legt het hoe onbedoeld ook tijdsdruk op. Beiden mijn perceptie en dus mijn realiteit.
Is geen punt van discussie overigens; is voor we samen in het diepe van een duurzame relatie sprongen be- en afgesproken.

Je moet er toch niet aan dénken dat je daar samen met je paard van de klim uitrustend aan het genieten bent van de surrealistische omgeving en ... TRRRRING!!!!!

Nee. Dat ding staat uit.

En als er nu een noodgeval is? Dan kan ze je niet bereiken? Ik zou dat heel vervelend vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:50

PattyOosten schreef:
En het thuisfront zou ook met een noodgeval kunnen zitten, en als je mobiel dan uit staat, heb jij daar geen weet van.

..en dat is +:)+
Het is niet verantwoord om met je hoofd ergens anders haastig van de berg af te komen of door het verkeer naar huis te rijden.
Één noodgeval is wel genoeg.

hc

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:54

Nou is die heuvel hier in het Amsterdamse Bos nog wel te nemen in galop :+ maar wat ik bedoel is, dat ik zo snel mogelijk op de hoogte wil zijn, en moet kunnen handelen. Stel ik ben tien minuten onderweg voor een lekker ritje in het Bos en mijn zoon wordt opgenomen in het ziekenhuis met een blinde darm ontsteking ofzo. Dan hoor ik dat liever meteen en keer terug naar stal, dan dat ik lekker door het bos blijf klossen, picknickje en dan een aantal uur later op stal er pas achter kom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:15

PattyOosten schreef:
Nou is die heuvel hier in het Amsterdamse Bos nog wel te nemen in galop :+ maar wat ik bedoel is, dat ik zo snel mogelijk op de hoogte wil zijn, en moet kunnen handelen. Stel ik ben tien minuten onderweg voor een lekker ritje in het Bos en mijn zoon wordt opgenomen in het ziekenhuis met een blinde darm ontsteking ofzo. Dan hoor ik dat liever meteen en keer terug naar stal, dan dat ik lekker door het bos blijf klossen, picknickje en dan een aantal uur later op stal er pas achter kom.

Ik begrijp je prima, maar denk daar anders over.

hc

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:08

Ik denk dat bellen te paard niet erg handig is, maar omdat je niet zoals motoren, autos's of quads ( 8-) middenin het verkeer rijdt, denk ik dat het niet wettelijk verboden is. Meenemen is natuurlijk altijd aan te raden, maar als je moet bellen kan je indien mogelijk altijd even afstappen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:05

ik neem wel altijd mijn mobiel mee als ik naar buiten ga, je weet maar nooit. Maar ik neem hem uit principe niet op als hij over gaat (vaak zet ik het geluid al uit). Ik heb mijn beide handen nodig als ik buiten rij.

Ondertussen 3 maanden geleden was ik toch wel blij dat ik hem bij me had, ik was van mijn paard gevallen en bewusteloos.
Met mijn eigen mobiel hebben ze mijn ouders kunnen bereiken.
Ambulance was daarvoor al wel gebeld met een andere mobiel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:20

Virtuxa schreef:
Ik denk dat bellen te paard niet erg handig is, maar omdat je niet zoals motoren, autos's of quads ( 8-) middenin het verkeer rijdt, denk ik dat het niet wettelijk verboden is. Meenemen is natuurlijk altijd aan te raden, maar als je moet bellen kan je indien mogelijk altijd even afstappen.

Hoezo rijden paarden niet middenin het verkeer? Dat lukt alleen maar wanneer er een ruiterpad is. De restvan de tijd horen ze gewoon op de weg thuis, dus tussen de motoren, auto's of quads.

Wettelijk mag je inderdaad bellen te paard, maar dat maakt het niet meteen verstandig. Op het moment dat jij gaat bellen op je paard, ben je sowieso met een deel van je aandacht afgeleid. Het verschil met auto's, is dat je die nog even kunt parkeren om een telefoontje te plegen, terwijl je paard zelfs in de 'parkeerstand' toezicht en aandacht nodig heeft.

Zelfredzaamheid is natuurlijk altijd handig als je naar buiten gaat, maar dat neemt niet weg dat een telefoon soms handig kan zijn. Veel gevolgen van ongevallen kun je misschien zelf provisorisch oplossen, maar soms is het veiliger of gezonder om bijvoorbeeld met spoed naar een ziekenhuis te kunnen worden vervoerd. Dat is niet altijd mogelijk als je op een onbereikbare plaats ligt, maar gelukkig zijn er (in ieder geval in Nederland) veel plaatsen die wel bereikbaar zijn voor een ambulance.
Daarnaast kan die hulpdienst niet alleen nodig zijn voor jezelf, maar kun je ook ongevallen van derden zien, passeren of veroorzaken, en het is dan ook handig als je 112 kunt bellen, naast het verlenen van overige eerste hulp.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:45

Huertecilla schreef:
Dat zal ook een rol spelen.

whaha en bedankt ;), maar je hebt wel gelijk ik heb een vriend die gallopeert knoerthard door de bergen heen en vind het gek dat ik niet met hem mee wil :+
Ik ben liever wat rustiger geniet van de natuur en wil niet mijn paard of mezelf in gevaar brengen.

Citaat:
Sta ondertussen bij de Junta de Andalucía op de lijst voor een serieuze bergkursus :D

Even over de beleving: er zijn hier veel plaatsten die als een tijdwrongel zijn. De ´Verborgen Valleien´ zijn een goed voorbeeld. Die zijn zó mooi dat je het gevoel hebt dat áls er eenhoorns en elfjes zouden bestaan, zouden de dáár uit het gewas komen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6VMJS6N.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZCINUKD.jpg (déze genomen tijdens hike, maar rij daar ook)

Nee. Dat ding staat uit.

Mooi he, hier hebben we hetzelfde alleen is alles groen.
Werkelijk waar een paradijs!!
Als ik eindelijk bovenaan ben gekomen en mijn paard lekker laat grazen zet ik mijn telefoon ook wel eens uit (whaha als ik het niet vergeet), gewoon van de rust en natuur genieten.
Maar zodra ik weer op pad ga ga ie gewoon weer aan, en het stoort me ook helemaal niet.

Persoonlijk denk ik dat het in Nederland een beetje onnodig is een mobiel mee te nemen, er zijn daar altijd mensen in de buurt.
Ik maak soms ritten waar ik in 4 uur geen mens tegenkom en als mijn vriendje dan belt is het ook wel fijn :D
Voor een noodgeval mogen ze mij ook niet bellen, dat zou erg gevaarlijk worden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:55

blensink schreef:

Even persoonlijk dan maar, ik zie dat je (net als ik) een zoon van 19 hebt. Laat hem nou eens iets afschuwelijks overkomen, en hij ligt dood te gaan in het ziekenhuis. Dan zit jij liever op je paard van je uitzicht te genieten, en denkt na de begrafenis: " wat een fijn ritje was dat" ?? Of denk je alleen maar: " Ik had graag bij hem geweest, mijn allerliefst gesteund, afscheid genomen" ??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:22

PattyOosten schreef:
blensink schreef:

Even persoonlijk dan maar, ik zie dat je (net als ik) een zoon van 19 hebt. Laat hem nou eens iets afschuwelijks overkomen, en hij ligt dood te gaan in het ziekenhuis. Dan zit jij liever op je paard van je uitzicht te genieten, en denkt na de begrafenis: " wat een fijn ritje was dat" ?? Of denk je alleen maar: " Ik had graag bij hem geweest, mijn allerliefst gesteund, afscheid genomen" ??

Ik denk dat je dan helemaal gek wordt... en dat dus gevaarlijke situaties kan opleveren..
want je wilt zo snel mogelijk naar beneden... van die berg af... waar geen auto kan komen...
Maar in dit soort noodgevallen zal er vast wel gebelt worden met : je moet zo rap mogelijk naar beneden komen
Dit verschilt per situatie... maar denk jij nou echt dat iemand ZO over zijn of haar KIND denkt???

Ik heb in nederland altijd een telefoon bij me, en was erg blij toen ik vorig jaar de eigenaar kon bellen dan mn beugelriemen en teugels kapot waren omdat ik met paard en al op hol was gegaan in het bos...
als ik geen telefoon bij me had, was ik waarschijnlijk niet heelhuids thuisgekomen...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:23

Zo jij komt wel even lekker to the point :?
Mijn zoon woont in Nederland en weet dat ik niet in een uurtje bij hem kan zijn.
Daar ben ik mij so wie so al heel erg bewust van en moet eerlijk zeggen dat dat soms best moeilijk is zeker met dit soort gedachtes.
Als ik een telefoontje zou krijgen wat jij aangeeft denk ik in staat te zijn me in het ravijn te storten.
Mijn zoon is het belangrijkste in mijn leven.
Vind deze opmerking ook heel erg raar als ik eerlijk ben, ik zou geen mens zijn als ik zou denken dat mijn heerlijke rit verpest zou zijn.
Weet ook eigenlijk niet waarom ik hier op reageer.
Hopelijk zijn de mensen om mij heen wel zo verstandig om dit soort berichten face to face te vertellen en niet via e telefoon.
Maar je hebt aan de andere kant wel gelijk als zoiets zou gebeuren zou ik op mijn mobiel een telefoontje krijgen omdat mijn vriend een spaans spreekt en dus word ik gebeld.
Evenals twee jaar geleden toen mijn vader onverwacht overleden was, als ik toevallig op buitenrit was geweest had ik dit bericht dus ook gekregen.
Alleen weet ik niet of ik in dit soort gevallen in staat ben om rustig naar huis te rijden.
Wederom is een mobiel dus handig om hulp in te roepen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:26

Vind het ook een erg ongepaste reactie.

Ik snap je punt wel blensink.. en zeker als je er niet in een uurtje kan zijn... zelfs niet in 3 uur!

Maarja als er echt iets is...
ik zou toch graag gebelt worden... ondanks dat ik neits zou kunnen doen.
maar dat is weer per persoon verschillend.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:31

Ik heb geen idee, en wil het liever ook niet weten :n .
Zoiets maak je pas echt mee op het moment en je reactie kun je niet voorspellen.
Ik heb iig altijd mijn mobiel bij me zodat ik kan bellen en gebeld kan worden en mijn paard gaat stil staan en blijft rustig stil staan tijdens mijn gesprekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:41

Jolliegirl schreef:
Ik denk dat je dan helemaal gek wordt... en dat dus gevaarlijke situaties kan opleveren..
want je wilt zo snel mogelijk naar beneden...

Als mijn zoontje uit de boomhut klettert moet hij naar de medische post.
Als er fik is op de boerderij moet brandslang en/of blusser gepakt worden.
Het is volstrekt onzinnig mij op de berg te bellen: dat is onnut en motiveert tot risicogedrag.
Mijn thuisfront zal ook echt niet bellen, maar een derde zeker wél. Daarom: uit.

Blensink schreef:
Ik ben liever wat rustiger geniet van de natuur en wil niet mijn paard of mezelf in gevaar brengen.

Mijn paarden lopen zelf. Ik navigeer alleen. Bedenk dat ik niet eens met teugels rij en ´s nachts heb ik maar een vaag idee over waar we eigenlijk overheen rijden ;)
Ze kiezen zelf of iets binnen hun vaardigheid ligt en ik respecteer dat. Zij houden eerder rekening met míjn beperkingen dan andersom :o
Ze zijn vaardiger dan ik en als ik hen echt vrij laat de risicos te nemen die zíj acceptabel achten, dan trek ik een complete motorcross-outfit aan.

Ze zijn ecotoop, leven op de grond waar we rijden, goed fysiek getraind en begríjpen de zin van verzamelen etc. Ik heb daarom nog NOOIT de geringste blessure aan een paard gehad hier.
Dat is zoals ik al schreef in belangrijke mate een gevolg van het bewust verkleinen van de kans. In mijn ogen een perfect voorbeeld van zinvol voorkomen. Stuk beter dan achteraf bellen voor hulp :D
Blijft dat een mobiel een potentieel zinvol éxtra is.

In het verkeer is de risico-situatie kompleet anders dan in het ruigste terrein. Hoe ruig ook, is de perceptie van het paard een prima leidraad. In het verkeer is er de factor ´de rest´. Het risico wat je samen loopt is voor een belangrijk deel door ánderen bepaald.
Door het verkeer rijden is daardoor een veel zwaarwegender risicobeslissing dan ruigrijden; kans x gevolgen heeft een groter resultante.

Mbt NL vind ik dat je gelijk hebt Blensink. Daar is een mobiel in mijn ervaring onnodig.

Dat iemand vindt dat de mobiel handig is om van alles en nog wat te melden is een prima mening. Ik vind dat heel sociaal en loffelijk. Het heeft echter níets met paardrijden te maken en is wat dát betreft een non-argument.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:03

Huertecilla schreef:
Als mijn zoontje uit de boomhut klettert moet hij naar de medische post.
Als er fik is op de boerderij moet brandslang en/of blusser gepakt worden.
Het is volstrekt onzinnig mij op de berg te bellen: dat is onnut en motiveert tot risicogedrag.
Mijn thuisfront zal ook echt niet bellen, maar een derde zeker wél. Daarom: uit.

En toch geloof ik ook al zal een derde bellen met een bericht wat @PattyOosten aangeeft dus zeer ernstig dat een derde zo als familie en of goede bekenden eerst zullen vragen waar je je bevindt en of er iemand bij je is voordat ze zo'n ernstige zaak via de telefoon mededelen.

Citaat:
In het verkeer is de risico-situatie kompleet anders dan in het ruigste terrein. Hoe ruig ook, is de perceptie van het paard een prima leidraad. In het verkeer is er de factor ´de rest´. Het risico wat je samen loopt is voor een belangrijk deel door ánderen bepaald.
Door het verkeer rijden is daardoor een veel zwaarwegender risicobeslissing dan ruigrijden; kans x gevolgen heeft een groter resultante.

Ben het met je eens, en ik neem ook gerust een sprint hoor, ben niet helemaal een tutje whahaha.
Alleen zijn mijn vrienden van mening dat het ruig rijden juist leuk is in het verkeer, hoe meer mensen cq wandelaars je passerd hoe sneller je ze moet inhalen, met het gevolg in rengalop over het het asfalt en hopen dat je niet met paard en al een schuiver maakt.
Mijn paard is nu ook bijna twee jaar onder het zadel, ze heeft een super gevoel om steile hellingen op en af te gaan evt met tempo.
Ook heeft ze geen blessure opgelopen en toevallig kreeg ik vorige week een compliment van mijn hoefsmid dat hij nog nooit een paard hier zonder ijzers zulke mooie, gave en sterke hoeven heeft zien hebben.
Excusses, dwaal af en heeft niets meer met mobiel bellen te maken. :+

Ben het met je eens dat mobiel bellen geen waarde heeft als je met paardrijden bezig bent :j .
Maar ik en mijn partner zijn toch wel blij met deze kleine vriend en verder ben ik niemand tot last door hem bij me te hebben.
Tenminste dat denk ik :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:15

Wat betreft wel/geen noodoproep door derden kan je gelijk hebben. Ik wens daar echter niet van afhankelijk te zijn en ´Uit´ word ik zeker nooit gebeld :D

blensink schreef:
en verder ben ik niemand tot last door hem bij me te hebben.
Tenminste dat denk ik :D

Als dat ding niet af gaat terwijl je met iemand op pad bent die er wel last van meent te hebben is dat gewoon zo. Jíj bepaalt helemaal zelf of je het een toegevoegde waarde vind.
Als het geen misplaatste vervanging is voor zelfredzaamheid, het niet leidt tot risicogedrag is er geen nadeel en wel een serieus voordeel.
Mijn ervaring híer is dat men er vrij algemeen een vals gevoel van veiligheid ´Ach ik heb hulp binnen handbereik´ door krijgt.

Ik vind voor mijzélf dat het voordeel niet opweegt tegen mijn negatieve perceptie. Ik leef echter niet alleen. Mijn verantwoordelijkheid naar het thuisfront voegt een conservatief element toe net als hun gemoedsrust dat doet.
Vandaar het compromis; mee op de ruigere ritten, maar uit.

Maar goed, je mág er vanuit het zadel mee bellen. Of dat nu slim is of niet, toegevoegde waarde heeft of niet; het mág.

hc