bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:45

Ikima schreef:
Ik zie jou je paard echt niet in stap houden als je een roedel wilde honden achter je aan keijgt.

Ik doé dat regelmatig, nota bene optomingsloos Haha!

Dat jij je dit niet kan voorstellen is een illustratie van het niveau van ruiterschap wat in NL normaal gevonden wordt. Geen absoluut gegeven.

Het is niet acceptabel dat een paard op eigen initiatief vlucht of aanvalt wanneer het zich in het nauw voelt. Het is een basisvoorwaarde dat een ruiter het gedrag van het paard veilig kan sturen onder normale omstandigheden.
Als het zo gevaarlijk is in NL als jullie schilderen dan zijn dat geen uitzonderlijke omstandigheden en dien je er dus op voorbereid te zijn.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:47

C´est le ton qui fait la musique, HC.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:50

Waarom trek je díe conclusie? Ik vind dat een omgekeerde redenering. Het ligt dan meer voor de hand om gebieden waar honden los mogen af te sluiten voor ruiters als die problemen opleveren. De ruiterij heeft alternatieve gebieden én de openbare weg.

hc[/quote]
Hier in Nederland heeft de ruiterij weinig alternatieve gebieden. Langs de weg kan soms levensgevaarlijk zijn omdat niet iedereen rekening houdt met een paard. Verder mogen we alleen op de ruiterpaden komen, ja er zijn uiteraard ook ruiters die daar maling aan hebben en het voor de andere verknallen door op de wandelpaden te gaan rijden.[/quote]

bij ons in t bos WAREN ruiterpaden, er is nog een pad waar het bord staat en de rest is vernield, dus heel onduidelijk allemaal, nu heb ik het geluk dat de paden breed genoeg zijn, en de smallere paden hoef ik niet in te gaan want dan moet ik plat om mijn paard gaan liggen.
maar het pad waar is dus de mevrouw in mijn begin verhaal tegen kwam was dus nog het enige pad waar ruiterpad staat aangegeven. deze is heel breed met daarnaast een wandelpad. maar net waar deze mevrouw zich bevond hield het wandelpad op , zij stond in een zijpad zeg maar.
het is eigenlijk allemaal moeilijk te beoordelen, ik had mss moeten stappen maar ja zag dat ze de hond vast had, toen ik zag dat de hond los schoot zette ik mijn paard gelijk stil zodat ze haar hond weer kon pakken, en toen kreeg ik ze van haar erover, ik had ook door kunnen galopperen maar ik ben wel zo netjes om gelijk even halt te houden.
maar daar heb ik ook eerder iets met mee gemaakt, toen stapte ik wel naast mensen af want ze kregen hun hond niet, ging even stilstaan want de hond blafte op het paard , ik dacht dat kan ze de hond even pakken, wat doet de hond, grijpt mijn paard in de staart dus weg paard..... allemaal moeilijk....
tuurlijk moet iedereen rekening met elkaar houden maar ik vind dat honden eigenaren wel pas hun hond los mogen laten als zze deze onder controle kunnen houden, ik ga ook niet met een ongecontroleerd paard het bos op!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:52

Hc schreef:

Het is een basisvoorwaarde dat een ruiter het gedrag van het paard veilig kan sturen onder normale omstandigheden.

Mijn mening:
Ik vind het niet normaal dat mijn paard door ene loslopende hond in de benen gebeten wordt en dan mag ze van mij rustig een lel geven. Wat zullen jou paarden dan lekker onder de wonden zitten.
Laatst bijgewerkt door Ikima op 05-11-08 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 18:54

Ikima schreef:
Het is een basisvoorwaarde dat een ruiter het gedrag van het paard veilig kan sturen onder normale omstandigheden.

Ik vind het niet normaal dat mijn paard door ene loslopende hond in de benen gebeten wordt en dan mag ze van mij rustig een lel geven. Wat zullen jou paarden dan lekker onder de wonden zitten.

tegen wie heb je t?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:55

juudje84 schreef:
Ikima schreef:

tegen wie heb je t?

Tegen dominee hc

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:55

Bij ons hebben we ook paarden waarbij de honden los mogen lopen. zelfs hier houden de meesten de honden even vast totdat de paarden gepasseerd zijn. Het is puur een fatsoenskwestie naar elkaar. Wandelaars met honden houden de honden even bij zich en de paarden passeren in stap. Ik geef meestal al aan dat ze gewoon los mogen blijven en dat mijn paard eraan gewend is maar dan nog houden de meesten de honden bij zich. Ook op de paden waar alleen ruiters mogen komen passeer ik mountainbikers en wandelaars gewoon in stap...uit fatsoen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:01

Kymalin schreef:
Al heb je je paard nog zo gedresseerd, dan kun je het toch nog niet beschermen tegen een geflipte roedel honden die plotseling om de bocht komt stormen en in de achterbenen van je paard gaan hangen?

Wat denk jij dat het alternatief is als ik 's nacht in de bergen een roedel tref?
Wegrennen?
1. Je kán niet wegkomen; een roedel honden is veel sneller.
2. Je loopt op een vluchtend paard erg veel gevaar van bomen, greppel en ravijnen.
3. Als je valt ben je weerloos.

Paard en ruiter hebben maar één voordeel: de menselijke hersens. Jouw paard behoort op jouw hersens te kunnen vertrouwen, op jouw leiderschap te kunnen vertrouwen.
Kan dat niet, dan moet je het risco van escalatie op een andere manier voorkomen: het vermijden.

De ruiter heeft zwaardere verantwoordelijkheden dan andere bestuurders. Juist omdat een paard een levend dier is met een eigen overlevingsagenda stelt dit zwáárdere eisen aan ruitervaardigheden.
JÍJ bent verantwoordelijk voor (welzijn en gedrag) jouw paard, ook als een ander een fout maakt.

hc

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:03

Hc, dus jij blijft met je paard stilstaan als een roedel wilde honden op je af komt en je paard mag zich niet verdedigen door een lel te geven?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:06

Huertecilla schreef:
De ruiterij is ronduit anarchistisch wanneer het haar uitkomt. Fietspaden, wandelgebied, ruiterpaden, natuurgebied, verkeersregels, openbare veiligheid, alles wordt naar eigen goeddunken met voeten getreden.
hc

Klopt, en als je het met de nodige humor doet gaat dat ook helemaal goed. Dus wel blijven galopperen, maar dan 100 m van te voren roepen: 'vindt u het goed als we in galop blijven?' En dan glimlachen en 'bedankt' roepen als er (in een handgalopje) langscrosst. De meeste mensen vinden het gewéldig Haha! . Wel zorgen dat je paard gepoetst is en dat je netjes rechtop zit vanzelf.
Wandelpaden doen wij trouwens niet aan, risico van liquidatie door een laaghangende tak is veel te groot.

Maar anarchie met een glimlach, daar ga ik voor!

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:06

Ir111 schreef:
Als je je ruiterbewijs haalt leer je dat je voetgangers etc in stap dient te passeren.

Is een beetje vergelijkbaar met auto's die paarden passeren. Wij verwachten ook dat ze dat in een beschaaft tempo doen en niet volgas (doen ze dat wel worden we zelfs boos). Zo werkt het ook met wandelaars.

zo is het precies

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:07

Huertecilla schreef:
Kymalin schreef:
Al heb je je paard nog zo gedresseerd, dan kun je het toch nog niet beschermen tegen een geflipte roedel honden die plotseling om de bocht komt stormen en in de achterbenen van je paard gaan hangen?

Wat denk jij dat het alternatief is als ik 's nacht in de bergen een roedel tref?
Wegrennen?

's Nachts hoor je op bed te liggen en niet in de bergen rond te rijden Knipoog .

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:18

Montignac schreef:
Bij ons hebben we ook paarden waarbij de honden los mogen lopen. zelfs hier houden de meesten de honden even vast totdat de paarden gepasseerd zijn. Het is puur een fatsoenskwestie naar elkaar. Wandelaars met honden houden de honden even bij zich en de paarden passeren in stap. Ik geef meestal al aan dat ze gewoon los mogen blijven en dat mijn paard eraan gewend is maar dan nog houden de meesten de honden bij zich. Ook op de paden waar alleen ruiters mogen komen passeer ik mountainbikers en wandelaars gewoon in stap...uit fatsoen.

Precies wat ik bedoel!! Gewoon fatsoen naar elkaar.. Laten we de wereld een stukje fijner maken, zodat we in ieder geval allemaal relaxed het bos in kunnen! Haha!

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:20

mm volgens mij over zien de meeste hier ook iets. Ok ik moet toegeven ik stap ook niet altijd iedereen voorbij. Maar ik weet wel bij wie ik dat kan doen. En bovendien ik krijg vaak ook de vraag waarom ik voorbij stap. dat ik voorbij galopper vind ik vet zeggen ze vaak. Ik denk dan bij mezelf van dat kan wel amar stel dat je paar omdat moment schrik ergens anders van en die persoon om ver rent??

En wat honden betreft tjaa niet alle honden bezitters hebben hart voor mede dieren liefhebber heb ik uit ervaring gemerkt. Want mijn verzorg pony is 2 keer aangevalle door een hond terwijl ik in stap naderde en zelfs halt hield en de honden bezitter netjes verzocht om de hond aan te lijnen. tjaa en asl ze dat dan neit doen en de hond komtop me af geloof me dan galopper ik liever voorbij puur wegens veiligheid want anders dan vlucht die van mij.

Maar zoals juud in de begin post zij dat vorbij draaft of galoppeerd tjaa ik denk dan dat moet je zelf weten is neit bepaald sociaal naar de mede mens toe maar onthoud wel als jou paard schrikt en hij vlucht en rend wandelaars of honden omver dan heb jij meer schuld dan wanneer een hond een paard bijt.

maar goed dat is mijn mening

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:28

fammiepammie schreef:
Ik vind gewoon dat honden NIET op de ruiterpaden mogen komen! Ze hebben hun eigen paden!

Zolang ze aan een lijntje zitten vind ik alles best,
Maar vorige keer waren we (hard) aan het galloperen op een ruiterpad, ik zie mensen aan komen en houd in tot een rustig galopje,
kom ik voorbij mensen, worden ze hartstikke kwaad, want ze hebben het niet op paarden,
Ja hallo! als je op een ruiterpad gaat lopen neem je toch zelf het risico paarden tegen te komen?

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:32

Sanniejj schreef:
fammiepammie schreef:
Ik vind gewoon dat honden NIET op de ruiterpaden mogen komen! Ze hebben hun eigen paden!

Zolang ze aan een lijntje zitten vind ik alles best,
Maar vorige keer waren we (hard) aan het galloperen op een ruiterpad, ik zie mensen aan komen en houd in tot een rustig galopje,
kom ik voorbij mensen, worden ze hartstikke kwaad, want ze hebben het niet op paarden,
Ja hallo! als je op een ruiterpad gaat lopen neem je toch zelf het risico paarden tegen te komen?

Vind ik ook!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:19

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
Dit is absoluut de grootste onzin die ik ooit las...!
Ik kan en wil mijn paard niet in zoverre controlen dat hij niet meer durft te trappen uit verdediging...!
Hoe wil je dat bewerkstelligen, HC? Dat is onmogelijk! Op het moment dat een paard zich aangevallen voelt door in dit voorbeeld een hond en geen andere optie meer ziet zal het uithalen als reflex....

Jij vínd het onzin.
Jij dénkt dat het onmogelijk is.

Wanneer jouw paard geen andere optie meer ziet dan uithalen dan is dat een falen van JOU.

Het is de basis onder veilig rijden dat het natuurlijke gedrag van de ruiter betrouwbaar in veilige banen wordt geleid. Dát is nu net waar dresseren, dressuur om gaat.
Een 'onvoorspelbaar vlucht-of-aanval-dier' van 500+ kilo hoort niet in de openbare ruimte.

hc

Wel ja joh! In vervolg verkoop ik m'n paard een lel als hij zich probeert te verdedigen! Hij moet het maar uit zijn kop zetten dat hij een prooi- en vluchtdier is...!

Jij maakt mij niet wijs dat jij alle reflexen en andere instinctmatige reacties van jouw paard onder controle hebt...Als dat wel zo is (want dat ga je toch weer beweren...) dan heb jij een machine en geen paard meer...En iemand die van zijn paard een machine heeft gemaakt, is hij in mijn ogen aan het doel voorbijgeschoten en heeft gefaald....Een paard mag rustig een paard blijven, daar is niks mis mee, dat is iets waar andere mensen meer rekening mee moeten houden...(ruiter zelf uiteraard ook, maar ik denk dat de meeste ongelukken gebeuren door onbedoelde stommiteiten van de tegenpartij)!

HC, weet je wel hoe min jij nu bezig bent alles te zien als falen of slecht ruiterschap? Jij maakt jouw meningen en inzichten tot waarheid. Fijn dat jij dit zo ziet, bedenk je echter dat niet iedereen jouw mening als waarheid zal zien en probeer het daarom ook niet op te leggen als waarheid. Dat maakt een discussie namelijk onmogelijk! Jij laat je namelijk niet overtuigen van je ongelijk, of ieder geval bekijk je het nooit eens vanuit een ander standpunt en geef je aan dat je mee kunt komen in een bepaald punt maar dat jij het anders zou doen....

Nee, daarentegen loop je met je irritante smileys op een betweterige manier het HC-walhalla te verkondigen als de enige absolute waarheid....

Sorry, maar voor mijn simpele, boeren principes gedraag je je op dit moment als een arrogante zak...
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:22

Ik nvind dat je mensen in stap moet passeren, ook als ze op de ruiterpaden komen. Ik wil niet verantwoordelijk zijn als er eens een kind toch het pad opspringt als ik in draf of galop passeer. Ik draaf of galopeer wel gewoon door als het ruiterpad naast het wandel- of fietspad ligt.

Over honden: Mijn paard is braaf, maar vervelend is het vaak wel. Hier lopen een aantal ruiterpaden door het losloopgebied. Niet erg doordacht vind ik, want loslopende honden rennen toch graag ergens achteraan en je merkt ze niet altijd op tijd op. Mensen die hun hond niet aan hebben gelijnd op plekken waar dat wel moet, spreek ik even aan als ze hun hond niet bij zich houden als we langskomen. Meestal lijnen de mensen hun hond toch even aan als we gaan passeren (in stap, want dan is het voor de honden vaak minder interessant om er achteraan te rennen).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:24

suleilitha schreef:
Een paard wat niet mag trappen ter verdediging, dat gaat tegen alle principes in. Mooie boel, stel je voor dat een hond zich vastbijt in het achterbeen van mijn paard en mijn paard mag niks terugdoen. Nee, je faalt inmijn optiek wanneer je je dier dusdanig dresseert dat het geen dier meer is maar een slaafje wat zich laat bijten.

Kijk, iemand met mij gedachte (zie post hierboven!) Ik had deze post niet gelezen maar het verwoord inderdaad precies wat ik denk! Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:29

Huertecilla schreef:
Ikima schreef:
Ik zie jou je paard echt niet in stap houden als je een roedel wilde honden achter je aan keijgt.

Ik doé dat regelmatig, nota bene optomingsloos Haha!

Natuurlijk Haha!

Wonderbaarlijk HC!

Heb jij ook je natuurlijke reflex uitgeschakelt je handen uit te strekken als je struikelt en valt? Dat wilde ik nu altijd al eens voor elkaar krijgen maar op een of andere manier gebeurt het vanzelf en heb ik het niet onder controle... Clown

Huertecilla schreef:

En valt de aanvallende hond juist niet buiten deze omstandigheden???? Tong uitsteken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:31

Huertecilla schreef:
Kan dat niet, dan moet je het risco van escalatie op een andere manier voorkomen: het vermijden.

Je kunt niet vermijden dat je iemand tegenkomt die zijn loslopende koter niet onder controle heeft... Slapen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:33

Ach en Hc...als laatste, geef me toch eens een antwoord op mijn vraag: Hoe kan je een paard zo dresseren dat hij deze reflexen onderdrukt? Lachen
Laatst bijgewerkt door Adil op 05-11-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:34

ik passeer idd ook altijd in stap Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:35

Hm, dresseren of sederen, Adil!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:36

suleilitha schreef:
Hm, dresseren of sederen, Adil!

Van je paard een machine maken kan in in ieder geval niet onder dresseren indelen Clown