Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Froexiie

Re: Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:20

gabyfedde schreef:
AngelSpirit schreef:
Kan je ook Leonbergers meenemen op buitenritten? Ze zijn wat groter dan Duitse Herders en in hun gemiddelde stokmaat is rond de 74 cm (Gemiddeld! Houd rekening mee dat ze ook 84 cm kunnen worden) voor de reuen. Bij de teven licht het rond de 68 cm vermoed ik. Ze kunnen op zich erg goed worden getraind en het zijn waakhonden. (We hadden er 3 rondlopen, helaas zijn er 2 overleden, maar binnekort krijgen we een nest)

Met de onze (waren beide geen zware types) had het best gekund denk ik, maar als je zo'n echte 'beer' hebt lijkt het me voor de hond te zwaar. Het zijn overigens wel fantastische honden. Wij hebben er 2 gehad en ook mee gefokt. Soms kwamen 'pups' logeren en dan had je 5 reuzen in huis lopen (waar je niets van merkte).

Mijn zus nam die van ons wel altijd mee, ging prima!
Die houdt wel van wat beweging, dus rent braaf mee,
maar heeft ook puppycursus gehad, dus luistert redelijk goed Pling

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:08

AngelSpirit schreef:
Kan je ook Leonbergers meenemen op buitenritten? Ze zijn wat groter dan Duitse Herders en in hun gemiddelde stokmaat is rond de 74 cm (Gemiddeld! Houd rekening mee dat ze ook 84 cm kunnen worden) voor de reuen. Bij de teven licht het rond de 68 cm vermoed ik. Ze kunnen op zich erg goed worden getraind en het zijn waakhonden. (We hadden er 3 rondlopen, helaas zijn er 2 overleden, maar binnekort krijgen we een nest)

al geprobeerd Knipoog ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 03:02

AngelSpirit schreef:

Maakt de stokmaat uit of hij mee kan?

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 03:39

Ik heb mijn stafford altijd mee in het bos,
ook hij staat perfect onder apel.
Ik hoef eigenlijk ook nooit op hem te letten,
behalve bij oversteken Haha!
Als we mensen met andere honden of dergelijke
tegenkomen, negeert hij ze gewoon.
Ik heb er geen kind aan en kan dus mijn aandacht
lekker bij de natuur houden. Pling

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 03:45

Een ras kan ik je niet vertellen hier. Wel dat mijn op straat gevonden Labrador-mix (met vermoedelijk iets border collie, iets stafford-terrier) de ideale hond is om mee te nemen op buitenrit. Heb haar jarenlang naast de fiets gehad, bij elke stoeprand ging ze keurig zitten (nadat ik haar had uitgelegd dat dat de bedoeling was) dus hoefde ik me over haar nooit zorgen te maken. Zo ook naast het paard. Ze volgt gewoon, speelt wat, maar verliest me nooit uit het oog.

Ik denk dus zelf dat je niet zozeer naar een ras moet zoeken, maar meer naar 'een hond' die aan je wensen voldoet.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:14

ik nam altijd mijn Rottweiler mee. Hij kon het fysiek makkelijk aan en hij luisterde perfect. Helaas is hij er niet meer......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:22

Wij hebben 2 Beagles die neem ik wel eens mee gaat prima. Ook weleens de 2 Bordercollies van een kennis.
En als ik een klein rondje ga maken bijvoorbeeld even uitstappen neem ik de 3 duitse doggen van stal mee. Lachen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:42

Onze Cavalier king charles spaniels gingen altijd mee Lachen
Nu gaat er geen hond meer mee.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:24

Bordercollies, Herders zijn zeker goede honden om mee te nemen Ja!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:30

nou een kennisje van me (waar ik vaak mee buitenrijdt) heeft een soort van kruising husky die super lief en volgzaam is.
heeft echt respect voor de paarden !!
heel fijn volgzaam beestje

Nikit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:57

Ik heb een Australian Shepherd, geweldige honden ook voor bij de paarden en om mee op buitenrit te gaan. Ze hebben wel heel veel energie, willen en moeten werken!

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:00

Onze Berner Sennen gaat erg graag mee altijd. Als ik mijn rijlaarzen uit de kast pak wordt hij al blij terwijl die luilak blijft snurken als je slechts zijn riem uit de gang pakt dus dat zegt wel wat. Maar niet alleen de hond vindt het geweldig, mijn paard is echt zijn maatje hoor. Als hondlief mee is en eens blijft staan om te snuffelen dan kijkt paardlief gegarandeerd even om waar Dexter nou blijft. En als de hond niet mee is en hij ziet een zwarte hond moet hij altijd even extra kijken voor de zekerheid Knipoog Meestal fietst mijn dochter ook wel mee op de mountainbike zodat zij indien nodig de hond aan kan lijnen. Wil dochterlief niet mee maar de hond wel, dan houd ik rekening met de route die ik kies en ga binnendoor zonder oversteken zodat de hond los kan lopen. Hij blijft over het algemeen heel braaf met zijn neus zowat onder de staart van mijn paard lopen (je weet tenslotte nooit welke verrassing er nog eens uit komt vallen) en taalt niet naar andere paarden, honden, mensen of wat dan ook. Het enige is dat hij wel eens wat blijft dralen om te snuffelen dus als ik wil gaan galopperen moet ik even opletten of hij wel in de gaten heeft dat ik er vandoor ga zeg maar....
Aanlijnen naast het paard heb ik wel eens geprobeerd maar vond het eng. Paard niet en hond ook niet overigens, maar ik was er huiverig voor dat de hond onder het paard door zou lopen of het paard opzij zou springen. Als ik wil rijden zonder op de hond te moeten letten of op plaatsen waar een loslopende hond niet kan, neem ik hem gewoon niet mee. Maar dan kijkt hij me wel de hele dag verwijtend aan Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:18

Delphi2 schreef:
Pip onze Rhodesian Ridgeback gaat ook altijd mee met buitenrijden, ze staat (voor een Ridgeback) goed onder apel en heeft geen jachtinstinct en blijft altijd binnen een straal van zo'n 20 meter van de paarden en heeft een super conditie. Vroeger had ik een Duitse herder, die luisterde nog veel beter en ging ook altijd mee.

Voor als ik Pip wil aanlijnen langs de weg dan gebruik ik een merotische hondenlijn, hoef je nooit af te stappen met aan- en aflijnen.

waar vind je deze lijnen?

tevens ben ik net met mijn border collie aan het oefenen. Voornamelijk om mijn paard te laten wennen. Er gaat nu telkens iemand met de fiets mee maar ze kan ondertussen los ook in het verkeer is goed onder apel voor haar anderhalf jaar. In de zomer moet ze er klaar voor zijn en echt wat meer te gaan doen.

edit al gevonden
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 31-12-08 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:25

Mijn poedel ging als ik ohz ging rijden altijd mee, die staat zeer goed onder appel en kon het tempo perfect aan, helaas is mijn paard er niet meer anders ging ze nu als 12 jarige nog steeds mee. ALs ik ga wandelen of dubbele lijnen of zo gaan ze wel mee.

miep89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:54

Ik heb een Cavalier king Charles spaniel, die de conditie wel heeft, en het tempo ook bij zou kunnen houden als ze wil. Dat is ook direct het probleem, ze is af en toe oost-indisch doof en heel eigenwijs. Ze luisterd ontzettend goed als ze haar dag heeft, maar er zijn ook dagen warop ze slechts 1 comando aanneemt (halt). Ze blijft altijd wel dicht bij je in de buurt, wat absoluut een voordeel is. Jammer genoeg zal ik nooit met pony en hond naar buiten kunnen, omdat de pony honden tijdens het rijden maar lastig vind.

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:21

Jak Russel .
maar op lange afstand ?
*D

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:23

een bordercollie

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:25

mijn ervaring is een Border/Schotse-colly die houden de kudde bij elkaar, en blijven dus ook dicht bij de groep.. en met buitenritten blijven die ook heus wel dicht bij het paard,
die van ons ging altijd mee op de wagen en als we in bos waren rende hij voor de wagen uit, en als we weer bij de straat waren ging hij weer op de wagen :D ging super goed.. hebben niks geleerd hij wist het uit zich zelf.

maar op zicht is bijna elke hond ( de grote honden zoals, labrador, herdershond, colly enz.) wel geschrikt voor dat soort dingen alleen licht het heel erg aan de opvoeding, omgeving en wat die al kent en juist wat die eng vind ;)

maarja succes met zoeken. doeg

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:55

ik wil straks mijn duitse herder mee nemen, maar hij is nog maar 11 maanden dus ik vind het nog iets te jong.
en andere honden moet hij eerst leren nergeren :P want nu rent hij op alles aan.