bang in rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

francaa

bang in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:01

zijn jullie nooit bang als je paard in het bos of in een weiland als jullie gaan galoperen echt super hard gaat en echt niet meer te houden is ?
Ik heb het nog niet echt vaak gedaan maar met mijn nieuwe verzorgpony ga ik dat geloof ik wel doen Bloos
dat is echt een racertje.. Extreme duivel

joopiexx

Re: bang in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:05

Zolang ik de controle heb over mijn pony mag hij best flink racen.

Ongecontroleerd aan de kletter vind ik niet prettig, omdat hij dan niet stuurbaar meer is.
Waar ik rijd staan behoorlijk wat bomen, en hij is blind aan zijn linkeroog.
En met een op hol geslagen pony vind ik dat toch wel wat gevaarlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:06

Dan gewoon geen rengalop doen Lachen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:12

Ik heb het bij 2 paarden gedaan.. 1 was een paard die ik door en door kende, ik hoef alleen maar hoooo te roepen en hij gaat weer in gewone galop-draf. Ik vertrouw(de) hem ook echt door en door. Een superpaard.

En de 2e paard was een manege paard waarmee ik op strand ging met nog iemand, ook op een manegepaard. Ik kreeg een haflinger die ik in bos/duin al niet zo goed kon houden, in draf ging ie heel snel draven en ik vond het eigenlijk maar eng omdat hij niet zo reageerde op ho, of op zithulpen dus moest soms echt in zijn mond zitten. (tja het is een manegeknol of niet).
Op strand na 10 meter wou ik gaan draven om te zien hoe hij zou zijn. Nou van draven is er echt niks gekomen, hij ging zoefffffffff in galop over de strand en ik kon hem niet sturen/stoppen (was ook heel erg eng omdat hij echt recht op mensen af ging). Uiteindelijk met voltes toch in draf/stap gekregen maar bij de geringste beendruk of ik liet even de teugels los, was ie weg. *uiteindelijk kreeg ik toch beetje vertrouwen omdat ik hem uiteindelijk toch beetje kon controleren maar dat is dus een goede les voor mij, ik ga NOOIT meer met zulke manegeknollen naar strand/bos tenzij het met een groep is maar dat is niet zo leuk.*

ro0szz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:57

Mijn paard gaat meestal alleen in rengalop door de bak als hij lang niet meer echt hárd heeft gereden. Meestal is hij dan niet meer te stoppen. Maar ik ben dan niet bang. Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:00

Als je het niet aandurft idd niet doen! Als ik het paard vertrouw dan laat ik hem lekker gaan en vertrouw ik er ook op dat ie terug komt! Het paard dat ik sindskort rij wil nog niet zo hard haha

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:09

Pas geleden merkte ik (weer eens) dat het niet handig is om vaak op dezelfde paden te galoperen..... Mijn merrie neemt dan het initiatief, gaat vreselijk hard, en ik kan het alleen maar uitzitten. Weet wel dat ze weer stopt aan het eind van het pad, maar ja, je weet niet wat je halverwege tegenkomt! Dus maar weer even streng zijn, en zelf bepalen wanneer wel/niet. Het is wel heerlijk als je je paard zo voelt gaan, het plezier dat ze heeft!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:10

Anouar mag nooit voluit van mij. Ik vind het gevaarlijk. Je weet nooit wat er in eens op het pad kan staan of liggen. Je bent niet de enige in het bos, er loopt ook wild, andere mensen, honden, kinderen... Die wil ik liever niet overhoop rijden.
Bovendien kunnen er takken ed op het pad liggen en ik ben bang dat Anouar ergens van gaat schrikken.

Ik doe het alleen op plaatsen waar er op gerekend is dat het kan gebeuren dat paarden in rengalop gaan, zoals een finish bij een endurance wedstrijd of zoals vroeger op de renbaan. Dan weet ik zeker dat er geen mensen lopen en de ondergrond goed is.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:22

Op het strand mag mijn paard voluit gaan. Hij is renpaard geweest en kan echt knoerthart. Hij mag dit alleen wanneer het rustig is op het strand en als het strand hard is.
Als er genoeg controle en vertrouwen is, zeg ik: gewoon doen Lachen

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:28

ro0szz schreef:
Mijn paard gaat meestal alleen in rengalop door de bak als hij lang niet meer echt hárd heeft gereden. Meestal is hij dan niet meer te stoppen. Maar ik ben dan niet bang. Haha!

Rengalop in de bak is niet mogelijk Knipoog

Voordat het paard enigsinds op tempo is, is de volgende bocht er al weer. Dus dat kan niet Knipoog !

Ik moet zeggen. Dat ik elke week in de hei rijd en daar vaak een heerlijke flinke galop maak. Sommige voelen lekkerder aan dan anderen. Ik moet zeggen met Eszelon vind ik het minder prettig dan met Hassan. Hassan zet niet snel een stap verkeerd en Eszelon let niet altijd goed op waar hij zijn benen zet.

Maar ik moet zeggen. Het geeft een machtig gevoel, de wind over je gezicht en soms zelfs tranen!

Nee bang niet echt. Hooguit wat schrikachtig omdat hij misshcien niet goed oplet voor zijn eigen benen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:32

nee, eigenlijk nooit. Als zwe op buitenrit gaan(meestal eens per week) dan hebben we ook gewoon vaste stukjes daar we gaabn galloperen en dat weten ze ook gewoon Tong uitsteken dat is wel grappig, dan doen ze echt hun best wie de snelste is. Als het nat is kunnen we alleen op het hout snipper pad zeg maar en niet op het gras langs de weg galloperen, maar anders doen we dat wel latijd, niks aan de hand als de weg lang is en je iig wel kan blijven sturen. Die van ons zijn wel te stoppen zolang je maar neit even 100 m gallopeert en dan meteen weer terug neemt, dan willlen ze vaak nog even door, maar komen ze ook wel weer:P Vel pelzier iig

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:36

Femke_L schreef:

Zou jij dit even duidelijk willen maken aan onze shet Sigaar *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:41

Ik hoef niet bang te zijn want ik heb altijd controle .. en ja, zelfs [***] kan hard! *LOL*
(ok, hij zal het waarschijnlijk niet winnen van heel wat andere paarden, maar toch, het voelt hard Clown).

Als je geen controle hebt, gewoon niet doen .. is levensgevaarlijk .. je weet nooit wat je tegenkomt .. Ik zeg niet dat ik [***] op de seconde stil heb, maar toch zeer snel .. Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:44

Ik laat Shy eigenlijk elke rit wel eens voluit gaan, altijd op plaatsen waar je ruim vooruit kunt kijken en je zeker weet dat je volledig overzicht hebt.
Vaak is het einde van zo'n pad hier een heuvel en stoppen ze bovenaan wel Knipoog
Shy krijg ik eigenlijk altijd wel terug, ze is er wel eens echt vandoor gegaan maar toen heb ik gewoon de noodrem gebruikt en stondt ze gewoon stil.

Ik ben eigenlijk nooit bang als ze hard gaat, zolang ik kan blijven zitten vindt ik het prima.

Zondag nog lekker met een stalgenootje gecrossed de heuvel op, deze keer kon Shy hem bijhouden en zelfs inhalen op een stuk.
Het oefenen heeft dus ook geholpen Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:50

Zolang ik nog controle heb ben ik totaal niet bang, maar zodra ik de controle verlies wordt ik wel bang, maar je kan vrij weinig doen dan. Behalve hopen dat je weer controle krijgt Knipoog

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:55

pri_lady schreef:
Femke_L schreef:

Zou jij dit even duidelijk willen maken aan onze shet Sigaar *LOL*

Zij had het over een paard, jij over een shet, dat is een heel verschil!

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:49

Citaat:
Als je geen controle hebt, gewoon niet doen .. is levensgevaarlijk .. je weet nooit wat je tegenkomt .. Ik zeg niet dat ik Cobe op de seconde stil heb, maar toch zeer snel ..

Hier sluit ik me bij aan. Ik ben met mijn verzorgpony pas gaan 'crossen' toen ik hem al een tijdje kende en wist hoe de remknopjes bij hem werkten Knipoog Hij is niet groot, maar loeisterk en niet altijd 1, 2, 3 terug te krijgen. Ik laat hem wel eens voluit gaan, maar alleen als ik het pad goed ken, dat pad lang genoeg is en er geen honden en mensen lopen. Eigenlijk is er maar een stuk bij mij in de buurt waar dat redelijk kan, en nog een kleiner stuk maar daar moet ik hem toch vrij snel terug nemen. Ik voel me ook veilig op Smookey, zolang het maar wel míjn initiatief is dat we hard gaan. Hij kan weleens drammen, maar hij is nog nooit voor de lol ongecontroleerd keihard gaan rennen (als hij schrikt ergens waar veel ruimte is moet ik wel uitkijken).

Citaat:
Pas geleden merkte ik (weer eens) dat het niet handig is om vaak op dezelfde paden te galoperen..... Mijn merrie neemt dan het initiatief, gaat vreselijk hard, en ik kan het alleen maar uitzitten. Weet wel dat ze weer stopt aan het eind van het pad, maar ja, je weet niet wat je halverwege tegenkomt! Dus maar weer even streng zijn, en zelf bepalen wanneer wel/niet.

Ja dat is weleens lastig, heb ik ook gemerkt. Daarom probeer ik de paden af te wisselen en sommige routes waar galopperen inzit, anders te rijden. Maar de slimmerik weet nog steeds waar hij de ruimte heeft en weleens mag racen Haha! Maar afwisselen kan nooit kwaad. Soms moet ik hem wel erg in de gaten houden en streng zijn, want als hij lekker heeft gegaloppeerd wil hij zich nog weleens proberen om te draaien om het gelijk over te doen. Dacht het niet!!! Knipoog

moppiehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:54

Nou, mijn Tinker is echt niet te houden in de bak. In de galop snijdt hij alle bochten af en krijg ik hem echt niet te stoppen. Mijn handen doen er na afloop gewoon pijn van.
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-09-08 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht gewijzigd i.v.m. MSN-taal.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:46

Ik laat mijn paard nooit voluit gaan. Ik vertrouw haar daar niet helemaal in dus dan doe ik het liever niet.
Gewoon lekker hard galopperen mag ze buiten natuurlijk wel, maar zij draaft liever heeeeel hard dan dat ze galoppeerd.
Het is inderdad niet slim om steeds op dezefde paden te galopperen. Een stalgenootje van mij kan niet meer normaal buiten een rondje stappen want haar paard weet precies waar ze kan galopperen en doet dat dan ook!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:14

Ik ben op het strand een keer keihard gegaan met een groepje, maar ik zat op een manegepony waarvan ik niet had verwacht dat die buiten zó hard zou gaan, dus ik lag naar een tijdje ver voor op de anderen, en kreeg hem niet terug, totdat ik hem naar het water stuurde Clown
Zo zie je maar weer: opletten, want schijn bedriegt Vork

herlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:40

Ik ben met een verzorgpony een keer in rengalop gezeten!!(een fjord) en ik had geen controle en toen was ik wel bang!! maar als ik controle over haar hep dan vind ik het harstikke leuk!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:23

ik doe altijd als ze in de rengalop wil, nog meer aan drijven zodat ze nog harder moet en dan heeft ze zo iets, ja nou is het niet meer leuk nu jij het leuk vindt en dan krijg ik een lekker rustig galopje. mijn pony wil altijd harder en harder en in het begin wist ik niet hoe ik er mee om moest gaan maar als je gewoon relaxt blijft en beetje je knieen klemmen, of in mij geval lekker aandrijven dan komt het 'meestal' wel goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:09

Op ons eigen paard ben ik niet bang want hij is altijd makkelijk terug te rijden ook als hij voluit gaat. Hij mag alleen voluit als ik volledig overzicht op de omgeving heb, dus op op de hei, of bij ons op stal op de renbaan. Hij mag niet voluit als hij erg fris is, want dan wil hij nog wel eens opzij springen als hij ergens van schrikt. Maar eigenlijk gaat hij als we alleen op pad zijn niet in rengalop. Wel jammer want ik vind het heerlijk. Vorige week op vakantie nog op het strand gereden met een manege en echt hard gegaan, het is namelijk geen hoogseizoen meer dus de paarden komen niet meer iedere dag op het strand, ze hadden er echt zin in. Als je het idee hebt dat je niet meer terug kunt rijden stuur je het zware zand in en gaan ze vanzelf weer draven.
Je moet echter alleen in rengalop gaan als je het paard volledig vertrouwt en in een overzichtelijke omgeving bent.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:13

Langs de ijssel heb je heerlijk lange velden waar je prachtig in een rengalop kan gaan, maar wie legt mijn paard eens uit wat dat is?!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:20

Ik durfde vroeger ook keihard te gaan en zag geen enkel gevaar uiteraard Bloos
Met mijn nieuwe paard heb ik dit 2 keer gedaan, hij wil niet altijd..
Maar...ik vind het eigenlijk best wel heel eng om zo in rengalop te gaan Vork
..niet omdat ik mijn paard niet vertrouw..Ik ben zoooo bang dat hij struikelt of uitglijd of..brrr en terwijl ik het eigenlijk zo fijn vind voor hem als hij zich eens lekker kan laten gaan! Haha!
Maar ja het blijft goed uitkijken dus.. Koe