Wanneer mag je een nederland buitenrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poezen

Wanneer mag je een nederland buitenrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 09:58

Hoe oud moet je zijn om in nederland buitenterijden?
In belgie 12 in groep en 14 voor alleen denk ik
groetjez Tong uitsteken

Angg

Re: Wanneer mag je een nederland buitenrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:01

ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk Tong uitsteken

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:03

Ik ook niet Bloos! wist dat geen eens Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:08

In Nederland zijn daar niet echt regels voor.
Per manege kan het verschillen, maar met eigen pony is het aan de ouders

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:50

Het is verstandig eerst je ruiterbewijs te halen, zodat je de regels leert en weet in het verkeer!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:55

Yep, ruiterbewijs òf L1 dressuur gestart (aangezien ruiterbewijs nog altijd niet verplicht is) wanneer je in natuurgebieden (zoals ik ken, de veluwezoom) wilt rijden.
Voor het rijden op de openbare weg zijn geen verplichtingen vastgesteld, ook geen minimumleeftijd voor de jeugd. Wel blijft ten alle tijden de eigenaar van het paard / pony verantwoordelijk. Van die persoon heb je in feite dus ook goedkeuring nodig om je op de openbare weg te begeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:06

Irma_Maandag schreef:
Wel blijft ten alle tijden de eigenaar van het paard / pony verantwoordelijk. Van die persoon heb je in feite dus ook goedkeuring nodig om je op de openbare weg te begeven.

ERG goede opmerking.
Wanneer er met een alleen rijdend zeg 12 jarig meiske onderweg iets fout gaat en het paard gaat er vandoor, veroorzaakt een dodelijk ongeval, dan is er goede grond om de eigenaar voor dood door schuld aan te klagen.
Dat er in NL geen leeftijdsgrens in het wegenverkeerreglement staat maakt de situatie voor de eigenaar lástiger, niet makkelijker.

hc

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:53

In nederland zijn daar geen regels voor. Maar op sommige maneges wel die gaan niet met een bepaalde leeftijdsgroep naar buiten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:00

Ik zou het niet verkeerd vinden om daar een leeftijdgrens voor te stellen en zoiets als ze in Belgie hebben dat je een brevet moet halen (zo is het toch in Belgie?)

Ik kom geregeld kinderen op pony's tegen die totaal geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn. Jonge kinderen zien geen gevaar en als je buiten rijdt moet je er wel rekenin mee houden dat er verkeer is en dat er ook nog andere mensen zijn.

Ik mocht van mijn ouders niet zonder een volwassene buitenrijden voor ik 12 was en m'n ruiterbewijs had. Daarna mocht ik wel met een vriendin, maar nog niet in m'n eentje tot ik ongeveer 14 was.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:56

toen ik 12 was croste ik al rond in het buitengebied Tong uitsteken
al moet ik zeggen dat als ik terugkijk het vaak onverantwoord was enzo.. (gelukkig is er nooit niks gebeurt)
maja van de andere kant leer je wel veel van buitenrijden en lekker zelf aan ravotten. ookal is er natuurlijk de kans dat t ook flink fout kan gaan.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:02

Helaas zijn er geen echte regels voor het buitenrijden.
Ik vind dat een ruiterbewijs gewoon verplicht moet worden. Je moet voor een auto en brommer toch ook eerst een "papiertje" halen dus waarom dan voor een paard niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:16

MandyR schreef:
Ik vind dat een ruiterbewijs gewoon verplicht moet worden. Je moet voor een auto en brommer toch ook eerst een "papiertje" halen dus waarom dan voor een paard niet?

Het gedrag van een bromfiets of auto is voorspelbaar en altijd gelijk. Een paard reageert niet voorspelbaar en zeker niet altijd gelijk en daarmee valt dit dus op geen enkele manier in wetgeving of examens te vangen, waarmee een ruiterbewijs per defenitie een zinloos votje papier is!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:37

Ja, dat snap ik. Maar, waar ik meer op doelde is dat je met een ruiterbewijs meteen verkeers en gedrags regels leert. En dus niet een verboden voor paarden pad in loopt ed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:40

stel dát er een leeftijdsgrens voor zou zijn,
wanneer wordt iets dan gezien als zelfstandig rijden?
ik bedoel, ouder/begeleider op 1-2-3-meer meter afstand?
waar ligt de grens?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:45

Zelfstandig rijden is in mijn ogen zonder begeleider, op een verantwoorde manier, van het terrein af kunnen.
Als er echt een leeftijd aan moet dan zou ik +/- 14 zeggen.
Nu krijg ik natuurlijk heel penny nederland achter mij aan Haha!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:47

als je een beetje de verkeersregels kent en vertouwt bent op een paard dan denk ik wel dat het kan als je er klaar voor bent .Er zijn NOG geen echt regels voor, wel verkeersregels.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:49

ikke schreef:
MandyR schreef:

Het gedrag van een bromfiets of auto is voorspelbaar en altijd gelijk. Een paard reageert niet voorspelbaar en zeker niet altijd gelijk en daarmee valt dit dus op geen enkele manier in wetgeving of examens te vangen, waarmee een ruiterbewijs per defenitie een zinloos votje papier is!

Ben ik het helemaal mee eens. Ook de praktijk bij een ruiterbewijs is soms zinloos. Je moet zelfs springen wat met mijn buitenritten echt niks te maken heeft want ik heb een fries en die loopt toch overal wel door heen en daardoor dus nooit een ruiterbewijs zou kunnen halen met haar:P Voor de rest is ze niet schrikkerig en totaal op mij, dus ik vind het ook een zinloos papierjte

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:54

ik ging op basisschool leeftijd al met een vriendin haar pony het bos in,
of met een shet voor de wagen het bos in,
deels over de weg.. het mocht van de ouders, en verder dachten we toen eigenlijk niet aan gevaar, het was gewoon leuk!
oké het mag soms een wonder heten dat het altijd goed ging, maar heb wel een leuke tijd gehad wat dat betreft!

ik denk dat de omgeving ook meespeeld, een kind van 7 kan imo mijn verkeersmakke pony wel van a naar b sturen langs een rustig boerenweggetje.
en dat is weer iets anders dan op een niet helemaal verkeersmakke pony door een dichtbevolkt gebied rijden..

maar ja, 'vroeger' reden we dus door het bos,
tegenwoordig staan overal bordjes dat je niet met een paard het bos in mag, behalve over ruiterpaden,
dus in dat opzicht zijn er al heel veel regeltjes bij gekomen (helaas!!).
stel ze zouden een minimum leeftijd voor buitenrijden instellen, of een verplichting voor ruiterbewijs..
dan mag je dus ineens je kind ook niet meer alleen laten rijden naar een vriendinnetje een boerenstraatje verderop.
zonde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:18

Denk eens even aan de niet-ruiters.
Aan de mensen die niets van paarden weten, daar niets van willen noch hoeven te weten en die gewoon aan het verkeer willen kunnen deelnemen.
Is het verantwoord om die mensen bloot te stellen aan de risicos van een ongeleid paard met/zonder ruitertje?

Verder is het een basisregel dat elke bestuurder het wegenverkeersreglement hoort te kennen. Dat er geen verplicht examen is om dat te toetsen ontslaat de ruiter niet van die verplichting, niet van die eigen verantwoordelijkheid.

Een ruiter die de verkeerregels niet kent of die geen volwassen verantwoordelijkheid kan dragen, hoort niet zelfstandig te paard in de openbare ruimte.
De eigenaar die nalaat dit zeker te stellen blijft in gebreke. Is dan niet alleen verantwoordelijk maar zelfs schuldig.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:21

ikke schreef:
Een paard reageert niet voorspelbaar en zeker niet altijd gelijk en daarmee valt dit dus op geen enkele manier in wetgeving of examens te vangen, waarmee een ruiterbewijs per defenitie een zinloos votje papier is!

Dat is echter wíens probleem? Wíens verantwoordelijkheid? Niet dat van de rest van wereld Pling

hc

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:22

moniekk schreef:
toen ik 12 was croste ik al rond in het buitengebied Tong uitsteken
al moet ik zeggen dat als ik terugkijk het vaak onverantwoord was enzo.. (gelukkig is er nooit niks gebeurt)
maja van de andere kant leer je wel veel van buitenrijden en lekker zelf aan ravotten. ookal is er natuurlijk de kans dat t ook flink fout kan gaan.

Tja, dat deden wij ook.
Maar ik woonde in Friesland, kon het bos in en de hei op en er was geen auto te ontdekken.... heerlijk! Je kon uren rijden zonder 85 mensen tegen te komen.
Dat is hier helaas wel anders... en daardoor vele malen minder leuk, en ook nog eens allejezus gevaarlijk!
Ik denk dat een minimum leeftijd instellen een goed plan is, een jaar of 14/15/16?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:24

Ninx schreef:
Ik denk dat een minimum leeftijd instellen een goed plan is, een jaar of 14/15/16?

16 en een theorie-examen van het CBR.

hc

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:26

Ik sluit me aan bij HC. Het is compleet gek dat in Nederland kinderen van alle leeftijden zomaar met ponys en paarden over straat mogen. In veel opzichten is Belgie laks en slecht georganiseerd, maar dat met het buitenrijden hebben ze echt goed bekeken.

Mijn bijrijdster van net 14 mag in elk geval van mij met mijn haf de straat niet op zonder volwassen (en door mij goedgekeurde!) begeleiding. Zo staat het in ons contract.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:27

Deed ik ook altijd al, vanaf mijn 12e reed ik altijd alleen buiten wat eigelijks altijd goed is gegaan ik wist wat wel en niet kon, ook daar waren niet zoveel auto's...maar e rwas ook geen bak ofzo... Straks gaat mijn zusje denk ik ok wel op buitenrit maar we wonen aan de dijk en ligt veel land om ons huis heen.. Ik vind dat ieder ouder zelf wel kan bepalen wanneer zijn of haar kind eraan toe is om verantwoordelijk te handelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:27

Huertecilla schreef:
Denk eens even aan de niet-ruiters.
Aan de mensen die niets van paarden weten, daar niets van willen noch hoeven te weten en die gewoon aan het verkeer willen kunnen deelnemen.
Is het verantwoord om die mensen bloot te stellen aan de risicos van een ongeleid paard met/zonder ruitertje?

Verder is het een basisregel dat elke bestuurder het wegenverkeersreglement hoort te kennen. Dat er geen verplicht examen is om dat te toetsen ontslaat de ruiter niet van die verplichting, niet van die eigen verantwoordelijkheid.

Een ruiter die de verkeerregels niet kent of die geen volwassen verantwoordelijkheid kan dragen, hoort niet zelfstandig te paard in de openbare ruimte.
De eigenaar die nalaat dit zeker te stellen blijft in gebreke. Is dan niet alleen verantwoordelijk maar zelfs schuldig.

hc

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier mee eens ben.
Toen ik een jaar of 14 was en buiten reed gebeurde dat in het open veld, onder geen enkel beding mocht ik met het paard langs de weg... ook al was deze prima te vertrouwen.
NL is klein, bijzonder druk, en mensen schaffen tegenwoordig net zo makkelijk een paard aan als een hond.
Dus jezelf blootstellen aan gevaarlijke situaties, met relatief weinig kennis van zaken is vragen om problemen.