Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Huertecilla schreef:Dit zit in een leren hoefijzertasje van de cavallerie aan de zijkant van mijn zadel. Soms steek ik er een mobiel bij in, meestal niet.
hc
manex schreef:Stel dat je van je paard valt en hij gaat er vandoor, neemt hij ook je telefoon mee.
magda_90 schreef:Ik doelde meer op de reflectortspullen die er voorr paard en ruiter zijn.
Maar toch bedankt
Huertecilla schreef:manex schreef:Stel dat je van je paard valt en hij gaat er vandoor, neemt hij ook je telefoon mee.
LEES!!!
Dan hoor je mijns inziens niet op de openbare weg: je brengt dan anderen in gevaar. Een loslopend paard is een ongeleid projectiel van 500+ kilo en daar mag je anderen niet aan blootstellen.
hc
Huertecilla schreef:LEES!!!
Dan hoor je mijns inziens niet op de openbare weg: je brengt dan anderen in gevaar. Een loslopend paard is een ongeleid projectiel van 500+ kilo en daar mag je anderen niet aan blootstellen.
hc
Sinelia schreef:dan kan niemand meer met zijn paard de weg op. Een paard kan altijd schrikken en zijn ruiter er afgooien. Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je moet het gevaar niet opzoeken, als je weet dat je een schrikkerig paard hebt ofzo. Ik heb een bomproof paard, loopt overal langs, maar afgelopen weekend moesten we onder een viaduct door, maar dat wilde ook niet een twee drie, paard op zijn achterbenen enzo.
Waratje schreef:Reflecterende hesjes zijn in het donker niet zinvol, want de koplampen van een auto komen niet zo hoog. Als je (knipper)lampjes gebruikt, zorg dan dat het sterke lampjes zijn. Veel van die led-lampjes (vooral de rode) geven maar weinig licht en dan ben je dus pas heel laat zichtbaar. Als voorlamp kun je zo'n lamp gebruiken die je om je hoofd kunt doen, ga eens shoppen bij een buitensportzaak voor fatsoenlijke kwaliteit.![]()
Reflectoren om de benen van het paard en eventueel om je eigen benen kan zinvol zijn, dat komt in de straal van de koplampen, met name die om de benen van het paard, want de beweging wordt sneller geregistreert.Sinelia schreef:dan kan niemand meer met zijn paard de weg op. Een paard kan altijd schrikken en zijn ruiter er afgooien. Dit is wel een beetje kort door de bocht. Je moet het gevaar niet opzoeken, als je weet dat je een schrikkerig paard hebt ofzo. Ik heb een bomproof paard, loopt overal langs, maar afgelopen weekend moesten we onder een viaduct door, maar dat wilde ook niet een twee drie, paard op zijn achterbenen enzo.
Als je paard op zijn achterbenen gaat dan benader je het probleem kennelijk niet handig. Je moet weten wat je aankunt met een paard. Op het moment dat een paard ergens van schrikt of iets eng vindt, moet het bij de ruiter steun vinden. Als je die steun niet vanuit het zadel kunt bieden, dan stap je af, voordat er ongelukken gebeuren. Als het paard aan de hand nog onveiliger is dan wanneer je erop zit, dan heb je dus niets op de openbare weg te zoeken.
opala schreef:Dat mag niet, maar incidenteel gebeurt dat toch, hoe voorbereid je ook bent
Huertecilla schreef:Wat? dat je eraf vallt? Natuurlijk kan dat gebeuren en daarom moet je paard betrouwbaar bij je blijven als dat voorkomt.
Dat is wat ik schrjf als zijnde een BASISvoorwaarde voor buiten rijden.
Ik vind dat je niet mag besluiten dat ánderen maar het risico van jouw loslopende paard moeten lopen.
Dat is veel fundamenteler en belangrijker nog dan je eigen veiligheid. het is alleereerst een recht van de rest van de wereld dat jij hen niet in gevaar brengt. Als jij dat niet kan garanderen hoor je binnen een omheining te blijven.
Zichtbaarheidsfrutsels aan en paard wat naar huis dendert is.....![]()
hc
Zwerte schreef:kunnen we ontopic blijven en de discussie wel of niet buiten achterwege laten of elders voortzetten? Beetje storend hier want daar gaat het totaal niet over.
Zwerte schreef:Zelf heb ik net een knaloranje dekje gekocht met reflectorstrepen en heb ik bijna altijd zo'n hesje aan. In de schemer voeg ik er nog lampjes om mn arm aan toe, in het donker rijd ik niet.
Waratje schreef:Beter is het om een goede kwaliteit fietsachterlicht aan je achterkant te bevestigen en let daar dan bij op dat er geen plooi van een jas of zoiets overheen hangt.