Op vakantie (in ander land) paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Op vakantie (in ander land) paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:59

Hee, ik ga over 2 weken 1.5 week naar frankrijk aan de kust, dus ik wil graag een strandrit maken Pling
zijn er meer mensen die gewoon op vakantie bij een manege aanbellen en vragen, kan ik hier een buitenrit of les krijgen?
en vertel over je ervaringen! Bloos

Borg

Re: Op vakantie (in ander land) paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:05

Ik wil je het volgende advies geven:
Ga eerst eens langs, kijk hoe de paarden erbij staan, hoe het personeel ermee omgaat, hoe het tuig en zadels er uitzien en dergelijke.
Ik heb regelmatig in het buitenland gereden voor ik mijn eigen paard had, maar ik was echt kieskeurig. In Tunesie reed ik met hele fijne paarden, die man had allemaal chaps en Casco caps liggen. Niemand ging zonder fatsoenlijke spullen op zijn dieren. Helaas kwamen wij onderweg ook wel groepen tegen....te treurig voor woorden. In een capribroek met sportschoentjes op de paarden en ook die gingen gewoon het strand op en berberhengsten gaan oerend hard, dat kan ik je wel vertellen.
Ik ben zo voorzichtig geworden omdat ik als tiener ooit eens in Spanje knetterhard gevallen ben. Gelukkig niets gebroken, maar wel de rest van de vakantie onder de blauwe plekken en schaafwonden. Niet leuk voor je ego Bloos

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:05

2 (of drie?) jaar geleden was er naast ons hotel in frankrijk een pensionstal en een manege.
Nou ik mocht toen niet meedoen omdat ik nog geen frans kon, maar mocht wel veel mee met buitenritjes. Ja
Allemaal vriendelijk, ik heb ook veel geleerd en m'n eerste buitenrit gemaakt Haha! !

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:07

nee geen ervaring mee, alleen wilde ik het wel een keer doen, op friezen. toen liep ik langs de stallen, had me net op gegeven voor buitenrit.. hadden ze allemaal oren plat in de nek enzo.. had zo iets van laat maar zitten Ja haha

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:09

owja met camarque paarden ook eens gedaan, was een manege puur voor het hotel. Je kon gewoon opstappen en wegrijden, m'n ouders wisten niet eens hou je een paard moest stoppen toen we vertrokken Scheve mond . Een cap was het enige van veiligheid waarnaar een gekeken werd. 1x heb ik eens een meisje van 6 zien wegrijden met teenslippers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:36

Ik sluit me volledig aan bij Borg. Ik wil ook eerst zien hoe alles er aan toegaat. Ik ga principieel niet op een paard zitten wat er niet 100% goed uitziet, rij niet met tuig dat niet goed onderhouden is en er betrouwbaar uitziet, en ik wil van te voren weten wat er gedaan wordt op ritten. Die onverantwoorde rag-ritten zijn aan mij niet besteed. Ik kom graag zonder gips en andere trauma's terug van vakantie.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:39

Oh ja, hier even wat Frans jargon:
En pas = stappen ( an pa)
En trot = draf ( an troo)
Petit galop = handgalopje (putie galoo)
galop = galop ( galoo)
les brides = de teugels (le briede)
la selle = het zadel (la sellu)
la cravache = de zweep (la kravasj)
veel plezier!

Enne, ze hebben in Frankrijk een soort diplomaatjes, galop 1-7 dacht ik, dus als ze je vragen welk galop niveau je hebt, dan heeft dat daarmee te maken. Ik snap het systeem niet, dus ik kan er niet meer over vertellen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:40

_Esther schreef:
owja met camarque paarden ook eens gedaan, was een manege puur voor het hotel. Je kon gewoon opstappen en wegrijden, m'n ouders wisten niet eens hou je een paard moest stoppen toen we vertrokken Scheve mond . Een cap was het enige van veiligheid waarnaar een gekeken werd. 1x heb ik eens een meisje van 6 zien wegrijden met teenslippers!

Bedoel ik dus. on-ver-ant-woord en volgens mij hier in Nederland verboden!
Zeker volwassenen vallen vaak als een zak aardappelen, dus dan is de vakantie snel over!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:15

MA --> BRT

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:05

Borg schreef:
Oh ja, hier even wat Frans jargon:
En pas = stappen ( an pa)
En trot = draf ( an troo)
Petit galop = handgalopje (putie galoo)
galop = galop ( galoo)
les brides = de teugels (le briede)
la selle = het zadel (la sellu)
la cravache = de zweep (la kravasj)
veel plezier!

Enne, ze hebben in Frankrijk een soort diplomaatjes, galop 1-7 dacht ik, dus als ze je vragen welk galop niveau je hebt, dan heeft dat daarmee te maken. Ik snap het systeem niet, dus ik kan er niet meer over vertellen.

bedankt! heb ik vast veel aan Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:12

Ja ik doe het ook hoor, vind het heerlijk om even paard te rijden op vakantie. Als je met een georganiseerde reis gaat (verder weg bijv) kan je het aan de Host/Hostess vragen. Zo heb ik het ook in Cuba gedaan. Maar je kan ook naar een VVV gaan ofzo, daar weten ze ook vaak adressen.

Correct frans voor Borg: Bridon is hoofdstel, niet teugels. Teugels zijn reines. Clown

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:54

Uh, zo had ik het in Tunesie geleerd. Reine is toch koningin?
Lijkt wel weer meer op reigns, het Engelse woord ervoor.

MissShorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:55

Ik durf het nooit, mar het lijkt me wel super Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:59

Idd, spelfout van mij Reine is koningin en renes is teugels Nagelbijten / Gniffelen Ik noemde het in het begin ook brides. Maar na 6 jaar op een Waalse manege te hebben gewerkt kreeg ik steeds te horen dat het renes waren Clown
Hier een handig plaatje:
Afbeelding

1-Tétière
2-Frontal
3-Montant de muserolle
4-Sous-gorge
5-Montant de filet
6-Muserolle
7-Rênes
8-Mors

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:29

Aaaah, weer wat geleerd! Bedankt Miss Montana.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:44

Ik heb iedere vakantie in frankrijk paardgereden. Bij mij ging het uit van de camping. En anders via Folders op de camping ging me vader gewoon bellen. Ik heb er op 1 na geweldige ervaringen.

Waar in Frankrijk zit je?

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:40

omdat paarden bij mij erg in de famillie zit hebben we heel vaak paard gereden in het buitenland zo heb ik:

-toen ik 6 was op het strand gereden op een arabiesce volbloed samen met mijn ouders en zus
- toen ik 8 was in Polen op een fokkerij gereden en gesprongen met mijn zus
- ben meerdere keren naar Italie geweest zo heb ik op een stal gesprongen met mijn zus en op een andere stal in de bergen gereden en western les gehad met een vriendin van mij(foto hier onder)
- in de Franse alpen buiten gereden met mijn zus en mijn vader
- in Polen gecrost op een prachtige Engelse Volbloed met mijn zus
- in de Belgishe ardennen buiten gereden met mijn zus en mijn vader
- In Duitsland dresuur les gekregen op een Engelse volbloed

Afbeelding
ben de middelste

Afbeelding

Hoe kwamen wij aan die stallen:
Gewoon rond vragen met de auto of wat ook ff een kijkje bij de stallen nemen en een praatje maken en vragen of je er kan rijden

saratj140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:42

ik heb een keer in zuid frankrijk een buiterit gemaakt heb ik natuurlijk het geluk dat ik geen frans kan en hun konden maar een beetje engels maar we zijn er met wat gebarentaal uitgekomen en uiteindelijk was het echt een geweldige buitenrit leuke paarden stonden er erg goed bij Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:06

Ik heb ook in diverse landen paardgereden, maar vooral in Groot Brittanië. Gewoon eerst gaan kijken bij een stal en dan besluiten of je wel of niet een rit wilt maken. Adressen kun je soms ook via een ruitersportzaak opsnorren, dan kun je al informeren naar welke stallen goed bekend staan en welke minder.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:08

Ik heb 1. eigen paard, die staat bij ons huis [ in Frankrijk ]
En 2 verzorgpony's, één heeft een veulen..

Bobbiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:34

Ik heb wel eens gewoon een buitenrit in nederland gemaakt Haha! Ik ben toen naar een manege gegaan en ik heb gewoon gevraagd of er een paard was voor mij ( ik reed toen nog maar 4 jaar) en dat hadden ze het was gewoon een rustig paard dat lekker op mijn tempo over het strand galopeerden Haha!

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:43

ik ben een keer in frankrijk op buitenrit geweest met 4 vriendinnen, wij konden allemaal paardrijden omdat we allemaal een eigen paard hebben, maar er gingen ook een paar andere mensen mee die het wel konden maar niet heel erg goed, die hadden ook gewoon sportschoentjes aan en geen cap, maar we gingen dus de hele tijd in galop en als er takken of andere dingen op het pad lagen sprongen we er gewoon overheen.
ook op het strand gingen we in rengalop en we gingen ook met de paarden door het water heen
wij vonden het heel erg leuk maar die mensen die nog niet zo lang reden niet Tong uitsteken

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:54

Ik probeer altijd te rijden op vakantie, toch wel zo leuk. Laatste keer was erg gaaf. We kwamen toevallig langs een stal en dat bleek dus een manege te zijn. Ben daar gewoon gaan vragen of ik een buitenrit kon maken. De volgende dag ben ik dus samen met een meisje 2uur naar buiten geweest, ik reed op haar privé paard (erg mooi beest) en zij op een manege paard. Was erg gezellig! Paarden stonden er daar super bij, ook de manege pony's zagen er goed uit. Was zeer geslaagd.

Edit: was in Frankrijk trouwens

Love_Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:03

ik ging naar zuid frankrijk. meestal zijn er wel manege's in de buurt. bij mjin camping waren er 2 . 1 op 100 meter afstand en de andere 200 meter. ik ben bij allebei geweest maar de dichtst bijzijnde manege was beter. paarden stonden er verzorgder bij en er waren altijd genoeg mensen. en je kan bij manege's in de buurt van campings altijd wel buitenritten maken Knipoog heb ik dus gedaan smorgens om 8 uur een rit van 2 uur langs strand & meren & duinen. was echt heel mooi Haha!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 13:19

Ik ben in de Harz (D) ook gewoon eens op een piepklein ponyclub gaan vragen of een buienrit mogelijk was. Eerst keek men een beetje raar, maar direct daarna werd een jonge vrouw gebeld. Samen met haar heb ik een zalige rit door de Harzquer bossen gemaakt van 4 uur. Zij op haar hafje, ik op de rode schimmelarabier van de ponyclub. Heb nog steeds heel fijne herinneringen aan die middag. En zij blijkbaar ook, want ik ben een jaar later teruggegaan en zij herkenden mij nog. Weer diezelfde vrouw gebeld en daarna twee ritten van 3 uur gemaakt met tussenpauze van twee dagen.
Zij verhuren zelden paarden, maar kennelijk maakte ik een goed indruk!? Ik spreek een beetje Duits en dat heeft het hem gedaan, denk ik.