Bang voor buitenrijden...maar toch graag willen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Bang voor buitenrijden...maar toch graag willen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:38

tja, lastig probleempje.
Door wat nare buitenritervaringen van vroeger ben ik wat angstig geworden voor buitenritten.
Maar.... ik wíl wel heel erg graag.
Vorig jaar hebben een vriendin en ik onze verzorgpony ingereden, dat ging zo goed dat we ook naar de bossen zijn geweest.
Dat ging echt heel erg goed, ook met mij er op. Ik durfde zelfs te galopperen door het bos. Iets wat ik nooit had verwacht.
We maakten regelmatig buitenritten van een paar uur en ik genoot!
In de winter heeft deze pony stil gestaan ivm met een blessure, en in de carnavalsvakantie heb ik mijn eerste eigen paardje gekocht. Ook met het oog op het maken van buitenritten met hem.
Hij is echt superbraaf, maar wel érg sterk. Het dressuurrijden gaat steeds een beetje beter en hij is goed voor het been. Hij zit als een stoel.
Maar ondanks dat alles, durf ik niet met hem naar buiten. het lijkt alsof ik een drempel over moet.
Ik ben al hele kleine stukjes buiten met hem geweest, samen met mijn vriendin er naast, dat ging erg goed.
De overbuurvrouw rijdt ook paard en heeft me al aangeboden om samen naar buiten te gaan. 's morgens heel vroeg als er weinig verkeer is.
Wie kan me wat moed inpraten of nog meer tips geven?
Alvast bedankt!

tones

Re: Bang voor buitenrijden...maar toch graag willen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:39

Ik meld me ook even, heb het zelfde.
Stapritjes gaan goed, maar oh wee als het sneller moet Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:40

Als mn pony nou wat dichterbij stond was ik ook wel met je mee gegaan, maar die staat aan de andere kant van Helmond Tong uitsteken

Die andere paarden die met je mee kunnen zijn die bomproof? Dat werkt vaak ook goed op je eigen gevoel. Stalgenootje van mij was beetje bang buiten op haar paard, maar die vond het ook nog wat spannend, toen ging ik op de mijne mee en die is superbomproof en dat werkte helemaal door op dat paard en op haar, het was nog wel spannend maar niet meer eng Tong uitsteken

Komt wel goed toch? Zeker als je paardje zo lief is. Als je nou echt bang bent dat hij te sterk is kan je miss een pessoabitje er in hangen met twee teugels er aan, dat je gewoon op de normale bitring een teugel hangt en op een van de ringen er onder? Dan hoef je het niet te gebruiken, maar mocht het nodig zijn heb je hem wel voor je gevoel.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:42

Wat is die drempel voor je / waar ben je bang voor?
Je sterke paard? Of ...

Dan wordt het makkerlijker advies geven Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:44

Ga je trouwens met de kar wel met zelfvertrouwen naar buiten?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:45

angst is een vervelend iets, ik heb hetzelfde meegemaakt en wil ook zo graag een buitenritje maken. wat ik gedaan heb is om toch te proberen je er over heen te zetten, hoe moeilijk dat ook is. als je iets heeel graag wilt dan komt het wel. het is wel belangrijk dat je paard redelijk braaf is op de buitenrit. blijf er aan werken, door idd kleine stukjes naar buiten te gaan, iemand meenemen... en zelf ook rustig te blijven, ( bij mij stormde het van binnen) dan komt het vertrouwen wel weer...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:48

Als ik jou was zou ik het aanbod van je overbuurvrouw maar aannemen. Lachen Eventueel nog iemand extra erbij op de fiets? En ik weet niet of het iets voor je paard is, maar je zou natuurlijk een halstertouw kunnen meenemen, en vragen of je overbuurvrouw jou als 'handpaard' meeneemt. En ik sluit me aan bij de tip van BrittKitt en het pessoabit (haha, dat rijmt Clown). Normaal gesproken houd ik niet zo van alle extra hulpteugels en bitten, maar als het voor jouw gevoel nodig is een extra noodrem te hebben, zou ik dat inderdaad proberen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 10:55

Waar ik zo bang voor ben? Ik zie altijd alle doemscenarios voor me: paard ervandoor, drukke weg over, geen controle meer (ik denk vooral dat), er af vallen.
Paard van buurvrouw is inderdaad wel bomproof, ze had ook al aangeboden om die van mij aan het halstertouw als handpaard mee te nemen.

@ Brittkitt: Met de kar heb ik nooit echt problemen gehad, was in het begin ook wel spannend maar pony was ook superbraaf en bomproof.

Ik heb er ook al aan zitten denken om de one-rein-stop aan te leren bij Harley, ben ik alleen nog niet aan begonnen...

De buurvrouw zei ook al dat we gewoon iets af moesten spreken zodat ik er niet meer onderuit kan.
Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee maar die eerste stap...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:58

Nou is Bakel niet zo druk dus dat scheelt Clown
In een 'veilige' omgeving gaan rijden kan wat dat betreft wel schelen? Dus een klein bos, geen drukke wegen er om heen en dan opbouwen? Vond het in het begin met mijn pony ook wel eng, maar daar zat ook nog geen fatsoenlijke rem op Clown
Oefening baart kunst Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:05

Meid, dat zijn allerlei doemscenario's!
Maak je niet druk.
Ga op buitenrit met andere mensen en stap/draaf/galoppeer ook eens van voor.
Probeer van alles als je met meerdere(n) op stap bent en probeer na een tijdje (staat geen tijd voor, al doe je het "pas" over 2 jaar!) alleen op stap.

Pas als jij je veilig voelt, moet je het doen. Niet eerder, want dat voelt je paard ook.

Experimenteer met in vreemde bakken rijden, obstakeltrainingen. Kijk hoe je paard reageert en handel daar naar. Alles wat je in de bak doet en waar je paard goed op reageert, kun je buiten ook toepassen.

Succes!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 11:14

Dank jullie wel voor de tips!
Morgen ga ik voor het eerst in een vreemde bak rijden, bij ons tegenover bij de buurvrouw dus.

Op een kleine afstand is bij ons ook een klein 'bosje', met een recht pad wat vrij overzichtelijk is, daar zijn we met die andere pony ook voor het eerst gaan rijden.

In de bak is hij verder super braaf, ze hebben hier een paar maanden terug het dak van de boerderij vernieuwd en er werd continu gezaagd, getimmerd enzo en daar gaf hij niet veel om. Een kleine speelgoedtractor daarintegen ziet er voor hem dan wel gevaarlijk uit, maar het enigste wat hij dan doet is een keer kijken en hoogstens een pasje opzij.

Ik maak morgen gewoon een afspraak met de buurvrouw en dan zie ik wel waar het schip strandt...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:32

Ik heb dat ook een tijdje gehad. Zodra ik richting bos ging doken er allemaal enge beelden in mijn hoofd op...Ik ben toen veel met haar door het bos gaan wandelen. Toen dat goed ging ben ik samen met een stalgenootje kleine stukjes gaan rijden door het bos. Op het moment dat mijn paard rustig was en het goed voelde ben ik kleine stukjes gaan draven. En zo heb ik dat steeds opgebouwd. Ben nog steeds wel altijd een beetje gespannen als we een buitenrit maken maar het gaat nu al een stuk beter. Het helpt ook als je iemand bij je hebt waarmee je lekker kan kletsen. Je ontspant dan zelf en vergeet dat het 'eng' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:41

Ik ben 2 jaar geleden ook met een paardje naar buiten gegaan waarmee ik in eerste instantie niet echt durfde. Dat was een engels volbloedje die erg heet was (althans in de bak), maar omdat mijn droom toch wel het buitenrijden was ben ik eerst met haar gaan wandelen. Eerst aan het hoofdstel voor de zekerheid en na een paar keer aan het halster. Eigenlijk was ze vanaf het begin af aan al super relaxed buiten, op een gegeven moment ben ik halverwege opgestapt en er gebeurde helemaal niets. Ze deed het super, vanaf toen ben ik gewoon erop naar buiten gegaan. Mij heeft het goed gedaan dat ze aan de hand heel rustig was. Dat gaf mij meer vertrouwen om erop te klimmen.

dreetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:06

Als je eerst een keertje de straat in en uit loopt? Zijn er doodlopende weggetjes in de buurt? Anders loopt je die een keertje in en uit, daar is het altijd rustig;) Zo ben ik ook een beetje begonnen met buitenrijden.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 16:09

Ja dat heb ik al samen met een vriendin van me gedaan. Volgende stap is tegenoverliggend straatje in die uitkomt op een bospad.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:19

Kan je niet eerst gaan wandelen, gewoon aan de hand? Dan kan je al zien op welke dingen ze reageert en ofdat ze je goed volgt. Dan kan je in geval van nood altijd afstappen en haar aan de hand begeleiden voor het enge object. Dat heb je die zekerheid al. Als je eenmaal op pad te paard bent, vind ik het belangrijk dat jij het tempo bepaalt. Als je helemaal op je gemak in stap bent, kan je zelf eens voorstellen te draven, al is het 2 passen hé.

denisuhtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:03

zorg gewoon dat er iemand meegaat dan kan er toch niets gebeuren? =)
ik zou elke keer langer gaan en op een gegeven moment durf je mischien wel alleen en langer
in de bak kan je er toch ook afvallen? Knipoog
dus niets aan de hand =)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:42

zorg gewoon dat iemand anders met een braaf paard voorop rijd. dan kun je jouw paard als hij snel wil achter dat brave paard 'sturen' en kan hij nergens heen! Lachen

momarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:37

ik heb een jaar of 9 geleden mijn eerste ijslander gekocht. na het inrijden, de winter rust...gingen we weer verder waar we waren gebleven....dacht ik........Nadat hij een keer of 15 de benen had genomen ( en nee...niet over het ruiterpad, maar dwars door het bos!!!als je valt ben je dood....) was de lol eraf voor mij en de schrik er goed in. Na veel grondwerk in de bak en het opnieuw nemen van de leidende rol, ben ik met angst en beven weer begonnen met ritjes naar buiten. Alleen durfde ik niet, en samen met een ander was ook vervelend, want niemand wil alleen maar stappen....en harder........ieieieie ..........daar kreeg ik een acute hartsilstand van. Het was een moeilijke tijd dus. Na een half jaar met anderen korte buitenritjes te hebben gemaakt, ben ik ook weer alleen gaan rijden, in stap. En op die plekken waarvan ik dacht, dat moet kunnen, daar een drafje. Maar harder....ieieieie.....dacht het niet. Het duurde bij mij in totaal 3 jaar ( ja, echt waar) tot ik daar doorheen was. En man, wat ben ik trots op mezelf, ik heb mijn angst overwonnen, ik heb doorgezet, ik ben de beste vriend van mijn paard, en ik vind het heerlijk om te galopperen. Dus laat je niet opjutten, we hebben allemaal ons eigen tempo waarin we de dingen kunnen/moeten doen. Onderhand ben ik 47 en sjees door het bos en duin met een grijns die er niet af te slaan is, en zijn mijn angsten ver achter me.
Dus gebruik deze periode om jezelf te sterken en je zelfvertrouwen op te bouwen, want daar het je je leven lang lol van.

succes, monique

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 06:49

Knap hoor Monique!
Ik ga vanmiddag voor het eerst met Harley en de overbuurvrouw naar buiten.
Eerst ga ik Harley daar in de buitenbak wat rijden zodat ik met meer zelfvertrouwen op pad kan.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan....

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:25

Ik ken het, al ligt het bij mij vooral aan het verkeer en mijn eigen merrie, het is meer de angst dat er wat met haar kan gebeuren mocht ze weer een idiote bui hebben, en ik weet dat ze die 'zomaar' kan hebben. De verhalen zal ik even voor me houden Knipoog

Ik ga nu eerst lekker in de bak met haar aan de slag, dan wandelen met een 'maatje' en zo verder.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:33

Hoi,

Ik had het zelfde probleem, ook paardje gekocht om lekker mee naar buiten te gaan, maar ik had al 4 jaar niet meer gereden, op advies van anderen eerst tijdje in de bak gereden, en toen kwam ik erachter dat ik niet meer naar buiten durfde!
Erg balen natuurlijk zelfs op het punt gestaan om dr maar te verkopen want ik durfde toch niet.
Uiteindelijk heeft eerst vriendin van mij rondje op dr buiten gestapt na het rijden, en een andere vrouw haar naar het land gereden voor weideperiode, ik had nog steeds de bibbers maar nadat ze 1 dag op het land stond de stoute schoenen aangetrokken, en helemaal in mn uppie naar buiten gegaan.
En het ging goed, stront eigenwijs is ze :p maar echt van iets schrikken doet ze niet, ja boomstammetjes en paaltjes en grassprietjes zijn allemaal eng, maar auto motor of scooter dicht langs je is er niets aan de hand.

Ben uiteindelijk alleen gegaan zodat ik me goed kan concentreren op mnpaardje (ik ben nogal snel afgeleid) en stond de eerste 10 minuten doodsangsten uit.

Dus ik kan je maar 1 advies geven, gewoon doen, hoe eng je het ook vind, eenmaal 1x geweest en dta hoeft heus niet perfect te gaan( ben zelf tussendoor afgestapt en heb 20 minuten pisnijdig naast knollie gestaan want elke keer als ik op wilde stappen draaide ze om of sprong weg :p ), dan ben je van die angst af.

Edit: Ik rij buiten wel met thiedemann teugel, mijn merrie is namelijk ook onwijs sterk. maar rij eigenlijk altijd met lang teugeltje het is meer om wat meer te vertellen te hebben als ik weer wil stoppen vanuit rengalopje (ja ja zelfs crossen doen we nu :p )

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:55

Ben benieuwd hoe het vandaag is gegaan Cool

Misschien ben je inmiddels over de angst heen maar ik vertel m'n verhaal toch maar.
Om van mijn angst af te komen ben ik eerst veel met mijn paard gaan wandelen (en hem in de bossen aan de hand te laten stappen, draven en zelfs galopperen) want we waren allebei heel onzeker. Daarna ben ik na het rijden in de bak buiten steeds verder stukjes gaan uitstappen. Je kunt ook beginnen met buitenrijden door alleen maar een rondje door de bossen te stappen. En dan steeds meer stukjes gaan draven tot je genoeg vertrouwen voor een galopje hebt.

Mijn paard was zelf al best onzeker, weet niet of de jouwe dat is.
Als je met je paard wandelt, en hij sjokt maar wat achter je aan laat hem 's stukjes voorop lopen. Ga net iets achter z'n schouder lopen en drijf hem naar voren met je stem en/ of je hand tegen z'n buik. Het wordt anders als ze zelf ineens voorop moeten lopen. Ze krijgen hiervan meer zelfvertrouwen.

Denk erom: je moet niks, je mag.
Buitenrijden moet leuk zijn, voor jou en je paard.
Succes !!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 19:05

Hier een update:
Ik ben samen met de overbuurvrouw gegaan, zij het eerste stukje erop tot het bos en ik op de fiets en daarna andersom.
Het ging gewoonweg super! Lekker met lange teugel gestapt en ik heb gemerkt dat hij dan lekker ontspant waardoor ik ook weer relaxed word.
Zelfs stukjes gedraafd, hij ging wel wat snel maar was goed terug te nemen.
Op de terugweg moesten we op een zandpad langs een preiveld waar een stapel kratten op het pad stond met daarnaast een tractor waarvan de motor nog aanstond. Daartussen was een smal pad waar we langs moesten. De buurvrouw heeft hem even mee begeleid maar hij liep erg rustig langs de tractor af, echt super!
Wat ik vandaag vooral geleerd heb is om hem lekker lang te laten, relaxed te zitten en vooral vertrouwen te hebben in je paard.
Morgen gaan we weer, alleen gaat nu de overbuurvrouw met haar paard mee.
Ben benieuwd!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:58

wauw leuk dat het zo goed is gegaan!