Lopen met je paard, op welk pad??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Lopen met je paard, op welk pad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 12:27

Heey

Ik had een vraagje, en ik ben benieuwd of jullie daar antwoord op hebben. Lachen
Als je met je paard aan de hand loopt, ben je toch een voetganger?? moet je dan ook niet op het voetpad lopen?

Ik had vorige week namelijk zoiets raars. Ik had lekker gereden met mijn paard, en nadat ik hem had naverzorgd ben ik nog even met hem in het bos gaan lopen zodat hij lekker kon grazen Lachen
Ik liep dus over het voetpad met mijn paard naast mij (hij liep dus in de berm naast het voetpad)naar een grasveldje, en liet hem daar grazen. Ineens komt er een witte SUV keihard aangescheurd!
ze stopten voor mijn neus, en er stapten een stuk of 4 mannen uit. Bleken het dus boswachters te zijn, en kreeg ik een bekeuring omdat ik met mijn paard niet op het ruiterpad liep (en omdat ik hem op een veldje liet grazen, want dat mag ook niet! en bbq-en mag dan weer wel daar Nors opkijken ).
Want volgens hun moet je, ook als je met je paard aan de hand loopt op het ruiterpad lopen Verward
Nou daar had ik dus echt nog nooit van gehoord, en ik kon me er ook moeilijk iets bij voorstellen, want dat is toch hartstikke gevaarlijk!!
Stel dat je daar loopt met je paard, en er komt ineens een paard de hoek om galloperen.. nou ik wil de gevolgen ervan niet weten Ziek

Dus nu mijn vraag aan jullie, als je met je paard aan de hand loopt, welk pad moet je dan gebruiken?

Groetjes!

Musjes

Re: Lopen met je paard, op welk pad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:02

In mijn bos op het wandelpad. Daar word je van het ruiterpad gestuurd als je aan de hand wandelt. Tenminste dat stond op mijn bossite. Overigens ben ik wel eens weggestuurd door een boswachter omdat ik mn paard liet grazen op een grasveld, dat mag inderdaad niet (doe het nog steeds stiekem Clown )

Wat raar dat niet overal dezelfde regels gelden, zou trouwens ook schrikken als er vier mannen uit een auto springen. Ben het met je eens dat het eng is als er ineens mensen in galop aan komen. Ik loop trouwens op allebei. Met name als ik teveel mensen met losse honden tegenkom kies ik toch voor ruiterpad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:21

Nee als amazone en als geleider blijf je altijd een bestuurder en zal je dus ten aller tijde op de weg/straat/ruiterpad moeten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:23

Idd, je blijft een bestuurder. Dus mag je niet op het voetpad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:26

Ook als je een paard of koe of ander 'vee' leidt, ben je inderdaad bestuurder. Je hoort dus met je paard aan de hand ofwel op het ruiterpad, ofwel op de openbare weg. Je mag niet op het voetgangerspad en niet op het fietspad. Wel eventueel in de berm als het op de weg gevaarlijk is.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:28

Ik loop altijd op het fietspad en de pony in de berm.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:30

Urielle schreef:
Ook als je een paard of koe of ander 'vee' leidt, ben je inderdaad bestuurder. Je hoort dus met je paard aan de hand ofwel op het ruiterpad, ofwel op de openbare weg. Je mag niet op het voetgangerspad en niet op het fietspad. Wel eventueel in de berm als het op de weg gevaarlijk is.

En als er geen ruiterpad is?
ik wandel in het park altijd over het fietspad..?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:38

Desperado_ schreef:
Urielle schreef:

En als er geen ruiterpad is?
ik wandel in het park altijd over het fietspad..?

Op de openabre weg dus. Heb vanmiddag nog een mooie prent binnengekregen wegens het niet op het ruiterpad lopen (was dan wel onder de man, en ik wist ervan, eigen domme schuld, maar toch jammer van de 35 euro Vork ).

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:43

oe wel veel Ja zn boete..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:33

Maar als je dan op de openbare weg loopt, moet je dan tegen de richting in (als voetganger) of met de richting mee (zoals de andere bestuurders van fiets en auto)? Want ik loop met mijn paard echt niet met de richting mee, dan ziet hij niet wat er komt en is hij heel gespannen. Als hij ziet wat er komt, is alles goed...

Ik vind het toch wel raar dat je aan de hand ook bestuurder bent. Als je met de fiets aan de hand loopt, ben je een voetganger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:36

eigenlijk gewoon als elke andere bestuurder. Met het verkeer mee.
Je bent namelijk geen voetganger Lachen

Maar op een drukke weg doen ze meestal niet flauw als je dan op een fietspad ofzo gaat lopen.

Maar als er een ruiterpad is hoor je daar zeker te lopen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:37

Maar wat is dan het verschil dat maakt dat je met de fiets in de hand een voetganger bent en met je paard in de hand een bestuurder?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:42

volgens de wet heet je dan een 'geleider van rij- of trekdier'. Dan neem je een aparte plaats in in het verkeersreglement.
Je hoort thuis op de rijbaan (dus niet het trottoir en ook niet het fietspad).

In het bos staat meestal een bordje dat er buiten de ruiterpaden geen toegang is voor paarden.

Overigens, ruiterpaden zijn niet gereserveerd voor ruiters hoor! iedereen mag erlangs, ook voetgangers of mountainbikers.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:45

Och ja, nu je het zegt, herinner ik het me weer...

Nja, ik blijf sowieso hier tegen de richting in wandelen op de openbare weg (2 straatjes zonder al te druk verkeer, maar met veel bussen). Puur om de veiligheid. Ik kan met de richting meewandelen, maar dan zie ik veel meer kans dat er iets gebeurt dan als ik gewoon loop hoe ik nu doe. Het is ook niet zo dat ik daar elke dag loop. Nu is het trouwens al zelden...

Maar goed. Dus die boswachters die de TS naar het ruiterpad stuurden, hadden gelijk?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 18:01

ik denk het wel, maar ik heb een klein beetje twijfel.
Staat er op de bordjes in het bos altijd 'daarbuiten voor paarden geen toegang' of staat er 'daarbuiten voor ruiters geen toegang"?
In het laatste geval is het natuurlijk nog wel interessant om de bekeuring aan te vechten.

Laten we wel wezen, ik vind het een beetje flauw om meteen te bekeuren omdat TS zich van geen kwaad bewust was.

TS: hoe hoog was de bekeuring eigenlijk?

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 22:37

De bekeuring was voor mij ook 35 euro, zoals eerder genoemd hier Boos! (het grazen zagen ze door de vingers)
Maar er staat in het bos zelf nergens op bordjes oid aangegeven hoe of wat.
Sterker nog, er staan helemaal nergens borden met de regels van het bos erop Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:32

Dat zijn gewoon algemene verkeers regels Lachen

op de openbare weg staat ook geen bord met hoe en wat, dat hoor je ook zo te weten.

Al vind ik het wel flauw dat er niet een waarschuwing van af kon, maar dat ze meteen een bon hebben uitgeschreven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:08

Flauw is het wel ja. Ik zie dat TS 18 is, ik weet niet of ze al bezig is met haar rijbewijs maar volgens mij weten alleen mensen die hun theorie moe(s)ten halen dit.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:17

ik heb mijn rijberwijs al 12 jaar
maar weet deze regels echt niet?!
Op een weg waar ze 50 rijden, daarnaast een fietspad, daarnaast een voetgangerspad...
Welke zou je dan kiezen?
(Ik ga altijd op het fietspad)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:20

Heb hier in de bossen gewoon over allerlei paden gewandeld, hoor. En dat blijf ik doen. Knipoog
En op de weg hier (50 km weg, met zo'n rood fietspadstuk ernaast, slechte berm) wandel ik op het fietsgedeelte. Geen agent die daar moeilijk over doet en je moet wat, want ze rijden er echt een stuk harder dan 50. Clown

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:21

@Nadya, ja... dat is bij ons dus ook
hier is het net een racebaan... en idd ook een niet al te beste berm :S
Ik ga dus ook altijd op fietspad...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:23

DiegoWendy schreef:
@Nadya, ja... dat is bij ons dus ook
hier is het net een racebaan... en idd ook een niet al te beste berm :S
Ik ga dus ook altijd op fietspad...

Als we met zijn tweetjes zijn dan rijden we wel op de weg, want dan moeten ze wel afremmen. Duivel
Serieus, het is echt levensgevaarlijk op de weg vanaf de plek waar mijn paard staat. En dan moet je wat en dan verkies ik de veiligheid. Hoewel dat fietspad dus niet afgesloten is van de weg, dus het blijft een linke bedoening. Ik wandel er ook alleen maar, zou er echt niet durven rijden met mijn 4-jarige......

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:24

Volgens mij... mag ik hier niet eens op de weg?!
Iemand bekend in Rotterdam (de Slinge)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:26

OP een voetpad of fietspad mag je officieel gewoon niet komen Lachen
tussen wat officieel moet en je beter kunt doen voor ieders veiligheid zit natuurlijk wel eens een verschil Lachen

Maar uit het bericht van TS begrijp ik dat er dus een ruiterpad is
dan lijkt me erg logisch dat je dat moet nemen Lachen

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:24

hier bij ons in het park is daar ook veel oneenigheid over geweest het is nu zo bji ons.

wij heben een betere ruiterpad gekregen en wij moeten dus altijd met het paard op de ruiterpad, wij mogen niet op het fiets of wandel pad, altijd ruiterpad.
ook ernaast, ze vergeten dat het zwaar is maarja goed. Lachen
wij mogen ook niet meer grazen in het park. Clown

over straat mag je niet op het fietspad maar moet je over de weg "is mij verteld" dus in een woonwijk lijkt mij dat je dus wel mag want dat is een weg en geen fietspad. Tong uitsteken