paard gaat in de bevries stand tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

paard gaat in de bevries stand tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:23

Rare omschrijving misschien ,maar zo ervaar ik het wel .

Tijdens buitenrit weigert het paard verder te gaan en wil WEL lopen richting huis,maar wil NIET lopen richting waar ik heen wilde.
Het paard staat aam de grond genagelt en wil geen stap verzetten ,echt geen milimeter! Het paard is dan aardig dominant lijkt het aan zijn oogopslag te zien en zn gedrag.

Even belangrijk om te zeggen het begon maanden terug met na bv drie kwartier weg te zijn en nu begint hij na een paar honderd meter al!

wie heeft advies???

beautylover1

Re: paard gaat in de bevries stand tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:28

ik zou als ik jouw was met een ander paard en een vriendin van jouw is gaan rijden. en als hij echt niet wilt gewoon is een goede tik verkopen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:45

een tik helpt niet ,en een stuk of 10 ook niet .........

Een ander paard ja dan wil hij wel ,maar hij kan ook alleen ,maar heeft opeens besloten dat niet meer te willen.

ik wil juist dat hij zelfstandiger wordt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:46

als het dominantie is, is grondwerk misschien een idee zodat hij jouw meer als leider gaat zien.

en zo niet, dan idd een keer samen met een ander super verkeersmak paard mee op pad. zodat jouw paard ziet dat het niet eng is. als dat goed gaat, kan er iemand mee op de fiets of lopend en als dat goed gaat weer een keer alleen proberen. en als je dat nog niet gelijk wilt, dat er iemand wel achter je loopt, maar dan echt op een afstand zodat je paard het zelf moet doen. als het dan toch nog mis gaat is er nog iemand die kan helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:52

Is een herkenbaar probleem ons paard gaat ook regelmatig aan de staak tijdens buitenrijden. Is volgens mij een combinatie van vertrouwen en aanvoelen dat jij (de ruiter) de leider bent en dus bepaalt waar de reis heengaat. Ik los het altijd op door hem vanaf het begin erg voorwaarts te rijden zodat hij minder snel de kans heeft stil te gaan staan, je moet hem als het ware voor zijn. Dat kan soms wel inhouden dat hij even stevig wordt aangepakt, door flink te drijven of een tik te geven. En dan meteen belonen als hij de goede kant op gaat. Als ik jouw verhaal zo lees krijg ik de indruk dat hij een loopje met je neemt, omdat het probleem steeds een beetje erger is geworden en omdat hij wel naar huis wil maar niet naar voren. Hij ziet jou dan idd niet als leider.
Helpt het als er iemand mee fietst? Diegene zou dan eventueel ook je paard even aan de teugel kunnen nemen als hij staakt. Dit meegaan zou je dan langzaam af kunnen bouwen als het goed gaat, doordat diegene steeds verder weg gaat fietsen of alleen in het begin nog meegaat. Daarnaast moet jij als ruiter wel voorwaarts blijven rijden en belonen als het goed gaat. Succes samen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:56

Dat is niet "dominant", dat is "vastberaden". Cool
Het is trouwens vrij normaal dat een paard niet in z'n eentje op pad wil, het is namelijk voor een paard volstrekt fout om weg te gaan van de kudde en alles wat je als veilig kent. Als je als paard alleen naar buiten moet, heb je de volledige verantwoording voor je eigen veiligheid en dat is voor veel paarden teveel. Slaan heeft geen zin, zelfvertrouwen opbouwen wel.
Ga met een ander paard op pad (fietser mag ook), laat dit paard zoveel mogelijk voorop lopen. Dan leert hij dat hij het allemaal best aankan en op momenten dat hij dat niet kan is er het andere paard om hem te ondersteunen. Het paard buiten alleen maar achter een ander paard aan laten lopen heeft absoluut geen nut, dan leert hij niet omgaan met de "gevaren", want hij ziet ze dan niet eens zolang het voorste paard er gewoon langs gaat.
Als het goed gaat met een ander paard erbij, ga dan eens een klein rondje dat goed bekend is alleen op pad en bouw op die manier het alleen buitenrijden uit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:35

Uriah, ik heb dit ook mijn mij nieuwe paard en wat ik doe is veel aan de hand fietsen en wandelen. Wat ik vandaag gefietst heb, doe ik dan morgen onder het zadel. Dan zit diezelfde route nog fris in het geheugen en voelt hij zich meer op zijn gemnak. Ook hou ik de rondjes nog heel erg kort, maar zorg ik er wel voor dat ik altijd een rondje maak, nooit onderweg ergens omkeer om terug naar huis te gaan. Wat ik ook doe is zeg maar 3 km stappen, afstappen, laten grazen en rondje vervolgen. Elke keer op dezelfde punt even laten grazen, dan is dat punt al een leuke plek om heen te gaan, en vandaar is het weer leuk om de weg te vervolgen omdat we dan naar huis gaan. Knipoog

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:38

Fietsen heb ik een tijdje gedaan ,maar telkens op het zelfde punt wil hij ook niet verder en dat is dan ongeveer na 2 km . het verveldende is dat ik vanaf dat punt alleen de zelfde weg terug kan of dus langs de weg waar hij niet langs wil. ik kan hier wel rondjes maken maar er is altijd een weg naar het rondje die ik dus ook terug moet.

maar ik ga het zeker weer proberen ! ik zal hem in het vervolg als ik na het 'vervelende' punt ben gekomen hem laten grazen en dan verder mn rondje vervolgen. met lopen is hij trouwens beter te spreken dan met fietsen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:57

Ja, of je zet zelfs heel ideoot een bak biks neer, elke keer net iets verder als het punt waar hij stoppen wil? Hoe dan ook moet je hem zien te motiveren om voorbij die punten te komen en om de circle die je nu hebt te doorbreken. Want voor je het weet doet ie het uit gewoonte en weet ie al lang niet meer waarom ie daar ook alweer stop, maar stopt ie gewoon omdat ie het "altijd doet".

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:52

Wat doe je zelf als hij 'staakt'? Draai je uiteindelijk toch om?

Ik zou gewoon op mijn paard blijven zitten en net zo lang wachten totdat hij toch een stap in de goede richting zet (dan maar lang op je paard zitten). Zorg er wel voor dat je een mooie dag uitkiest Tong uitsteken.
Toen ik met mijn pony de eerste keren alleen van huis wegging heb ik juist het weggetje van stal weg in draf gereden en als ik twijfel voelde nog eens een stapje harder. Het is de kunst je paard voor te blijven Ja. Desnoods een helper mee met desnoods een longeerzweep.

Het klinkt erg rigureus, maar ik heb een hekel aan paarden die niet voorwaarts willen. Natuurlijk moet je wel weten of het 'onwil' is (en dus zeuren) of dat je paard het echt eng vind. Mijn pony weet dat ze voorwaarts moet en als ze iets engs vind dan zal ze er ook altijd langs gaan... eerder draven dan stilstaan! Dat vertrouwen moet je natuurlijk wel je paard geven, geef hem de ruimte ook weg te kunnen!

Ik zou overigens wel streng optreden, want de volgende stap kan zijn dat je paardje in zijn achteruit gaat of andere dingen gaat proberen en dan ben je verder van huis.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:41

Als ik wandel krijg ik hem wel voorbij 'het' punt maar zit ik erop of fiets ik met hem dan lukt het niet,dan gaat hij in de freeze.
ik vind je tip een hele goede jeddah!!!!! want idd volgens mij weet hij al niet eens meer waarom hij het doet, gelukkig heeft hij alles over voor alles wat eetbaar is. Haha!

@zap ik heb afgelopen zondag een uur op dezelfde plek gestaan met een paard die niet voor of achteruit wilde ,en gelukkig kwam toen iemand te paard langs waardoor hij verder wilde ! anders stond ik er nu nog ben ik bang Clown

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:36

Zelf heb ik ook een dominante merrie. Begin mei zijn we 2 weken op vakantie geweest en toen we terug kwamen werd ik ook flink uitgetest. Beste wat ik je kan aanraden is om zelf lekker ontspannen en zelfverzekerd in het zadel te blijven zitten en zeker geen loopje met je te laten nemen, het gaat anders alleen maar van kwaad tot erger. Het is ook wat hierboven al is beschreven: de tijd nemen en ook al staat hij / zij daar ook een kwartier of langer; ze worden er toch eens een keertje flauw van!
Voordat je een buitenrit gaat maken een uur flink aan het werk zetten en daarna 10 minuutjes naar buiten, je moet er goed om denken dat je ook positief eindigt, alleen al voor je zelfvertrouwen. Iedere keer daarna ga je steeds wat langer....
Ga niet paaien met brokjes, gras of wat dan ook, in de meeste gevallen werkt dat averechts.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:53

Wat doe je er zelf aan? Hoe ga jij om met dit soort gedrag?

Ik klink misschien heel cru Tong uitsteken , maar mijn paard zou dat echt niet moeten flikken.. die krijgt gewoon echt een harde klats op zijn kont (als het geen angst is natuurlijk).

Heb je al eens geprobeerd om flink hard dravend aan te komen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:58

Ik heb een jonge Belg (dus supersterk) en die zegt ook regelmatig vastberaden `nee`. Wat ik wel vind helpen is blijven aangeven welke kant je op wilt, en verder wacht ik gewoon af. Wat er dan gebeurt is dat ze op allerlei manieren probeert om terug te gaan (dat voorkom ik, ik hou haar gewoon met de neus in de goeie richting) en verder wacht ik gewoon af. Het kan lang duren of kort maar uiteindelijk gaat ze wel een pasje vooruit. die beloon ik dan jubelend. En als puntje bij paaltje komt win ik altijd. Het gaat nu telkens een stapje beter en sneller, maar vooral de eerste paar keren zijn lastig.

Gewoon volhouden en een emmer geduld meebrengen en nog MEER vastberadenheid dan je paard.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:03

Ik had laatst toevallig precies hetzelfde. Twee keer tijdens een buitenrit. De eerste keer was op een fietspad en kwam er een kordate wat oudere man langs die even naast de pony is gaan lopen.
De tweede keer stond ik op een weg en no way dat de pony die richting opging. Ik heb daar ruim een kwartier gestaan, maar hij zette geen stap verder. Toen vond ik het zelf onverantwoord worden, was redelijk wat verkeer en water aan beide kanten van de weg, ik zag mezelf al in de sloot liggen Knipoog Ben dus omgekeerd en heb een andere route terug genomen. Heb ik dit fout gedaan, door uiteindelijk toe te geven? De keer daarvoor had ik nog een heerlijke buitenrit gemaakt en ging hij wel gewoon door.
Ik heb dus geen oplossing, maar lees wel mee.

@Zap, denk niet dat ik dat niet geprobeerd heb hoor Knipoog Ik heb hem er doorheen proberen te drijven, in draf gezet en op dat stukje af, hem kalmerend toegesproken, ruim vijf minuten stokstijf laten staan als hij maar niet ging draaien (uiteindelijk gingen we achterwaarts bijna een sloot in), achterwaarts er langs proberen te gaan: NO WAY dat hij erlangs ging. Tja en dan? Ik zag geen oplossing en hoop wel dat hij de volgende keer als ik naar buiten ga normaal doet Lachen

@HannahFrouk, dat zal ik de volgende keer eens proberen. Hoop dat de pony er niet onderuit komt door als nog te gaan draaien, dan is hij opeens watervlug namenlijk

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:19

Het kan de eerste keer wel een half uurke duren Knipoog
Wat bij haar soms ook beter werkt, is meteen aandraven en een buitenrit in een kalm drafje doen ipv in stap. Een volgende keer gaat ze daar dan meestal wel in stap langs.

Mijn Belgje kan er heel vastberaden over doen, de eerste keer stond ze b.v. ook te steigeren en probeerde al steigerend om te draaien. Dat moet je wel voor proberen te zijn en geen millimeter toegeven, gewoon rustig wachten.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:22

Mijn paard heeft het ook wel eens, maar dan alleen als hij de omgeving nog niet kent of vertrouwd dan spoor ik hem gwn aan of loopt mijn zusje er even naast en dan begint hij wel sloom te stappen Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:27

Er zitten div. goede tips bij, maar deze helpen lang niet bij elk paard. Een van mijn merrie's gaat ook niet alleen op pad. Die gaat ook in staking, maar geef die geen mep met de zweep want dan gaat ze recht overeind. Met een ander paard erbij is het geen probleem.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:39

Hier is mijn volledige stappenplan Tong uitsteken

De pony twijfelt (daar begint het mee) en gaat al dronken over het pad (naar links, naar rechts) en houd duidelijk in. Dan geef ik gas. Werkt dat niet en gaat ze alsnog stil staan dan laat ik haar in de goede richting kijken en zelf de beslissing nemen om door te gaan. Gaat ze draaien, dan probeer ik dat voor te zijn (dan maar minder lief) en gaat ze in dr achteruit dan trek ik dr om en geef flink gas (ook niet zo lief).

Werkt dat allemaal niet, tja, dan gebruik ik toch de zweep... want dan is het gewoon ongein. En dáár houd ik absoluut niet van.

Overigens hoef ik bijna nooit zover te komen. Met flink gassen en op tijd extra gas bij geven kom je meestal al een eind Ja. Maar als het moet, dan maar minder mooi.

En dan ben ik zo iemand, beter een harde tik dan 10 zachte en dan lopen ze echt wel. Als je het goed doet dan zijn ze meestal zo onder de indruk dat ze van schrik naar voren vliegen, en als je dat herhaald zullen ze niet zomaar meer stoppen. Is niet zielig, maar je moet wel het juiste moment weten te vinden en niet te lief zijn, zeg maar Tong uitsteken . Máár ook hier weer, dan moeten ze wel respect hebben voor de zweep. Met rijden zelf hoef ik ook maar een klein tikje te geven voor veel reactie.

Dit heeft tot nu toe altijd gewerkt Ja. Het is allemaal leuk om iemand mee te nemen of een ander paard mee te nemen. Maar de meeste paarden zullen aan het mens gaan hangen of aan het paard gaan hangen, en als je alleen bent toch weer gaan 'klieren'. Natuurlijk helpt het wel voor sommige paarden. Maar wat ik heb meegemaakt ligt het vooral aan het zelfvertrouwen van de ruiter (zeg absoluut niet dat dat hier het geval is hoor) en dat begon ook al in de bak!

@fenn Om even terug te komen op jouw vraag. Omdraaien hoeft niet persé verkeerd te zijn, mits je je paard goed genoeg daarvoor kent. Ik ben ook eens omgedraaid, omdat mijn pony ergens absoluut niet langs durfde. Mijn pony draaide om en draafde weg. Ik heb mijn pony nog één keer omgedraaid en nog even laten kijken en toen ben ik zelf omgedraaid. Ze vond het gewoon dood en dood eng. Overigens ben ik expres de volgende dag weer daarlangs gegaan en was het enge weg en was er niks aan de hand. Er moet een duidelijke reden zijn, maar voor zomaar stilstaan ga ik niet omdraaien. Maar als het gevaarlijk wordt, dan weet ik niet wat ik zou doen. Desnoods afstappen en hem mee naar voren trekken, opstappen nog 10 passen lopen en dan omdraaien.

Nogmaals is het denk ik de kunst om je paard tussen twee teugels en twee benen te houden en dan voorwaarts houden. Dat is heel moeilijk, maar ik denk niet onmogelijk. Ga trots en zelfverzekerd op je paard zitten. Been=been en absoluut reactie eisen! Op het moment dat je twijfel voelt gelijk gassen (maakt niet uit hoe). Geen druk van voren, contact zonder terughoudende handen/zit. Alles in de 'gas' stand.

Ik ben zelf niet zo van de liefkozende dingetjes. Het kan misschien helpen en zou ik als allerlaatste redmiddel misschien doen, maar ik hoop het nooit zover te laten komen. Overigens ook met jonge paarden en paarden die voor het eerst naar buiten gaan (en die heb ik redelijk vaak meegehad) 'behandel' ik zo. Consequent, duidelijk en er is geen probleem!

[edit] Mijn pony is ook eens in zijn achteruit gegaan en reageerde nergens meer op. Mevrouw stond met haar beentjes in de voortuin van iemand.. en dat voor een varkentje Clown . Later op de buitenrit nog een keer, maar toen was ik dr voor. Ik heb alle middelen gebruikt om dr naar voren te krijgen (ik had geen zweep bij) en het is gelukt door vastberadenheid. Overigens was er nog een paard bij die dit net zo hard ging doen en dus ging mijn poown meedoen. Ze heeft dit nog een paar keer gedaan (omdat het haar toen 'gelukt' was) maar elke keer als ik het merkte was ik haar heeeeel duidelijk voor en als ze nu iets eng vind (komt nauwelijks voor) gaat ze stil staan, kijken en kiest ze zelf haar vooruit. Gaat ze achteruit dan hoef ik alleen maar te roepen 'heláá' en dan gaan we weer vooruit. Mijn pony weet dat ze mag gassen als ze iets engs vind en dát vind ik een veel fijner idee dan dat ze stil gaan staan. Je kan het beter voorwaarts oplossen, dat brengt toch eerder ontspanning mee dan alsmaar dat tegenhouden aan de voorkant en het 'mieterig' rijden zeg maar.

En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en zijn er altijd enge dingen waar je wat meer moeite voor moet doen. Maar als je basis goed is dan kan je daar altijd op terug vallen Ja.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:47

aerdenhout1 schreef:
Er zitten div. goede tips bij, maar deze helpen lang niet bij elk paard. Een van mijn merrie's gaat ook niet alleen op pad. Die gaat ook in staking, maar geef die geen mep met de zweep want dan gaat ze recht overeind. Met een ander paard erbij is het geen probleem.

Maar je paard zal toch op een punt gaan twijfelen, of niet? Als je dat nou voor kan zijn en vlug kan reageren? Immers een paard kan niet in draf overeind komen... het paard zal altijd af moeten remmen Ja
Natuurlijk zijn er altijd paarden die er bovenuit springen Ja

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:51

erg lastig.. ken ook een paard dat t had, kon je niks mee hij blokkeerde volledig! niets hielp..
probeer er eens voor te zorgen dat je m uit de wei haalt, en bv 15 min weg gaat met m (ik heb namelijk t vermoeden dat t paard heimwee heeft naar zijn vertrouwde plek)
zorg ervoor dat t een leuk kwartier word, leuke dingen doen waar hij leuke herinneringen aan over houd.. bouw t langzaam op naar 20 min van huis, 30 min van huis enz..
heel belangrijk is hou t leuk! dus als t paard t wel leuk vind om te wandelen, wandel dan met m!
laat m niet merken dat hij kan winnen met t bevriezen want dan ben je zwaar genaaid en heb je t spelletje aan de gang...
t paard moet jou vertrouwen en met jou meegaan..

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:55

Oefenen oefenen en blijven oefenen. Als het lukt, afstappen, samen een stukje lopen, dan weer opstappen, wat verder laten stappen en met kleine stukjes je 'doel' verder laten zetten.. Het duurt even, het is een kwestie van een band vertrouwen en heel heel heel veel gedult! Nu na een jaar of 4 ben ik zo ver dat ik mijn paard bijna overal heen krijg, en dat ik maar heel af en toe moet afstappen! Dit is dus als er geen ander paard bij is, met een paard erbij doet ze alles, als het paard maar voorop gaat! Behalve op de terug weg Dromen Dus oefenening baart kunst! Succes!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:08

Oh zo herkenbaar, mijn paard ging ook altijd op de 'freeze' en dan nog het liefst met het oversteken op een 80 km weg. Zij zijn groot en ik is klein!

Op een gegeven moment stonden ze ook op een wei iets verderop en kon ik rustig elke dag heen en weer pendelen. Veel op buitenrit gaan, eerst met anderen en voorop proberen te lopen. En op een gegeven moment kon ik ook alleen weg! Inderdaad voor zijn, op tempo draven en als ze toch nog ergens stopte ging ik haar irriteren, naar achter nog harder irriteren elk stapje naar voor gelijk ontspannen en veel belonen. Dat had ze gauw genoeg door, maar het is niet meer het vastberaden 'nee'.

Maar ik moet veel buiten blijven rijden anders wordt het al gauw weer eng.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:49

Slaan is lang niet altijd de oplossing. Veel paarden komen dan juist direct omhoog (was al gezegd) en als je langs prikkeldraad moet dan laat je dat dan wel.

Er is natuurlijk niets op tegen om de eerste keren een ander paard mee te laten lopen. Maar dan heb je het probleem waarschijnljk nog steeds de eerste keer dat je alleen gaat. Toch kan het best schelen om ze er geleidelijk aan te wennen om het alleen te doen.

Geef je paard gewoon ff de tijd om er over na te denken! ZIJ moet het tenslotte doen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:53

Ziet zich zelf de volgende keer al staan hoor Nagelbijten / Gniffelen Mazzel kan ontzettend koppig zijn namelijk ROFL