Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
. Desnoods een helper mee met desnoods een longeerzweep.
, maar mijn paard zou dat echt niet moeten flikken.. die krijgt gewoon echt een harde klats op zijn kont (als het geen angst is natuurlijk).
Ben dus omgekeerd en heb een andere route terug genomen. Heb ik dit fout gedaan, door uiteindelijk toe te geven? De keer daarvoor had ik nog een heerlijke buitenrit gemaakt en ging hij wel gewoon door.
Ik heb hem er doorheen proberen te drijven, in draf gezet en op dat stukje af, hem kalmerend toegesproken, ruim vijf minuten stokstijf laten staan als hij maar niet ging draaien (uiteindelijk gingen we achterwaarts bijna een sloot in), achterwaarts er langs proberen te gaan: NO WAY dat hij erlangs ging. Tja en dan? Ik zag geen oplossing en hoop wel dat hij de volgende keer als ik naar buiten ga normaal doet 

. Maar als het moet, dan maar minder mooi.
. Máár ook hier weer, dan moeten ze wel respect hebben voor de zweep. Met rijden zelf hoef ik ook maar een klein tikje te geven voor veel reactie.
. Het is allemaal leuk om iemand mee te nemen of een ander paard mee te nemen. Maar de meeste paarden zullen aan het mens gaan hangen of aan het paard gaan hangen, en als je alleen bent toch weer gaan 'klieren'. Natuurlijk helpt het wel voor sommige paarden. Maar wat ik heb meegemaakt ligt het vooral aan het zelfvertrouwen van de ruiter (zeg absoluut niet dat dat hier het geval is hoor) en dat begon ook al in de bak!
. Later op de buitenrit nog een keer, maar toen was ik dr voor. Ik heb alle middelen gebruikt om dr naar voren te krijgen (ik had geen zweep bij) en het is gelukt door vastberadenheid. Overigens was er nog een paard bij die dit net zo hard ging doen en dus ging mijn poown meedoen. Ze heeft dit nog een paar keer gedaan (omdat het haar toen 'gelukt' was) maar elke keer als ik het merkte was ik haar heeeeel duidelijk voor en als ze nu iets eng vind (komt nauwelijks voor) gaat ze stil staan, kijken en kiest ze zelf haar vooruit. Gaat ze achteruit dan hoef ik alleen maar te roepen 'heláá' en dan gaan we weer vooruit. Mijn pony weet dat ze mag gassen als ze iets engs vind en dát vind ik een veel fijner idee dan dat ze stil gaan staan. Je kan het beter voorwaarts oplossen, dat brengt toch eerder ontspanning mee dan alsmaar dat tegenhouden aan de voorkant en het 'mieterig' rijden zeg maar.
. aerdenhout1 schreef:Er zitten div. goede tips bij, maar deze helpen lang niet bij elk paard. Een van mijn merrie's gaat ook niet alleen op pad. Die gaat ook in staking, maar geef die geen mep met de zweep want dan gaat ze recht overeind. Met een ander paard erbij is het geen probleem.
Dus oefenening baart kunst! Succes!
Mazzel kan ontzettend koppig zijn namelijk