spoorrails

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maron

spoorrails

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:58

bij onze stal hebben we een spoorrails waar we geregeld over heen moeten als we een buitenrit te paard gaan maken, nu s het mij en een aantal stalgenootjes al een aantal keer voorgekomen dat als het paard met zijn hoef op de rails komt een flinke opsodemieter krijgt Boos! dit gebeurt als er net een trein over heen gereden is en daarna nog geen auto (auto haalt de lading van de rails af).
hoe is jullie ervaring hiermee? het gevolg is dat de paarden angstig zijn om er over heen te gaan, angst om weer een opsodemieter te krijgen. wachten totdat er een auto over heen gereden heeft heeft geen zin want het is midden in de polder= erg rustig.
er is wel eens contact geweest met de spoorwegen maar die geloven het verhaal niet, volgens hun is het spoor goedgeaard. het maakt overgens niet uit of het paard beslagen is of onbeslagen,.....

Kitsolu

Re: spoorrails

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:17

een dunne dubberen lap meenemen en die eroverheen slepen? Of er eroverheen leggen als je oversteekt. Dit deden ze op de manege waar ik vroeger vaak kwam, daar hadden ze het zelfde probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:50

*zucht* wat had jij voor natuurkunde op school?
Dit verhaal blijft maar weer de kop op steken. Het is onzin, het kan niet, het is simpel te bewijzen. Waar zit je? Kom ik even langs, kun je zien dat het niet klopt wat je zegt. Ik heb de apparatuur om het te bewijzen.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:59

Mijn paard staat ook dicht bij het spoor. Ik heb het nu één keer gehad dat ze omhoog sprong toen we over het spoor gingen. Ik heb echter meer het idee dat ze verkeerd terechtkwam en daardoor omhoog sprong. Zou het niet een beetje gevaarlijk zijn als paarden er echt een optater van zouden kunnen krijgen?

@ ikke: ik ben wel benieuwd naar waarom het niet kan, was behoorlijk slecht in natuurkunde dus ik hoor het graag nog een keer Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:02

Zit me ook al af te vragen hoe het kan dat een paard een opsodemieter krijgt als hij eroverheen loopt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:07

In theorie is het inderdaad echt niet mogelijk De ijzeren rails raken gewoon de grond, en zitten op verschillende plaatsen ook met ijzeren pinnen in de grond verankerd. Elektriciteit loopt dus gewoon direct weg.
Autobanden zijn van rubber, die kunnen dus absoluut niet zorgen voor afvoering van elektrische lading. Dat is dus echt onzin, wat eventueel wel zou kunnen (als er lading zou zijn), is dat die vanzelf wegdruipt na een korte tijd.
Mij lijkt het logischer als de paarden gewoon de trilling van de rails voelen, net nadat er een trein is geweest.

Misschien een idee om hoefschoenen te nemen, als je er vaak overheen moet? Das rubber, net als onze schoenen, dus dan heb je er sowieso geen last van.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:14

Maar als je dan op het paard zit moet je zelf ook een schok krijgen. Net als stroomdraad zegmaar de laatste krijgt de schok Dus lijkt mij niet mogelijk anders zullen mensen ook gewoon een schok moeten krijgen als ze over het spoor lopen ken niemand die dat is overkomen dus geloof niet dat paarden wel een schok kunnen krijgen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:16

Ga mee met derest..
Zoiezo zal de ruiter dan ook een schok moeten krijgen.

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:25

ik ben/was er van overtuigd dat het wel kan/kon op zich niet verkeerd beredeneerd voor een leek zijnde, natuurkunde heb ik laten vallen zodra dit kon gelukkig hebben de ruiters geen schok gekregen Knipoog
citaat:Ik heb echter meer het idee dat ze verkeerd terechtkwam en daardoor omhoog sprong Dit is dan een aparte reactie want dan zou ze dit ook op ander soort ondergrond hebben

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:29

Maron schreef:
citaat:Ik heb echter meer het idee dat ze verkeerd terechtkwam en daardoor omhoog sprong Dit is dan een aparte reactie want dan zou ze dit ook op ander soort ondergrond hebben

Waarom is dit een rare reactie? Ze kan toch net met " de punt" van dr hoef de rails ingelopen zijn? Het gebeurde zo snel dat ik niet eens weet hoe het kwam, maar dit was het enige logische wat ik kon bedenken Knipoog

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:32

mischien werkt het als je eerst met rubberen laarzen erover heen loopt? Lachen
weet niet, maar rubber en stroom zorgt dat er niks gebeurd Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:45

Ik vind het schokkend wat hier aan regelrechte onwaarheden wordt verkondigd rondom mijn vak.
Zittend op je paard kun je geen schok krijgen, tenzij je in staat bent gelijktijdig de bovenleiding te raken, maar het lijkt me toch dat iedereen wel zal begrijpen dat dàt niet de bedoeling is.

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 18:51

het is niet mijn bedoeling omonwaarheden neer te verkondigen,het was gewoon een vraag van mijn kant en domme vragen bestaan niet is er mij geleerd Bloos
maar nu weet ik dat er geen "stroom" op de rails staat die die reacties van onze paarden uitlokt,....
enne over mijn vak worden ook vele onwaarheden gesproken hoor,.... Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:40

Maron schreef:
het is niet mijn bedoeling omonwaarheden neer te verkondigen,het was gewoon een vraag van mijn kant en domme vragen bestaan niet is er mij geleerd Bloos
maar nu weet ik dat er geen "stroom" op de rails staat die die reacties van onze paarden uitlokt,....
enne over mijn vak worden ook vele onwaarheden gesproken hoor,.... Knipoog

Het was niet aan jouw adres gericht, maar aan degenen die sugesties doen, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Zo komen de indianenverhalen uiteindelijk in de wereld.
Domme vragen bestaan inderdaad niet, maar aan een antwoord zonder achtergrondkennis heb je ook niks.
Ik wil je best uitleggen hoe het wel werkt, maar via een toetsenbord is dat erg lastig.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:49

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:04

ikke schreef:
Ik vind het schokkend wat hier aan regelrechte onwaarheden wordt verkondigd rondom mijn vak.
Zittend op je paard kun je geen schok krijgen, tenzij je in staat bent gelijktijdig de bovenleiding te raken, maar het lijkt me toch dat iedereen wel zal begrijpen dat dàt niet de bedoeling is.

Als je op je paard rijdt en je rijdt tegen het schrikdraad aan voel je daar als ruiter niets van, maar je paard schrikt zich een hoedje. Stelling dat je dus ook een schok zou moeten voelen is in mijn ogen niet juist. Ik ken wel verschillende paarden die moeite hebben met het spoor als er net een trein is geweest, maar dit heeft idd volgens mij te maken met trillingen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:06

en ook dat is niet waar.. want toen ik met mn paard in de bak reed en die kreeg een maffe bui en vloog het prikkeldraad in, had ik die klap net zo hard te pakken als zei!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:58

Het is algemeen (dacht ik) bekend dat wanneer je een spoorrails oversteekt met je paard met ijzers dat je paard dan inderdaad een schok kan krijgen.
Mijn fjord gaat er altijd zo overheen, mn shet is vandaag voor het eerst eroverheen gegaan. Tilde netjes zn hoefjes op.
Ik heb wel een keer last gehad van een zoemgevoel/geluid toen mn fjord over de rails stapte en de rails raakte. Alsof er een megamagneet in de buurt was.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:51

Er is een heel simpele oplossing om geen schok te krijgen (of dat nou überhaupt mogelijk is of niet): zorg dat je paard de rails niet raakt. Maak gewoon gebruik van je dressuurlesjes en zorg dat paardlief zonodig passen verkort of verlengt om die rails te missen. Het is sowieso beter om te zorgen dat je paard niet met hoeven en/of hoefijzers de rails raakt.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:52

Ja dat doe ik nu ook veel. Gewoon even attent maken dat ze extra dr benen op moet tillen en op moet letten waar ze ze neerzet. Tot nu toe gaat dat altijd goed (behalve die ene keer dan Knipoog )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:45

Wel of niet mogelijk...wel of niet waar...
Af en toe krijgt mijn paard ook "iets" bij het oversteken van het spoor.

Hij springt dan de lucht in en gaat snuivend verder met oortjes op de grond gericht... De keer daarop is hij erg wantouwig en voorzichtig. Dan gaat het weer even goed en sloft hij weer overheen...tot de volgende keer dat er "iets" gebeurt.

Lijkt me toch wel degelijk iets aan de hand te zijn bij de spoorovergangen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:52

Er zijn al veel topics over geweest en -helaas voor ikke en zijn apparatuur Duivel - ik mijd de rails bij vriezende en mistige weersomstandigheden.

Kiimmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:48

Ik heb het ook nog nooit mee gemaakt, ik ging ook een keer als eerste met een paard over de rails nadat er een trein kwam en ik heb niks gemerkt, paard liep gewoon rustig door dus ik denk echt niet ze een optater kunnen krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:48

het is ook niet elke keer als je er over heen loopt, maar als je het hebt is het zeer vervelend, welke theorieen men ook er voor heeft

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:03

Maron schreef:
het is ook niet elke keer als je er over heen loopt, maar als je het hebt is het zeer vervelend, welke theorieen men ook er voor heeft

Zo is het maar net, je beweert enkel en alleen dit soort dingen wanneer je het daadwerkelijk hebt meegemaakt.