overlast van vervelende eigenaren hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

overlast van vervelende eigenaren hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 15:48

helaas moet ik weer even van mij afschrijven....
mijn bijrijdster belde mij net op helemaal boos en geschrokken
ze dacht een rustig ritje te maken in het bos wat ze altijd elke zaterdag doet
totdat ze een ouwe man tegen kwam met 2 duitse doggen. een zwarte en 1 met
koeievlekken. die met vlekken scheen al helemaal eng te zijn en ze gingen
gek om haar heen springen, soort van willen spelen. mijn pony raakte helemaal in paniek
en eva is er vannaf gesprongen uit eindelijk omdat ze bang was om te vallen.
ze had die man al een paar x gezegt dat die man ze bij zich moest houden maar
inplaats daarvan begon die man haar uit te schelden voor alles wat hij maar kon bedenken.
het is zelfs zo uit de hand gelopen dat er wandelaarrs en fietsers van het pad naast het ruiterpad
zich er mee gingen bemoeien. ze namen het wel voor eva op gelukkig.
maar die man ging ook tekeer tegen hun.

ik snap dit soort figuren echt niet. helaas heb ik dit zelf ook regelmatig meegemaakt.
ik ben er ook al een keer afgevallen van mijn vorige paard door een vervelende hond.
zelf heb ik 3 honden thuis waarvan 2 jack russels die niet zo goed luisteren als de border collie en die laat ik langs ruiterpaden enzo echt niet los.

ik heb denk ik zelf ook wel een stuk of 3x per week gedoe met mensen met honden.
vooral met de mensen van een uitlaatservice. die honden zijn vaak zo door het dolle en luisteren niet
dat is vaak gewoon gevaarlijk. opzich is mijn pony al erg druk/loperig buiten maar is niet bang voor honden. schrikt wel als ze dus gek gaan lopen springen of achter haar aan rennen en blaffen. logisch voor een vluchtdier.

wij rijden ook niet met een zweep buiten dus echt verdedigen als die hond erg agresief is kunnen we ook niet (las ook in een ander topic dat de meesten daar niet mee eens waren als een hond je aanvalt om die een tip te geven)

ik heb net dus maar de boswachterij gebelt en het gedoe uitgelegd. nou zei hij dat als er weer een conflict is met zo iemand dat ik meteen moet bellen en hun dan komen.
ik snap gewoon niet dat die mensen zo boos kunnen doen terwijl HUN hond een paard aanvalt die op het ruiterpad loopt. Boos!

Liezel1

Re: overlast van vervelende eigenaren hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:50

ik heb het meegemaakt met een Jack russel die in de hakken van een pony bleef bijten... paard aan de kletter en Jackje erachteraan...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:50

Honden weren op een ruiterpad zou een heel goed idee zijn, de mensen beseffen gewoon niet dat het gevaarlijk kan zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:51

op zich is er niets mee om je honden los te laten lopen, als ze maar goed onder appèl staan...

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:00

ja dat vind ik dus ook. ze moeten luisteren anders mogen ze gewoon niet los. veel honden eigenaren zien gewoon geen gevaar in een roofdier en vluchtdier. vaak gaat het gelukkig goed. een maandje terug was er ook een domme muts die had haar jonge hond loslopen die echt niet wist dat ie max hete. ik vroeg hou em bij je want wij willen verder...de hond wou alleen spelen maar op een suffe manier gelukkig. had die muts geen riem of halsband bij zich......... nou toen kon je me wegdragen. ik vond dat zo dom. uit eindelijk had ze de hond maar opgetilt.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:03

Tja, er zitten altijd van die mensen tussen. Ik hebzelf ook een Jack-Russell en hij luistert ook niet als 1 van de beste naar mij en ik doe hem ook alleen los in het bos wanneer ik zie dat er echt niemand is. Als ik dan in de verte iemand zie of iets hoor dan roep ik hem direct en dan komt die wel en gaat die direct aan de lijn. Hij is zelf als de dood voor paarden dus ze echt aanvallen doet die niet maar ik doe hem altijd aan de lijn zodra er paarden langskomen.

Mensen met honden weren van ruiterpaden is denk ik onmogelijk omdat die paden echt door het hele bos lopen en 'gewone' wandelpaden kruisen. Honden los mag zowieso al niet op de meeste plekken in het bos maarja, de meeste hebben er lak aan. (net als ik hoor, ik heb ook zoiets van: Hallo, een hond moet toch ook lekker kunnen rennen) maar ik doe hem wel direct aan de lijn zodra er andere mensen en dieren aankomen.

Ik denk dat het een probleem is dat je altijd wel zou houden. (Jammer genoeg, heb het zelf ook al een keer meegemaakt, ik op een paard van een vriendin en we komen mensen tegen met een jonge boxer, ze wachten netjes op ons. Ik draaf na de bocht weer aan en opeens hangt die hond in de staart, echt niet grappig nee.)

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:15

Fijn dat je dan nog een boswachter kan bellen, die je ook serieus neemt, zou er zeker de volgende keer gebruik van maken!
Heb het zelf vorige week al gehad, smal paadje, ene kant een sloot, andere kant prikkeldraad en ik kon daarom niet omdraaiien. Stond een hond te blaffen na me paard, paard komt omhoog, ik tegen de eigenaar zeggen dat me paard bang is en dat hij hem moet pakken, nee hoor deze hond doet niets. Heb ik me paard er éindelijk lang, valt die hond me paard toch aan! Was zo pissig op die man he, zulke mensen snappen het ook gewoon niet, pak die hond toch gewoon ff aan de halsband tot ik wegben, had er ook naast kunnen vallen, met alle gevolgen van dien.. Van de honden kan ik het me nog wel begrijpen, ineens zo'n groot dier voor hun, met een mens er boven op Clown maar die eigenaren...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:13

*zucht* dit heb ik ook al zooooo vaak meegemaakt. Ik ben naast paardeneigenaar ook hondeneigenaar en ik kan me dood ergeren aan mensen die hun hond laten loslopen in het bos wanneer ze andere bosgebruikers kruisen.
Mijn hond luistert héél goed naar me! Ik durf haar gerust loslaten in het bos en ik weet dat als ik haar roep ze direct naar mij toe komt, maar toch lijn ik haar ALTIJD aan als ik andere bosgebruikers tegenkom. Of dat nu wandelaars, fietsers, andere honden of paarden zijn. Ik vind het gewoon een teken van respect! Het bos is niet van jou alleen...

Net zo goed vind ik dat paarden-eigenaren hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij of je verzorgster dat niet deden hoor Knipoog Ik spreek hier in het algemeen. Vaak weten mensen met honden inderdaad niet hoe paarden in elkaar steken. Als paarden-eigenaar mag je hun dat gerust op een vriendelijke manier vertellen.... Zo kom ik hééél vaak wandelaars met honden tegen die hun hond wel bij zich roepen, aanlijnen en vervolgens in hoog gras of achter een struik doen liggen... Vaak beseffen zij niet dat dat juist niet goed is! Paarden denken, dat de hond elk moment uit de struik kan springen om hun aan te vallen. Als ik mensen dat zie doen dan zeg ik vriendelijk goedendag en zeg 'k erbij dat ze beter hun hond in het zicht van het paard tot zit kunnen brengen. En ik heb nog geen enkele wandelaar gehad die me daarvoor uitschold... Eerder het tegenovergestelde... de vraag waarom... en als 'k het dan uitleg snappen ze dat ook... Ik kom ook vaak dezelfde wandelaars tegen en als 'k hun enkele weken later passeer zetten ze hun hond gewoon bij hun aan de kant van de weg in zit of wandelen gewoon rustig langs ons door. Dus wij als ruiters moeten soms ook wat toleranter zijn... Sommige mensen zijn zich gewoon niet bewust van hoe paarden reageren.
En als ruiter heb je ook de plicht om in het geval je andere bosgebruikers tegenkomt je paard in stap te zetten... Want ook onder de ruiters zitten helaas cowboys.

Die honden-eigenaar was vreselijk in de fout! Ik heb ook geen enkel goed woord voor zo iemand! zo iemand hoort mijn inziens niet met zijn honden op openbare plaatsen te komen. Als hij ze los wil moet hij ze maar op een omheind stuk laten crossen. Daar kunnen ze geen andere mensen en dieren lastigvallen.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:55

ik ben vandaag expres mee gefiets met mijn eigen hond en heb haar op bepaalde plekken ook weer losgelaten. vandaag geen last gehad van andere mensen ook niet van honden. het was een wonder! het is nu natuurlijk super druk in het bos maar meer op de dagcampeertereinen. daar kwamen wel een horde kinderen aanrennen die haar wilde aaien waar ze even van schrok maar verder ging het super. ze was gelukkig erg rustig. ik was namelijk bang dat ze nog gestresten zou zijn door gisteren maar gelukkig niet.

ik snap wel wat je bedoelt hoor er zijn genoeg mensen vooral jonge meiden die graag in volle galop langs wandelaars met honden gaan....tuurlijk niet slim. maar dat is bij ons niet het geval. ik heb na die val een paar jaar geleden echt wel geleerd dat ik meteen ga stappen als ik een loslopende hond zie.
ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zoals mijn bijrijdster gister had zo'n situatie dat ik dan niet heel aardig kan blijven. de eigenaar van de hond ziet dat het paard schrikt! je roept dan meteen je beesten bij je! ik weet ook echt wel dat zoveel mensen denken dat hun hond niks doet maar het is en blijft een dier. ook nogis een roofdier. en een paard een vluchtdier. zoals ik al zei ik heb zelf ook 3 honden en die border neem ik vaak genoeg mee dus mijn pony is er ook niet bang voor als ze gewoon normaal doen. die van mij wil soms wel eens jagen/drijven maar dat vind ze ook niet eng. van de week kwam er ook een hond op het ruiterpad als een dolle op ons af rennen met een stok in zijn bek.hij scheurde langs ons want hij ging achter z'n baas aan. die hond keek langs ons heen zeg maar dus ik had ook dat idee dat hij niet op ons afkwam. daar schrikt ze dan dus niet van. paarden merken dus ook echt wel als een hond niet alleen rent maar echt wat anders vanplan is.

het is gewoon zo frustrerend dat veel honden eigenaren meten zo boos reageren als je vraagt of ze hun honden bij zich willen houden. als je aan iedereen moest gaan uitleggen dat veel paarden het eng vinden of dat ze een hond kunnen doodtrappen dan heb je een dagtaak.

ik zit nu te denken om misschien een stel papiertjes op te hangen in en rond om het bos waar veel mensen inkomen met hun hond met een uitleg. misschien dat het wat helpt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:19

Wat bij ons het beste werkt is onze eigen hond meenemen, hebben we nooit last van andere honden omdat hij het paard verdedigt, werkt super. Opvallend is wel dat zodra we de hond mee hebben andere hondeneigenaren bijna standaard aan de kant van het pad gaan staan en hun hond bij zich houden terwijl als we zonder de hond op pad gaan ongeveer de helft van de mensen dit maar doet. Ik vind dit een beetje vreemd immers dat we zelf een hond meenemen toont wel aan dat ons paard minder snel schrikt van een hond.

Maar ik begrijp je probleem heb zelf ook vaak hinder van mensen die niet begrijpen (ook niet als je dit uitlegt) dat een paard een vluchtdier is en dus kan schrikken als hij ineens van achter benadert wordt door een hond/fiets/auto vul maar in. Ik denk trouwens dat het ophangen van papiertjes met uitleg geen soelaas gaat bieden voor het probleem. Helaas enige wat een beetje helpt is steeds weer uitleggen als je de kans krijgt.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:02

ik ben het helemaal met je eens dat honden irritant kunnen zijn onderweg. ik snap best dat je als je jonge honden hebt ze nog niet goed onder controle hebt. of als je gewoon niet zulke brave honden hebt. moet je allemaal zelf weten maar doe ze dan aan de lijn. een paard zie je vanuit de verte al aankomen en doe dan je hond gewoon vast. zelf heb ik ook een paard en ben ik dol op buitenritten. ik kom gelukkig weinig honden tegen want mijn paardje kent nog niet zoveel. toch vindt ik dat je je goed kunt gedragen. het is heel gevaarlijk als een paard ervandoor gaat. vooral schrikachtige paarden. sommige honden zijn er aan gewend maar sommige paarden niet!
goed wat je hebt gedaan.
ik snap het schelden van die man ook niet. dit slaat gewoon nergens op.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:04

Bij ons in de buurt heb je een aantal losloopgebieden voor honden. Deze gebieden kom ik gewoon niet met het paard. Overige delen mogen honden alleen aangelijnd lopen. Waarbij ik vermoed dat de helft van de honden niet aangelijnd is. Vorige paard is ook eens achterna gezeten door een grote onaardige herder. Eigenaar ook niet bereid tot aanlijnen of wat dan ook. Dezelfde vent loopt nog steeds overal met zijn hond los, ondanks dat ie dat beest niet onder controle heeft.

Ook wij als ruiters, moeten rekening houden met overige gebruikers van bos en heide. Zeker op de drukke tijden (zondag tussen 11 - 1700 uur).

Onze hond, gaat alleen achter ons eigen paard aan, als de baas erop zit. Paard sneller lopen = hond sneller lopen.
Als we samen gaan rijden, dan is het vaak 1 op het paard, 1 op de mountainbike (hond aangelijnd mee). Gaat prima.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 07:24

ja dat laaste bij jou doen wij dus ook regelmatig. ook gaat onze hond stukken los mee achter mijn pony aan. ze is alleen erg op mijn pony gefocust en op mijn of mij dus valt ze ook geen andere ruiters lastig. bij ons in het amsterdamse bos mogen de honden overal los zei de boswachter. behalve op kinderspeelplaatsen enzo. het is eigenlijk altijd druk daar.ik zie altijd wel iemand ookal ga ik 's morgens vroeg. tuurlijk is het weekend het druks maar dat neemt niet weg dat je dan maar alle regels moet vergeten. ik weet echt wel dat ruiters zich aan regels moeten houden. ik rij zo'n 16 jaar op mijn eigen paardjes en veel buiten dus daat ligt het denk ik niet aan.

ik vind het best jammer dat er in dit bos geen plekken zijn waar de ruiters mogen komen en de honden vast moeten. helaas was de boswachter ook niet om te praten..... Bloos

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:47

Zelf heb ik ook vaak genoeg dit soort problemen gehad. Wat ik tegenwoordig doe is mijn paard omdraaien en op de hond inlopen. Vaak is de hond dan overbluft en gaat terug naar zijn baasje. Vervolgens leg ik uit dat het gevaarlijk is voor zowel ruiter als hond. Men is zich daar vaak niet eens van bewust.

Een enkeling is gewoon niet wijzer en geeft als weerwoord:"Je moet je paard onder controle houden, anders moet je de weg niet op." ("Nee meneer, u moet uw hond bij u houden.")

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:42

Mensen die hun hond niet aanlijnen zijn niet alleen voor ruiters vervelend, maar ook voor andere hondeigenaren. Iemand die zijn hond niet aanlijnt voor een ruiter doet dat ook niet voor een andere hondeigenaar. Ook niet als de laatste zijn hond aanlijnt bij het zien van een vreemde hond. Je hebt 2 types van hondeneigenaren "hij doet niks, oeps, maar dat doetie anders nooit" en het type wat gewoon lak aan zijn omgeving heeft. Ik vind ze beide even vervelend. Maar wat doe je eraan? Beide types zijn meestal doof voor vriendelijke vragen en/of opmerkingen. Het beste wat je kunt doen is de volgende keer een andere route nemen als je dergelijke mensen ziet.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:14

willeke_nijs schreef:
*zucht* dit heb ik ook al zooooo vaak meegemaakt. Ik ben naast paardeneigenaar ook hondeneigenaar en ik kan me dood ergeren aan mensen die hun hond laten loslopen in het bos wanneer ze andere bosgebruikers kruisen.

Volgende keer draven we er gewoon langsheen, hond of geen hond Haha!
Ik hoop elke keer dat Cisco zo'n keffertje laat vliegen Clown
Nee grapje. Cisco reageert er totaal niet op.

Wel iets netjes meegemaakt afgelopen zaterdag. Ze waren met de hondjes van de hondenschool aan het wandelen en de begeleidster zei tegen iedereen dat ze de honden vast moesten maken. Reed ik daar tussen 10 honden verspreid over beide zijde, prachtig Tong uitsteken

Zo kan het dus ook Afgod

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:20

wel goed opgelost van de boswachter, alleen denk ik niet dat jij in zo'n situatie daar aan denkt of kan bellen. tegen die tijd is die malloot allang vertrokken ben ik bang..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:40

het is wel zo netjes ja om je honden aan te lijnen, als je weet hoe ze gaan reageren.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:02

Ik vind het ook vresélijk iritant.
Meestal heb je bossen/parken waar honden los mogen lopen en geen paarden mogen komen.. Als je als paard daar gaat lopen en honden om je heen gaan lopen, moet je niet zeuren vind ik want dan kan je het verwachten want je mag er niet lopen met paarden. Maar bij ons in het bos mogen honden én paarden, maar de honden moeten wel aangelijnd. Honden lopen daar bijna altijd gewoon los , opzich geen probleem, zou het zelf ook gedaan hebben. Maar als ze om je heen gaan springen als een dolle dan vind ik het echt zwaar iritant!

Ik reed ook een keertje op het strand, komt er een hond aanrennen en springt een beetje om me paard heen, me paard gaf dat beest een trap. Nou dan is het eigen schuld dikke bult. Die man riep die hond ook niet even terug ofoz. Dus dan moet die het toch lekker zelf weten dat die hond verrot getrapt word. Die hond had dan wel niks, maar heeft hopelijk wel zn lesje geleert.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:41

Ik spreek uit ervaring en dit is echt werkelijk irritant en risicovol.
Als ik vandaag weer kijk, we waren in alle vroegte gaan zwemmen met de paarden zodat we de honden en strandgangers zouden mijden, maar natuurlijk kom je toch mensen met honden tegen en ja hoor iemand die ik ken waarvan ik weet dat, dat beest naar de hele wereld niet luisterd kwamen we dus tegen. En dat mens roepen en roepen uiteindelijk kwam die hond en op de terug weg gebeurde precies het zelfde weer, een ezel zou zich toch niet twee keer aan de zelfde steen moeten stoten Nors opkijken

Een keer is er een shetlandertje echt gebeten toen we aan het wandelen waren door een jack russel, dat beestje zat ook nog een gewoon aan de riem, maar zo'n uitrol riem.

Zelf hebben wij twee honden, de jongste zorgen we dat die aan de lijn is voor dat de paarden er zijn en de oudste gaat gewoon los aan de voet of gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:33

mychinook schreef:
wij rijden ook niet met een zweep buiten dus echt verdedigen als die hond erg agresief is kunnen we ook niet (las ook in een ander topic dat de meesten daar niet mee eens waren als een hond je aanvalt om die een tip te geven)

Denk dat je toch met een zweep buiten moet gaan rijden, ook al gebruik je die niet voor je paard. Ik zou dat wel doen als ik vaak vervelende honden tegen zou komen. En wat mensen op bokt zeggen kan mij dan niet zoveel schelen, de veiligheid van mijn paard staat voorop. Dus honden die in de staart of benen gaan hangen van mijn paard of voor een gevaarlijke situatie zorgen, kunnen van mij een flinke oplawaai krijgen. Dan kijken ze de volgende keer wel 3x uit voordat ze een paard benaderen. Eigenaren horen honden gewoon aan te lijnen, als ze dat niet doen kunnen de gevolgen heel ernstig zijn. Ook voor de hond, als hij een trap tegen z'n hoofd krijgt is het einde verhaal.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:44

indi werd laatst ook voor de zoveelste keer `aangevallen` door een klein hondje. de vrouw had hem aan de riem, maar hondje trok zich los. indi blijft gelukkig altijd vrij rustig. nu ook, maar beest bleef er maar tegenaan springen en blaffen.
ik heb heel duidelijk gezegd: als ze trapt is het absoluut niet mijn verantwoordelijkheid hoor. vrouw was zich geloof ik dood geschrokken en durfde hondje niet te pakken naast zo`n groot eng paard dat van de tijd gebruik maakte om domweg te gaan grazen Knipoog

maar als ik met roos was gewerest weet ik zeker dat t hondje plat was geweest, en ik met paard ergens was waar ik niet heen had gewild. die zou weggecrosst zijn...

Ashley250

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:01

Ik heb bij mijn vorige stalling last gehad van de hond van de eigenaren. Hij rende iedere keer als hij los was de bak in en hapte naar de benen en staarten van de paarden. Ik heb hem een paar keer flink weggejaagd en de eigenaren erop aangesproken maar niets hielp. Je merkte aan de paarden dat ze er zeker niet blij mee waren. Een paar keer hebben ze de hond ook aangevallen.
Maar de hond bleef doorgaan...

Nu zit ik alweer een tijd bij een andere stalling. Mijn paard is nu alles behalve bang voor honden. Als ik buiten rijd heb ik vaak gehad dat er honden al blaffend komen aanrennen. Ik ben bang dat alles mis gaat maar Eshley loopt met een blik op oneindig door.

Gelukkig gebeurde er bij de meeste keren dat de hondeneigenaars ze snel weer aanlijnden. Maar je weet uiteindelijk natuurlijk nooit wat de hond doet bij je paard.

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:38

Toen ik een keer aan het rijden was op me pony kwam er ook een Beagle aan en die gingen rondjes rennen om mijn paard heen en was heel druk maar gelukkig bleef mijn paard rustig.
Maar ik vind dat ze honden gewoon niet los mogen laten op een ruiterpad!
het heet niks voor niks een ruiterpad en is dus niet bedoelt om lekker met je honden op te wandelen.

Groetjes Anna

jainy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:46

Ja, toen ik op een buitenrit ging gebeurde het ook er kwamen 3 honden die probeerde in zijn staart te bijten. Maar die baasjes deden er ook niks aan heel vervelend.