mijn bijrijdster belde mij net op helemaal boos en geschrokken
ze dacht een rustig ritje te maken in het bos wat ze altijd elke zaterdag doet
totdat ze een ouwe man tegen kwam met 2 duitse doggen. een zwarte en 1 met
koeievlekken. die met vlekken scheen al helemaal eng te zijn en ze gingen
gek om haar heen springen, soort van willen spelen. mijn pony raakte helemaal in paniek
en eva is er vannaf gesprongen uit eindelijk omdat ze bang was om te vallen.
ze had die man al een paar x gezegt dat die man ze bij zich moest houden maar
inplaats daarvan begon die man haar uit te schelden voor alles wat hij maar kon bedenken.
het is zelfs zo uit de hand gelopen dat er wandelaarrs en fietsers van het pad naast het ruiterpad
zich er mee gingen bemoeien. ze namen het wel voor eva op gelukkig.
maar die man ging ook tekeer tegen hun.
ik snap dit soort figuren echt niet. helaas heb ik dit zelf ook regelmatig meegemaakt.
ik ben er ook al een keer afgevallen van mijn vorige paard door een vervelende hond.
zelf heb ik 3 honden thuis waarvan 2 jack russels die niet zo goed luisteren als de border collie en die laat ik langs ruiterpaden enzo echt niet los.
ik heb denk ik zelf ook wel een stuk of 3x per week gedoe met mensen met honden.
vooral met de mensen van een uitlaatservice. die honden zijn vaak zo door het dolle en luisteren niet
dat is vaak gewoon gevaarlijk. opzich is mijn pony al erg druk/loperig buiten maar is niet bang voor honden. schrikt wel als ze dus gek gaan lopen springen of achter haar aan rennen en blaffen. logisch voor een vluchtdier.
wij rijden ook niet met een zweep buiten dus echt verdedigen als die hond erg agresief is kunnen we ook niet (las ook in een ander topic dat de meesten daar niet mee eens waren als een hond je aanvalt om die een tip te geven)
ik heb net dus maar de boswachterij gebelt en het gedoe uitgelegd. nou zei hij dat als er weer een conflict is met zo iemand dat ik meteen moet bellen en hun dan komen.
ik snap gewoon niet dat die mensen zo boos kunnen doen terwijl HUN hond een paard aanvalt die op het ruiterpad loopt.
maar die eigenaren...
Ik spreek hier in het algemeen. Vaak weten mensen met honden inderdaad niet hoe paarden in elkaar steken. Als paarden-eigenaar mag je hun dat gerust op een vriendelijke manier vertellen.... Zo kom ik hééél vaak wandelaars met honden tegen die hun hond wel bij zich roepen, aanlijnen en vervolgens in hoog gras of achter een struik doen liggen... Vaak beseffen zij niet dat dat juist niet goed is! Paarden denken, dat de hond elk moment uit de struik kan springen om hun aan te vallen. Als ik mensen dat zie doen dan zeg ik vriendelijk goedendag en zeg 'k erbij dat ze beter hun hond in het zicht van het paard tot zit kunnen brengen. En ik heb nog geen enkele wandelaar gehad die me daarvoor uitschold... Eerder het tegenovergestelde... de vraag waarom... en als 'k het dan uitleg snappen ze dat ook... Ik kom ook vaak dezelfde wandelaars tegen en als 'k hun enkele weken later passeer zetten ze hun hond gewoon bij hun aan de kant van de weg in zit of wandelen gewoon rustig langs ons door. Dus wij als ruiters moeten soms ook wat toleranter zijn... Sommige mensen zijn zich gewoon niet bewust van hoe paarden reageren.