Motorcrossers in het bos

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 01:21

Naar aanleiding van dit [VN] Motorrijders bang voor reacties publiek na ongeval met paard en dit [VN] Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser topic open ik hier een topic waarin iedereen zijn eigen ervaringen en gefundeerde meningen met en over motorcrossers/off-roaders in het bos kan geven.

Momenteel is er op verschillende plaatsen een discussie gaande over de rol van motorcrossers in natuurgebieden en over de manier waarop eventueel door deze crossers veroorzaakte problemen zouden moeten worden aangepakt. Onder andere in Hart van Nederland is onlangs aandacht besteed aan dit onderwerp.

Hier op Bokt is deze discussie opgelaaid door een ongeval waarbij een legale motorrijder (op een off-roadmotor) op de openbare weg gewond raakte na een aanrijding met een losgebroken paard. Helaas werd in de topics over dat ongeval steeds een (in mijn ogen onterecht) verband gelegd tussen deze motorrijder en de illegale motorcrossers die verschillende Bokkers in "hun" bossen tegenkomen.

Dat sommige illegale crossers veel overlast en schade veroorzaken is goed mogelijk, en daarover mag van mij ook best gesproken worden. Doe dat dan alsjeblieft wel híer, en niet in de topics over het eerder genoemde ongeval. Die motorrijder was in ieder geval op het moment van het ongeval (voor zover nu bekend) niet illegaal aan het crossen, dus wek dan ook niet de indruk dat je hem daar wel van beschuldigt of ermee in verband brengt.

Dus hierbij nogmaals de vragen:
Wat zijn jouw ervaringen (positieve en/of negatieve) met motorcrossers in natuurgebieden en hoe ga jij (en je paard) met zulke ervaringen om?
Wat voor redelijke maatregelen zijn er mogelijk en noodzakelijk om eventuele overlast te beperken?
Hoe kun je ervoor zorgen dat de verschillende "gebruikersgroepen" (wandelaars, joggers, ruiters, mountainbikers, motorcrossers etc.) op een voor "gebruiker" en natuur zo goed mogelijke manier van hun hobby kunnen genieten in de buitenlucht?

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 01:41

Leuk topic oomens Haha!.

De oplossing is heel simpel, motorcrossers mogen enkel in de motorcrospiste rijden Lachen. Bij ons werkt het heel goed, bij verschillende leuke zand wegen (galopweg) ligt er een motorcrossparcour. Voor de crossers is het verboden om deze paden te betreden en ik ben zelden of nooit een motorcrosser tegen gekomen daar. Misschien een enkeling die rustig op weg is naar de piste (wat eigenlijk verboden is). Het lawaai van die piste is oorverdovend maar ik vind het goed dat ze allemaal gecentraliseerd zijn. Als je de piste passeert langs de weg dan zijn de motorcrossers ook heel vriendelijk tegen de ruiters, er heeft nog nooit iemand een motor gestart wanneer ik passeerde. Als ik ergens geen probleem heb met motorcrossers is het daar, vind ik wel grappig omdat ze daar allemaal zijn. Als ik ze bezig zie vind ik het zelf leuk om naar te kijken. Het is gewoonweg stoer wat voor toeren die mannen kunnen uithalen.

In het bos daarentege (redelijk ver uit de buurt van de piste) vind ik ze niet thuishoren. Het lawaai van de motors dult ik wel in de omgeving van de piste, iedereen mag zijn hobby uitoefenen maar in de bossen moet het rustig zijn. Er zijn al wegen genoeg, en in die kleine stukjes natuur mag er rust zijn vind ik.

Met wandelaars en fietsers heb ik overigens geen problemen als ze niet voor je voeten lopen/fietsen en hun honden bij zich houden, met auto's en motors (die niet in het bos rijden en rekening houden met de ruiter en andere weggebruiker overigens ook niet) ook niet en de mountenbikers vind ik te gek Hyper! . Soms ben ik op de galopweg in galop en halen ze me nog in op hun mountainbike. Leuke mensen Lachen.
Alleen de wielrenners ergeren mij een beetje omdat ze meestal in geen geval voor je stoppen. Ook al springt je paard al de kanten uit. Maar met de wielrenners heb ik ook problemen als ik gewoon fietser of voetganger ben want deze groep mensen houd gewoon met niemand rekening en denkt dat de weg van hen is.

Persoonlijk vind ik dat alle weggebruikers respect moeten hebben voor elkaar. Maar al die toestellen (motors, auto's, ...) horen gewoon niet in een bos. Ook ruiters moeten rekening houden met de andere weggebruikers (vb. andere weggebruikers passeren in stap). Iedereen moet rekening houden met iedereen en dan creër je gewoon een leuke maatschappij Lachen.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:11

Goed Oomens om deze discussie los te koppelen.

Ik heb niks tegen motorcrossers in het algemeen, maar ik vind wel dat alle gebruikers in bossen zich ervan bewust moeten zijn dat je een verantwoordelijkheid naar de andere gebruikers hebt.

Zo kan ik me goed voorstellen dat een motorcrosser op het ruiterpad voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Gelukkig is er bij ons een heel groot off-road terrein, waar alleen motorcrossers komen, zodat het niet nodig is om gebruik te maken van ruiterpaden.

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:28

ik ben ze 1 x tegengekomen.. toen gingen ze langs ons. maar de paarden waren er niet blij mee. er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. motors hoor je aankomen maar de motors horen de paarden niet aankomen.

van mij mag het verboden worden. en dat is al op veel plekken.
ze rijden ook nog eens de wegen kapot en de herrie zorgt voor overlast voor zowel mens als dier.. en de uitlaatgassen, ookal zijn het er niet veel, bij bos denk ik toch aan vogelgeluidjes en zuurstof

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:00

Liep zelf ook al met de gedachte rond om dergelijk topic te openen. Goed dat het er nu is!

Bij ons in het bos loopt het de spuigaten uit! Veel 'off road' crossers die iederen en alles onderste boven rijden wat ze tegen komen. Een heel gevaarlijke situatie. Geen enkel respect voor natuur, dieren en andere bosgebruikers. 'Ons' bos is slechts 180hectare groot en er zijn vier ruiters die het bos veel 'gebruiken' om te rijden. We hebben een erg rustig bos en iedereen kent elkaar. Gezamenlijk (ruiters, voetgangers en andere belanghebbenden) hopen we op 'actie' vanuit de gemeente. Het is inmiddels wachten op ongelukken.....kwestie van tijd.

In een jaar tijd negen keer de politie gebeld, zonder succes. Ze geven geen prioriteit aan dit probleem of ze hebben te weinig capaciteit om het probleem aan te pakken. In heb net een brief de deur uit gedaan naar het College van B & W van de gemeente. Hopelijk gaan zij er wel iets mee doen. Ik blijf gewoon actievoeren, Staatsbosbeheer bellen, de crossverniging in de buurt aanschrijven, weer de politie bellen als de crossers er weer zijn en anders nog een brief/ telefoontje naar de gemeente.

Ik heb er een hekel aan om zoveel energie in crossers te stoppen, maar ik kan in mijn vrije weekend gewoon niet meer veilig het bos in, het moet niet gekker worden! Door het 'galmen' kun de positie van de crossers niet inschatten en met de ervaring dat ze niet stoppen voor paarden durf ik het niet meer aan.

Hopelijk snel actie van politie/ gemeente en Staatsbosbeheer. Zodat 'wij' weer veilig het bos in kunnen, zonder 'crossmonsters' tegen te komen! *LOL*

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:36

Tijgertje, dat is inderdaad een vervelende situatie, ik ben blij dat men hier zoveel rekening met elkaar houdt.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:43

sonjim schreef:
Tijgertje, dat is inderdaad een vervelende situatie, ik ben blij dat men hier zoveel rekening met elkaar houdt.


Sonjim: Ja, best wel. Ik las in het andere topic ook al berichten van Bokkers die schreven over crossers die: netjes stoppen, omkeren, motor uitzetten e.d. Als je bij ons niet uitkijkt rijden ze gewoon je onderste boven. Scheve mond *Vraagt zich af, of het bos om te ruilen is tegen een motor-vrij-bos Haha! *

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 13:18

Misschien begint straks iedereen hier op me te schieten, maar ergens kan ik sommigen van die "crossers" (of off-road/enduro motorrijders) wel begrijpen.

Er is op de meeste plaatsen voor hen alleen de keuze tussen op een crossbaan rondjes rijden of illegaal crossen. Onverharde wegen (die gewoon tot de openbare weg behoren) verdwijnen steeds meer uit het landschap, worden ontoegankelijk gemaakt voor gemotoriseerd verkeer of zijn door het drukke ruiter- en wandelaarsgebruik niet geschikt voor het (veilig) "crossen" met een motor.
Voor ruiters is er tenminste nog een (op sommige plaatsen vrij uitgebreid) ruiterroutenetwerk aangelegd zodat ze niet alleen in een rijbak hoeven.

Waarom is er niet iets dergelijks voor motorrijders. Dan hoeven ze niet bang te zijn of uit te kijken voor ander verkeer op "hun" paden en veroorzaken ze voor dat andere verkeer ook geen gevaarlijke situaties.

In beschermde natuurgebieden (vogelrichtlijngebieden, stiltegebieden, etc.) is zoiets natuurlijk geen optie vanwege de geluidsoverlast en daarmee samenhangende verstoring.
In een aantal andere gebieden, die bijvoorbeeld primair een agrarische bestemming (in plaats van een natuurfunctie) hebben of door voor de natuur minder waardevolle gebieden (vooral eenzijdige aanplant, versnipperde of geïsoleerde ligging tussen wegen of bedrijventerreinen, etc.) moet het best mogelijk zijn om een aantal enduro-routes aan te leggen. Misschien is het zelfs mogelijk deze aan elkaar te verbinden tot een landelijk netwerk.

Off-road motorrijders kunnen op deze manier ook "op buitenrit" zonder direct illegaal of een gevaar voor hun omgeving te zijn.

M.b.t. de geluidsoverlast: Ook wegverkeer en bosbeheersactiviteiten (zagen/kappen/snoeien, onderhoud van bospaden, jacht/afschot van (groot) wild) veroorzaken geluidsoverlast, maar blijken de natuur, zeker in de meer verstedelijkte gebieden, toch niet blijvend en of in grote mate te verstoren. Alleen in het broedseizoen worden deze activiteiten tijdelijk stilgelegd of verminderd, en iets dergelijks moet ook met de openstelling van de motorroutes te regelen zijn.
Het zijn vooral de recreanten die zich storen aan de overlast.

Als ik door de bossen wandel, kan ik het soms ook vervelend vinden wanneer er weer eens mountainbikers langskomen of wanneer ik een groep luidruchtig pratende wandelaars tegenkom in dat ene rustige stukje van het bos. Ik weet echter ook dat ik alleen mijn eigen plezier ermee bederf wanneer ik me er "actief" aan ga lopen ergeren.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:46

Ze kunnen voor mijn part ook op de autosnelweg gaan rijden en de verkeersregels respecteren. Wij moeten dat ook als ruiter en ik zie het nut er niet van in om ze op een hoge snelheid op bospaatjes te laten rijden. En ik vind dat ze ruimte genoeg hebben in de crosspiste om hun kunstjes uit te halen. Je kan mij toch niet vertellen dat dergelijke mensen genieten van de natuur... Die kikken gewoon op snelheid en da's alles (stukje eigen mening, bekeken vanuit mijn standpunt). In een bos: beschermd gebied of niet, horen ze niet thuis.
Bij ons is er een leuke en grote piste in de buurt en ik merk toch dat de meeste crossers er voor kiezen om daar te rijden, gelukkig Lachen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:58

lindake schreef:
Ze kunnen voor mijn part ook op de autosnelweg gaan rijden en de verkeersregels respecteren. Wij moeten dat ook als ruiter en ik zie het nut er niet van in om ze op een hoge snelheid op bospaatjes te laten rijden. En ik vind dat ze ruimte genoeg hebben in de crosspiste om hun kunstjes uit te halen. Je kan mij toch niet vertellen dat dergelijke mensen genieten van de natuur... Die kikken gewoon op snelheid en da's alles (stukje eigen mening, bekeken vanuit mijn standpunt). In een bos: beschermd gebied of niet, horen ze niet thuis.
Bij ons is er een leuke en grote piste in de buurt en ik merk toch dat de meeste crossers er voor kiezen om daar te rijden, gelukkig Lachen.

Dat is inderdaad jouw mening en vanuit jouw (ruiter)standpunt bekeken.
Die mening mag je hebben, en hoewel ik niet denk dat ik je kan overtuigen van het tegendeel doe ik toch een poging. (eigenwijs hè?)

Aan de hand van beelden uit een willekeurige dressuurring zou je niet zeggen dat veel ruiters ervan genieten om buiten door de natuur te rijden. Toch denk ik dat de meerderheid van de ruiters dit wel doet.

Je kunt op verschillende manieren van de natuur genieten. Er zijn mensen die voor hun lol op hun buik in het gras gaan liggen om net dat ene plantje beter te kunnen zien. Als je wandelt zie/hoor je weer hele andere details dan wanneer je hardloopt of fietst. Wanneer je rustig stapt met je paard zul je ook andere dingen opmerken in je omgeving dan wanneer je in galop over een zandpad raast.

Betekent dit dan meteen dat mensen die hardlopen, fietsen of galopperen niet van de natuur genieten? Kun je niet genieten van de natuur op verschillende "schaalniveaus"?
Kunnen mensen die wonen met uitzicht op een bos genieten van de natuur, of telt dit niet als "genot" omdat ze ook gewoon een foto van dat uitzicht aan de muur kunnen hangen?

Ik vind niet dat je zomaar kunt bepalen of een ander ergens wel of niet van geniet. Of dat de ene soort genot beter/meer is dan de andere soort.

Je zult het belachelijk vinden wanneer ik zou zeggen dat een ruiter die galoppeert door het bos net zo goed op de renbaan kan gaan rijden, want de natuur is voor hem toch maar bijzaak en niet belangrijk voor zijn genot.
Waarom zou dit verhaal dan wel opgaan voor een motorrijder die op snelheid door het bos gaat?

Er zijn motorrijders die alleen maar genieten van de snelheid en kracht van hun motor, en daarom bijvoorbeeld graag racen op een circuit of aan dragracing doen.
Er zijn motorrijders die genieten van het "afzien" en van de beproeving van hun behendigheid, hun voertuigbeheersing en hun inschattingsvermogen die bij het motorcrossen op de proef worden gesteld.
Er zijn ook motorcrossers die daarnaast nog genieten van de natuur, of van "het buitenzijn".
Bovendien kan een motorracer uit de GP er ook van genieten om op een andere dag erop uit te trekken door het bos.

Vergelijk het met een ruiter. Tijdens een dressuurproef kan een ruiter ervan genieten om samen met zijn paard tot op de kleinste details en in perfectie zijn figuren te rijden.
Er zijn ook ruiters die ervan genieten om de natuur vanaf een paardenrug "te beleven".
Er zijn zelfs ruiters die genieten van zowel dressuur als van het maken van buitenritten.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:12

De mening die ik erover had geld zowel als ruiter, wandelaars, fietser,...

En rengalop (wat ik trouwens nooit doe) en de snelheid van zo'n motor kan je volgens mij niet vergelijken met elkaar. En trouwens: ik vind inderdaad ook dat mensen die echt in rengalop razen met het paard op een renbaan horen... Want dat vind ik ook gevaarlijk omdat je veel minder controle hebt over het dier dan dat je gewoon verzamelt rijd (en af en toe eens een middengalopje). Paarden zijn vluchtdieren en als mensen ze aanzetten om rengalop te doen denken ze volgens mij dat er iets te vluchten valt... Het is ook daarom dat paarden als ze altijd maar snel moeten galoperen altijd op dezelfde plek weer willen vertrekken... Niet omdat ze het graag doen maar omdat ze denken dat er straks iets op hun hielen gaat zitten. Wanneer een combinatie in rengalop een andere combinatie voorbijvliegt levert het ook gevaarlijke situaties op. Ik heb dus ook iets tegen rondrazende ruiters. Maar dat hoort denk ik niet bij de discusie Lachen.

Als die mensen (motorcrossers) willen genieten van het 'buitenzijn': waarom dan niet wandelen of fietsen, waarom moet dat op zo'n stinkmachine die de lucht verspest... en die voor alle bosgebruikers voor een onaangename sfeer zorgt: namelijk: oorverdovend lawaai en stank. Ik heb ook eens achterop een motor gezeten (geen crossmotor) en dan heb ik geen enkel moment het gevoel gehad dat ik buiten was.

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:23

Ik vind ook een motor niet in het bos horen.
Vergelijk met wanderlaars en en mountainbikes zie ik ook niet zitten.
Dat is geen herrie in vergelijk met het vaak scherpe geluid van een crosser

Verder ken ik geen voetganger, paard of fietser die met 110 voorbij komt gescheurd....


En genieten van de natuur?
Met die snelheid. met dat lawaai?
Sorry... dat gaat er bij mij ook niet in.
Je kunt dan net lekker om je heen kijken...of je moet een boom willen knuffelen Haha!

Gewoon netjes op de weg als ze graag wat harder willen
En willen ze springen enz, dan op het crossterrein.
Plek genoeg dus

Stoeptegel

Berichten: 2564
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Groningen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:43

haha was het maar zo makkelijk. crossterreinen mag je zomaar niet opkomen hoor.

Zelfde probleem als op een circuit. Je mag overal een motorrace organiseren behalve op een circuit zelf!! stel je voor dat de omwonenden doof worden..

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:46

nee dat moet je lid zijn van de crossclub van dat terrein
En in speciale tijden..wat is daar vreemd aan?
Het maakt gewoon een paasei herrie Lachen

Ik ben overigens wel tegenstander van het sluiten van banen die al lang bestaan, maar omdat er nu nieuwe mensen wonen en dan gaan klagen...dan moet je gewoon niet bij zo'n terein gaan wonen Lachen

hiboune

Berichten: 2301
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: ergens in het boerenland

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:49

gek wordt ik van ze Knipoog

inmiddels zijn ze verboden hier bij ons in het bos de gemeente heeft de cross baan dicht proberen te maken door overal boomstammen en takken e.d neer te leggen..op zich helpt dit goed en zie ik ze daar amper meer..maar helaas des te meer op de paden!
dat is zo jammer ten eerste maken ze alles kapot en ten tweede de paarden..
Ik geniet altijd van t bos maar als k al vanaf een afstand hoor dat ze weer aan t crossen zijn baal k toch flink..nou vind mijn paardje ze niet eng en de herrie naja ze doet een oor naar achter ervoor..maar de angst om ze opeens tegen te komen op een smal paadje..is me al een x gebeurd..jak das eng!
niet alle paarden zijn zo makkelijk als de mijne en veel schrikken er wel van!met de ergste gevolgen van dien..
Maar de pest is dus Het is VERBODEN bij ons in het bos en toch blijven ze crossen!!!! zo link kan ik er om worden...
Opzouten uit mijn bos denk ik dan Tong uitsteken

ja toch?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:50

ieder heeft zijn hobbie, en iedereen heeft het recht die hobby uit te voeren........ helaas zorgt de een zn hobbie tot overlast naar een ander en vice versa.......

Dat motorrijden, skaten, wielrennen, paardrijden en weet ik veel niet jouw hobbie is betekend niet dat een ander daar niet volop van mag genieten.

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:55

Dat zegt ook niemand Kim
Van mij mogen ze genieten... op het crossterein
Niet in een openbaar bos Lachen

Skaters en fietsers worden bijv ook uit een winkelcentrum geweerd.
Het kan daar gewoon niet Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:05

Maar waarom niet in een openbaar bos op de openbare weg in dat bos? Daar mag toch iedereen van zijn hobby genieten?

Hier wordt heel veel geskate, kan je vertellen dat paarden dat nou ook niet echt heel jofel vinden Lachen

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:07

Omdat het overlast verzorgt, denk ook eens aan de bewoners van het bos? reeën, konijnen?
Daar hoort zulke herrie gewoon niet...
ga dan gewoon de snelweg op als je snelheid wilt maken Lachen

Verder zijn diegene die door een bos knallen vaak zonder kenteken...

Maar geskate is ze wel aan te leren..gejank van een 2 takt motor... veel succes...misschien bij een hele droge...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:10

Ik woon gelukkig in een deel van nederland dat ik daar geen last van heb Lachen

Tja de rust van het bos is imo de enige valide reden dat het verboden zou moeten worden.

MIsschien anders tijdlimieten stellen net zoals voor paarden op het strand....... voor 9 uur en na 9 uur ofzo?

Anoniem

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:22

Dat zal voor de dieren die er leven niet veel oplossen...wel voor de mensen en de veiligheid

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:33

Ik heb nog nooit last gehad met motorcrossers en kom ze toch regelmatig tegen. Ze houden allemaal rekening met paarden, gaan rustiger rijden of stilstaan en een enkeling zet de motor zelfs uit.
Ieder z'n hobby, als je zegt dat motorcrossers alleen nog op het crossterrein mogen omdat andere mensen er anders last van hebben kan je ook wel zeggen dat paarden alleen in de bak mogen, want lang niet iedereen vind paarden leuk.

De dieren in het bos zullen er idd minder blij mee zijn, maar wat denk je van loslopende honden?

Ik kan me er niet druk om maken, je kan overal weg regels voor bedenken. Straks mogen de voetgangers zonder hond van 9 tot 10 in het bos, voetgangers met hond van 10 tot 11, fietsers van 11 tot 12, mountain bikers van 12 tot 1, ruiters van 1 tot 2, menners van 2 tot 3, mensen met kinderen van 3 tot 4 en motorcrossers van 4 tot 5. Dan heb je iig geen last meer van elkaar Clown

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:46

Hier hebben we geen last van motorcrossers, ze houden zich keurig aan de regels.
Mijn pony's zijn zoveel gewend qua quads enz, dat ze zelfs ernaast meerennen om te kijken wie sneller kan Haha!
Gewoon leven en laten leven is mijn mening, ook crossers willen hun hobby uitvoeren.
En mijn paarden hebben er geen last van.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 00:25

runningkawa schreef:
Maar geskate is ze wel aan te leren..gejank van een 2 takt motor... veel succes...misschien bij een hele droge...

Zo te horen zijn er ook paarden die geen last hebben van het lawaai, of er in ieder geval niet schrikkerig op reageren, dus het is mogelijk om ze eraan te laten wennen.
Volgens mij is er zelfs een bokker die zijn paarden achter een (cross)motor traint.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Motorcrossers in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:48

Mijn vrevel tegen motors in het bos heeft niets te maken met angstig paard. Als voetganger erger ik mij er ook aan en de paarden die ik rij verschieten niet van dat motorgejank. Er zijn al wegen genoeg. In een bos hoeven die crossers niet te komen Lachen .