Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:42

Ik ben nu 3X naar het bos geweest met mijn Fjord. Hij is erg onzeker omdat hij altijd met een groep heeft gereden en nu alleen op pad moet. Bij het eerste bruggetje stopt hij al en gaat geen meter meer vooruit. Mijn man neemt hem dan aan de hand mee en dan durft hij wel ( ik wil niet afstappen namelijk ) in het bos zelf gaat het wel aardig, maar zo gauw er weer een "obstakel " zoals een bruggetje of kuil komt blijft hij weer staan. Bij aansporen gaat hij achteruit lopen. Als ik teveel kuit geef probeert hij om te draaien en te vluchten. Wie weet er raad .....

bonheur90
Berichten: 29
Geregistreerd: 31-03-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:14

Is er dan niemand in de buurt die met je mee kan op paard?
Wat dan gaat het meestal beter.

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:38

Waarom wil je niet afstappen?

Iemand zal hem toch het vertrouwen moeten geven.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:40

Wat denk je dat de psychologische impact is op het paard van wat je hem nu "aandoet".
Leg de lat wat lager en geef hem de ruimte om het op te bouwen. Komt vanzelf goed, maar het vergt enige inzet.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:29

afstappen en hem gerust stellen als hij er langs is uit bundig belonen en weer opstappen.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:36

Die van mij doet dit ook..en gaat zelfs nog iets verder, trappen op je been, achterwaarts, dreigen met steigeren! Van haar is het gewoon aanstellerij want ze is altijd alleen naar buiten geweest! Ze is wel ook heel onzeker! Als ik haar aanmoedig met mijn stem..gaat het wel en dan durft ze wel! En met hele enge dingen (in haar ogen dan) stap ik gewoon af hoor!

Dus probeer je paard moed in te praten 'goedzo meisje/jochie, braaf paard!!' en lekker veel belonen!

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 19:52

Belonen doe ik zeker, dat kun je niet vaak genoeg doen. Mij is altijd geleerd dat afstappen je paard vertelt dat het inderdaad heel eng is....bevestiging !! Vandaar dat ik het niet zo gauw doe, maar jullie hebben me in laten zien dat dat best mag. Ik ga het zondag meteen proberen. Bedankt.

Terpstra

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Hoorn

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:36

Ik heb altijd geleerd dat als je je paard zelf ergens voor stil laat staan dat je dan aangeeft dat iets eng is (zoals bijvoorbeeld stil staan als er een vrachtwagen langs komt) Maar als je dus gaat afstappen moet je paard ook stil staan.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:40

klavertje schreef:
Belonen doe ik zeker, dat kun je niet vaak genoeg doen. Mij is altijd geleerd dat afstappen je paard vertelt dat het inderdaad heel eng is....bevestiging !! Vandaar dat ik het niet zo gauw doe, maar jullie hebben me in laten zien dat dat best mag. Ik ga het zondag meteen proberen. Bedankt.


Misschien is het wel enigsinds bevestiging..maar die van mij gaat altijd achterwaarts richting sloot en ik denk dat als we eenmaal daarin zitten dat ik helemaal niet meer ver met dr kom..Vandaag ook weer heel wat obstakels overwonnen..gewoon blijven volhouden, lekker naar buiten blijven gaan! En niet bij het minste geringste afstappen natuurlijk! Komt vast goed! Succes zondag!

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:03

Jullie horen van me hoe het morgen is gegaan....

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:33

Ken nog een paard die ook geen ervaring heeft/had met buitenrijden. Het erf niet afwillen, steigeren, alles eng vinden e.d.
Waarom neem je niet iemand anders mee? Dit zou waarschijnlijk dé oplossing zijn. Hierdoor zoekt je paard steun bij het andere paard. Wel een braaf paard natuurlijk die niet bang is voor dingen zodat je paard er zo achteraan kan. Dit werkt echt enorm goed!

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:52

In tegenstelling tot wat anderen zeggen, nooit afstappen! Ik wil er van af wezen of je toegeeft in dit geval aan een paard, maar hoe dan ook, als je OP je paard zit heb je nog altijd net even meer te vertellen. Als je er naast staat en hij besluit om voor zichzelf te gaan beginnen, doe je niets. En dan rent je paard net wel richting die grote weg. Beter is om met een meer ervaren paard het vertrouwen langzaam op te bouwen of om manlief als leider voor het paard aan te stellen met een grote zak suikerklontjes (zo is die van mij uiteindelijk over zijn brugangst gekomen)

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:06

Inderdaad, nooit afstappen trouwens! Dat is echt het domste wat je kunt doen vind ik. Een meisje die op een paard heeft gereden waar ik daarna mee heb gereden die heeft dat ook gedaan bij een paard. Zij wou het erf zogenaamd niet af. Toen ik dus de eerste paar keren met haar het bos in ging wou ze niet verder, ze ging gewoon stilstaan. Niet steigeren oid (gelukkig). Heb toen een keer 5 min. in de brandende zon daar stil gestaan en uiteindelijk is ze gewoon gegaan. En later liep ze er altijd gewoon vloeiend doorheen en was er niets meer aan de hand. En ook als ze ergens van schrikken en je staat er naast, dan begin je er echt niets aan.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:21

Henrieke schreef:
Inderdaad, nooit afstappen trouwens! Dat is echt het domste wat je kunt doen vind ik. Een meisje die op een paard heeft gereden waar ik daarna mee heb gereden die heeft dat ook gedaan bij een paard. Zij wou het erf zogenaamd niet af. Toen ik dus de eerste paar keren met haar het bos in ging wou ze niet verder, ze ging gewoon stilstaan. Niet steigeren oid (gelukkig). Heb toen een keer 5 min. in de brandende zon daar stil gestaan en uiteindelijk is ze gewoon gegaan. En later liep ze er altijd gewoon vloeiend doorheen en was er niets meer aan de hand. En ook als ze ergens van schrikken en je staat er naast, dan begin je er echt niets aan.


Dus jij laat je paard wel achterwaarts de sloot of prikkeldraad inlopen? Want die van mij blijft dus niet dom staan kijken, die gaat wel op dr achterbenen staan! Ik voorkom liever dit soort ongelukken! En vandaag probeerde ze het idd ook op het erf maar dan krijgt ze de sporen er gewoon over dwars in hoor! Maar als het gevaarlijk wordt stap ik wel af maar vervolg mijn buitenrit wel! Ik ga NOOIT terug!

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:31

maaikemuis schreef:
In tegenstelling tot wat anderen zeggen, nooit afstappen! Ik wil er van af wezen of je toegeeft in dit geval aan een paard, maar hoe dan ook, als je OP je paard zit heb je nog altijd net even meer te vertellen. Als je er naast staat en hij besluit om voor zichzelf te gaan beginnen, doe je niets. En dan rent je paard net wel richting die grote weg. Beter is om met een meer ervaren paard het vertrouwen langzaam op te bouwen of om manlief als leider voor het paard aan te stellen met een grote zak suikerklontjes (zo is die van mij uiteindelijk over zijn brugangst gekomen)


Dan ben je dus straks altijd afhankelijk van iemand, het paard dat ik rij is gewend om alleen naar buiten te gaan dus ze zit zich gewoon gruwelijk aan te stellen! En dan ga ik echt niet met iemand op pad met een zak vol suikerklontjes..ze moet het maar gewoon leren, prima als ze dingen eng vindt maar dan ga ik echt niet een heel circus bedenken om met mijn paard naar buiten te gaan! Zoals we het nu doen gaat het prima, ze loopt trouwens altijd braaf mee aan de hand (want zo eng is het dan allemaal niet meer!) En ze wint nooit want we gaan nooit terug!

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 02:08

Mijn paardje durfde het spoor niet over, achteruitrennen en draaien. Ben na 100x proberen maar afgestapt en haar aan de hand erover geleidt.
Laatst liep ze zo uit zich zelf erover!!!
Als je met andere paarden bent en er is wat engs gaat er ook automatisch een ander paard voorop waar hij/zij achteraan hobbelt! Nu heeft ze vertrouwen in mij gekregen. Ik denk dat jouw fjordje leert te wachten op je man... dus als je een keer alleen wilt blijft hij geduldig wachten.... op je man. Dan moet je ook zelf doen. Hij moet leren op jouw te vertrouwen!!!

Succes ermee!

Joepju

Berichten: 565
Geregistreerd: 04-01-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 02:30

Jeanine84 schreef:
Dus jij laat je paard wel achterwaarts de sloot of prikkeldraad inlopen? Want die van mij blijft dus niet dom staan kijken, die gaat wel op dr achterbenen staan! Ik voorkom liever dit soort ongelukken! En vandaag probeerde ze het idd ook op het erf maar dan krijgt ze de sporen er gewoon over dwars in hoor! Maar als het gevaarlijk wordt stap ik wel af maar vervolg mijn buitenrit wel! Ik ga NOOIT terug!


Ja; heel verstandig om die sporen er in te gooien hoor...-niet-... Huilen
Als je iets wil bereiken met je paard, en een vertrouwensband met hem op wil bouwen zodat je fijne buitenritjes kunt maken zonder gestaak, moet je vooral die vertrouwensband beschadigen door met die sporen te gaan prikken als het paard al bang is. No Cheer
En natuurlijk kun je gewoon afstappen...waarom niet?? Jij bent de leider; en jij moet ook laten zien dat je gewoon over die brug kan lopen...niks mis mee; word de vertrouwensband alleen maar sterker van. En nog niet gezegt in dit topic; veeeel grondwerk gaan doen. Obstakeltrainingen...zeiltjes..enz. enz...

Joepju

Berichten: 565
Geregistreerd: 04-01-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 02:36

Jeanine84 schreef:
het paard dat ik rij is gewend om alleen naar buiten te gaan dus ze zit zich gewoon gruwelijk aan te stellen!


Een paard stelt zich bijna nooit aan...Als je dit zegt, geef je daarbij automatisch het paard de schuld. Lekker makkelijk natuurlijk, maar je kunt het beter bij jezelf zoeken. Als een paard staakt, is hij bang, of heeft gewoonweg geen vertrouwen in de berijder. Dan ligt het probleem dus bij jouw.
Ik word er altijd een beetje gek van dat mensen het paard altijd maar de schuld geven...het paard is eigenwijs.... .kunnen zeker niet tegen kritiek... Knipoog

lolletje

Berichten: 734
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 03:12

Jeanine84 schreef:
Henrieke schreef:
Inderdaad, nooit afstappen trouwens! Dat is echt het domste wat je kunt doen vind ik. Een meisje die op een paard heeft gereden waar ik daarna mee heb gereden die heeft dat ook gedaan bij een paard. Zij wou het erf zogenaamd niet af. Toen ik dus de eerste paar keren met haar het bos in ging wou ze niet verder, ze ging gewoon stilstaan. Niet steigeren oid (gelukkig). Heb toen een keer 5 min. in de brandende zon daar stil gestaan en uiteindelijk is ze gewoon gegaan. En later liep ze er altijd gewoon vloeiend doorheen en was er niets meer aan de hand. En ook als ze ergens van schrikken en je staat er naast, dan begin je er echt niets aan.


Dus jij laat je paard wel achterwaarts de sloot of prikkeldraad inlopen? Want die van mij blijft dus niet dom staan kijken, die gaat wel op dr achterbenen staan! Ik voorkom liever dit soort ongelukken! En vandaag probeerde ze het idd ook op het erf maar dan krijgt ze de sporen er gewoon over dwars in hoor! Maar als het gevaarlijk wordt stap ik wel af maar vervolg mijn buitenrit wel! Ik ga NOOIT terug!


ik laat de mijne idd wel gewoon de sloot in lopen, het enige waar ik voor zorg is dat we RECHT achteruit gaan zodat we niet opzij glijden Vork
het enige wat ik dan tegenkom is dat meneer op zn knieen gaat zitten eten Clown

maar de mijne doet het niet alleen als hij alleen weg moet maar ook als we maar met 2 of 3 gaan
we gaan het nu proberen met een nieuw zadel en anders ga ik zijn staken beantwoorden door mijn staken
als hij niet wil lopen zo lang stil blijven staan tot hij wil gaan ,zonder enige aansporing van mijn kant, en dan zet ik hem stil tot ik wil gaan kijken of dat dan helpt

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 03:23

Janine zegt:

Dus jij laat je paard wel achterwaarts de sloot of prikkeldraad inlopen? Want die van mij blijft dus niet dom staan kijken, die gaat wel op dr achterbenen staan! Ik voorkom liever dit soort ongelukken! En vandaag probeerde ze het idd ook op het erf maar dan krijgt ze de sporen er gewoon over dwars in hoor! Maar als het gevaarlijk wordt stap ik wel af maar vervolg mijn buitenrit wel! Ik ga NOOIT terug!


Tuurlijk en dat paard denkt dan niet de volgende keer, als ik daar sta gaat ze schoppen, word hij alleen maar banger van.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:15

Joepju schreef:
Jeanine84 schreef:
het paard dat ik rij is gewend om alleen naar buiten te gaan dus ze zit zich gewoon gruwelijk aan te stellen!


Een paard stelt zich bijna nooit aan...Als je dit zegt, geef je daarbij automatisch het paard de schuld. Lekker makkelijk natuurlijk, maar je kunt het beter bij jezelf zoeken. Als een paard staakt, is hij bang, of heeft gewoonweg geen vertrouwen in de berijder. Dan ligt het probleem dus bij jouw.
Ik word er altijd een beetje gek van dat mensen het paard altijd maar de schuld geven...het paard is eigenwijs.... .kunnen zeker niet tegen kritiek... Knipoog


Ooh ik kan prima tegen kritiek hoor..en het paard is ook bang, anders doet ze het niet! Maar zij is overal bang voor! Zij ziet in elk grasprietje wel iets..het is een heel onzeker paardje, heel gevoelig voor stress en zij zal dus wel in paniek raken als ze in een sloot terecht komt of nog erger in het prikkeldraad! En wat er nog meer bij komt, ik rij haar net 2 maand dus ze zal me ook aan het uitproberen zijn! Maargoed ik sla er niet met de zweep op, ik stap netjes af, spreek haar moed in, geef haar een aai en klim er weer op en dan gaan we gewoon weer verder!

@Joepju, ik rij haar net 2 maand, ze is me aan het uitproberen! Ze is bijna 7jaar, loopt daar al buiten vanaf dat ze 4 is dus er is niks nieuws aan voor haar! Dan mag je best even een keer doorpakken hoor, want straks krijg ik dr niet eens meer uit haar stal!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:18

ik heb dit ook met een verzorgpony, ze wil niet weg van thuis. Ik stop gewoon even, laat haar stilstaaan en geef even been. Meestal gaat ze dan weer achteruit, zet ik haar weer stil en probeer opnieuw. Na een tijdje gaat ze wel vooruit. Is het goed dat ik mijn stem niet verhef of moet ik eens een keer boos worden? (Boos worden dan met de stem hé ik ga er zowiezo niet in zitten schoppen).

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:26

Eowyn3003 schreef:
ik heb dit ook met een verzorgpony, ze wil niet weg van thuis. Ik stop gewoon even, laat haar stilstaaan en geef even been. Meestal gaat ze dan weer achteruit, zet ik haar weer stil en probeer opnieuw. Na een tijdje gaat ze wel vooruit. Is het goed dat ik mijn stem niet verhef of moet ik eens een keer boos worden? (Boos worden dan met de stem hé ik ga er zowiezo niet in zitten schoppen).


Nou een aantal mensen hier vinden dus van niet maar ik vind dus van wel! Je mag best een keer boos worden hoor! Als je maar niet onredelijk wordt! Het paard dat ik rij heeft veel bevestiging nodig vd ruiter..ik kan wel lief tegen dr doen kruipt ze alleen maar verder in dr schulp..dus ik zou gewoon een keer mijn stem gebruiken!




En nog even over mijn stukje: ze loopt me gewoon langs een trekker, over de brug die over een SNELWEG gaat! dus met het vertrouwen is niks mis..het is gewoon kijken hoever ik kan gaan!

En ik ben benieuwd hoe het vandaag ging met de TS

nonie24
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:45

ik zou ook niet afstappen, je moet wel de leider blijven natuurlijk. dus niet te veel uit handen geven aan je apard. als je moet afstappen, zorg dan dat je laat zien dat jij het niet eng vindt. als je paard jou als leider ziet, zal hij het dan ook niet meer zo eng vinden.
en als je weet dat je paard dat bewuste ... elektriciteitskastje waar je langs komt eng vindt, ga er dan in flinke draf voorbij, heeft ie t vaak niet door. en dan natuurlijk goed belonen als het lukt:)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard staakt tijdens bosrit....help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:48

Mag ik er even op wijzen dat het niet ALLEEN om een vertrouwensband gaat? Het gaat een stukje discipline mee gepaard (let wel: een zeer duidelijke realtie bestaat er tussen die twee).

Van hugo weet ik dat hij mij vertrouwd. Maar als hij iets engs ziet en stopt en ik geef hem vervolgens been reageert hij wel! En dat is volgens mij de kunst: je paard moet ten alle tijden bereid zijn je hulpen te accepteren en uit te voeren. Zonder dat gegeven ben je verloren.