2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 19:12

Hoi Knipoog Wat ik mij afvroeg was?
Hoe jullie dat doen als je gaat rijden, en je neemt er eentje mee als handpaard!
Hoe gaat dat in zijn werk en wat gebruiken jullie als tuig?
En hoe zijn jullie ermee begonnen?
Ik ben nl zelf ook van plan om er 1 mee te nemen als ik uit rijden ga hier in de polder!
Nu gaat mijn vriend nog mee op de fiets met mijn ene paard!
Maar ik wil het ook alleen af kunnen Knipoog Zodat ik hem niet steeds hoef te vragen om mee te gaan!
En dan zijn mijn paardjes ook samen, waar ze ook meer van genieten dan alleen toch?
Ben zeer benieuwd naar jullie verhalen!
b.v.d groetjes Marina en de paardjes Haha!

mirano
Berichten: 281
Geregistreerd: 27-02-08

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:25

Ik doe het ook weleens. Gewoon aan een halster. Dan neem ik een halstertouwtje en leg op twee/derde een lus waardoor heen ik mijn pols stop en het touw pak. Het moet niet te lang zijn, want dat gaan ze er half voor lopen. Ik stap en draaf dan alleen maar.

Dat gaat best goed met mijn 2 arabisch volbloeds.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:22

mirano schreef:
Ik doe het ook weleens. Gewoon aan een halster. Dan neem ik een halstertouwtje en leg op twee/derde een lus waardoor heen ik mijn pols stop en het touw pak. Het moet niet te lang zijn, want dat gaan ze er half voor lopen. Ik stap en draaf dan alleen maar.

Dat gaat best goed met mijn 2 arabisch volbloeds.

Ik zou toch echt nooit een pols door een lus van het touw halen, als er wat misgaat, gaat het dan ook meteen goed mis. Blauw oog
Wat ik handig vind werken is juist een lang touw gebruiken, daar een paar knopen in leggen zodat je makkelijk kunt voelen waar je het touw vasthebt en het niet zomaar door je handen kan schieten. Met een langer touw kun je het handpaard ook achter je rijpaard laten lopen als het ergens smal is en je hebt wat ruimte om mee te werken als 1 van beide paarden commentaar heeft Tong uitsteken
Paarden moeten uiteraard goed met elkaar overweg kunnen en het handpaard moet zich netjes laten leiden.

Miepmiept
Berichten: 2058
Geregistreerd: 20-10-03

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:36

Ik hou het touw gewoon in mijn handen en bindt het niet vast. Als het handpaard een hoofdstel in heeft klik ik er zo'n longeerstukje aan.

Nu gaat het in mijn geval wel om een Shetlandertje...

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:32

Mijn handpaard is een dravermerrie van E maat! Die is het goed gewend om naast de fiets mee te lopen! Alleen naast een ander paard waar ik dan op zit, Dat heb ik nog niet geprobeerd! Het zijn de beste vriendinnen van mekaar dus dat zal geen probleem zijn! Alleen gaat mijn draver wel een stukje sneller dan mijn rijpony! Is een leadrope een goede maat? die is ong 3 meter lang Knipoog
Zijn er nog meer met ervaringen van een handpaard? Knipoog
Dan hoor ik die graag!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:02

Leadrope van 3 meter is een uitstekende maat. Tempo verschil zul je wat mee moeten doen, kun je de draver aan de hand redelijk in tempo regelen? Oefen daar eerst op naast de fiets, want als je het ene paard energieker moet laten lopen en het andere juist rustiger is dat heel moeilijk om dat tegelijk te doen, zeker als je nog een beetje aan het zoeken bent hoe het zit met teugels en leadrope Knipoog

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:24

Ja mijn draver is goed te regelen aan de fiets, ze luisterd heel erg goed gelukkig Knipoog
Ik wacht even tot het slechte weer over is, en neem voor de zekerheid eerst mijn vriend mee!
En gaat het goed dan ga we er vaker alleen op uit!
Lijkt me zo leuk met twee tegelijk gaan rijden.
Komt ook omdat mij rijpony nu net 4 jaar is geworden.
En super braaf is in de polder helemaal bitloos met losse teugels Knipoog
En ik eigenlijk nog niet veel op mijn draver wil rijden, voor ze echt vier jaar word!
En dat is al in mei hoera Knipoog
Het dan wil afwisselen als ik eenmaal op mijn draver ga rijden!
Ja ik heb drie paardjes van mijn eigen en zo zijn ze beiden gedaan per keer!
Wat ze ook zeer leuk vinden om samen te zijn!
Dan heb ik nog een paardje van net geen twee, word ze de 21ste van deze maand!
En daar wil ik het ook mee gaan doen Knipoog Ze is wel al erg verkeersmak, omdat ik al veel met haar wandel hier in de polder!
Het is hier ook zo heerlijk rustig Knipoog

mirano
Berichten: 281
Geregistreerd: 27-02-08

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:59

Tis natuurlijk een ruime lus, dat snap ik ook wel. Als je het niet houdt moet ik het toch kunnen loslaten en mag het niet om mijn pols klemmen. Helaas gaat 3 meter bij mijn paardjes niet op en zo zie je maar dat het afhankelijk is van de combinatie. Mijn merrie als handpaard kan er niet enigszins voorkomen, want dan snijdt ze af. Ze heeft nu eenmaal een beetje race-gevoel.

Ik geef dus een voorkeur voor een korter touw.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:04

ik neem mijn oude pony ook wel eens mee als handpony naast mn fries als ik naar buiten ga. ze heeft dan gewoon halster om en ik gebruik een slofteugel om haa vast te houden( dus ene einde aan der halster andere hou ik vast) is een mooie lengte. ook in het bos in draf loopt zei voorop en ik draaf met fries erachteraan. pony weet de weg erg goed en luisterd perfect. alleen in de gallop moet ze naast me blijven en is nog wel een probleem omdat ze dan harder gaat dan mn fries en in stap gaat ze weer mega langzaam maar draaft ze wel telkens stukje bij

Binolover
Berichten: 38
Geregistreerd: 07-07-07
Woonplaats: Steenbergen

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:01

Met mijn westernzadel maak ik de leadrope van het handpaard gewoon altijd aan de horn vast Lachen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:16

Binolover schreef:
Met mijn westernzadel maak ik de leadrope van het handpaard gewoon altijd aan de horn vast Lachen

Leuk, als één van beide paarden schrikt en een run inzet, heb je dus potentieel een flink probleem of nog leuker als ze allebei schrikken en verschillende kanten opgaan Ja

@Ikke20: uitstekend gebruik van een slof OK dan!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:23

Stalhalster met een touwtje er aan en gaan met die banaan. Gewoon het ene paard op zit en met 1 hand sturen, hand paard met je andere hand.

Mijn pony's zijn ook allemaal gewend om naast de fiets te lopen en dan is de stap om als handpaard te lopen niet groot (mits de paarden elkaar een beetje mogen).
Ik stap, draaf en galopeer gewoon.

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:27

Tip: oefen eerst in een afgesloten bak, kun je wat spelen met de plaats van het handpaard, tempo, sturen etc, voor de de grote boze buitenwereld trotseert! Lachen

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:25

Helaas hebben we nog geen bak hier! Ik moet dus gewoon de polder in, als ik wil gaan rijden! Maar ik zal idd nooit een paard vast maken aan een zadel of iets dergelijks. Maar gewoon via een leadrope en touwhalster vast houden tezamen met mijn teugels. Dat lijkt me een stuk veiliger! En als de wind wat minder word. Eerst even mijn vriend meenemen voor de zekerheid en kijken hoe het gaat! Ik heb er wel veel zin in hoor Knipoog

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:36

Succes en veel plezier Ja

lisetje83

Berichten: 135
Geregistreerd: 27-04-07

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:48

ik neem mijn andere pony ook vaak mee gewoon touwhalster met leadrope gaat perfect soms is het nog even zoeken naar tempo omdat mijn rijpony altijd flink door loopt
laatst was ik zelf met twee handpaarden opstap (noodgedwongen) maar het ging goed allebei aan 1 kant!

je kan inderdaan de eerste keer je vriend meenemen voor de zekerheid mocht het niet gaan dan kan hij het overnemen
heel veel plezier alvast het is erg leuk Haha!

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:51

Ik ga dit ook maar eens proberen... mijn paarden vinden het vervelend om alleen naar buiten te gaan, dus misschien is dit wel een oplossing..

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:27

Waratje schreef:
Succes en veel plezier Ja


Dank je wel Haha!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:30

lisetje83 schreef:
ik neem mijn andere pony ook vaak mee gewoon touwhalster met leadrope gaat perfect soms is het nog even zoeken naar tempo omdat mijn rijpony altijd flink door loopt
laatst was ik zelf met twee handpaarden opstap (noodgedwongen) maar het ging goed allebei aan 1 kant!

je kan inderdaan de eerste keer je vriend meenemen voor de zekerheid mocht het niet gaan dan kan hij het overnemen
heel veel plezier alvast het is erg leuk Haha!


Ik heb er erg veel in zin. Knipoog En ik neem zeker mijn vriend mee om in te grijpen mocht het nodig zijn!
Bij mij is het andersom mijn handpaard gaat vlugger dan mijn rijpaardje!
Maar ook dat zal vast wel goed gaan komen!
Het is hier in de polder erg rustig, dus bang voor verkeer hoef ik niet te zijn.
Als ik vier auto's tegen kom in een rondje (dat is ong een uurtje) dan is het veel!
Nou begin er steeds meer zin in te krijgen. Nu maar hopen op goed weer en snel Haha!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:34

Wat ik deed (ik had er 2 of 3), gewoon een lang touw en dat vasthouden. Dan had ik aan de ene hand 2 touwen en een teugel, en in de andere hand het andere touw en een teugel. Ging prima voor stapritjes Lachen

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:37

ThaGirl schreef:
Ik ga dit ook maar eens proberen... mijn paarden vinden het vervelend om alleen naar buiten te gaan, dus misschien is dit wel een oplossing..


Wie weet! Het zou toch erg fijn zijn om met beide paarden op pad te kunnen tegelijkertijd? Haha!
En mijn rijpony is alleen ook nog best onzeker, maar met mijn draver erbij.
Die tevens de leider van de kudde is gaat het stukken beter gelukkig!

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:39

doe handschoenen aan, ik heb 3e graads brandwonden opgelopen doordat ze uit elkaar sprongen doordat een hond ineens tevoorschijn kwam

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:40

patsur schreef:
Wat ik deed (ik had er 2 of 3), gewoon een lang touw en dat vasthouden. Dan had ik aan de ene hand 2 touwen en een teugel, en in de andere hand het andere touw en een teugel. Ging prima voor stapritjes Lachen


wow dat zijn er wel heel veel tegelijk! Maar goed als het kan waarom niet Knipoog
Ik begin er maar met 1 als handpaard. Maar heb er nog 1 staan dus als dit gaat zie ik wel verder!
Maar ben je dan niet te breed op de weg als er verkeer aan komt? bv

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 18:43

Lynn_Nikita schreef:
doe handschoenen aan, ik heb 3e graads brandwonden opgelopen doordat ze uit elkaar sprongen doordat een hond ineens tevoorschijn kwam


Jeetje bedankt voor je tip. Zal zeker handschoenen aan doen!
Maar gelukkig zijn de mijne honden wel gewend, nog gekker die gaan altijd mee op pad!
Dus daar zullen ze niet zo snel van schrikken! Vogels daarintegen wel die ineens opvliegen! Uit het niets.
Maar daarom gebruik ik ook een leadrope die lang genoeg is! Mocht er 1 schrikken.
Dan is op zij springen alles wat ze doen soms nog minder!
Dus we zien het wel!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 13-03-08 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: 2 de paard mee als handpaard! Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:45

Ik zou echt geen lus om je pols doen of aan de horn vastmaken. Je moet er niet aan denken dat er dan iets gebeurd :S
Ik deed het handpaard gewoon altijd het hoofdstel om en dan in de ene hand de teugels van het handpaard (niet in een lus) en in de andere de teugels van je rijpaard.
Handschoenen is wel fijn ja. Mijn handpaard ging nog wel eens op de rem terwijl het rijpaard vrolijk door liep/..