Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:08

Zondag was ik samen met een vriendin aan het paardrijden in het bos vlakbij ons. We stapten net over een kruising van voetpad/ruiterpad toen we verderop een vrouw zagen worstelen met 3 BernerSennen reu's(reuen? in iedergeval, mannetjes honden Clown ) [ http://www.scarlet.nl/~oudshoor/fotos/d ... sgrund.jpg zulke beesten, meestal erg vriendelijk, helaas nu niet dus] De beesten trokken enorm aan de riemen en blaften en gromden, alle drie onze richting in. De vrouw zag ons, en liet vervolgens haar eerste monster los.

Met een sneltreinvaart rende het beest naar mijn ruin (die stond het dichtstbij daar zat mijn vriendin op) en viel zijn achterbenen aan, hij beet, maar godzeidank steeds mis. Wel in de staart maar gelukkig niet in de benen. Ik schreeuwde inmiddels enorm, want meestal gaan de honden dan wel weg. Ook stuurde ik mijn merrie met het hoofd naar de reu zodat ze niet zou schrikken als en weg zou rennen wat ze nog wel eens doet.

Mijn paarden zijn totaal niet bang voor honden dus mijn ruin stond heel relaxed terwijl het beest hem bevloog. De eigenaresse van de 3 monsters schreeuwde ook enorm (zij stond op zo'n 20M afstand) maar het beest luisterde totaal niet.
Toen liet ze haar tweede mormel los(!!!!) van zijn riem, die zijn broeder kwam helpen in de streid. De paarden schopten totaal niet naar de honden maar na een tijdje hebben we de paarden aangespoort in galop (ik ben hier tegen hoor, om weg te rennen, maar het werd me gewoon te gevaarlijk, die meesten waren half zo groot als mijn kleine paardjes) de honden hielden het een klein stukje bij, maar al snel waren ze uit het oog verdwenen.

Gelukkig is het 'goed' gegaan, maar wat nou als een van mijn paarden wél achteruit had geschopt, en zo'n beest had gedood? Zouden wij dan aansprakelijk zijn, of was dit dan uit zelfverdedeging? Wij overtraden de regels in princiepe niet, we waren op ruiterpad en stapten netjes.

En wat nou als ik een zweep bij me had gehad en had een van die honden flink geslagen? Ik beken dat ik best in staat ben om dat te doen, want een hondenbeet in een paardenbeen zie ik niet zitten.

Weten jullie het?

Winddancer

Re: Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:10

Jij had je paard onder controle en zij mag haar honden niet los hebben, dus zij is zelf aansprakelijk.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:12

Zij is aansprakelijk, ze moest haar honden aangelijnd houden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:12

ja maar in dat gebied mag zij de honden wel loslaten. Niet op de ruiterpaden maar onze boswachter zegt dat mensen ook gewoon op de ruiterpaden mogen lopen...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:13

Idd. Jij reed daar, zij zag jouw, zij liet haar honden ZELF los, terwijl ze ongetwijfeld wist dat ze zo opgeklooid waren, dus het is imo volledig HAAR verantwoordelijkheid...
Hier had jij als ruiter niets aan kunnen doen, jij kan die honden niet weghouden, zij wel..
Ik ben eens met mijn shetje gaan wandelen, en daar liepen wat honden mee van n kennis. Dr kwam een boxer, en die vloog eerst die honden aan. Later draaide hij ook naar de pony toe. Ik heb de hond vol op zijn hoofd gemept, met platte hand. Ik kan toch niet daar staan met een boxer die niet luistert naar zn baas? Nou moet ik wel zeggen dat de vrouw zelf ook probeerde haar hond vast te pakken, maar die hond was echt in n soort van trance.
Ik snap ook niet hoe die vrouw het in haar hoofd haalt nummero twee lost te laten.. Iemand met drie honden, en dan ook nog zulke, zou toch wat van honden af moeten weten zou je denken?
Maar goed. Ik denk dus dat jij vol in je recht staat die honden een tik te geven, want iets anders kan je niet. En de fout ligt bij haar, niet bij jouw imo...
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 05-03-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:14

Staat dat ook met borden aangegeven?
Zij had in ieder geval haar honden niet onder controle en jij jou paard wel.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:18

de eigenaar van de hond is aansprakelijk. Zij heeft de honden los en niet onder controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:21

Honden mogen vaak niet los, en daar waar ze los mogen dienen ze onder apél te staan. En dat stonden ze duidelijk niet.

Zij zou dus aansprakelijk zijn, ook voor jullie DA kosten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:22

Gelukkig trapt mijn paard ook niet, mijn merrie overigens wel...
Maar als de hond niet ophoudt, dan stap ik meestal zelf af om hem/haar een schup onder zijn reet te geven als zijn baas er niets aan doet.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:22

In principe ben je altijd zelf verantwoordelijk voor de schade die je paard aan derden toebrengt.
Echter moet het een onzeker voorval zijn en geen opzet. Als je je paard aanspoort om te trappen dan is het moedwil en dat is nooit verzekerd.
Trapt je paard in paniek dan is het een ander verhaal en zal de gevolgschade onder je WA verzekering vallen. Tenzij de paarden (sommige verzekeringen hebben een maximaal aantal verzekerde huisdieren) anders dan hobbymatig gehouden worden. Dan is een bedrijfsverzekering nodig.
In de verzekeringswereld wordt er oa uitgegaan van de schuldvraag. In dit geval was de eigenaresse van de honden waarschijnlijk ook in overtreding omdat de honden in bos of duingebied altijd aangelijnd moeten zijn i.v.m. eventuele schade die zij anders aan de wildstand kunnen toebrengen. Bij een eventuele verzekeringskwestie zal er dus gekeken worden wie voor hoeveel procent schuld heeft en een eventuele uitkering zal daaraan gerelateerd worden.
Slaan met je zweep (een hele begrijpelijke reactie hoor) is een strafbaar feit. De eigenaresse van de honden zou je daarvoor kunnen aanklagen.
Ik zou in dergelijke gevallen (en helemaal als er schade is) een politieagent laten komen om proces verbaal op te laten maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:23

Judith_ schreef:
Honden mogen vaak niet los, en daar waar ze los mogen dienen ze onder apél te staan. En dat stonden ze duidelijk niet.

Zij zou dus aansprakelijk zijn, ook voor jullie DA kosten.

precies, in losloop gebieden mogen ze los maar moeten ze onder apel staan. er zijn wat gebieden waar dat niet hoefd maar dat zijn omheinde gebieden waar geen ruiterpaden zij n (in apeldoorn is er in elk geval 1)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:27

kosten eigenaar. eigenaar hoort dier onder controle te hebben. als het bij mij gebeurd roep ik vaak ook naar de eigenaar dat als hij een trap krijgt ze niet moeten zeuren en dan moesten ze ze maar bijhouden

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:31

Judith_VB schreef:
In principe ben je altijd zelf verantwoordelijk voor de schade die je paard aan derden toebrengt.
Echter moet het een onzeker voorval zijn en geen opzet. Als je je paard aanspoort om te trappen dan is het moedwil en dat is nooit verzekerd.
Trapt je paard in paniek dan is het een ander verhaal en zal de gevolgschade onder je WA verzekering vallen. Tenzij de paarden (sommige verzekeringen hebben een maximaal aantal verzekerde huisdieren) anders dan hobbymatig gehouden worden. Dan is een bedrijfsverzekering nodig.
In de verzekeringswereld wordt er oa uitgegaan van de schuldvraag. In dit geval was de eigenaresse van de honden waarschijnlijk ook in overtreding omdat de honden in bos of duingebied altijd aangelijnd moeten zijn i.v.m. eventuele schade die zij anders aan de wildstand kunnen toebrengen. Bij een eventuele verzekeringskwestie zal er dus gekeken worden wie voor hoeveel procent schuld heeft en een eventuele uitkering zal daaraan gerelateerd worden.
Slaan met je zweep (een hele begrijpelijke reactie hoor) is een strafbaar feit. De eigenaresse van de honden zou je daarvoor kunnen aanklagen.
Ik zou in dergelijke gevallen (en helemaal als er schade is) een politieagent laten komen om proces verbaal op te laten maken.

Volgens mij heeft de TS aan jouw reactie het meeste... Knipoog

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:34

ikke20 schreef:
kosten eigenaar. eigenaar hoort dier onder controle te hebben. als het bij mij gebeurd roep ik vaak ook naar de eigenaar dat als hij een trap krijgt ze niet moeten zeuren en dan moesten ze ze maar bijhouden

Even advocaat van de duivel spelen Duivel
Als je paard trapt heb je het paard zelf ook niet onder controle!
Dit kan de eigenaar van de hond gebruiken bij een eventuele schadeclaim. Ik zou het dus zeker niet van te voren roepen. Dan is het ook niet echt meer een onzeker voorval hè Knipoog
Dit soort gevallen worden altijd welles/nietus verhalen.
Let er in ieder geval wel op dat je (indien mogelijk) foto's maakt van de honden en eigenaar. Probeer naam en adres te krijgen etc. Op zulke momenten spelen de emoties ook hoog op (logisch de adreneline giert door je lijf met zoiets) dus probeer kalm te blijven en probeer tot een oplossing te komen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:43

Ja daar heb ik inderdaad erg veel aan, maar sowieso aan al jullie reacties; bedankt!
@ Judith: Is dat slaan met de zweep dan geen 'zelf'verdediging eigenlijk? bedankt trouwens, je hebt het erg duidelijk uitgelegd Lachen

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:50

Tja, in pricipe verdedig je jezelf en je paard, maar in Nederland mag je niet voor eigen rechter spelen zoals dat heet. Als de eigenaar van de hond aangifte doet wegens mishandeling dan zul je aannemelijk moeten maken dat dergelijk "geweld" nodig was om erger te voorkomen.

Ik zou het ook doen hoor Knipoog , heb op het strand mijn paard ook wel eens richting een hond getrokken omdat hij gevaarlijk naar de benen hapte Boos! . Als ik dan moet kiezen dan liever die hond dan mijn paard. Huilen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 07:29

Alexx schreef:
ja maar in dat gebied mag zij de honden wel loslaten. Niet op de ruiterpaden maar onze boswachter zegt dat mensen ook gewoon op de ruiterpaden mogen lopen...

Ehm, als eigenaar ben je verantwoordelijk voor het gedrag van je dieren! Je hebt toch wel aangifte gedaan bij de politie, mag ik hopen? Dit is namelijk een regelrechte poging tot zware mishandeling!!

Indien ik daar was geweest, was die vrouw mij de rest van haar leven niet meer vergeten..............

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:50

Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat de vrouw in dit geval aansprakelijk is omdat zij haar dieren niet onder cotrole heeft, helaas werkt de wet en de verzekering nooit gevoelsmatig Duivel . Gelukkig is het goed afgelopen, ik zou er toch melding van maken bij de politie, misschien kom jij of een ander haar in de toekomst wel weer tegen en gaat het dan helaas niet goed, dan sta je in ieder geval sterk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:54

Mijn paard schopt ook honden die in de buurt van zijn achterbenen komen (vooral degenen die proberen te happen). En van mij mag hij, want wat zou jijzelf doen als een hond je zou bijten? Hij heeft het recht zichzelf te verdedigen. Ja
Hondeneigenaren dienen ervoor te zorgen dat honden op gepaste afstand blijven, lijkt mij. En zo niet, dan kan er iets fout gaan. Mijn paard is honden prima gewend verder, maar zodra ze in zijn benen gaan happen, kunnen ze een trap verwachten. Dus hondeneigenaren met loslopende honden in onze buurt: Opgepast!!!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:55

Er is vaak een verschil tussen wat je gezond verstand vindt over "schuldig zijn" en wat de rechter er over zegt. In eerste instantie is de eigenaar van een dier verantwoordelijk voor de schade die een dier aanricht, maar daar kan weer van worden afgeweken in specifieke gevallen. In ieder geval dekt je aansprakelijkheidsverzekering ook de schade die je dier aanricht, dus je hoeft zelf niet te betalen (als je netjes verzekerd bent). Als er schade is zou ik wel gegevens uitwisselen met de tegenpartij en evt aangifte doen bij de politie. Laat daarna de verzekeringen het onderling maar uitvechten. Ik zou zelf ook meppen met een zweep (als ik die had) als een hond mijn paard zou bijten; of het nou verstandig is of niet ... maar je zou daar inderdaad problemen mee kunnen krijgen.

Ik ben 1x in de situatie geweest dat een hond mijn paard aanviel en ik er af gevallen ben. Gelukkig niets aan de hand, maar volgende keer noteer ik wel naam en adres van de hondeneigenaar (en heb ik een potloodje en papier in mijn zadeltas). Mocht er later nog iets zijn (met jezelf of het paard) kun je de hondeneigenaar alsnog aansprakelijk stellen. Mijn paard is netjes gewend aan "normale" honden, maar je hebt van die honden ...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:59

als ik het zo hoor is zij de gene die aansprakelijk is.
zij moet haar honden onder controle houden en anders moet ze de honden maar aan de lijn houden....

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:38

Ook ik denk dat de vrouw van de honden aansprakelijk is, ik begrijp uberhaupt niet waarom ze met van die beesten gaat lopen als ze ze niet kan houden...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:28

ach er zijn zoveel mensen die dat doen is niet normaal. en dan wel klagen al jij iets niet goed doet met je paard of je paard schopt zo'n hond.....:S

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:33

Ik weet niet wie verantwoordelijk is, Maar misschien tip voor de volgende keer Knipoog Stap even af.. en jaag de honden dan weg! En als ik jouw was zou ik dan ook nog verhaal houden bij de vrouw Knipoog
Weggalopperen is niet altijd de beste oplossing denk ik, sommige honden gaan dan meerennen en dan aanvallen Knipoog En geloof mij dat wil je echt niet Tong uitsteken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:46

Wat ik nou mis in het hele verhaal is het volgende: ook al heb je een mak paard, het is wel een vlucht/prooidier. Een hond is een roofdier, ecologisch gezien eet hij paarden. Iemand die weet of dat meespeelt in zo'n geval?