Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Echte zadelmak maken + gas / rem / stuur installeren op het grasland achter ons erf. Daarna langs de weg gaan rijden.
Heeft enorm veel voor onze band gedaan + haar gewenning. starmixer schreef:bij de stal waar ik rijd en waar we altijd jonge paarden beleren gaan ze na een week onder het zadel te zijn al mee naar buiten.
MLoeser schreef:Misschien is het ook wel een idee om die persoon mijn paard aan een lange leadrope vast te laten houden, voor het geval dat??
MLoeser schreef:En is het nou verstandig om meteen bitloos op pad op te gaan, of toch maar met bit? Ik ben wel een enorme voorstander van bitloos, maar ik heb ook de ervaring dat sommige paarden dan sneller geneigd zijn door mijn teugelhulpen te lopen...
deschels schreef:vanaf het moment dat ik een beetje stuur had ben ik samen met een ander braaf paard al naar buiten gegaan, eerste keer veel gestapt en een klein stukje gedraafd omdat het zo goed ging, zo rustig uitgebreid.
)
, en ze is een Belg, misschien scheelt dat...
Maar ik raad je wel dringend aan in gezelschap van een ander paard te gaan rijden. Lekker ontspannen een eind stappen of zo. En niet te kort! Veel mensen draaien terug als ze merken dat het paard druk is. Niet doen! Lekker ontspannen doorstappen, overal naar laten kijken, op den duur merkt ze vanzelf dat het eigenlijk best leuk is zo. Als je het zelf eng vind; op je gemak een beetje voor je uit zingen. (Niet luidkeels bleeren natuurlijk...) Dat reguleert je ademhaling én het ontspant je paard om je stem te horen. Dan hoort hij niet alle krokodillen en kabouters in de bosjes zitten...
Moet je ook nog letten of de ondergrond (voor het stappen) wel goed is? Of maakt het niet zo veel uit als er stukjes bij zitten met een wat zwaardere bodem? _Saida_ schreef:Als je paard nog geen hoefijzers heeft dan zou ik wel rekening proberen te houden en zoveel mogelijk in de berm proberen te rijden.
Stukjes straat is helemaal niet erg, maar alleen maar op de straat is niet goed, dan slijten de hoeven te snel.
_Saida_ schreef:Misschien zeg ik nu iets raars, maar volgens mij maakt het wel degelijk verschil of je erg veel met je paard op straat rijdt of niet, ook al wordt je paard natuurlijk bekapt of niet.
Feit is nu eenmaal dat de hoeven op straat sneller slijten dan op zachte ondergrond.
ELpatcho schreef:zo snel mogelijk naar mijn mening! wij gaan er de straat mee op zodra het paard gaan en stoppen snapt. Het paard leert veel meer dan in de bak rondjes draaien, ook leer je zelf heel goed je paard kennen!