Paard nog nooit op het strand geweest.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_Sil

Paard nog nooit op het strand geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:26

Ik wil binnenkort met mijn paard een keer naar het strand gaan.
Hij is 8 jaar oud en is verder nog nooit op het strand geweest.
Wat zouden jullie doen? Gewoon een keer met hem naar het strand gaan en er eerst gewoon naast lopen en kijken hoe dat gaat of gelijk gaan rijden of....?

Sjoos

Re: Paard nog nooit op het strand geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:27

Ga met een paard wat er al eens eerder geweest is, of met een groepje. Gewoon lekker er gelijk op, ernaast lopen heeft weinig zin, als je erop zit heb je meer controle

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:30

idd met een ander mee die al een keer geweest is Haha!

en als ik jouw was zou ik er idd op gaan zitten! Zo heb je meer controle mocht hij gaan als je ernaast loopt ben je hem dan gelijk kwijt en dan is het strand heel lang en groot! Clown Maar misschien kan je er wel voor de zekerheid nog iemand naast laten lopen terwijl jij erop zit?

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:31

Hoi ik zou er ook op blijven zitten en de met een ervaren paard meegaan. De eerste keer zijn ze meestal zo onder de indruk dat ze echt niet gaan racen.
Groetjes

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:32

Ja idd het strand is erg groot en lang haha... ja misschien is dat een idee ja. Alleen verder bij mij op stal of in de buurt gaat niemand naar buiten of naar het strand dus dan zal ik een keer topic moeten openen op bokt voor een strandrit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:36

Het strand is niet zo gek veel anders dan welke andere buitenrit dan ook. Gewoon er gelijk op gaan een lekker stappen aan een lang teugeltje. Paarden zijn vaak erg onder de indruk van de zee maar gaan echt niet zo maar racen. Racen op het strand is namelijk aangeleerd. Het strand roept bij mensen meer race-gevoelens op dan bij de paarden. Knipoog

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:55

Onderschat dat niet racen niet hoor!!!
Het verschilt natuurlijk per paard maar ik ben ook wel eens met een paard gegaan wat nog nooit in de buurt van een strand geweest was en die ging toch echt aan de race niet zo zeer van de zee maar wel alles erom heen: vliegers bijvoorbeeld!
Het paard wat ik mee had is gewend aan buitenritten want het was al heel zn leven een koetspaard en absoluut niet schrikachtig., Maar alleen de zeelucht was al genoeg om hem onrustig te krijgen en vliegers bijvoorbeeld kom je normaal gesproken niet zo snel tegen in het bos of ergens anders...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:57

ja eerst er naast lopen. De zee kan erg bulderen en het aanstormende water maakt ze soms bang.

Mijn paard kreeg ogen op steeltjes toen hij voor het eerst de zee zag. Hij durft er nog steeds niet in Clown

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:57

Gewoon gaan, niet iets geks verwachten. Bij voorkeur een ervaren paard meenemen. Afhankelijk van hoe je paard zich gedraagt kan je er voor kiezen om de eerste keer alleen te blijven stappen, dan blijft het misschien een wat meer ontspannen ervaring, dan wanneer je meteen de eerste keer in volle galop het strand over gaat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:58

erop gaan zitten. Lekker samen met een ander en doe wat je anders ook doet. Rustig stappen,draven,galopperen. Normaalgesproken blijven ze bij het andere paard. Voordeel is, dat als hij echt gaat rennen: t strand is lang genoeg!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:59

Rij je normaal gesproken regelmatig buiten met je paard? Dan gewoon rijden zoals je altijd doet. Strand is niet anders dan andere plekken, uiteraard kun je zaken tegen komen die je paard niet gewend is, maar racen omdat ze strand zien heb ik nog niet meegemaakt.

Eerst ernaast lopen zou ik persoonlijk niet doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:06

Tootz schreef:
Het verschilt natuurlijk per paard maar ik ben ook wel eens met een paard gegaan wat nog nooit in de buurt van een strand geweest was en die ging toch echt aan de race niet zo zeer van de zee maar wel alles erom heen: vliegers bijvoorbeeld!

Ik woon al mijn hele leven bij de zee en rijd al heeeel lang met paarden langs het strand. Een paard gaat gewoon niet zo maar racen op het strand tenzij dat altijd gedaan wordt. Maar dan is het dus aangeleerd. Als je paard schrikt van een vlieger en hij gaat er vandoor heeft dat niets met het strand op zich te maken.
Als je al begin met problemen te verwachten is de kans dat je ze krijgt ook veel groter. eeen paard neemt spanning snel over.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:17

fransje23 schreef:
Tootz schreef:

Ik woon al mijn hele leven bij de zee en rijd al heeeel lang met paarden langs het strand. Een paard gaat gewoon niet zo maar racen op het strand tenzij dat altijd gedaan wordt. Maar dan is het dus aangeleerd. Als je paard schrikt van een vlieger en hij gaat er vandoor heeft dat niets met het strand op zich te maken.
Als je al begin met problemen te verwachten is de kans dat je ze krijgt ook veel groter. eeen paard neemt spanning snel over.

Mee eens, maar zoals dat paard wat ik mee had was echt nog nooit in de buurt van een strand geweest. De geluiden zijn dan toch anders, de lucht is anders en je komt veel dingen tegen die je anders nooit tegen zou komen.

Maar het scheeld inderdaad als je zelf er zo min mogelijk gespannen opzit dus voor jezelf zou ik zorgen dat er een ander paard is, of iemand erbij loopt en het blijven stappen vind ik ook een goed idee Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 03:06

Cyn_Sil schreef:
Ja idd het strand is erg groot en lang haha... ja misschien is dat een idee ja. Alleen verder bij mij op stal of in de buurt gaat niemand naar buiten of naar het strand dus dan zal ik een keer topic moeten openen op bokt voor een strandrit.

Hihi.. dat zou ik inderdaad maar doen denk! Of een manege in de buurt van het strand benaderen, daar is vast wel iemand die je op sleeptouw kan nemen.

Ben zelf heel vaak met niet-strandmakke paarden het strand op geweest, en dat was altijd heel bewust in het bijzijn van paarden voor wie het heel gewoon was. Afstappen zou ik persoonlijk niet zo snel doen.. je moet er namelijk ook weer op en dat is nog wel eens lastig met een opgewonden paard..

Nou, ben benieuwd naar je ervaringen!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 04:06

Opzadelen en gewoon strand oprijden. Mocht ie aan de kletter gaan, lekker laten gaan. Het mooiste is dat-ie ook nog terug moet Clown

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 05:57

Hoi en als je eenmaal een paar keer geweest bent is het wel heerlijk om even een flink galopje te trekken alleen grote kans dat als je dan de volgende keer gaat je paard hetzelfde wil doen Haha! . Als je ooit flink gaat galopperen dan alleen op het harde niet in het mulle zand ivm kuilen e.d.
Groetjes Knipoog

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:00

ik kan je uit verse ervaring vertellen dat je er gewoon lekker op moet blijven zitten (we zijn gister voor het eerst naar het strand geweest) Knipoog ik had 1 ervaren paard als maatje en nog een ander paard wat de zee nog nooit had gezien.gewoon er achterlopen en doen alsof je dagelijks op het strand bent. Ja die van mij was dus echt super braaf.we zijn zelf met nog twee mensen die op het strand waren door de zee geweest! en nog best diep ook.je wilt niet weten hoe de golven gister waren op Noordwijk maar 1maal in de zee wou ze er amper uit! en met mijn vorige paard had ik het zelfde gedaan.alleen toen was ik met een grotere groep ook niks aan de hand. veel succes voor als je dit jaar nog gaat. Go jij! Go jij!

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 13:40

Oke dankje wel voor jullie reacties.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:41

Met een ervaren paard gaan in ieder geval en zeker de eerste keer niet voluit gaan...

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 13:57

Ja ik ga binnenkort een topic plaatsen voor een strandrit, want ik wil sowieso niet alleen gaan en bij mij op stal gaan eingelijk nooit mensen naar buiten of het strand en verder ken ik ook geen mensen die naar het strand willen jammer genoeg.

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:34

ik zal er meteen op maar wel met een groepje ofzo dan voelt je paard zich tog altijd wel veiliger met andere paarden

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:20

Ja, ga met een ervaren paard! Mijn friesje was trouwens echt super bang voor de golven en toen ik terugkwam zat ALLES onder het zand. Maar het is wel geweldig hoor, keihard racen! Doe wel een cap op, je paard kan overal van schrikken omdat het zo'n grote open vlakte is.
Tevens moet je op de eb en vloed lijn letten. Als het vloed is, is het zand heel zwaar...

Succes!!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:27

fransje23 schreef:
Het strand is niet zo gek veel anders dan welke andere buitenrit dan ook. Gewoon er gelijk op gaan een lekker stappen aan een lang teugeltje. Paarden zijn vaak erg onder de indruk van de zee maar gaan echt niet zo maar racen. Racen op het strand is namelijk aangeleerd. Het strand roept bij mensen meer race-gevoelens op dan bij de paarden. Knipoog

racen op het strand aangeleerd? Clown
Ben een keer met een groep een dagje naar het strand gegaan, wezen rijden met onze paarden. Die waren bijhoorlijk onder de indruk van de zee, en reken maar dat er een paar flink hard er vandoor gingen.

Maargoed, ik snap je punt deels Knipoog

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:28

Ik zou met een groepje zijn met paarden die jou paard ook kent :p Maar gwn rijden ! Net of jij het voor de honderste keer doet ! Zelf lekker ontspannen zitten enzo Tong uitsteken

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:29

Waar wil je naar het strand?