tegemoetkomende ruiters in rengalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:46

Als je met je paard alleen op pad bent kom je wel eens andere ruiters tegen. Gisteren had ik wel een heel aparte ontmoeting met een op hol geslagen groepje ruiters. Ik reed in een stuk bos wat ik heel goed ken omdat ik daar vroeger veel met de manege reed. Nu reed ik er met mijn eigen paard een ontspannen ritje. Het pad waar ik reed is een mooi zandpad waar je fijn kunt galopperen. Dat weten meer mensen, zo bleek gisteren. Het pad komt uit op een vijfsprong met meerdere fijne galoppeerpaden, en als je uit een van die paden de hoek om komt zeilen heb je geen zicht op het pad waar ik reed. Ik hoorde in de verte een hoop gejoel en had al zo´n donkerbruin vermoeden dat het een groep ruiters was die een ander soort ritje deden als ik.
En inderdaad in volle rengalop kwamen ze op me af gestuiterd. Ik gebaar vanuit de verte dat ze af moeten remmen. De voorste twee ruiters (het was een groep van 6) beginnen "Hoho" te roepen. Dat leek mij geen overbodige luxe omdat mijn paard al in de startblokken stond om om te draaien en gezellig mee te huppelen. Maar ze zetten hun woorden niet om in daden, sterker nog in dezelfde vliegende vaart wordt ik door de voorste vier gepasseerd. Mijn paard doet een poging 180 graden te draaien. Ik kan hem gelukkig net houden. Omdat de achterste twee paarden wel stoppen (? vreemde actie?) blijft mijn paard ook staan. Ik kan mijn rit hervatten, en ben blij dat ik mijn paard zo goed onder controle kan houden.
Ik ben benieuwd of jullie onderweg ook ooit zoiets hebben meegemaakt, en wat jullie toen gedaan hebben. Ik weet dat de paarden/pony´s van de nabijgelegen manege afkomstig zijn. Ik vind het kwalijk dat een manege eigenaar paarden uitleent aan mensen die niet weten hoe je fatsoenlijk buiten rijdt (in stap passeren en niet een pad in galopperen waar je geen vrij zicht hebt iig geen rengalop in dat geval) en die duidelijk hun paard niet onder controle hebben; althans de voorste 4 ruiters. Als je voorop rijdt en tegen de anderen roept dat ze moeten stoppen lijkt mij dat je zelf in ieder geval serieus moet proberen of je af kunt remmen. Ik heb nu geen actie ondernomen, had bijvoorbeeld de achterste twee meiden aan kunnen spreken of na mijn rit bij de manege langs kunnen gaan om het te melden. Wat hadden jullie gedaan?

Zoolgangster

Re: tegemoetkomende ruiters in rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:58

Ik had de meiden aangesproken, en waarschijnlijk ook nog even de manege ingelicht. Als je alleen de meiden zelf aanspreekt, weet je nl niet of ze het voorval doorgeven aan de manege, en je weet ook niet of ze het verhaal verdraaien.

Je kunt nu ook nog de manege bellen, wat wel zo handig is, daar leert de manege ook van. Knipoog

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:59

Ik zou het toch even melden hoor! Misschien weten ze op die manege niet hoe mensen met hun paarden om gaan. Ik vind dit echt een hele slechte actie van die meiden.
Gelukkig is het voor jou goed afgelopen, braaf paard heb je.
Ging het groepje nog lang in volle galop verder of konden ze opeens wel inhouden voor de twee achterblijvers?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:04

Nee ik vind dat ook een slechte actie zeg!! Die meiden weten dan niet hoe een paard kan reageren. Vast nooit een "particulier" paard onder hun gat gehad. Of ze konden ze niet houden. Maar dan nog, dan stuur je zulke meiden niet alleen op pad, stel dat ze onder een auto komen??!

Ik zou het ook even aan de manege melden, met tijd enzo, dan kunnen ze in elk geval die meiden niet meer alleen op pad sturen. Stel dat je een heet jong dier onder je hebt? Die gaat gegarandeerd ontploffen.
En knap van je dat je je paardje in toom hebt kunnen houden! Ik weet hoe moeilijk het is als je paard met de rest mee wilt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:08

Wij hebben dat ook wel eens gehad: We stapten met vier paarden rustig door het bos, komt een andere ruiter ons in galop voorbij. Dus wij hebben haar ook aangesproken en de ander vond dat wij te langzaam door het bos reden. Ik heb trouwens nooit geweten dat er een minimum snelheid geldt in het bos...

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:11

Als etiquette voor buitenrijden met je paard geldt ook dat je ruiters altijd in STAP moet passeren. Vooral als mensen je waarschuwen zachter te gaan. Je weet nooit hoe een ander paard reageert. Kijk, als jij een dravende ruiter ziet naderen en je hebt er geen probleem mee dan zou het wel kunnen (maar in stap passeren is beleefder). Maar in galop sowieso niet.
Als je heel veel ruiters in het bos tegenkomt die langzamer gaan dan jij en je ergert je eraan, ga dan naar een ander bos!

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:23

En dan is er een KNHS-campagne "weet wat je doet als je een paard ontmoet" om paarden-leken voor te lichten.

Zo'n campagne zou voor paardenmensen ook wel zeer nuttig zijn. Ik durf te stellen dat paardenmensen onderling verhoudingsgewijs minder rekening met elkaar houden dan andere weggebruikers met ons.

Wij wel de calimero spelen dat er zo weinig rekening met ons gehouden wordt, terwijl het supertriest is gesteld met hoe wij (ruiters en menners) met anderen rekening houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:28

R0X schreef:
Als etiquette voor buitenrijden met je paard geldt ook dat je ruiters altijd in STAP moet passeren. Vooral als mensen je waarschuwen zachter te gaan. Je weet nooit hoe een ander paard reageert. Kijk, als jij een dravende ruiter ziet naderen en je hebt er geen probleem mee dan zou het wel kunnen (maar in stap passeren is beleefder). Maar in galop sowieso niet.
Als je heel veel ruiters in het bos tegenkomt die langzamer gaan dan jij en je ergert je eraan, ga dan naar een ander bos!

En dus idd zeker de manege inlichten, zij horen namelijk die etiquette door te geven aan de buitenruiters. Ben heel benieuw wat de reactie was? Tenzij TS het niet heeft gedaan?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:31

Wel eng, jij beschrijft precies het bos waar ik ook altijd rij Koe (Twente, de Borkeld). Ik maak het daar ook wel eens mee, nog nooit door een groepje, maar 1 man die ons altijd ik rengalop passeerd.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:38

R0X schreef:
altijd in STAP moet passeren.

Er zijn er te weinig die dat doen. Opleidingen voor ruiterbewijs en koetsiersbewijs ten spijt.

Dit is bij de Paardenvierdaagse jaarlijks de grootste klacht: het inhaalgedrag van anderen.

Als iemand tips heeft om deze etiquette-regel bij mensen tussen de oren te krijgen, dan hoor ik dat heel graag.
Laatst bijgewerkt door EP4D op 27-08-07 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 10:42

Bedankt voor de reacties! Wil er inderdaad niet aan denken wat er gebeurt was als ik een groen paard had meegehad! Dan hing ik waarschijnlijk in het meest gunstige geval nog in een boom. Inderdaad ironisch dat KNHS een campagne voert terwijl paardrijdend Nederland nog het meest kan leren op gebied van etiquette.

De rest van de club gallopeerde volgens mij verder terwijl de andere 2 bleven staan (ook niet echt handig trouwens) maar dat weet ik niet zeker omdat mijn paard nogal stuiterde.

Ik denk dat ik de manege niet (meer) in ga lichten, ik heb er toevallig zelf ook gereden en ken de manege eigenaar. Het is hem vooral om het geld te doen, zolang de klant betaalt en de paarden heel terug komen is het prima. Als je in de les een redelijke/goede controle over het paard hebt mag je zonder instructeur het bos in. Mensen die bij hem met klachten aankomen zijn alleen maar lastig (lees: worden ronduit ruw behandeld). Maar een volgende keer zal ik zeker de passanten aanspreken op hun gedrag, in de hoop dat ze er iets van oppikken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:43

Ik zou het zeker melden bij de manegehouder inderdaad; je zei dat het manegepaarden waren dus 'hoort' hij wel te weten hoe er met zijn dieren om wordt gegaan vind ik.
Was het niet zo dat ze de paarden niet terugkregen aangezien ze wel 'hoho' riepen?
Die van mij heeft ook een megalange remweg, laat staan als ik in een groepje rijd Haha!
Maar goed, dat wetende houd ik er rekening mee, en galopeer sowieso met elk paard alleen als ik het pad af kan kijken; voor iedere bocht rijd ik terug naar stap of een rustig drafje.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:46

Ik heb het ook een keer meegemaakt en dit was door 2 kinderen van stal...ik was ook blij dat ik een goede controle over mijn paard had en na wat tegensputteren mijn weg weer kon vervolgen maar ik was laaiend...
Eenmaal terug op stal zijn die 2 ook aangesproken door mij en door de stalhouder en hebben flink op hun donder gehad...zo'n situatie is gewoon gevaarlijk..het is en blijven kudde dieren.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:48

Ik heb het laatst ook gehad toen ik met een vriendin in het bos reed. Kwam een groep in volle rengalop achter ons aan en reed ons voorbij. De mijne begon direct te stuiteren en wilde mee, gelukkig kon ik haar tegen het andere paard aan zetten met veel moeite want ik reed voorop.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:55

Ik heb het een keer mee gemaakt dat ik op een zeer sterke haflinger zat die ook niet echt goed doorgereden was. Samen met de eigenaresse die op een ander paard zat gingen we een bosrit maken. Kwam een groep van de manege aan in galop, gingen dus wel netjes in stap ons passeren. Ondertussen zijn wij met de paarden in een zijweggetje gaan staan om ze voorbij te laten maar de groep ging weer gelijk in galop op het moment dat de laatste ons net voorbij was. Gelukkig zette de eigenaresse haar paard dwars voor die wat ik had maar had anders niet willen weten wat maffie haffie gedaan had.
Daarbij garandeer ik trouwens ook niet dat mijn eigen paard van 14 jaar en wel goed doorgereden wel te houden was geweest bij een groep paarden wat voorbij was gekomen. Ik merk meestal dus wel aan hem of ik beter kan afstappen. Als hij eenmaal gek begint te doen dan kan ik dus beter afstappen dan dat ik samen met hem ga vliegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:09

EP4D schreef:
Dit is bij de Paardenvierdaagse jaarlijks de grootste klacht: het inhaalgedrag van anderen.

Werkt dit niet TWEE kanten op? Ik rij altijd sneller dan de ruiters die ik tegenkom en hou daar graag rekening mee. Ik verwacht echter dat dit wederkerig is. Helaas is dit niet zo en daar zijn grenzen aan.

Ik ´waarschuw´en hou in, vraag of ik er voorbij ´mag´, zeg dat ik er voorbij wíl en de volgende stap is dat ik er voorbij gá.
Vaker wel dan niet is het resultaat dat de ruiters omkijken = paarden dwars op het pad etcetera. en dat ik er door het terrein omheen draaf.

Ik kan me voorstellen dat een ervaren rijder op een fit paard het tijdens toertochten niet vrolijk wordt van de stappende gelegenheids´ruiters´.
Helaas kan die klagen wat hij/zij wil maar voor elke vlottere ruiter zijn er 20 klagende mobiele wegversperringen. Dat laatste is dan de norm geworden, maar is dat terecht? Moet die vlottere rijder dan maar thuisblijven? Of is láten passeren net zo normaal als zonder hinderen vlot inhalen na dit aangegeven te hebben.
Inhalen én je kunnen laten inhalen zijn elementaire basisvaardigheden.

hc

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:37

Wat die meiden deden is dus echt wel gevaarlijk zeg! Ik zal zeker de manege inlichten.
Ik passeer meestal in stap of in een licht drafje.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:36

Huertecilla schreef:
[Of is láten passeren net zo normaal als zonder hinderen vlot inhalen na dit aangegeven te hebben.

Je slaat de spijker op z'n kop, want dat is klacht nummer 2 bij de paardenvierdaagse. In dit geval een beetje off-topic, maar waar ik aangeef dat ruiters meer begrip kunnen verwachten van elke willekeurige weggebruiker dan van mede-ruiters, valt dit onder dezelfde noemer inderdaad.

(En als je zo'n vlotte ruiter bent, kun je beter niet met de paardenvierdaagse meedoen, want dan heb je wel heel wat meer obstakels dan 20 (eerder 200)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:40

Ik zou er niet over peínzen inderdaad.
Gisterenavond: zie door een bocht achter een heuvel drie ruiters tegen de volgende helling opstappen. Op die helling in een haarspeldbocht en dat is 200 meter verder.
Wij galopperen lekker door en voor de zekerheid hou ik voor de bocht in. Jep, daar staan ze stil. De achterste links op het pad, de tweede rechts op het pad en de voorste in het midden. Die zegt in het engels (in ben NL en woon en in Spanje Gestoord ) ´Ja, we dachten je even te laten passeren´.
Tuurlijk, als een wegversperring..... Paarden waren niet in beweging te kríjgen dus in stap een slalom ertussendoor en hop in galop verder. Gewoon gevaarlijk.

hc

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:46

Inhalen of andere paarden passeren kan inderdaad ook een probleem zijn als je vlotter bent als de rest. Het is ook niet normaal als mensen het hele pad expres blokkeren zodat je er niet langs kunt. Ik was echter al keurig aan de kant gegaan (wel goed in het zicht) omdat ik al van afstand kon zien dat de meiden hun pony´s niet terug reden naar een handgalopje/draf of stap.
Over passeren gesproken, wat dacht je van ruiters die hun paard zodanig in de berm parkeren dat hij uit het zicht voor jouw paard is? Gevolg: eerst verbazing (he, ik zag toch net een paard) en daarna een rolberoerte als hij ineens een maat tegenkomt. Nee, ik geef er zelf de voorkeur aan rustig te passeren in stap, de meeste paden zijn breed genoeg.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:17

Huertecilla schreef:

Hc,
natuurlijk moet je dit kunnen, maar dan de vraag: hoe wil jij dit bereiken als je een groen paard mee naar buiten neemt voor de eerste malen? In de wei kan je dit niet oefenen. Bij mij komt het niet vaak voor dat ik grote groepen tegenkom maar ALS het dan gebeurt dan heeft mijn paard daarvoor niet in opleiding gezeten.

Er zijn ook altijd nog wel paarden die gewoon heet worden als ze in der eentje een groep tegenkomen. Ook al stappen die voorbij, dan willen ze nog omdraaien en staan te stuiteren.

Het is gewoon een moeilijk punt voor de vlotte ruiters. Want in feite geldt gewoon de etiquette, voor ieders veiligheid!

Susan, die eersten van die groep ruiters lieten niet zien dat zij der paarden aan het inhouden waren. Ook al heb je nog zon lange remweg, je kan het wel PROBEREN om in te houden natuurlijk. En dat vind ik er zo verkeerd aan. Je kan er inderdaad weinig aan doen als jouw paardje bv een wedstrijdje speelt met zijn maatje, dan is het heel moeilijk om op het punt waar je stil wilt staan, daadwerkelijk stil te staan. Maar proberen kan geen kwaad.
Meestal zijn het manegeruiters die het paard niet kennen. Particulieren weten beter hoe ze met elkaar om moeten gaan en kennen hun paard.
Dan nog moet je uitkijken op plekken in het bos waar je geen overzicht hebt. Ik galoppeer wel in lange banen maar ik houd altijd in voor een bocht. Voor hetzelfde geld schrikt mijn paard van iets en gebeurt er wat met ONS.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:18

Kijk, zoveel ruiters zoveel karakters, idem paarden, dus de combinatie is... oneindig variabel, waarmee ik bedoel dat iedere combinatie een eigen gebruiksaanwijzing heeft. Dáárom is helderheid over wat normaal is handig.

Normaal is dat een langzamere ruiter ruimte geeft en dat een snellere ruiter vlot maar rustig inhaalt.
Zo simpel is het.

Vlot en rustig kan gerust in draf en hoort normaal te zijn. Dat een langzamere combinatie daar eventueel een probleem mee heeft is NIET normaal.
In galop passeren is evenmin normaal. ´Verstoppen´ naast het pad idem.

De ervaring van de ts is met een groep in galop en daar mag ze wat van zeggen. Ikzelf zou er geen probleem mee hebben en niet van maken. Ikzelf heb meer problemen met het grote aantal ruiters dat volkomen onvaardig en zonder kennis van de verkeersregels de openbare weg op gaat, maar dát is weer een ander onderwerp.
Alhoewel. Een vaardige ruiter heeft noch met verstopte paarden noch galop een probleem. Belééfd is wat anders, maar probleem? Nee, dat hoor je er als verkeersdeelnemer op de openbare weg niet mee te hebben.
Ik denk dat dít ook het onderliggende probleem is bij de klachtenregen bij een vierdaagse etc.

Ik rij volgende maand een pittige bergraid. De organisator heeft me gevráágd of ik met een merrie wil komen en niet met mijn hengst. Zíj zien het probleem niet, willen er ook eigenlijk niets over zeggen en zullen me niet tegenhouden als ik wel met pielemans kom, doch ze weten vooraf al dat zij klachten van andere deelnemers zullen krijgen omdat die eigenlijk zeuren over hún gevoel van onlust. Of ík daar alsjeblieft-dankuwel rekening mee wil houden.... Ik zal dat doen maar het is toch van de dólle?!

hc

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:20

Dat vind ik echt asociaal en gevaarlijk!
Hier in de buurt is geen bos, maar wel een paar mooie paden met aan 2 kanten berm waar je goed in kan galopperen als je wil..
Heb vaak last van jonge meisjes op shetten die keihard voorbij komen galopperen ..
Gelukkig trekt die van mij er niks van aan Knipoog
Maar de shet van een van die meisjes wel .. Galoppeerde 2 passen door, en draaide toen in een keer om en kwam gezellig bij mij en Saeta staan Tong uitsteken
Meisje donderde er zo af.. heb het haar toen maar even uitgelegd..
Maar hielp niks, ze doen het nogsteeds Koe

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:22

R0X schreef:
Huertecilla schreef:

Hc,
natuurlijk moet je dit kunnen, maar dan de vraag: hoe wil jij dit bereiken als je een groen paard mee naar buiten neemt voor de eerste malen?

Ik doe dat eerst onbelast en dan met ´dode-man´.
Ik loop, draaf, ren honderden kilometers met mijn paarden om hen voor te bereiden. Eerst zonder zadel, dan met zadel en tot slot met mijn lief erop.
We gaan ook regelmatig met zijn drieën lopen. Zo van 5 in het zadel en wij twee lopend.
Voor vannacht staat een nachtrit-training op de rol. Mijn lief zonder teugels in het zadel op pielemans en ik aan de lange lijn ernaast. Onder de maan door de campo. Genieten voor en door allemaal Haha!

hc

edit: ik vergeet nog een fase. Met hengstlief doen we het spel met ´de haas´. Mijn lief gaat op de motorfiets en ik er te paard achteraan. Het enige paard wat in staat is hem voor te blijven namelijk is Arabella en die laat niemand anders dan mij toe.
Op deze manier is hij én gemotiveerd én heeft altijd wat aandacht afgeleid van wat we allemaal tegenkomen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:41

Ik zeg ook: in draf erlangs moet kunnen. Ruiters die denken dat dat niet goed kan met hun paard kunnen daarbij waarschuwen.

Ja Hc, dat is erg jammer dat je asjeblieft-dankjewel gevraagd wordt met je merrie te komen.

Je komt altijd wel wat tegen als je buiten rijd. Als ik mijn paarden inrijd dan is het altijd spannend, of als ik met een wat hetere merrie rijd. Dus vaardigheden moet je wel bezitten ja als je buiten rijd. Zoals met zon bocht waar ze dan in geparkeerd staan: het is onbeleefd maar het is geen probleem. Eerder gewoon lastig. Maar je doet er niks aan. Ik vind wel dat het een verschil is of je al lang buiten rijd of niet of dat je paarden "enge-dingen"gemak maakt (hoeft niet per definite verkeersmak te zijn). Als je langer buitenrijd dan leer je ook meer dingen zien aankomen en manegeruiters hebben dat minder.