[BRT] Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

[BRT] Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 13:27

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord op deze vraag. Ja

Als jullie een buitenrit maken met je paard, rijd je hem dan 'aan de teugel' of rijd je hem juist met een lekker los teugeltje buiten?
En waarom juist dát? Lachen

Ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door LieveLotje op 12-08-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Re: Buitenrijden: Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:28

lekker los hoor, bos in is ontspanning voor ons!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:30

ik rij lekker met los teugeltje als ik het idee heb dat het kan en het paard rustig is
het is per slot van rekening ook een beloning voor het paard

soms rij ik het paard aan de teugel gewoon om even wat te vragen van hem en de aandacht bij mij te houden
maar mijn doel buiten is lekker ontspannen te rijden

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:35

Dat ligt eraan. Ik kán niet anders dan buitenrijden, dus dressuur hoort daar ook bij. Soms natuurlijk ook wel een relax ritje (vooral relax ritjes met mijn pony op dit moment, maargoed Clown ).
Als je wel een bak hebt, en genoeg dressuur rijd kan het wel eens met een los teugeltje natuurlijk.
Verder ligt het ook aan het paard zelf.

NWDynamite

Re: [BRT] Paard 'aan de teugel' of met los teugeltje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:35

Ligt er aan of ik daar voor nog getraind heb ik de bak. Zo ja dan met een los teugeltje zo nee dan train ik haar in het bos hetzelfde als in de bak. Supergoede gelegenheid omdat je je paard dan goed recht kunt stellen en leren concentreren op ander terrein (vind ik).

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:40

Ik rijd m'n paard altijd aan de teugel. Ze is nogal druk in het bos, en als ik haar met een los teugeltje ga rijden, zal ze óf onder me uit racen, óf de hele tijd gaan zitten vervelen.
Daarbij komt dat ze snel aan de teugel loopt, daarvoor hoef ik bijna niks te doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:47

Losse teugel. Lekker op eigen benen lopen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:49

NathalieW schreef:
Ligt er aan of ik daar voor nog getraind heb ik de bak. Zo ja dan met een los teugeltje zo nee dan train ik haar in het bos hetzelfde als in de bak. Supergoede gelegenheid omdat je je paard dan goed recht kunt stellen en leren concentreren op ander terrein (vind ik).

Hier ben ik het volledig mee eens. Haha!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:52

Ik kijk hoe mijn pony dna is of het kan( hij wil nog wel eens té enthousiast zijn) maar hoe dan ook altijd contact he, ondanks los teugeltje!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:18

Met een losse teugel bedoel ik ook een losse teugel, dus geen contact

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:31

LieveLotje schreef:
Als jullie een buitenrit maken met je paard, rijd je hem dan 'aan de teugel' of rijd je hem juist met een lekker los teugeltje buiten?

Euh, mag het ook zónder teugel zijn? Wel weerstandloos nageeflijk aan de hulpen. Ik rij wat men 'dressuurmatig' noemt ook zo. Altijd buiten ergens in de wijde wereld. Op het moment liggen er veel strobalen in de velden. Práchtig om op glooiende velden met stenen en droogtescheuren met de puntjes op de i gericht te trainen. Gisterenavond applaus van wat geitenhoeders in een dergelijk veld Haha!

Vanmorgen onbelast een fikse trip 'beleermatig' gedaan, straks nog even onder het zadel een paar uur. Altijd ontspannen - nooit slordig, altijd los - nooit losjes.

hc

p.s. @ Lenneke. Los maar altijd met alle contact Knipoog

Sienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:41

Dat hangt er vanaf stappen is meestal met een lange teugel en aan een drukke weg heb ik ze gewoon vast. Bij het galopperen loopt ze meer aan de teugel omdat ik dan ook meer van haar verlang.
Wanneer ze zich mooi gedragen heeft laat ik ze meestal 'uitbollen' aan een losse teugel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:43

Alleen op wedstrijd moet ik hem de eerste 30 km constant inhouden omdat hij dan veel te entousiast wordt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:49

Lenneke_ schreef:
Alleen op wedstrijd moet ik hem de eerste 30 km constant inhouden omdat hij dan veel te entousiast wordt

Euh en? Moet dat met de teugel? Dat is geen rem Pling

Wat de wedstrijd betreft is er geen enkel probleem om een paard dat fit is aan het begin even wat stoom af te laten blazen. Dat herstelt vlot bij een aansluitend stuk rustig en dan wel ontspannen draven. Opfokken door inhouden is stressvoller dan even laten gaan. Meet het gerust met de hsm. Graag gedaan deze tip.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:03

Heb ik een keer geprobeerd, maar dat had weinig zin. Hij blijft doorgaan en het lijkt me niet verstandig het eerste rondje voluit te galoperen.
Anouar is heel netjes opgevoed en totaal geen heethoofd. Maar hoe beter ik hem op conditie heb hoe beter hij in z'n vel zit en hoe drukker hij wordt. Daarbij start je met z'n allen te gelijk.

Bovendien heb ik de laatste wedstrijd geleerd dat hij altijd maar door blijft gaan. Wat ik echt niet verwacht had van hem. In de training kan hij een ongelovelijke zeurpiet zijn, maar tijdens de laatste wedstrijd is hij wel behoorlijk afgekeurd omdat hij geen moment aangaf moe te zijn. Hij galopeerde nog heel vrolijk over de finish terwijl z'n lichaam overvraagd was.

Dus even laten gaan is voor mij geen optie.

En ja, dat doe ik met de teugel, hoe zou jij het anders doen?
Bovendien loopt hij het eerste stuk ook nog al eens flink te bokken en te springen uit joligheid

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:30

Lenneke_ schreef:
En ja, dat doe ik met de teugel, hoe zou jij het anders doen?

'zou'? Ik ríj zonder.
Lees verder eens een goed boek over paardrijden. De teugel is NIET de rem en zeker niet constante teugeldruk.
Je kan ook mijn site bezoeken. Staan ook links en suggestie voor boeken op. Sadko Solinski legt het echt heel konkreet uit, het remmen zonder teugeldruk.

Zo, en nu nog even te paard ongeremd Knipoog van de zonsondergang hier in de bergen genieten.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:31

Ik loop ook echt niet de hele tijd aan z'n hoofd te sjorren hoor Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:25

Lenneke_ schreef:
Ik loop ook echt niet de hele tijd aan z'n hoofd te sjorren hoor Knipoog

Nee, slechts 30 kilometer.
Je geeft aan jouw teugels als rem te gebruiken, niet te weten hoe je dan wel moet terugschakelen en/of stoppen en 30 km. is een hele tijd. Je zit dan 2 uur én met een kracht aan de teugels én dus met een compenserende kracht tegen het zadel = paard = nie goe nie.

Ik denk dat het voor jou wellicht een goed idee is om de oeroude klassieker van Müsseler te lezen. Dat is niet het begin-en-einde van paardrijden en veel auteurs hebben verbeterde versies uitgebracht doch het is nog steeds een goed te begrijpen brondocument. Beter dan de moderne werken waarvan je niet weet wat nu broninfo is en wat natte-aap.
Omdat jij endurance wil rijden heb jij niets aan 'verzamelen'. Dat kost paslengte = snelheid, dus de moderne (dressuur) werken zijn daarvoor niet geschikt.
Het oorspronkelijke werk van Caprilli is helemaal op maat = snel meters maken door elke terrein met zo min mogelijk ongemak voor paard en ruiter. Het oorspronkelijke werk van Caprilli is een verzameling instructies en brieven in het italiaans, doch zijn vriend warmee hij veel correspondeerde heeft het in het Engels vertaald. 'The Caprilli Papers' is niet meer in druk doch nog wel vrij makkelijk op te sporen. Echt een juwéél.

hc

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:31

Ik rijd haar niet aan de teugel opgericht, maar ze loopt wel nageeflijk en met haar hoofd laag en ontspannen. Maar losse teugel zit er niet altijd in, daarvoor is ze iets te hittepetit en te vrolijk buiten Tong uitsteken

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:32

Mijn paard hoeft buiten niet aan de teugel te lopen.
Doet hij dat wel? vind k het ook niet erg.
Het is allen dat mijn merrie erg druk is en schrikachtig.
Het enige wat ik belangrijk vind is contact houden niet mijn teugels los gooien.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:43

Vermits wij veel dag- en trektochten doen, rij ik mij paard buiten ook "serieus", voornamelijk een continue nagefelijkheid en tussendoor ook eens stelling vragen etc, maar dit allemaal wel met losse teugel (rij western). Ik train vrij intensief in de bak en dat ga ik niet laten verwateren door haar drie dagen "los" te laten tijdens een trektocht in de Ardennen...
Bakwerk is voor mij voorbereiding op tochten qua spieropbouw en bestuurbaarheid etc en omgekeerd is een buitenrit het verlengde van bakwerk. Dus als ik haar in de bak "goed" heb, ga ik daarna tijdens een tocht niet zeggen: "en nu mag je alles weer vergeten", integendeel!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:00

snuffelhues schreef:
Ik train vrij intensief in de bak en dat ga ik niet laten verwateren door haar drie dagen "los" te laten tijdens een trektocht in de Ardennen...

Ik bied alleen nieuwe dingen geïsoleerd aan in de picadero (de 'bak'). Na de 'aha-ervaring' herhaal ik dat buiten.
Mij hele rijden is één grote 'trektocht in de Ardennen' Knipoog

Hoewel dat tegenwoordig veranderd is en bak'rijden' een doel op zich geworden is voor veel ruiters ís de bak niets anders dan een omgeving waarin onder gecontroleerde omstandigheden paard en ruiter kunnen leren. Léren als voorbereiding op het eggie. Inderdaad is dat eggie dan niet een verwateringsgelegenheid want dat waar het écht moet Pling
Een paard dient licht, nageeflijk, op de hulpen te zijn, niet voor een jury, maar voor de veiligheid van ruiter, paard en de rest van de wereld!
Een dressuurproef is een toets of een combinatie los kan in het eggie. Daarom is het ook zo oneindig grappig als er zoiets gebeurt als met Salinero op de wereldruiterspelen ROFL

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:03

Buiten meestal met losse teugel (dus zonder contact)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:10

Ik rijd mijn paard meestal met een los teugeltje in het bos. Een bosrit is voor ons beide ontspanning, ik vind het dan ook niet nodig om haar aan het ''werk'' te zetten. Ik pak haar af en toe alleen even op als we bv. over moeten steken oid.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:02

Ik rijd mijn haf voornamelijk buiten op ritten met een heel los teugeltje, dat zwiebert. Slechts bij bruggen of oversteken heb ik haar wat korter. Het 'werken' moet je zien dat we ritten maken van 4 á 5 uur. Dat vind ik ook al zwaar voor haar. Het zijn meestal 'stap'ritten.