Wat zijn fijne plekken om buitenterijden in Friesland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 22:07

He Bokkers Lachen!

Zoals de titel al luid...

Of het nu strand /stuifzand of bos ect. is, waar zijn mooie plekken in Friesland om buiten te rijden/ dagtocht te rijden Lachen
Waar is het tegenwoordig nog toegestaan in Friesland om op het strand te komen?

Het mag natuurlijk ook een stukje buiten Friesland zijn Knipoog..

Ik heb al vaak via Google gezocht enz.. maar nergens kom ik aan duidelijke informatie.. En waar kan je nou beter informatie halen als bij degenen
die zelf op de mooie plekjes hebben gereden.

Dus kom maar op met die tips.. Haha! Zouden jullie er ook bij willen zetten waarom daar rijden Knipoog

Alvast Bedankt!

Maysie

Re: Wat zijn fijne plekken om buitenterijden in Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 00:28

0 reactie's Verward

Er zijn toch genoeg Friese bokkers hier Knipoog

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:11

ik ben niet fries zorry ik woon im gelderland:S

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:12

Wat dacht je van het bos bij/rond Appelscha?

Of Gaasterland?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:59

Misschien wat dichterbij Maysoon, maar wij gaan altijd naar buiten bij de zwette. Erg lang stuk langs het water, waar je even voluit kan gaan tussen de weilanden. Je komt alleen een aantal bootjes tegen en af en toe een mens, maar die zie je ruim op tijd aankomen. Er is een ruime parkeerplaats om je auto/trailer neer te zetten en als je het aan durft om over een wildrooster te gaan kan je nog verder waar helemaal niemand komt. Haha!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:01

poeh het stikt hier in friesland van de mooie plekjes! Lauwersmeergebied, opende bij surhuisterveen, omgeving bakkeveen-één, drents-friese wold, gaasterland, hier in eastermar hebben we vele zandpaden,de eilanden, je kunt alle kanten op!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 21:15

Bedankt voor de reactie's Lachen..
Hoe is het Lauwersmeergebied missnynke? Heb je er zelf al eens gereden?

Verder nog meer reactie's Lachen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 02:56

Drents Friese Wold. Als je in Appelscha opstapt kan je minstens 60 km rijden aaneengesloten in het bos. Er zijn goede voorzieningen voor de paarden (paddocks/stands onderweg, weiland en water bij trailerparkeerplaats enz) Drents friese wold heeft zandvlakte, heide, loof en naaldbos en van okt-mei een zwemmeer

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 06:30

Napie schreef:
Drents Friese Wold. Als je in Appelscha opstapt kan je minstens 60 km rijden aaneengesloten in het bos. Er zijn goede voorzieningen voor de paarden (paddocks/stands onderweg, weiland en water bij trailerparkeerplaats enz) Drents friese wold heeft zandvlakte, heide, loof en naaldbos en van okt-mei een zwemmeer

Maar op die zandvlakte mag je niet rijden Clown toch? Cool

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 06:43

Maysie schreef:
Bedankt voor de reactie's Lachen..
Hoe is het Lauwersmeergebied missnynke? Heb je er zelf al eens gereden?

Verder nog meer reactie's Lachen?

Ik rij ook regelmatig in het lauwersmeer. Voornamelijk op het schiet terrein. Hele mooie zand paden en ook erg groot.
Na het rijden nog even met de paarden door het water.

Het enige nadeel is dat er veel muggen zijn. Metname neefjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 06:59

je woont in leeuwarden?

het leeuwarder bos is ook best leuk toch? Tong uitsteken

oenkerk,giekerk kun je ook heel leuk buitenrijden,zitten veel ruiterpaden en is niet al te ver weg

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:38

ik zit in donkerbroek en kan dus lekker rijden bij de duurswouderheide, bossen bij Wijnjewoude en de bossen van Bakkeveen natuurlijk! Er zijn leuke ruiterpaden en zandpaden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:07

Jobbeltje schreef:
Napie schreef:

Maar op die zandvlakte mag je niet rijden Clown toch? Cool

Ja hoor, er loopt een ruiter-menpad over. Je mag niet op de zandduinen komen maar wel op de ruiterroute

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:15

Gaasterland = erg mooi! En het zuidoosten (omgeving Appelscha) Ja

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:01

ellepel schreef:
je woont in leeuwarden?

het leeuwarder bos is ook best leuk toch? Tong uitsteken

oenkerk,giekerk kun je ook heel leuk buitenrijden,zitten veel ruiterpaden en is niet al te ver weg

Nou leeuwarder bos is vind ik persoonlijk dan een uit de kluiten gewassen bos (je).. Je bent er zo doorheen en op een gegeven moment rijd je zowat elke keer zelfde rondje.. verder vind ik er weinig verschil in zitten qua rijmogelijk heden van ondergrond..

Nog meer mensen met tip's?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 04:44

hahah ik ken het leeuwarder bos, vandaar dat deze smilie er ook bij stond Tong uitsteken

maar goed,oenkerk,roodkerk,giekerk,die omgeving is dus wel heel leuk om te rijden Haha!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 05:53

Beesterzwaagbos is erg mooi en heel groot!heb er een jaar vlak bij gestaan en ken de helft van het bos nog steeds niet Clown

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:32

Giekerk is best te doen hoor Knipoog Als het een beetje mooi weer is en de bermen goed zijn ben je er best snel vanaf de manege. Maar ja, dat wordt na de verhuizing wel anders natuurlijk... als je dan zonder trailer weg wilt dan kan je inderdaad richting de Zwette...al zou ik voor geen goud over die rooster durven rijden die eerder werden genoemd. Maar achter Warga en achter Swichum zijn ook wel leuke stukjes (ja, ben me al helemaal aan het orienteren natuurlijk Knipoog )
Maar als ik met een trailer weg ga... dan toch heel graag naar Dwingeloo, super vind ik het daar!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:43

Jamika schreef:
Giekerk is best te doen hoor Knipoog Als het een beetje mooi weer is en de bermen goed zijn ben je er best snel vanaf de manege. Maar ja, dat wordt na de verhuizing wel anders natuurlijk... als je dan zonder trailer weg wilt dan kan je inderdaad richting de Zwette...al zou ik voor geen goud over die rooster durven rijden die eerder werden genoemd. Maar achter Warga en achter Swichum zijn ook wel leuke stukjes (ja, ben me al helemaal aan het orienteren natuurlijk Knipoog )
Maar als ik met een trailer weg ga... dan toch heel graag naar Dwingeloo, super vind ik het daar!

He Karen, Jaja zometeen heb je niet meer alleen een stads paardje nu moet het ook een platteland poony worden hihi Nagelbijten / Gniffelen

Verder mensen nog met tips Lachen?

Weet iemand ook plekken bij zee in friesland waar goed te rijden is en goed het water in is te komen?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:32

Op http://www.knhs.nl zijn ook een aantal routes te vinden.

Waaronder: Gaasterland, 30 km
Afbeelding

Deze route heb ik een paar jaar geleden zelf nog gedaan.

En bijvoorbeeld: Appelscha, 20 km
Afbeelding
Deze heb ik dit jaar al een paar keer gereden, top route! Ook alles heel keurig aangegeven.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:39

En wat voor soort gebied kwam je daar allemaal tegen dan? stuifzand, water, bos, heide enz.. ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 00:11

Brammetje16 schreef:
Beesterzwaagbos is erg mooi en heel groot!heb er een jaar vlak bij gestaan en ken de helft van het bos nog steeds niet Clown

helaas mag je bijna nergens rijden Tong uitsteken en wat er wel aan ruiterpad is is stukgereden door grote machines, liggen omgevallen bomen over het pad of ze hebben grind/puin over het zandpad heen gestort...
Als je niet bang bent de boswachter op je nek te krijgen is het inderdaad een heel leuk gebied met een paar goede paden.
Wel veel last van muggen.

Maar als je toch de trailer pakt om ergens te gaan rijden zou ik liever naar Appelscha gaan of naar Gaasterland.
goede parkeerplaatsen, voorzieningen voor ruiter en paard en echt veel km ruiterpad.
Rond Appelscha/Smilde kun je flink (ver)dwalen.
Vanaf Boyl/Oosterstreek/Noordwolde kun je ook het bos in.

Nog niet genoemd maar ook een aanrader is het blauwe bos tussen Waskemeer, Haulerwijk en Haule
Je kunt je er misschien geen hele dag vermaken, maar een paar uurtjes lukt wel Knipoog
Mooi paden en afwisselend zandpaden, graspaden en bospaadjes. Stukje hei, stukje langs de velden...
Wel veel dazen nu helaas...

Trimunt, bij Opende (overigens Groningen, niet Friesland) is ook leuk, maar niet zo groot, meer voor als je een uurtje, max. 2 een ritje wilt maken en je er vlak bij woont.
Of je moet in Marum beginnen en eindigen, dan ben je veel langer onderweg Tong uitsteken (oude tram/treinspoor onder de A7 door naar voormalig station bij Strand Heem)

Niet in Friesland, maar voor de mensen aan de flevokant toch dichtbij is het Kuinderbos. Daar heb ik zelf een keer een boktrit meegereden en was echt leuk. goede paden, leuke waterbak...
Parkeren bij een stal met toiletvoorziening en kantine

Ook vlakbij, maar dan in Drenthe is Havelte (wij parkeerden dan bij de vlindertuin, kon je daarna daar nog wat drinken en van het toilet gebruik maken)... ook te bereiken vanaf Wapserveenkant.

Ik woon zelf vlakbij Bakkeveen/wijnjewoude, maar het viel mij tegen waar je kon rijden. Er was eigenlijk geen fatsoenlijk rondje te maken. Bakkeveen kon je bijna nergens rijden en bij Wijnjewoude had je een pad door bos en hei en als je een rondje wilt maken moet je veel langs de weg. Van de winter zakte een vriendin met paard tot zijn voorknieën weg in een zandpad. Erg gevaarlijk!

Ik hoorde laatst dat de ruiterpaden uitgebreid zouden zijn, dus het wordt tijd dat ik weer eens die kant op ga om te voet wat te verkennen...

Ik ga het liefst in het najaar, de winter en het voorjaar de bossen in, nu zijn er veel muggen en dazen. De paarden worden lek gestoken, maar jezelf ook als je je niet genoeg in hebt gesmeerd of ze de kans zien door je kleren heen te bijten.

Hier bij mij kun je ook wel een aantal leuk rondjes maken maar het is wel stukken langs de weg, en je paard moet niet bang zijn van bruggetjes, boten en verbouwingen Knipoog Of je moet ijzers hebben en dan kun je bij ons het "ruiterpad" op en een rondje naar Beetsterzwaag rijden van een aantal uren met enkele lange zandpaden waar je even gas kunt geven...

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:17

Dat zijn er heel wat Joyce Lachen Dankje Haha!! Nog meer mensen die mooie plekjes in Friesland willen toevoegen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:58

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 01:41

Dankje wel Nibbit Lachen.

Weet iemand nog specifieke plaatsjes waar je goed & veilig kan zwemmen Verward Lachen