Weleens gewerkt met paarden in het buitenland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Weleens gewerkt met paarden in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:53

Hoi,

Ik ben erg benieuwd of iemand hier op bokt hier weleens gewerkt heeft met paarden in het buitenland, en wat jullie ervaring hiermee is. Op een of andere manier blijft het toch een droombaan lijken, maar hoe gaat het eraan toe in de werkelijkheid?

Op internet las ik namelijk over een stal in Spanje waar een meisje vervelende ervaring mee heeft gehad. Mij lijkt het erg leuk om dit voor een paar maanden te doen en ik vraag mij af of iemand tips heeft of leuke ervaringen om te delen.

Groetjes!

ikke

Re: Weleens gewerkt met paarden in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:28

Het is ook in het buitenland gewoon keihard werken en weinig verdienen. Zeker in de paardenwereld is het absoluut van belang om de integriteit van een bedrijf na te gaan. Het aantal gevallen van oplichting en uitbuiting is alleen al voldoende op een heel forum aan te wijden.
Ik ben in de loop der jaren verschillende keren in GB geweest en er ook paard gereden, maar er is weinig verschil met NL, behalve dat het er veel duurder is. In GB moeten ze namelijk wel 19,5% BTW betalen over paardenactiviteiten, dit in tegenstelling tot NL. Pluspunt is dat de bedrijven meestal wat beter voor elkaar zijn omdat de opleidingseisen vrij fors zijn voordat je een paardenbedrijfje mag hebben in GB.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:54

Ik woon op een 'vakantieboerderij' in Spanje en we hebben paarden dus we krijgen regelmatig vragen van meisjes die een vakantiebaan zoeken.
Wij zijn daar niet in geïnteresseerd en die verwijs ik naar een manege hier eens stukje stroomopwaards. Daar kan je tegen bijbetaling meewerken MITS je een GB-diploma hebt.

Er is wat verder weg, op 30 kilometer, ook een 'NH-paardencentrum' waar werkstudenten terecht kunnen. Daar betaal je vanaf 1500 euro per maand om mee te werken MITS je een GB-diploma hebt.

Bedenk dat een toerist zomaar 500 euro per week betaalt voor een slaapplek zonder levensonderhoud. Wat kan een vakantiemeisje voor een stalhouder doen wat 500+ euro per week waard is?
Die toerist betaalt ook zeg 25 euro per uur voor een rit. Waarom zou een stalhouder dan een vakantiemeisje uit NL willen betálen voor het rijden?

Een groter bedrijf met veel paarden en veel werk aan lessen en ritten kan zeker goed opgeleide hulp gebruiken als rittenbegeleider en gids of als zelfstandig lesgeefmens. Die goed opgeleide hulp zal veel leren doch ook keihard mee moeten werken aan alle andere werkzaamheden.
Het is heel normaal wérk. Werk in een slecht betaalde sector en de verblijfskosten op een vakantieplek zijn niet de laagsten, voor niemand. Combineer die twee en zet dat af tegen wat jij te bieden hebt.

hc

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 17:11

@ ikke- Dat is het probleem denk ik ook. Hard werken is niet erg, maar hoever gaat het. Er is denk ik voldoende vraag naar zo'n baan, en voor jou 10 anderen. In GB is het met de ponden in het algemeen ook duurder, maar die belasting doet er nog een schepje bovenop Haha!. Ben je daar op vakantie geweest of voor een langere tijd?
@ HC - Ja inderdaad daar heb ik ook lang over zitten te denken. Het onderhoud van een stalling voor toeristen kost nogal wat en dat moet je er wel uit zien te halen. Ongelovelijk wat toeristen betalen voor zo'n weekje rijden, die prijzen zij best hoog.
Hebben jullie al lang een boerderij in Spanje? Ik zit er over na te denken of zoiets rendabel is, het lijkt mij namelijk al jaren leuk zoiets op te starten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:29

Noah2006 schreef:
@ HC - Ja inderdaad daar heb ik ook lang over zitten te denken. Het onderhoud van een stalling voor toeristen kost nogal wat en dat moet je er wel uit zien te halen. Ongelovelijk wat toeristen betalen voor zo'n weekje rijden, die prijzen zij best hoog.
Hebben jullie al lang een boerderij in Spanje? Ik zit er over na te denken of zoiets rendabel is, het lijkt mij namelijk al jaren leuk zoiets op te starten.

We zitten hier nu 7 jaar. Zie profiel.
Wij hebben echter géén paardenbedrijf. Wij hebben er juist bewust voor gekozen onze paarden te vrijwaren van vreemden. Wij verhuren ze niet en de paarden zijn simpel en helder 'Verboden Toegang' voor gasten in de B&B en/of het appartement als wij er niet bij zijn. Dat is beter voor beiden.

Ik geef wel les in wat wij doen en mijn tijd/kennis zijn niet gratis doch als het niet zinvol is voor een paard zet ik er geen in als lesmateriaal en het inkomen is daar volledig ongeschikt aan.
Dit stukje persoonlijk info is ter illustratie van de kritische succesfactor voor het woord 'rendabel'. Als je een paardenbedrijf financieel succesvol wil draaien, is het paard primair bedrijfsmiddel. Is dat dan nog leuk? voor de paarden? of een zorg voor jou en een last voor de paarden?
Ik geef geen antwoord voor anderen. Ónze keuze was lol met en door de knol en ons inkomen elders zoeken. Moeilijk.

hc

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:05

Ik ben 2 keer een aantal maanden in Australie geweest, bij Cairns in de buurt. Ik heb daar gewerkt als gids, ritten begeleiden. Wel vrijwillig overigens. Geweldige tijd gehad. De site is www.springmountstation.com
Erg leuke paarden ook.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 22:45

Wat gaaf! Had je daarvoor een ruiterdiploma nodig en was het western of engels rijden? Knipoog

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:33

Nee, heb je geen diploma voor nodig. De eerste keer nemen ze je mee op een braaf paard en kijken ze wat je kan. Ook vragen ze naar je ervaring natuurlijk. Er lopen ook meiden die niet of amper kunnen rijden. Die doen dan de, in mijn ogen, rotklusjes in de keuken enzo. Die mogen dan af en toe mee met een beginnersrit. Dan heb je dus eigenlijk een klant extra.
Ze rijden er op stock's. Je hebt als je een rit begeleidt altijd een soort draagbare telefoon bij je, voor als er wat is. Ze hebben iets van 40 paarden. Een stuk of 15 echt beginnerspaarden, de rest is voor de wat betere ruiters, en er zijn ook altijd wel wat paarden die alleen door goed rijdende gidsen worden meegenomen. Ook lopen er veel jonge en oningereden paarden.
Omdat het noord Australie is, dus vrij tropisch, lopen de paarden altijd buiten en los. 's Morgens moet je ze bij elkaar drijven. Ik heb het er geweldig gehad..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:17

Wat tof hey, zoiets zou ik ook echt nog wel willen doen. Alleen eerst flink sparen Haha!. Kreeg je ook je verblijfplaats en eten in ruil voor het werk of moest je daar zelf voor zorgen?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:39

Omdat de ranch nogal afgelegen ligt "woon" je er ook. Er is een huis midden op het terrein waar alle vrijwilligers slapen. Tussen de middag eet je mee met de gasten, en 's morgens en 's avonds pak je waar je zin in hebt uit de keuken van de eigenaars. Je hebt 1 dag vrij per week, dan kan je de avond daarvoor met de bus met de gasten mee naar Cairns om daar je vrije dag door te brengen. Je zit daar vlak bij het Great barrier reef dus je kan snorkelen of duiken op je vrije dagen, of naar het Rainforest.

Gááán! Je zal de tijd van je leven hebben.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 15:56

Jeetje, klinkt als een droombaan! Ja ik kom net terug van 7 maandjes Curacao.. maasr de reiskriebels beginnen weer op te spelen hahah. Wanneer ben je voor het laatst geweest?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:01

Ik ben er 2 keer geweest, om te overwinteren. Eerste keer was in de winter van 1999/2000, de tweede keer was 2003/2004. Het is jammer dat de site eruit ligt, anders had je foto's kunnen zien. Leuk, curacao, heb je daar ook gereden?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 10:46

Lekker hoor Knipoog! Ik blijf de site in de gaten houden hoor! Heb daar dressuurlessen gehad, maar het was na een halfuur intensief lessen wel goed voor het paard. Ze waren dan echt helemaal nat, en de blaren had ik op mijn billen Knipoog.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:53

Noah2006 schreef:
Jeetje, klinkt als een droombaan! Ja ik kom net terug van 7 maandjes Curacao.. maasr de reiskriebels beginnen weer op te spelen hahah. Wanneer ben je voor het laatst geweest?

Ik ga de komende 5 maanden werken bij de manege op curacao! Weet dus nog niet hoe het zal zijn, maarik laat het je wel even weten! ik krijg echt superweinig betaald (10 gulden per uur) maar goed, ik mag wel het autootjes gebruiken. Ik zal daar lessen gaan geven, kindjes helpen met poetsen en wassen, buitenritten begeleiden en ponykamp mee organiseren. Hartstikke leuk!!!

Hoe vond je curacao?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:43

Klinkt leuk allemaal! Lijkt me ook erg leuk om te doen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 20:20

Hey wat leuk! Dan ga je waarschijnlijk naar manege Jongbloed? Daar heb ik nl een paar lessen gereden!! je kan daar geloof ik ook op kamers wonen. Zijn hele enthousiaste kindjes die daar rijden en ze springen ook best veel met de paarden. Het is uiteraard niet allemaal even goed geregeld, maar dat is meestal op Curacao. Wel super warm met het rijden hoor en de paarden hebben veel last van muggen. Maar verder is het echt super leuk! Veel plezier daar! Ik mis curacao erg.. Knipoog

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:58

Ja klopt!! Ik heb er heel veel zin in... springen is dan weer niet mijn ding maar goed Tong uitsteken

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 22:15

Tof veel plezier en doe dushi korsou de groeten van mij Knipoog

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:25

Ja droombanen genoeg in het buitenland, dit zijn vaak de seizoensbanen!

Als je echt gaat werken in het buitenland... nou maak je borst maar nat! heb gewerkt op een springstal in frankrijk, never nooit meer!! zowiezo is het mentaliteit van de fransen niets, maar verder, nee dank je de koekkoek!!

Ik ga wel als alles goed gaat binnenkort naar Amerika om te werken, kleine privestal waar ik dan zelf ook amazone ben, samen met de baas, daar is het wel helemaal geweldig, maar ook hard werken!!

ik vindt, banen om ritjes voor te rijden maar niets, dat is uit je neuspeuteren!! als je echt verder wilt in de paarden, moet je een goede baan vinden, een goede baan in de paarden is echt dag en nacht werken, voor een stuiver!!

dit is hoe ik erover denk Knipoog

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:39

Ik ben verder ook gewoon juriste jump_horse, ik ga voor mijn plezier een paar maandjes naar het buitenland. Ik heb ook heel veel met de cultuur dus ik ben daar niet echt bang voor!
Hoop dat amerika je beter zal bevallen dan Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:24

Ritjes rijden is leuk voor een paar maanden maar niet voor een vaste baan. Het lijkt me leuk om te doen, maar erg moeilijk om ervan te leven een baan met paarden! Wat ga je voor stal opzetten in Amerika, in dressuur, oprichten of fokkerij?
Little Ann- verblijf je daar ook bij de manage? de paarden hebben veel last van muggen e.d. en sommige zijn best mager. Neem leren chaps mee voor t rijden.. laarzen zijn super heet.. Knipoog

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 01:45

Noah2006 schreef:
Ritjes rijden is leuk voor een paar maanden maar niet voor een vaste baan. Het lijkt me leuk om te doen, maar erg moeilijk om ervan te leven een baan met paarden! Wat ga je voor stal opzetten in Amerika, in dressuur, oprichten of fokkerij?

was deze vraag voor mij bedoelt?
zoals ik zei, ik zou gaan werken op een kleine privestal,
het is een handelstal met Hunters en Jumpers.
heb het erg naar mijn zin, nog 2 maanden, en dan voor 3 weken terug in nederland, nou moet er echt niet aan denken!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 01:50

Ik heb een aantal weken paarden afgericht in Frankrijk. PB me maar als je wat meer wilt weten!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 01:50

Ik heb een tijdje meegeholpen op een draversstal met Finse dravers. Niet betaald werk, maar gewoon voor de lol, meehelpen met intuigen, meerijden op de sulky (wel altijd iemand erbij, in Lapland zijn nog niet zoveel engels pratende mensen, dus altijd voor als er iets gebeurt iemand mee), mee naar wedstijden, en algemene verzorging. Was heel erg leuk!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 03:10

Ik was "working student" hier in California, voordat ik hierheen verhuisde en voor mezelf ben begonnen. Kreeg betaald, onderdak, auto, gratis vliegen (wel als groom maar ja), veel rijden en regelmatig lessen...Ze hebben daar heel vaak nederlandse mensen voor een paar maanden. (90 dagen, op een toeristen visa, werk je dus wel illegaal...)