kijkerig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yvon123

kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:23

wie heeft ook zo'n pony/paard die niet vooruit te brnaden is met buiten rijden omdat hij alles eng vind.
en die dan ook nog eens blijft stil staan en hem niet verder krijgt?????
Boos! Boos! Boos! Boos!

ikke20

Re: kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:25

mijn paard deed dat ook in het begin. gewoon zweepje mee en aan het werk zetten. soms werkt he took wel een som ze eerst te laten kijken ernaartoe te rijden en te laten snuffelen dan nog een paar keer erlangs dan vinden ze het vaak ook al minder eng

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:26

dit heb ik ook een keer gehad... ging dan gewoon elke keer gewoon proberen. een klein stukje en als het dan goed ging dan ging ik ook weer terug en zo elke keer een stukje verder gegaan en nu gaat het goed! Lachen heb eigelijk altijd wel iemand mee rijden maar dan ging ik bijvoorbeeld het eerste stukje achter diegene aan en dan ook stukje zelf na veel oefenen is het goed gekomen! Tong uitsteken

succes Knipoog

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:27

ja maar ik zie nooit waar ze bang voor is,dan ziet ze ineens mensen,terwijl ze in de wei heel sociaal is naar mensen is ze buiten er bang voor.
en dat soort dingen,ze ziet dingen die er niet zijn!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:31

Mmm die van mij is wel kijkerig en schrikkerig en vind regelmatig alles eng (boskabouters, overstekende zandvlooien, krekels op een motortje die voor bij komen, ene stukje grond of hei wat donkerder is als het andere stukje e.d.). Maar gaat niet stilstaan. Ik schiet alleen regelmatig 5 meter opzij de bosjes in of zo en soms is het net een banaan zo krom gaat ie dan lopen. Trek me er nooit veel van aan.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:37

Het is net hoe je het uitlegt.
Jij noemt het kijkerig,ik noem het niet gehoorzaam zijn aan je hulp Haha!
En gelukkig is dit makkelijk te verhelpen.
Je maakt in de bak wat afspraken met je dier.Been is voorwaarts,geen reactie op de drijvende hulp is even het stokje erbij.
Als dit perfect gaat in de bak,snapt je dier je hulp,is daardoor gehoorzaam en dus een fijn paard om mee naar buiten te gaan.

Ziet ie buiten wandelaars,gelijk even kuitdruk,geen reaktie dan achter je kuit raken met je zweepje.
Het is zo logisch,als de leider (dat ben jij)duidelijk is in de hulp,dus ook te kennen geeft dat het eng mag zijn maar dat ie wel gehoorzaam moet zijn,zal het beter gaan.

Meestal geven dieren problemen buiten die niet goed de hulpen begrijpen,of dat je ze niet goed geeft.
Wat nog lastiger is,is als de ruiter niet consequent is,dus meegaat kijken naar datgene wat misschien raar is.

Zogauw jij het snapt,het in de bak voor elkaar hebt,zelf niet kijkt naar het obstakel maar vooral werkt aan gehoorzaamheid op je been,krijg je een geweldig bom-proof paard die van jou op aan kan.

Nou,trainen dus Knipoog

En wat is het probleem met kijkerig zijn,een dier mag toch kijken mits ie gewoon aan het werk blijft.

Groet Dagmach

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:39

nou wees blij dat hij niet blijft stil staan,want dat is vreselijk.
gisteren ook,stond hij plots stil op het fietspad.
nou daar sta je dan te kijken,je kunt lief zijn of boos worden en hard drijven.
maar mevrouw trekt zich er niks van aan!
als ze met een ander paard is of iemand fietst mee,dan is ze helemaal niet kijkerig!
rara

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 10:42

nou ze weet heus wel wat dat is,als je een hakje geeft,ze is daar juist heel gevoelig voor zeg maar,in de bak dan.als je een keer een hakje geeft dan gaat ze al.
ze doet dit alleen buiten.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:44

Is wel vervelend als ze gaan stilstaan maar die van mij wordt soms zo voorwaarts dat ik ook wel eens bijna op auto's belandt. Hij krijgt dan een beetje een waas voor zijn ogen.

Met zweep kun je hem niet rijden tenzij je echt ongelukken wil krijgen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:48

SisLeone schreef:
Mmm die van mij is wel kijkerig en schrikkerig en vind regelmatig alles eng (boskabouters, overstekende zandvlooien, krekels op een motortje die voor bij komen, ene stukje grond of hei wat donkerder is als het andere stukje e.d.). Maar gaat niet stilstaan. Ik schiet alleen regelmatig 5 meter opzij de bosjes in of zo en soms is het net een banaan zo krom gaat ie dan lopen. Trek me er nooit veel van aan.

Die van ons heeft precies hetzelfde, schrikt van helemaal niks. Ben je lekker aan het rijden sta je ineens 3 meter van de hoefslag af en het ergste is mijn dochter voelt het niet aankomen. Allert blijven dus anders ligt ze ernaast.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:55

Ja haha dat is waar je moet wel alert blijven.

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:02

tjee wat vervelend! Ik kan me goed voorstellen dat je enorm baalt als ineens paardlief besluit om niet verder te gaan en stil te gaan staan! Huilen

Ik had t laatst ook met mijn paard. Er stond een rood krukje voor de bak en meneer wilde dus niet de bak in! (hij kon er zat langsheen, maar neee dat was te eng) het rode krukje stond daar en daar wilde hij niet langs. Heb m een tik gegeven met de zweep en meneer ging ervan achteruit i.p.v. vooruit... gelukkig was er een lief meisje dat even het krukje weghaalde zodat meneer daarna wel de bak inwilde maar inderdaad vervelend is t wel, en als ik dus een tik geef met de zweep gaat ie ervan achteruit.... Verward

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:42

goed op blijven letten en gewoon doorzetten, dan komt wordt het vanzelf minder lijkt mij.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:33

yvon123 schreef:
als ze met een ander paard is of iemand fietst mee,dan is ze helemaal niet kijkerig!
rara

Mijne doet precies t zelfde.... Erg vervelend! Als ik aandrijf gaat ze zelfs steigeren.... Bepaald niet fijn zo buiten...

Morgen ga ik weer stukje proberen, neem dit keer maar een zweepje mee. Ben er zo flauw van nu!

maidyoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:37

ik stap af en leid hem naar het enge voorwerp laat hem snuffelen.

Eerst probeer ik het onder het zadel maar als ie te heet wordt en achterwaarts gaat, dan stap ik af

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 08:20

Mijn paard staat ook vaak ineens stil tijdens een buitenrit en wil dan niet meer verder. Ik heb niet het idee dat het echt komt doordat ze iets eng vind, maar meer omdat ze geen 'zin' meer heeft. Ik ben haar niet genoeg de baas om haar verder te krijgen.
Ik ben het wel met de post van Dagmach eens, eerst alle hulpen goed bevestigen, want eigenlijk wil de kijkerigheid tijdens de buitenrit zeggen dat hij niet volledig op jou vertrouwd. Probeer dus zekerder en consequenter te zijn in je zit, je hulpen en je houding.

Wat je trouwens ook kunt proberen is met je paard wandelen buiten, en dan vooral op de plekken waar hij vaak stopt.

Succes!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:19

Ik moest zonet ook 2 keer afstappen. Werd anders gewoon te link, ze ging weer steigeren.

Dan loop ik een stukje, ga ik er weer op. De terugweg gaat trouwens wel altijd goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:01

yvon123 schreef:
rara

Dat is echt niet zo vreemd, hoor. Een ander paard of een fietser ernaast betekend dat het paard het niet allemaal zelf in de gaten hoeft te houden. We hebben het hier over kuddedieren, dus vrij logisch dat ze buiten de kudde onzeker zijn.
Bouw eerst eens het zelfvertrouwen van het paard op, ga samen met iemand anders rijden en kijk dan hoeveel je voorop kunt rijden en bouw dat rustig aan uit. En accepteer dat sommige paarden het gewoon niet in zich hebben om alleen naar buiten te gaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:16

Dit is geen probleem van het paard, maar een van de ruiter. Goed beschouwd ben je op het moment een gevaar op de weg. Je paard heeft geen vertrouwen in je als leider. Anders zou hij gewoon doorlopen als jij dat zegt. Je hebt er geen controle over, geen leiding, dus neemt het paard zelf maar de leiding.

Een ander paard of fietser ziet ze dus meer als leider dan jou op haar rug.

Kwestie van respect verdienen en daardoor ook het leiderschap.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:20

ik heb ook zo'n pony... gewoon geruststellen. ze doet het steeds minder, maar idd ik kan niet even ''rustig'' gaan zitten want ze springt zo weer aan de kant.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:56

fjordnina schreef:
Dit is geen probleem van het paard, maar een van de ruiter. Goed beschouwd ben je op het moment een gevaar op de weg. Je paard heeft geen vertrouwen in je als leider. Anders zou hij gewoon doorlopen als jij dat zegt. Je hebt er geen controle over, geen leiding, dus neemt het paard zelf maar de leiding.

Een ander paard of fietser ziet ze dus meer als leider dan jou op haar rug.

Kwestie van respect verdienen en daardoor ook het leiderschap.

En hoe zou je dat volgens jou moeten aanpakken dan?

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 17:57

Nicky is ook zo kijkerig, en ook gaat hij er snel vandoor. Maarja, hij is nog best jong... Sigaar

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:00

Mijn Irene is eigenlijk niet eens zo kijkerig te noemen. Ze stopt dus, en gaat stijgeren als ik aandrijf. Maar ze is niet heel bang voor een bepaald eng iets ofzo...

Madam is geen jong paard meer dus dat is voor haar geen excuus Knipoog

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:18

Colt, jouw paard heeft precies hetzelfde probleem als mijn paard. Mijn paard is ook nergens echt bang voor, maar besluit als het ware op een gegeven moment dat ze er geen zin meer in heeft.

Ik heb bij haar aan het respect gewerkt door middel van veel NH en vooral grondwerk, dus oefeningen aan de hand. Die werken allemaal goed en op de grond en in de bak heeft ze ook wel respect voor mij, behalve als we naar buiten gaan blijft het probleem bestaan. Ik zit nu dus ook wat dat betreft echt met mijn handen in het haar.... Want ja, respect lijk ik wel te hebben, maar buiten zijn alle afspraken ineens verdwenen Scheve mond

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:51

Jah idd Arjette, klinkt hetzelfde.
Ik heb ook wel het idee dat ik wel respect heb, ik heb ook met haar in de bak geoefend dat ze los mee loopt en gaat halthouden als ik stop etc. En in de omgang enzo doet ze ook wat ik vraag. Als ik een ander paard uit de wei haal, en zij wil er ook uit maar ik zeg en maak duidelijk dat ze moet wachten blijft ze braaf wachten... Met rijden ook geen problemen.

Wat moeten we daar nou mee he Arjette?

Trouwens helpt het bij jou niet als een ander paard voorop loopt? Bij mij niet, ze doet gewoon hetzelfde, dat vind ik vooral vreemd want normaal gaat het toch goed als je samen met een ander paard bent.

Wat ik nu ga doen, is proberen proberen proberen en maar stukjes lopen als het te link wordt... Ze kan het wel, een aantal jaar geleden reed ik wel alleen en toen was er niks aan de hand.