Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1705

Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:25

Meestal rij ik met mijn friese paard in de bak, maar die is nu heel slecht. Verderop is een bak die wel heel goed is, ik moet er dan dus heen en dus een stukje langs de weg. Het volgende gebeurde vandaag toen ik er heen reed.

Het eerste, drukste stuk ging het prima. Maar later begon ze opeens stil te staan en om te draaien. Na een paar keer haar weer vooruit te hebben gekregen deed ze het weer, maar nu kreeg ik haar niet meer vooruit en bleef ze rondjes draaien. Heb haar flink aangedreven met losse teugels, maar ze ging alleen maar harder achteruit. Normaal stap ik nooit af, maar ik stond midden op de weg en er kwam een auto aan, dus toen moest ik wel afstappen. Heb toen een stukje met haar gelopen en een vriendin van mij is mij tegemoet komen rijden met haar paard. Toen ben ik er weer opgeklommen en was er dus niks meer aan de hand omdat er een ander paard bij was. In de bak daar was ze ook gewoon ontspannen. Op de terugweg had ik alleen even moeite om daar weg te komen, maar verder ging het lekker.

Ik zou graag van jullie willen horen wat jullie doen in zo'n situatie om je paard weer vooruit te krijgen.

Het is wel handig om te weten dat het om een fries gaat van 3,5 jaar. Ze is al vaak de weg op geweest en ook al wel eens alleen. Ze is normaal eigenlijk nergens echt bang voor en dat was ze nu volgens mij ook niet, ze wilde gewoon terug naar huis!

cooky

Re: Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:01

hoi,

ik heb met mijn quarter net hetzelfde aan de hand.
hij is in september geruind, inmiddels 13 jaar oud en had nooit anders gezien dat de wedstrijdarena, trainingen enz. omdat hij nu toch geruind is had ik zoiets van ik wil er lekker mee het bos in (5min stappen van bij onze stal). ik was nog niet het erf af en hij draait zich al om. schoppen of wat dan ook hielp allemaal niet, meneer wou niet vooruit. als er iemand met zijn/haar paard met me meegaat is het geen probleem, dan loopt hij vrolijk achteraan. maar alleen was tot op heden echt een probleem. ik zie dat je paardje nog jong is, dus is het vooral een kwestie van vertrouwen krijgen. en dat werkt heel goed als er iemand met een (ervaren) paard met je meegaat. bij de mijne is het enerzijds de schrik (hij kent dat allemaal niet) maar anderzijds ook een beetje mijn fout: hij is hier in het verleden altijd mee weggekomen.
sinds een paar weken heb ik het gevonden: als hij niet vooruit naar plaats X wilt, dan loopt hij maar achteruit naar plaats X. dus van het moment dat hij zich omdraait, zet ik hem in de achteruit. dit is een zeer ongename straf voor een paard, en na een paar meter probeer ik hem dan terug om te draaien. draait ie weer terug, gaat ie nog maar een stuk achteruit. op den duur draait ie wel heel graag vanzelf om hoor! (nu moet ik wel zeggen dat ik hem vlot achteruit laat stappen, niet slof slof, maar werken!) dit was voor mij de beste oplossing, en als hij zich tegenwoordig nog eens wil omdraaien, bedenkt hij zich altijd heel snel!

veel succes ermee!

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:04

Cooky: mooi dat je een oplossing hebt gevonden. Maar krijg mijn paard op dat moment denk ik niet achteruit aangezien ze dat nog niet geleerd heeft.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:34

nog meer tips???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:22

Zo heb ik ooit een hele tijd stilgestaan tot ik mijn zin kreeg. Zag er waarschijnlijk erg stom uit Haha!

Vooruit wilde hij niet en achteruit mocht hij niet. Toen bleven 'afstappen' en 'gewoon op je kont gaan zitten en wachten' over. Pony had eerder genoeg van stilstaan dan ik Haha!
Gaan draaien is bij mij niet toegestaan omdat ik altijd op redelijk smalle bospaden rij.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:26

meestal heb ik dus niet genoeg geduld. In dit geval bleef ze dus maar rondjes draaien omdat ik de andere kant op wilde als dat zij wou. Op een gegeven moment stond ik dus midden op de weg en wilde ze niet meer voor of achteruit, dus moest er helaas wel af. Morgen ga ik het gewoon nog een keer proberen.

En als er nog mensen zijn met tips, die zijn van harte welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:17

Wat je kunt doen, is eerst met je paard wandelend erop uit gaan (aan de hand dus). Op die manier kun je vertrouwen opbouwen. Vertrouwen van je paard in jou (dat ze zich veilig voelt bij jou), zelfvertrouwen van het paard (dat ze het allemaal niet zo spannend meer vindt) en jouw vertrouwen in haar (speelt ook altijd - ookal is het onbewust - een rol).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:36

laura1705 schreef:
Op een gegeven moment stond ik dus midden op de weg en wilde ze niet meer voor of achteruit, dus moest er helaas wel af.

Zelfs op zo'n moment kun je beslissen om te blijven staan. Je mag dat als ruiter nl. Hangt er wel een beetje vanaf hoe sterk je staat tegenover andere weggebruikers Knipoog
Doorgaans hangt er binnen no-time iemand op zijn/haar claxon dus je moet wel kunnen inschatten hoe je paard daarop reageert, maar ip ben jij als "zwakke weggebruiker" in het voordeel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:21

Tegen haar tot 5 tellen. Bij iedere tel laat je je stem iets dringender klinken en drijf je ook iets meer aan. Bij 5 nog niet lopen? dan een tik. Na een aantal keer hebben ze het vaak wel door. Die van mij loopt nu bij 4 (tja, slimme donder Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:35

In het geval van niet willen en bij vier wèl doorgaan is het bij mij meteen vier.
Ik had meer een angstig paard of eentje met weinig zelfvertrouwen in mijn hoofd. Daar reageer je heel anders op dan op een "ik kan en durf het wel, maar doe het lekker toch niet"paard.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:55

Ik heb het ook wel eens met m'n paardje, durft ze niet over een bruggetje, zet ze alle vier haar benen in de grond. Meestal krijg ik haar er dan toch overheen. Door flink aandrijven, en geen reactie, dan maar tikje erbij. Soms een keertje omdraaien, en dan gelijk weer terug draaien, en dan goed aandrijven, dat helpt bij mij ook wel! Succes ermee Lachen!

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 08:35

mijn paard is dus niet bang ofzo, maar ze wil gewoon niet te ver bij huis weg. Teugels wat losser, drijven en een tik werkt dus niet, dan draait ze alleen maar sneller weer om.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:16

Marreke schreef:
In het geval van niet willen en bij vier wèl doorgaan is het bij mij meteen vier.
Ik had meer een angstig paard of eentje met weinig zelfvertrouwen in mijn hoofd. Daar reageer je heel anders op dan op een "ik kan en durf het wel, maar doe het lekker toch niet"paard.

DAn haal je dus het hele idee onderuit, het stukje zekerheid voor het paard haal je zo onmiddelijk weg. Niet meteen vier, een paard moet ook de kans krijgen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:14

Ik probeer haar eerst onder het zadel verder te laten lopen, lukt dat niet, dan stap ik af, na een aantal meter stijg ik weer op, wanneer ik een geschikte opstapplaats tegenkom. Met geweld krijg ik haar in ieder geval geen stap verder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:34

Ik heb een erg voorwaards paard en als ze niet meer verder wil dan is dat alleen maar omdat ze iets heel eng vind. In dat geval probeer ik haar gerust te stellen en er langs te krijgen. als dit niet lukt stap ik af en dan volgt ze me eigelijk altijd wel. Als ze er langs is stap ik op en rijden we verder.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 13:07

ik heb het vandaag weer geprobeerd. Ze begon nu dus op de oprit gelijk al te draaien. Daar kreeg ik haar wel weg, maar aan het einde van de straat begon ze weer. Na lang gedraai ben ik er af gestapt en een stuk gaan lopen. Later ben ik er weer op geklommen, maar ze begon gelijk weer te draaien. Uiteindelijk heb ik haar twee stappen vooruit gekregen en toen heb ik haar zelf maar omgedraaid. Gelijk daarna ben ik weer weg van de boerderij gegaan met een ander paard erbij. Ze draaide nog steeds wat, maar veel minder en liep makkelijker weer door. Ik weet nu echt niet meer wat ik hiermee aanmoet.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:11

Dit verhaal komt me erg bekend voor, ik heb dit ook ooit eens moeten doormaken met mijn paard.
Nu 16 jaar later is hij het voorbeeldpaard en nemen we regelmatig andere mensen op sleeptouw.
Mijn oplossing toendertijd: ik ben een aantal keren heel vroeg gaan rijden, zeg maar diep in de nacht, dat er weinig verkeer op de weg is. Ik heb hem er gewoon toegedwongen, hem gedwongen op mij te vertrouwen. Je moet zorgen dat hij niet de kans krijgt om die draai te maken, dan heb je het namelijk al verloren, voorwaarts! Draf, galop, maakt niet uit, naar voren!
In een situatie waar ander verkeer is, inderdaad afstappen en wachten totdat het weer rustig is.
De enige oplossing is het eruit rijden!

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:19

Mijn pony doet dit ook altijd op de zoveel meter lekker rondjes draaien geef je der een schop of een tikje dan gaat mevrouw stijgeren maar als ze eenmaal weer gewoon aan het lopen is vind ze het weer geweldig Rolleyes

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 13:40

heb het al eens geprobeerd haar voor te zijn en meestal lukt het een paar keer en dan dus niet meer. Ze gooit haar hoofd de lucht in en draait om en dan is zei dus sterker. Hard aandrijven enzo helpt dus niet, dan draait ze gewoon nog een rondje.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:05

laura1705 schreef:
ik heb het vandaag weer geprobeerd. Ze begon nu dus op de oprit gelijk al te draaien. Daar kreeg ik haar wel weg, maar aan het einde van de straat begon ze weer. Na lang gedraai ben ik er af gestapt en een stuk gaan lopen. Later ben ik er weer op geklommen, maar ze begon gelijk weer te draaien. Uiteindelijk heb ik haar twee stappen vooruit gekregen en toen heb ik haar zelf maar omgedraaid. Gelijk daarna ben ik weer weg van de boerderij gegaan met een ander paard erbij. Ze draaide nog steeds wat, maar veel minder en liep makkelijker weer door. Ik weet nu echt niet meer wat ik hiermee aanmoet.

Rustig ademhalen en volgende keer beter. Met een geduldige instelling kom je er, al is het stap voor stap Clown .

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 14:30

ik blijf volhouden, net zolang totdat ik het spelletje win! Het is alleen een beetje frustrerend dat als je een keer een lekkere buitenrit wilt maken, zij het weer verpest door haar kop er tegenin te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:51

laura1705 schreef:
ik blijf volhouden, net zolang totdat ik het spelletje win! Het is alleen een beetje frustrerend dat als je een keer een lekkere buitenrit wilt maken, zij het weer verpest door haar kop er tegenin te gooien.

Je bereikt er niet zoveel mee als je telkens de strijd aangaat met je paard. Zij "speelt een spelletje" dat jij wilt winnen en zij "verpest" het in jouw beleving. Maar gun jij het haar - en jullie samen - om hier samen aan te werken?
Nogmaals het advies dat ik je heb gegeven:
JoviBan schreef:
Wat je kunt doen, is eerst met je paard wandelend erop uit gaan (aan de hand dus). Op die manier kun je vertrouwen opbouwen. Vertrouwen van je paard in jou (dat ze zich veilig voelt bij jou), zelfvertrouwen van het paard (dat ze het allemaal niet zo spannend meer vindt) en jouw vertrouwen in haar (speelt ook altijd - ookal is het onbewust - een rol).

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:59

Tobytje schreef:
Ik heb het ook wel eens met m'n paardje, durft ze niet over een bruggetje, zet ze alle vier haar benen in de grond. Meestal krijg ik haar er dan toch overheen. Door flink aandrijven, en geen reactie, dan maar tikje erbij. Soms een keertje omdraaien, en dan gelijk weer terug draaien, en dan goed aandrijven, dat helpt bij mij ook wel! Succes ermee Lachen!

Dit helpt bij de mijne ook erg goed, omdraaien en gelijk weer terug draaien. Ik rij endurance dus mijn paard kent wel wat. Toch flikt hij 't af en toe zo te etteren. Als ie echt bang is, geef ik hem trouwens nooit een tik. Dan stap ik even af en neem hem een stukje aan de hand mee.
Als ik buitenrij draaf ik gewoon heel veel. Dan heeft ie weinig tijd om te schrikken of te etteren, vooral langs drukke, verharde wegen. Dit werkt bij mij erg goed. Als mijn paard in de achteruit gaat, probeer ik hem ook altijd in draf te krijgen en hem zo langs het "enge" voorwerp te rijden.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:58

Mijn paard doet dit dus ook altijd, de reden waarom ik nu meer tijd in de bak doorbreng dan buiten...
Ik heb laatst van mijn lesgeefster de tip gekregen om haar gelijk flink aan het werk te zetten. In de bak bijvoorbeeld eventjes losrijden en dan in draf naar buiten. En dan buiten haar telkens bezig houden, temposchakelingen, overgangetjes, buigen enz. Ze moet eigenlijk zo hard aan het werk zijn dat ze geen tijd krijgt om na te denken om te gaan stoppen of om te draaien.
Als je voorbij het punt bent waar ze altijd omdraaide belonen en weer terug naar huis. Zo in kleine stukjes opbouwen, zodat ze er zelf ook weer meer plezier in gaat krijgen.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:31

het is niet zo dat ze altijd op een vast punt draait. Afgelopen zondag waren we al aardig ver van huis toen het begon. En vandaag draaide ze al toen we de oprit afliepen.