veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:39

hoi allemaal!

Ik vraag me af of iemand nog tips heeft voor veilig buitenrijden? Handige tips, weetjes.
Ik zal even verduidelijken wat ik bedoel. Ik rij zelf altijd met bijvoorbeeld
- een adreskokertje aan het zadel met 3 telefoonnummers erin. Zadel = geregistreert en paard = gechipt, maar zo kunnen ook mensen die hiervan niet zo op de hoogte zijn, snel contact met mij/eigenaresse/manegehouder opnemen.
- een spoorriempje met clipsluiting (niet een gesp!) waaraan mijn teugel aan het zadel vastzit. Hierdoor kan hij in principe niet in zijn teugel komen te staan, mocht ik eraf vallen. Komt hij er op 1 of andere manier toch in, dan zal het riempje toch kapot knappen.
- multifunctioneel zakmes mee voor geval van steentjes in een hoef of eventuele vastzit-situaties.

Had eerder ook altijd nog een halstertouw bij me (gewoon om zijn nek) voor het geval hij gekke sprongen ging maken, maar ben erachter gekomen dat hij sneller is dan ik me vast kan houden. Dus die laat ik nu thuis...
Ben nu op zoek naar veiligheidsbeugels, maar die lijken ineens wel overal uitverkocht... Scheve mond

Daarnaast draag ik natuurlijk een cap, een bodyprotector. Eventueel bij mistig weer een hesje aan en de pownie krijgt ook mooie verlichting. Haha!
Heb mobiel bij me, rijdt nooit helemaal alleen (of fietsen of rijmaatje mee) en zeg het thuisfront waar ik ongeveer uithang.

Allemaal kleine dingetjes die het een stuk veiliger maken, ben nu ook niet zo bang hem kwijt te raken, kan hem zo weinig gebeuren! Haha!
Iemand nog andere tips?????

Happinez

Berichten: 8401
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:43

Een adreskaartje aan je zadel

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:45

Als ik ga buiten ga rijden heb ik áltijd mijn mobiele telefoon bij me. Verder zit mijn identiteitskaart ook altijd in mijn jaszak (standaard). Een zakmesje voor het geval er iets in de hoeven komt te zitten (en je weet verder ook maar nooit wanneer het van te pas komt) heb ik ook altijd bij me. Als ik lang op pad ga zorg ik ervoor dat mijn pony een (touw)halster onder haar hoofdstel heeft zitten en clip ik een opgerold halstertouw aan mijn zadel.

Ik draag een cap, en bij mistig weer krijgt mijn pony de nodige reflectiebescherming om. Als ik wegga van stal meld ik altijd even dat ik een buitenrit ga maken en ook of ik verwacht lang weg te zijn of niet.

Het adreskokertje dat jij noemt vind ik zelf een erg goed idee, dat ga ik binnenkort zelf ook maar eens aanschaffen. Verder bedacht ik nog dat het ook altijd handig is om zelf een ID-plaatje om je nek te hebben voor het geval je van het paard stort en het paard wegrent.. gezien het kokertje aan het zadel vastzit ben jij op dat moment niet te identificeren, op zo'n ID plaatje staan de nodige gevens (voorbeeld: http://www.mariebelle.nl/enter.html -> halssieraden -> identiteitsplaatjes)

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:51

jackgirl schreef:
Een adreskaartje aan je zadel

Fielychi schreef:
Ik rij zelf altijd met bijvoorbeeld
- een adreskokertje aan het zadel met 3 telefoonnummers erin. Zadel = geregistreert en paard = gechipt, maar zo kunnen ook mensen die hiervan niet zo op de hoogte zijn, snel contact met mij/eigenaresse/manegehouder opnemen.


ahum...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:31

Ik vind het nogal overdune. Als je niet zeker bent van je rijkunsten moet je niet buiten rijden, dat is punt 1. Daarnaast vind ik een adreslabel met adres en mobiele tel.nr in combinatie met een telefoon meer dan genoeg.

Misschien komt het ook omdat ik vrijwel altijd buiten rijd dat ik er zo over denk, maar ik ben niet van plan om de hele wereld aan spullen mee te slepen.

_mistique_

Berichten: 2968
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Hillegom

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:10

Mobiel telefoon heeft ook niet altijd zin.
Stel je valt eraf en je raakt bewusteloos heb je daar ook niets aan Knipoog
Ja als je wakker word (a)

Wat Fjordnina al zei..als je niet zeker ben van je rijkunsten en als je, je paard binnen niet in controle hebt... zou ik cker niet naar buiten gaan Knipoog

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:30

Pff, ja.
Die reactie kon ik verwachten natuurlijk. Rolleyes

Probleem is dat veel mensen juist te zeker zijn van hun rijkunsten en niet eens een cap op hun kop doen.
Ik kan wel degelijk rijden, maar omdat het paard waarmee ik rijd jong en onervaren is, wil ik die kleine dingetjes die het extra veilig maken vooral niet laten omdat mijn ego te groot is om te denken dat ik er nooit af zal vallen.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:58

_mistique_ schreef:
Mobiel telefoon heeft ook niet altijd zin.
Stel je valt eraf en je raakt bewusteloos heb je daar ook niets aan Knipoog
Ja als je wakker word (a)

Wat Fjordnina al zei..als je niet zeker ben van je rijkunsten en als je, je paard binnen niet in controle hebt... zou ik cker niet naar buiten gaan Knipoog


Veiligheidsmaatregelen nemen heeft toch helemaal niks met rijkunsten te maken! Dan kun je ook beweren dat mensen die een cap en/of bodyprotector dragen niet kunnen rijden.. wat een onzin.

Ik vind het juist goed dat de TS denkt aan veiligheidsmaatregelen die evt. van pas kunnen komen als er eens iets mocht gebeuren.

Zelf rij ik altijd met cap. Er hangt inderdaad een sleutelhanger met onze naam, naam van paard en ons telefoonnummer aan het zadel. Verder rijden we met veiligheidsbeugels. Mobiel neem ik ook altijd mee en ik vertel ook altijd waar ik ongeveer heen ga rijden of hoe lang ik ongeveer wegblijf. Zakmes vergeet ik nog wel eens mee te nemen Bloos

Verlichting in het donker is inderdaad een must!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:56

Fielychi schreef:
hoi allemaal!

Ik vraag me af of iemand nog tips heeft voor veilig buitenrijden? Handige tips, weetjes.
Ik zal even verduidelijken wat ik bedoel. Ik rij zelf altijd met bijvoorbeeld
- een adreskokertje aan het zadel met 3 telefoonnummers erin. Zadel = geregistreert en paard = gechipt, maar zo kunnen ook mensen die hiervan niet zo op de hoogte zijn, snel contact met mij/eigenaresse/manegehouder opnemen.
- een spoorriempje met clipsluiting (niet een gesp!) waaraan mijn teugel aan het zadel vastzit. Hierdoor kan hij in principe niet in zijn teugel komen te staan, mocht ik eraf vallen. Komt hij er op 1 of andere manier toch in, dan zal het riempje toch kapot knappen.
- multifunctioneel zakmes mee voor geval van steentjes in een hoef of eventuele vastzit-situaties.

Had eerder ook altijd nog een halstertouw bij me (gewoon om zijn nek) voor het geval hij gekke sprongen ging maken, maar ben erachter gekomen dat hij sneller is dan ik me vast kan houden. Dus die laat ik nu thuis...
Ben nu op zoek naar veiligheidsbeugels, maar die lijken ineens wel overal uitverkocht... Scheve mond

Daarnaast draag ik natuurlijk een cap, een bodyprotector. Eventueel bij mistig weer een hesje aan en de pownie krijgt ook mooie verlichting. Haha!
Heb mobiel bij me, rijdt nooit helemaal alleen (of fietsen of rijmaatje mee) en zeg het thuisfront waar ik ongeveer uithang.

Allemaal kleine dingetjes die het een stuk veiliger maken, ben nu ook niet zo bang hem kwijt te raken, kan hem zo weinig gebeuren! Haha!
Iemand nog andere tips?????



.....hmmm.
Het ALLERBELANGRIJKSTE is voorbereiding. Voorbereiding, vaardigheid en vertrouwen.

Veiligheid begint bij het VOORKOMEN van problemen. Een helm bijvoorbeeld is pas zinvol als je schedel de grond raakt. Het maakt de mogelijke gevolgen van een mogelijke val waarschijnlijk kleiner. Zorg liever dat jij en jouw paard samen zo vaardig zijn dat je niet valt.
Voorkomen is beter dan.... Ja, en dan kan je gerust altijd als EXTRA een helm opzetten.
De kern van mijn opmerking is dat het niet om jouw lange lijst van dingen gaat! Dat is schijnzekerheid van dingen die pas mogelijk helpen als je een probleem niet hebt kunnen voorkomen.

Mijn thuisfront wilde graag dat ik een mobiel meenam op mijn bergritten. Ik heb het twee keer willen gebruiken. De ene keer had ik geen bereik, de tweede keer was ik erop gevallen...
Ik neem het ding nu niet meer mee, alleen op meerdaagsen opdat ik geen landlijn hoef te zoeken om kontakt te houden met wie ook.

Ik rij routinematig solo ritten die voor NL begrippen lang, zwaar en echt riskant zijn. Uit decennia off-road ervaring met motorfiets en paard weet ik dat alles wat je niet meeneemt je ook niet in de problemen brengen kan. Hou het simpel en zorg voor VAARDIGHEID.
Als je weet hoe je je moet orienteren en kan navigeren, is zelfs hier in de meest afgelegen berggebieden een kompas overbodig, laat staan een GPS in Nedelerland...

Zorg allereerst dat je op jezelf en jouw paard kan vertrouwen. Kan dat niet, dan moet je meer tijd in voorbereiding steken.
Pas daarna komen eventuele handige spulen in aanmerking en dat is als je inherent veilig voorbereid erg weinig...

Toch nog een tip als voorbeeld van wat ik WEL doe. Als riem om mijn broek heb ik een tiestrap. Die kan eventueel als stijgbeugelriem, singelreparatie, halsring, leidtouw, teugel en veel meer dienen en is niets extras om mee te nemen...

Een andere tip die in NL handig is maar hier weinig zin heeft is je paard leren niet weg te lopen en wel te hinneken als een gek wanneer jij niet in staat ben op te krabbelen.
Als me dat hier overkomt heb ik meer aan een vanuit een helicopter opvallend rood hoedje of het dayglow vestje achterop het zadel.
Beter echter is en blijft, blijven werken aan meer vaardigheid IN het zadel Haha!

HC

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:00

van de schrijfster boven mij ben ik het niet eens met de volgende zin

Citaat:
Zorg liever dat jij en jouw paard samen zo vaardig zijn dat je niet valt.



Het klinkt misschien cliche (sorry fout geschreven denk ik) maar een paard is en blijft een dier.
Hij kan altijd ergens van schrikken. In mijn ogen heb je nooit 100% zekerheid dat je niet valt

Ik vind het juist erg goed dat de TS veiligheidsmaatregelen treft. Ik ga ook niet zonder na te denken op stap. Zeker niet als ik alleen erop uit zou gaan. Ik vind het gewoon erg verstandig van haar en eigenlijk niet meer dan normaal/vanzelfsprekend.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:12

Silence schreef:
In mijn ogen heb je nooit 100% zekerheid dat je niet valt


Als je niet wil vallen moet je er niet op stappen. Zoals ik schrijf kun je gerust een helm opzetten doch is voorkomen slimmer....

Ik denk dat je de kern van mijn reactie niet ziet of wil zien. De echte veiligheid zit niet in passieve bescherming, een mobieltje of een telefoonnummer aan je zadel, maar tussen jouw oren en de voorbereiding samen met jouw paard.

Poep gebeurt. Je kan dan beter op jouw eigen vaardigheid kunnen vertrouwen dat op een batterijtje wat net leeg is.....

HC

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:17

Uhh cap en een mobiele telefoon. als ik dat iederekeer allemaal mee moet nemen als ik buiten ga rijden (altijd dus) ben een een half jaar bezig om mezelf aan te kleden.

En als ik eraf val blijft mijn paard staan. al een keer gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Ilsje_ op 03-11-06 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:38

ik vind het allemaal wat overdreven...
krij meestal alleen buiten want ktrain voor endurance dus iedereen weet op stal als ze me niet in bak zien ,ik buiten ben...
ik rij altijd met een cap en heb altijd mijn gsm bij, voor de rest niks...
tenzij ik een lange of dagwandeling maak neem ik hoevenkrabber mee en halster onderaan hoofdstel en touw rond hals..
die adreskaartjes overal vind ik erover....
kben nog maar 1 keer gevallen buiten omdat mijn hoofdstel afbrak en mijn paard liep recht naar haar manege....
dus geen adreskaartje nodig...
als je zo bezorgd bent om alles, kan je toch niet ontspannen op je paard zitten?
dan kan je beter niet gaan rijden buiten...

Sandra91

Berichten: 705
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:41

Dit is wel heel overdreven Nors opkijken.
En zo'n bodyprotector lijkt me niet lekker zitten als ik een buitenrit maak heb ik uiteraard een mobieltje bij me en een cap op me hoofd verder niks Lachen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:28

Naast de tiestrap als riem dan nog een tip. Met een mecate- of halstertouw als mecate geknoopt rijden is niet dom als jouw paard niet bij je blijft.
Het lange eind haal je onder de tiestrap-riem door. Niet eraan VAST, gewoon een lus er los door trekken. Als je nu onverhoopt valt heb je wat meer speelruimte om je paard bij je te houden zonder dat je per ongeluk voortgesleept kan worden.

Wat de beugelvraag van de topicstartster betreft, rijden wij aan AL onze zadels met camargue-beugels. Zijn ideale dingen. Die zijn ONVERWOESTBAAR, relatief - maar niet TE licht, geven bescherming en laten toch water en bagger alle ruimte.
Het enige nadeeltje wat ik in duizenden bergkilometers heb kunnen ontdekken is dat door stuikgewas rossend er een tak in kan steken en blijven er door hoog gewas rijdend wel eens stukken flora in hangen. Dat pluk je er uiteraard ZO uit.
Bij Loesdau zijn de nette camargue-beugels van Stubs erg gunstig geprijsd.

Niet TE veel zorgen maken over wat zou-kunnen-gebeuren, want als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood, dus vooral veel plezier buiten!

HC

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:03

Als ik buiten ga rijden neem ik alleen mijn telefoon mee, en meld het meestal effe bij de boer waar mijn paard staat. Verder heb ik een cap op en als het donker of mistig is hebben we verlichting en reflectors. Van dat adreskaartje aan het zadel is wel een goed idee, ik denk dat mijn paard zo thuis is als ik eraf val, maar je weet nooit.

En het nemen van veiligheidsmaatregelen heeft niks te maken met wel of niet goed kunnen rijden. Er kan altijd wat fout gaan.

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:10

Ik rijd als ik buiten rijd eigenlijk bijna altijd zonder zadel op halstertje (dan heb ik namelijk meer te vertellen dan wanneer ik er een zadel&bit aan hang) Wel komt volgende maand mijn barebackpad.
Wel altijd mijn identiteitskaart en/of ruiterbewijs bij me, zakmes, en mn telefoon.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:50

Mieke_Lotte schreef:
Als ik buiten ga rijden neem ik alleen mijn telefoon mee, en meld het meestal effe bij de boer waar mijn paard staat. Verder heb ik een cap op en als het donker of mistig is hebben we verlichting en reflectors. Van dat adreskaartje aan het zadel is wel een goed idee, ik denk dat mijn paard zo thuis is als ik eraf val, maar je weet nooit.

En het nemen van veiligheidsmaatregelen heeft niks te maken met wel of niet goed kunnen rijden. Er kan altijd wat fout gaan.


Wij hebben inderdaad ook zo'n naamkaartje aan het zadel hangen. Het is niet zo dat ik bang ben dat mn paard de weg naar huis niet weet te vinden (ben er zelfs van overtuigd dat ze de kortste weg naar huis neemt Tong uitsteken ), maar stel je voor dat iemand je paard onderweg vangt. Dan weet diegene tenminste van wie het paard is en met wie hij contact op moet nemen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:27

Vanmorgen in de campo een groep (engelse) ruiters tegengekomen. Volkomen volgens de regelen der topicstartster uitgerust.
Ik kon er niet op het pad voorbij, want voor koers houden was het met 3 meter blijkbaar niet breed genoeg of juist te breed en helaas had geen van de acht de keelriem van het hoofdstel correct omgedaan....

HC

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:44

Ik vind het heel verstandig van TS dat ze zo veel mogelijk veiligheidsmaatregelen neemt. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje. Zoveel tijd hoeft het allemaal ook niet te kosten. Zo'n adreskokertje kun je standaard aan je zadel laten hangen. Mobieltje wordt schijnbaar toch al door iedereen overal mee naar toe genomen. Meer veiligheidsmaatregelen zou ik niet meer weten te verzinnen.

Dat je veiligheidsmaatregelen neemt betekend echt niet dat je niet meer van een buitenrit kan genieten.

Natuurlijk heeft Huertecilla gelijk als hij zegt dat de vaardigheid van de ruiter het belangrijkst is om ongelukken te voorkomen.
Maar helaas komt die vaardigheid je niet aanwaaien. Je moet ergens beginnen en binnen 2 weken ben je geen superervaren buitenrijder

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:31

Huertecilla schreef:
Het ALLERBELANGRIJKSTE is voorbereiding. Voorbereiding, vaardigheid en vertrouwen.

Veiligheid begint bij het VOORKOMEN van problemen.


Zo voorkom ik toch ook problemen? Het probleem is niet dat ik er misschien af-val (maak me als het erop aan komt meer zorgen om hem dan om mij, MAAR, voordat ik hier weer een opmerking over krijg: als er echt iets dreigt te gebeuren, kies ik voor mezelf!), het probleem kan worden dat hij in zijn teugel komt te staan en over de kop slaat. Met een spoorriempje voorkom ik dat.
Dus mijn lijstje is wel degelijk handig in mijn ogen. Lachen

Citaat:
Zorg liever dat jij en jouw paard samen zo vaardig zijn dat je niet valt. Zorg allereerst dat je op jezelf en jouw paard kan vertrouwen.


We kunnen veilig op stap, gaan zeer regelmatig weg, maar goed, het is én blijft een dier.
Dat is iets wat ik nooit vergeet. Hij is mijn vriend, steun en toeverlaat, maar ik blijf een mens en hij een dier, dus zullen er weleens misverstanden zijn.
Of ik zal er weleens afvallen, hij heeft vliegensvlugge beentjes. Ben aardig wat gewent, maar heb niet de illusie er nooit af te zullen vallen. Haha!

Citaat:
Toch nog een tip als voorbeeld van wat ik WEL doe. Als riem om mijn broek heb ik een tiestrap. Die kan eventueel als stijgbeugelriem, singelreparatie, halsring, leidtouw, teugel en veel meer dienen en is niets extras om mee te nemen...


Daar heb ik wat aan! Zulke handigheidjes die toch helemaal geen moeite kosten zijn toch helemaal geen moeite. Thank you! Haha!

Citaat:
Als je niet wil vallen moet je er niet op stappen. Ik denk dat je de kern van mijn reactie niet ziet of wil zien. De echte veiligheid zit niet in passieve bescherming, een mobieltje of een telefoonnummer aan je zadel, maar tussen jouw oren en de voorbereiding samen met jouw paard.


Het is niet een kwestie van niet willen vallen, maar van eraf kúnnen vallen.
De kern is haar wel duidelijk en mij ook. Maar veiligheid is wel degelijk te vergroten door kleine dingetjes zoals ik al beschreven heb. Maar ik ontken natuurlijk ook niet dat je niet op stap moet gaan als je het niet aandurft of in de wilde weg op stap ga. Maar zeg nou zelf, kom ik zo over..?? Lachen

Citaat:
Poep gebeurt.

Precies, daarom heb ik die kleine dingen die een groot verschil maken. Haha!

sylviel schreef:
ik vind het allemaal wat overdreven...
kben nog maar 1 keer gevallen buiten omdat mijn hoofdstel afbrak en mijn paard liep recht naar haar manege....
dus geen adreskaartje nodig...
als je zo bezorgd bent om alles, kan je toch niet ontspannen op je paard zitten?
dan kan je beter niet gaan rijden buiten...


Nou, dat is dus iets wat ik niet vind kunnen, je hoofdstel breekt. Zoiets controleer je toch van te voren? Of ben je ergens achter blijven hangen oid? Dat je paard recht naar de manege loopt, zou Vivaldi in 2e instantie ook doen (in de 1e blijft hij staan). Maar stel dat iemand hem onderweg opvangt? Dan kunnen ze direct bellen, dat is toch gewoon handig..? De moeite van 1x een kokertje aan je zadel hangen is zó gedaan, laat je het gewoon hangen. No problem. Toch...?
En ik ben helemaal niet zo bezorgt, ik zit er wel degelijk ontspannen op, anders was ik ook heus niet naar buiten gegaan met hem. Trust me.

IkhouvanChey schreef:
Dit is wel heel overdreven >;).
En zo'n bodyprotector lijkt me niet lekker zitten als ik een buitenrit maak


Wat een onzin zeg, een bodyprotector is gewoon een kwestie van even wennen. En ik vind het niet overdreven, maar verstandig. Lachen

En nogmaals: het is niet zo dat ik dat ik buiten bagger schijt, maar ik weet dat een paard een dier is. Er kan altijd iets gebeuren!
Die kleine dingetjes die ik aanpas maken het gewoon een stuk veiliger. Ik snap niet wat daartegen is..?
De tips van Huertecilla heb ik tenminste wat aan! Haha! Dank je wel!
Maar ik heb geen regelen en zeg heus niet dat iedereen het zo moet doen, maar als ik kan voorkomen dat hij zijn poot breekt omdat de teugel niet zo laag kan komen, vind ik het absoluut geen moeite dat riempje er standaard aan te hangen!
Vind mezelf er ook toe verplicht om het zo vielig mogelijk te houden eigenlijk.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:15

Wat hierboven eigenlijk ook al is genoemd.. maar

ik heb ook altijd een bos touw aan mijn zadel hangen, met een paar karabijnhaken. Voor als er iets knapt bijv. maar ook voor een evt. ernstige bloeding. Het klinkt misschien ver gezocht, maar dan wil ik het wel af kunnen binden.

Die karabijnhaken zijn voor als er ergens een sluiting knapt, dat ik dat onderweg kan maken. Ook hangt er een spons en een zakmes aan mijn zadel, en ga ik niet weg zonder mijn mobiel en wat geld.

Happinez

Berichten: 8401
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:06

Niet dat ik zo'n adres kaartje aan me zadel heb hoor ...
was gewoon het eerst wat in me opkwam.
Maar wel handig mischien een kaartje en zeker je foon , heb het een x gehad fjord werd helemaal gestoord in het bos, uiteindelijk richting huis gerend .... zonder mij Boos! .... op dat moment was die foon toch wel erg handig Haha! en kaartje had op dat moment ook niet verkeerd geweest hadden mensen hem teminste snel thuis kunnen brengen.
Dan eerst dat zadel zien te indentifiseren.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:48

Matthanja: hoezo een spons mee?

Ik zit met het idee om gewoon een stro-touwtje als riem om te doen. Waar een stro-touwtje allemaal al niet goed voor is qua reparaties e.d.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: veiligheidsmaatregelen voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:49

Fielychi schreef:
Huertecilla schreef:
Het ALLERBELANGRIJKSTE is voorbereiding. Voorbereiding, vaardigheid en vertrouwen.

Veiligheid begint bij het VOORKOMEN van problemen.


Zo voorkom ik toch ook problemen?


Goede omperking om even op in te haken. DIT is de kern van waar het bij veiligheid om gaat namelijk.
Nee, met een mobieltje, naamkaartje etc., voorkom je problemen NIET. Het zijn wel kleine stukjes verzekering tegen het escaleren van de gevolgen.

Je geeft zelf helemaal correct een goed voorbeeld door op het brekende hoofdstel in te gaan. Door goed materiaal goed te onderhouden, -controleren en juist te gebruiken kan je dit voorkomen.
Neem gerust als extra noodmateriaal mee, maar DAT is niet wat MOET.

Ik wil nog even opmerken dat ik me verbaas over het gemak waarmee verschillende mensen op dit topic hun paard in de steek laten, daar bij de voorbereiding al van uit gaan.
Zoals IK paardrijden zie en invul ben ik de grote roerganger en is het in ons BEIDER belang bij elkaar te blijven. Ik ben voor mijn paard de rustgevende factor, zorg dat het zich veilig voelt. Helemaal in een verstedelijkte omgeving is het voor een paard zeer gevaarlijk alleen gelaten te worden. Ook wil IK het niet riskeren dat een vrouw in haar Suzuki Altootje met haar twee kinderen terug van school mijn naar huis rennende paard door de voorruit krijgt.
Dat is allemaal MIJN verantwoordelijkheid.

Bovenal dien je te zorgen voor het afdekken van jouw verantwoordelijkheden naar jouw paard en jouw omgeving. DaarNA ben jij aan de beurt.
Verbeter je paard, begin bij jezelf. Voorbereiding, vaardigheid en vertrouwen.

Dat vertrouwen is ERG belangrijk.
Jouw paard moet er op kunnen vertrouwen dat JIJ voor de veiligheid zorgt.
Jouw omgeving vertrouwt er op dat jij hen niet in de problemen brengt.
Jij moet er op kunnen vertrouwen dat jouw paard jou vertrouwt.
Dat komt niet uit de lucht vallen. Daarvoor is voorbereiding en vaardigheid nodig. HEEL VEEL KWALITEITSTIJD.

Afbeelding

Dat is vertrouwen en beter dan een mobieltje Cool

HC