Buitenrijden met jong paard in Noord Holland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unravelation

Buitenrijden met jong paard in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 12:42

Hoi hoi,

Ik wil graag met mijn merrie gaan buitenrijden deze zomer. Ze is nu zo'n half jaar echt aan het werk onder het zadel.

Nu ben ik bekend met het Twiske, maar in de zomer (en zeker het weekend) kan het daar énorm druk zijn met fietsers, skeelers, spelende kinderen en boten. Nu vind ik dat een beetje spannend om mee te beginnen :o Helaas red ik het ook niet om daar vroeg in de ochtend heen te gaan i.v.m. openingstijden stal.

Wie weet waar je wél fijn kan rijden met een jong paard in het weekend? Zijn de duinen te doen in deze tijd of zijn de paden daar al heel zwaar? Ik vermijd ook nog heel even hekken en koeien :') Als we wat goede ervaringen hebben opgedaan kan ik dat wel gaan proberen :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:00

Bij Hargen aan zee kun je fijn rijden, maar zijn inderdaad zware paden. Je kunt daar wel direct het strand op, alleen even kijken binnen welke maanden en tijden dat mag.

Verder heb je nog het dijkgatbos, dat is niet erg groot (met een uurtje heb je de ruiterpaden daar wel gezien) en dat was voorheen altijd best rustig. Ook het Amsterdamse bos kan je fijn rijden maar kan ook wel wat drukker zijn, wel mooie brede paden over het algemeen.

Onyks

Re: Buitenrijden met jong paard in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:03

Ik zou dan eerst gaan lopen/fietsen aan de hand voordat je er op gaat richting 'onbekend' terrein.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:00

Als je hekken en koeien wilt vermijden moet je het Noord-Hollands duinreservaat vermijden. Het is daar tevens nu ook wel erg nat. Ik vind de duinen over het algemeen niet heel zwaar maar er zijn wel hele mulle stukken bij. Ik zou dan inderdaad eerder richting het Amsterdamse Bos gaan, maar ja, het is onderhand overal wel redelijk druk met mooi weer en in het weekend..

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 15:41

XladyX schreef:
Bij Hargen aan zee kun je fijn rijden, maar zijn inderdaad zware paden. Je kunt daar wel direct het strand op, alleen even kijken binnen welke maanden en tijden dat mag.

Verder heb je nog het dijkgatbos, dat is niet erg groot (met een uurtje heb je de ruiterpaden daar wel gezien) en dat was voorheen altijd best rustig. Ook het Amsterdamse bos kan je fijn rijden maar kan ook wel wat drukker zijn, wel mooie brede paden over het algemeen.

Dank je wel! Dan is het Dijksgatbos misschien wel een mooi startpunt. Heb je tips waar ik het beste kan parkeren voor het Amsterdamse bos?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 15:46

Autumnn schreef:
Als je hekken en koeien wilt vermijden moet je het Noord-Hollands duinreservaat vermijden. Het is daar tevens nu ook wel erg nat. Ik vind de duinen over het algemeen niet heel zwaar maar er zijn wel hele mulle stukken bij. Ik zou dan inderdaad eerder richting het Amsterdamse Bos gaan, maar ja, het is onderhand overal wel redelijk druk met mooi weer en in het weekend..

Oké, ik dacht dat het inmiddels wel hard aan het opdrogen is daar. Ik weet dat er ook stukken zijn waar je kan rijden zonder koeien tegen te komen (Johanna's hof? Maar erg druk denk ik.)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:50

Unravelation schreef:
Autumnn schreef:

Oké, ik dacht dat het inmiddels wel hard aan het opdrogen is daar. Ik weet dat er ook stukken zijn waar je kan rijden zonder koeien tegen te komen (Johanna's hof? Maar erg druk denk ik.)

Stalgenoten kwamen vorige week terug vh bos en het water stond op plekken tot aan de buik van het paard.. Sommige plekken zijn inderdaad aan het opdrogen maar dat zijn meer de kleine plasjes. Wij hebben het idee dat het op sommige plekken juist zelfs natter wordt :=
En bij Johanneshof zijn er inderdaad geen hekken/koeien maar als je een rondje rijdt kom je vanzelf wel een hek tegen. Qua drukte vind ik het daar wel meevallen hoor, het ruiterpad zit ook niet tegen het wandelpad aan. Ik ga toevallig morgen haha

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:52

Spaarnwoude- haarlemmermeersebos in combi met groene weelde , kennemerduinen amsterdamse waterleidingduinen (de laatste wel een kaartje kopen ) er is keus genoeg

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:54

Vanaf johannas hof rijd je vrij rap richting hekken (en potentieel koeien :D ). Paden waren laatst overwegend ok maar sommige stukken zijn wel serieus aquatraining :=

Edit: het is meestal echt niet druk qua rijden. Alleen met parkeren moet je soms rekening houden, op de eerste zonnige zondagmiddag in weken kan het echt vol staan zeg maar, dan gaat ook iedereen wandelen enzo. Maar verder vind ik het altijd heel fijn rijden daar

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:21

Hollandsche Rading ;) lekker bos dus koel. Vrij rustig zelfs in het weekend. Maar is wat verder rijden voor je waarschijnlijk.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:01

Amsterdamse bos raad ik je af, tenzij je paard al echt hond-proof is. Zeker in het weekend met mooi weer komen daar de ‘onbekende’ wandelaars en dan kan het spannend worden.
Edit: Tenzij het NL elftal speelt of Max rijd, dan kan het rustig zijn :')

Twiske vind ik altijd heel rustig, maar ook de hei bij Blaricum is altijd stil. Die laatste is wel lastiger parkeren als het mooi weer is. Bij Castricum kun je ook mooi in de bossen rijden, maar zijn wel hekken.
Als je een klein rondje wil, kun je naar de Ouderkerkerplas. Heel overzichtelijk, grote parkeerplaats en aanlijnplicht. Ik ben er zelf niet in de middag geweest, maar dat lijkt mij een hele veilige optie. Wel langs de snelweg, maar die zit hoog en kun je niet bij (oké, alles kan maar dan heb je echt gekke dingen gedaan)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:56

Het Noord-Hollands duingebied is nog steeds op meerdere stukken drijfnat. Het gaat niet alleen om de regen, maar ze pompen hier (al jaren) geen drinkwater meer op en ze hebben recent veel bomen gekapt die het water anders ook op genomen zouden hebben. Het is een mooi gebied, maar als je naast het water nog niet handig met koeien en hekken bent zou ik dat afraden.
Hier kan je de staat van de ruiterpaden checken: https://www.pwn.nl/water-in-de-duinen.

Hargen aan Zee is een prachtig gebied, maar wel erg zwaar en slecht onderhouden. Geen hekken en geen koeien daar en een super grote parkeerplaats waar je altijd wel een auto met trailer kwijt kan. Het strand is daar mooi. Daar mag je van mei t/m september overdag niet op, pas vanaf 19u mag je (vrijwel overal) pas het strand op met je paard.

Dijkgatbos is klein, maar je kan er ook een paar rondjes rijden, dan is het evengoed ook leuk. In de zomer zitten er wel akelige muggen waar meerdere paarden en mensen erg veel last van kunnen hebben. Om te parkeren kan je navigeren op Noorderdijkweg 24 in Wieringerwerf. De parkeerplaats is in de regel ruim genoeg.

Ik ben nog niet in Geestmerambacht geweest, daar heb ik matig enthousiaste over gehoord. Wellicht zijn er andere bokkers die daar meer over kunnen vertellen.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 11:16

Autumnn schreef:
Stalgenoten kwamen vorige week terug vh bos en het water stond op plekken tot aan de buik van het paard.. Sommige plekken zijn inderdaad aan het opdrogen maar dat zijn meer de kleine plasjes. Wij hebben het idee dat het op sommige plekken juist zelfs natter wordt :=
En bij Johanneshof zijn er inderdaad geen hekken/koeien maar als je een rondje rijdt kom je vanzelf wel een hek tegen. Qua drukte vind ik het daar wel meevallen hoor, het ruiterpad zit ook niet tegen het wandelpad aan. Ik ga toevallig morgen haha

Oh wow, dat had ik echt niet gedacht :oo Veel plezier vandaag! Het is echt al heel lang geleden dat ik in Castricum in het bos heb gereden, dus kan het niet meer zo goed voor de geest halen waar er hekken staan :')

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 11:42

knollentuin schreef:
Spaarnwoude- haarlemmermeersebos in combi met groene weelde , kennemerduinen amsterdamse waterleidingduinen (de laatste wel een kaartje kopen ) er is keus genoeg

Thanks!

amyz schreef:
Vanaf johannas hof rijd je vrij rap richting hekken (en potentieel koeien :D ). Paden waren laatst overwegend ok maar sommige stukken zijn wel serieus aquatraining :=

Edit: het is meestal echt niet druk qua rijden. Alleen met parkeren moet je soms rekening houden, op de eerste zonnige zondagmiddag in weken kan het echt vol staan zeg maar, dan gaat ook iedereen wandelen enzo. Maar verder vind ik het altijd heel fijn rijden daar

Oh, dan ga ik voor de aankomende weken wel wat anders zoeken :o :D Staan de hekken ergens op een kaart? Ik heb ooit eens bij Johanna’s hof geparkeerd, maar het is al zo lang geleden..

BeFunny schreef:
Hollandsche Rading ;) lekker bos dus koel. Vrij rustig zelfs in het weekend. Maar is wat verder rijden voor je waarschijnlijk.

Dat is een uurtje rijden voor mij, maar het ziet er daar wel mooi uit! Gaat op m’n lijstje, dank je wel!

MoOtJuHh schreef:
Amsterdamse bos raad ik je af, tenzij je paard al echt hond-proof is. Zeker in het weekend met mooi weer komen daar de ‘onbekende’ wandelaars en dan kan het spannend worden.
Edit: Tenzij het NL elftal speelt of Max rijd, dan kan het rustig zijn :')

Twiske vind ik altijd heel rustig, maar ook de hei bij Blaricum is altijd stil. Die laatste is wel lastiger parkeren als het mooi weer is. Bij Castricum kun je ook mooi in de bossen rijden, maar zijn wel hekken.
Als je een klein rondje wil, kun je naar de Ouderkerkerplas. Heel overzichtelijk, grote parkeerplaats en aanlijnplicht. Ik ben er zelf niet in de middag geweest, maar dat lijkt mij een hele veilige optie. Wel langs de snelweg, maar die zit hoog en kun je niet bij (oké, alles kan maar dan heb je echt gekke dingen gedaan)

Hondproof zijn we zeker nog niet, dus bedankt voor de tip! Het Twiske kan heel rustig zijn, zeker door de weeks of vroeg in de ochtend. Maar in een zonnig weekend in de zomervakantie kan het echt heel druk zijn met mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien.. Ik heb er regelmatig gereden en best spannende situaties meegemaakt. Gelukkig was mijn vorige paard heel braaf!

Ik zal eens kijken naar Blaricum en de Oudekerkerplas, dank je wel!

Myca schreef:
Het Noord-Hollands duingebied is nog steeds op meerdere stukken drijfnat. Het gaat niet alleen om de regen, maar ze pompen hier (al jaren) geen drinkwater meer op en ze hebben recent veel bomen gekapt die het water anders ook op genomen zouden hebben. Het is een mooi gebied, maar als je naast het water nog niet handig met koeien en hekken bent zou ik dat afraden.
Hier kan je de staat van de ruiterpaden checken: https://www.pwn.nl/water-in-de-duinen.

Hargen aan Zee is een prachtig gebied, maar wel erg zwaar en slecht onderhouden. Geen hekken en geen koeien daar en een super grote parkeerplaats waar je altijd wel een auto met trailer kwijt kan. Het strand is daar mooi. Daar mag je van mei t/m september overdag niet op, pas vanaf 19u mag je (vrijwel overal) pas het strand op met je paard.

Dijkgatbos is klein, maar je kan er ook een paar rondjes rijden, dan is het evengoed ook leuk. In de zomer zitten er wel akelige muggen waar meerdere paarden en mensen erg veel last van kunnen hebben. Om te parkeren kan je navigeren op Noorderdijkweg 24 in Wieringerwerf. De parkeerplaats is in de regel ruim genoeg.

Ik ben nog niet in Geestmerambacht geweest, daar heb ik matig enthousiaste over gehoord. Wellicht zijn er andere bokkers die daar meer over kunnen vertellen.

Wat een handige website van pwn, ik kende dat helemaal niet! Goed om te weten dat het duinreseervaat waarschijnlijk niet zo handig is. Het lijkt me wel een mooi gebied.

Ik zal eens gaan kijken naar Hargen. Ik ben er ooit geweest voor een fotoshoot van een stalgenoot, maar heb toen geen ruiterpad gezien :') Waarschijnlijk net op het verkeerde stuk gestaan met alleen wandelpaden. Als je het parkeerterrein op komt stonden we links achteraan?

Ik heb al zitten kijken naar het dijkgatsbos, een klein rondje is prima voor ons! Dank je wel voor het adres, dat is erg handig!

Dank jullie wel voor de tips, super fijn!!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:25

Hier is de ingang van het ruiterpad in Hargen

Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:35

Ouderkerkerplas is wel een klein rondje hoor, zeker nu je door de werkzaamheden aan de A9 niet de snelweg onderdoor kan en je dus niet een groter rondje kan maken. Ik rijd veel in het A’damse bos en daar zijn idd best veel honden maar wel goed bereikbaar en de paden liggen er goed bij. Ik denk dat het erg lastig wordt om alle schrik risico’s uit te sluiten. Het kan best zijn dat dingen waarvan jij denkt dat je paard schrikt geen probleem blijken te zijn en vice versa… Ga je alleen? Want imo leren paarden het toch het beste als ze met een braaf en ervaren paard mee kunnen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:24

Het Amsterdamse bos is echt helemaal ruk als je een jong paard hebt dat niet volledig hond proof is, daar lopen echt de meest onopgevoede honden en baasjes. Ik vind het sowieso geen mooie plaats om te rijden. Ik ging liever naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Dat is zo'n prachtig gebied, wel even een kaartje kopen.

JorienNHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:30

Spaarnwoude- haarlemmermeersebos heb ik ook hele goede dingen over gehoord!

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 21:34

Myca schreef:
Hier is de ingang van het ruiterpad in Hargen

Dank je wel! Wij zaten dus op het wandelpad dat een stukje verder zit :o Wel prachtige foto’s gemaakt daar trouwens! :D

Pallatin schreef:
Ouderkerkerplas is wel een klein rondje hoor, zeker nu je door de werkzaamheden aan de A9 niet de snelweg onderdoor kan en je dus niet een groter rondje kan maken. Ik rijd veel in het A’damse bos en daar zijn idd best veel honden maar wel goed bereikbaar en de paden liggen er goed bij. Ik denk dat het erg lastig wordt om alle schrik risico’s uit te sluiten. Het kan best zijn dat dingen waarvan jij denkt dat je paard schrikt geen probleem blijken te zijn en vice versa… Ga je alleen? Want imo leren paarden het toch het beste als ze met een braaf en ervaren paard mee kunnen.

Een klein rondje geeft niets, we gaan nog geen uren op pad :o Ik ga zeker een aantal keer met een ander paard op pad. Dat is wel zo fijn. Als ze wat ervaring heeft en braaf blijkt wil ik ook wel alleen op pad gaan. Ik heb helaas geen stalgenoten die met mij mee willen/kunnen gaan, dat is wel jammer. Heb ook al zitten kijken naar begeleide ritten, op de Veluwe wordt dat wel aangeboden. Op zich is het echt een heel braaf paard, maar ik denk dat ze de eerste keren wel heel spannend zal vinden. Het is echt geen ramp als ze een keer schrikt, dat zal ook vast wel een aantal keer gebeuren.

Tazzey schreef:
Het Amsterdamse bos is echt helemaal ruk als je een jong paard hebt dat niet volledig hond proof is, daar lopen echt de meest onopgevoede honden en baasjes. Ik vind het sowieso geen mooie plaats om te rijden. Ik ging liever naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Dat is zo'n prachtig gebied, wel even een kaartje kopen.

De Amsterdamse waterleidingduinen ken ik nog niet, ga het opzoeken!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:39

Spaarnwoude is prima rondrijden, maar ook heel natte en zware plekken tegenkomen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:39

Ruiter bewijs is verplicht voor de awd en de hele zuidkant verboden om met je paard te komen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:19

Jammer dat je op dit moment geen ervaren stalgenoot hebt, misschien kun je een oproepje op FB zetten?

Ik had anders best een rondje meegereden met je maar ivm zwangerschap gaat dat nu even niet O:)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:28

En de soesterduinen?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 15:20

XladyX schreef:
Jammer dat je op dit moment geen ervaren stalgenoot hebt, misschien kun je een oproepje op FB zetten?

Ik had anders best een rondje meegereden met je maar ivm zwangerschap gaat dat nu even niet O:)

Dank je wel, dat is heel lief van je! Misschien eens na je zwangerschap? :) Een vriendin wil gelukkig wel met me mee gaan, dus dat is wel fijn!

Autumnn schreef:
En de soesterduinen?

Zal ik ook eens opzoeken, dank je wel!

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 23:29

Bijna een jaar later, tijd voor een update! :D

We hebben vorig jaar eerst even geoefend bij de Cantharel. Dat was super fijn. Daarna nog een rondje in Castricum gemaakt met een vriendin.

Helaas had ik daarna geen rijmaatje meer die net mij mee kon gaan, dus ben ik alleen op pad gegaan! Spaarnwoude was inderdaad vrij nat, was bovenaan de heuvel ook het ruiterpad kwijt :') Vervolgens voornamelijk in het Twiske gereden, de paden zijn daar meestal heel prima.

Vorige week een rondje Hargen gedaan. De paden waren heel zwaar en smal. Op een stukje richting een strandopgang een stuk onder water, zelfs met alle droogte van nu. Een beetje zat van het ploegen door het zware zand hebben we de stoute schoenen aangetrokken en het laatste stuk teruggereden over het strand *\o/*
Afbeelding

Inmiddels zijn we aardig gewend aan fietsers, wandelaars, honden en hekken en gaan we zelfverzekerd op pad :D Alleen wegen hebben we nog niet gedaan, maar dat hoeft van mij ook niet echt.

Heeft iemand nog een tip voor een leuk stuk in Noord Holland met 1 of meerdere heuvels met redelijke paden?