Paard in paniek op buitenrit

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 16:07

Ja… Van de vliegen…

Ik en mijn 7-jarige ruin gaan steeds vaker op buitenrit. Ofja, meer een survival rit. Hij vindt alles nog enorm spannend en springt dus veel aan de kant of vliegt eens een stukje weg. Het gaat steeds beter :Y)

Echter, vorig jaar zomer begon hij vrij hevig op de vliegen in het bos te reageren. Hij ging stampen, met zijn hoofd schudden etc. Een vliegendeken voor het rijden was toen de oplossing.

Deze zomer is het niet meer te doen. Vanmorgen ben ik na een half uurtje omgedraaid omdat hij zodanig in paniek raakte. Hij bouwt heel veel spanning op en gaat het liefste rennen. Stukken waar dit kan, laat ik hem even goed draven, wat hem lijkt te helpen. Dit kan alleen op de meeste stukken echt nog niet, laat staan even flink galopperen. Hiervoor heb ik hem buiten echt nog niet voldoende onder controle. Hij raakte vanmorgen zodanig gefrustreerd van de vliegen, dat hij de hele weg aan het piafferen was, schoppen naar de buik, schudden met zijn hoofd, keihard achteruit en het liefst gaan rennen. Ik heb dan echt een bommetje onder me. Ook aan de hand is dit het geval. Hij loopt nu dwars door mijn vlaggetje heen. We meten dezelfde maat (1,73m) dus zijn tempo in stap hou ik gewoon niet bij nu.

Een vliegendeken volstaat nu dus niet meer. Alle soorten vliegenspray al geprobeerd. Vorig jaar dacht ik de gevoeligheid op de huid te kunnen herleiden aan vastzitten in zijn lijf. Dit is nu ook uitgesloten. Hij is twee weken geleden nog door de chiropractor behandeld. Het is en blijft ook gewoon een paard wat gevoelig op de huid is.

Wie weet waar dit aan te herleiden is? Wat maakt dat hij hier “ineens” zo hevig last van heeft? En wat zou ons kunnen helpen?

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:10

Heb je ooo een vliegenkap, met neusnetje, op tijdens het rijden? Dat is hier bij meerdere paarden de oplossing geweest. Uiteraard wel icm deken en spray in de gebieden rondom de onderbuik.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:11

Heb je in de wei meer bescherming op dan in het bos? Ik weet van meer paarden dat als ze volledig ingepakt buiten staan, ze het met rijden ook minder goed verdragen. Gewoon omdat ze het niet meer gewend zijn

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 16:18

Vliegenkap heb ik toevallig vorige week in de wei voor het eerst geprobeerd. Vond hij niet leuk en was binnen 3 minuten weer af <<)

Verder staat hij het hele jaar door 24/7 naakt in de wei. Alles wat ik hem om doe, trekt hij zelf meteen weer uit (ook dekens).

Vliegenkap tijdens het rijden heb ik nog niet geprobeerd. Is nog wel een goede optie! Hoewel ik meer het idee heb dat het probleemgebied rondom de buik zit.

Edit; zijn weiland is dus in het bos. Hier zijn naar mijn idee net zoveel vliegen, waar hij er in de wei dus wel tegen kan.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:25

Ja maar in de wei is de spanning van een buitenrit er niet. De vliegen zijn waarschijnlijk tijdens een rit net de druppel die de emmer doet over lopen, terwijl in de wei is het “gewoon” een druppel. Het kan goed zijn dat wanneer het buiten rijden minder spannend wordt, de vliegen ook minder impact gaan hebben op z’n gedrag.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:27

Wel eens van een shu-fly gehoord? Dat is een kwastje van vaak paardenhaar wat je aan je singel kunt bevestigen en dat bij iedere stap beweegt en dus vliegen weg jaagt onder de buik.
https://www.arador.de/produkt/shu-fly-ronja

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:29

En weet je zeker dat het geen herteluisvliegen zijn waar je paard zo hevig op reageert?
Want die beesten kunnen sommige paarden volledig over de rel laten gaan.
Dan kan smeren met vet tussen de achterbenen/onder de staart en op de koker helpen, want dan hebben die ettertjes geen grip. Na een paar seizoenen kennen de meeste paarden die beesten wel en gaan ze er minder hysterisch op reageren.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:35

Wat voor middel gebruik je tegen de vliegen? Mijn Paint was, toen hij jong was ook niet te hanteren als er muggen zaten en met dazen ging ook op de loop. Vliegendekens hielpen nauwelijks omdat die ***beesten vooral onder zijn buik gingen prikken; hij bleek daar allergisch voor te zijn en kreeg enorme zwellingen.
Gaat nu gelukkig wel beter maar leuk vind hij die beesten nog steeds niet en hij reageert nog altijd heftig.

Wij gebruiken Tectonik, eigenlijk een koeienmiddel. Het is een pour-on; ca. 25/ 30 ml en paardlief is 4 tot 6 weken vliegvrij.

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 16:39

Caily schreef:
Ja maar in de wei is de spanning van een buitenrit er niet. De vliegen zijn waarschijnlijk tijdens een rit net de druppel die de emmer doet over lopen, terwijl in de wei is het “gewoon” een druppel. Het kan goed zijn dat wanneer het buiten rijden minder spannend wordt, de vliegen ook minder impact gaan hebben op z’n gedrag.

Dat denk ik inderdaad ook. Alleen moeten we wel eerst oefenen met buitenrijden, voordat buitenrijden minder spannend wordt :7

cissy schreef:
Wel eens van een shu-fly gehoord? Dat is een kwastje van vaak paardenhaar wat je aan je singel kunt bevestigen en dat bij iedere stap beweegt en dus vliegen weg jaagt onder de buik.
https://www.arador.de/produkt/shu-fly-ronja

Ik kan alleen maar zeggen; ik weet niet of dat zo’n goed idee is :')

Ibbel schreef:
En weet je zeker dat het geen herteluisvliegen zijn waar je paard zo hevig op reageert?
Want die beesten kunnen sommige paarden volledig over de rel laten gaan.
Dan kan smeren met vet tussen de achterbenen/onder de staart en op de koker helpen, want dan hebben die ettertjes geen grip. Na een paar seizoenen kennen de meeste paarden die beesten wel en gaan ze er minder hysterisch op reageren.

Als hij een hertenluisvlieg treft, gaat hij op de grond liggen :roll:. Het zijn (voor zover ik zie) vooral die kleine vliegjes waar eczeem paarden niet goed op gaan. Knutten? Noemen we dat toch? Die beestjes die je ook op de fiets in je gezicht vangt

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 16:40

ElCid schreef:
Wat voor middel gebruik je tegen de vliegen? Mijn Paint was, toen hij jong was ook niet te hanteren als er muggen zaten en met dazen ging ook op de loop. Vliegendekens hielpen nauwelijks omdat die ***beesten vooral onder zijn buik gingen prikken; hij bleek daar allergisch voor te zijn en kreeg enorme zwellingen.
Gaat nu gelukkig wel beter maar leuk vind hij die beesten nog steeds niet en hij reageert nog altijd heftig.

Wij gebruiken Tectonik, eigenlijk een koeienmiddel. Het is een pour-on; ca. 25/ 30 ml en paardlief is 4 tot 6 weken vliegvrij.


Allergische reacties of bultjes krijgt hij gelukkig niet. Ik heb al een hele hoop middelen gebruikt en gebruik momenteel de goedkoopste die ik in de ej tref. Naar mijn idee werken ze namelijk allemaal even slecht. Tectonik ken ik geloof ik nog niet. Ik ga eens googelen!

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:49

Tectonik werkt dus echt, tijdje geleden achter gekomen toen we hier een groep pony's hadden lopen. Die eigenaren gebruikten het altijd; pony's waren daarna vliegvrij.
Een literfles kost een paar cent maar omdat het zo lang werkt doen wij, met 3 paarden, 2 jaar met een fles.
De meeste middeltjes werken niet.
Ultrashield werkt vaak ook goed, is ook duur en er zit hetzelfde middel in, maar toch minder dan de Tectonik. Het is ook speciaal tegen knutjes maar de rest van de vliegen is er ook vies van.

https://www.btndehaas.nl/virbac-tectoni ... ugQAvD_BwE

Majabeestje
Berichten: 3845
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:09

Heb je een vliegendeken met buikflap?
Ik heb destijds de losse buikflap van een eczeemdeken om gedaan bij mijn pony als we op buitenrit gingen. En dan zo strak mogelijk zodat het gebied bij de koker ook zoveel mogelijk bedekt is.

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:21

ElCid schreef:
Tectonik werkt dus echt, tijdje geleden achter gekomen toen we hier een groep pony's hadden lopen. Die eigenaren gebruikten het altijd; pony's waren daarna vliegvrij.
Een literfles kost een paar cent maar omdat het zo lang werkt doen wij, met 3 paarden, 2 jaar met een fles.
De meeste middeltjes werken niet.
Ultrashield werkt vaak ook goed, is ook duur en er zit hetzelfde middel in, maar toch minder dan de Tectonik. Het is ook speciaal tegen knutjes maar de rest van de vliegen is er ook vies van.

https://www.btndehaas.nl/virbac-tectoni ... ugQAvD_BwE



Ja maar als je even zoekt op de gevaren van de ingrediënten (ook op de leef omgeving )dan wil ik dat dus liever nooit gebruiken .

Hutcherson

Berichten: 7506
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:23

Hertshoornolie.
Werkt als een tiet en NIEMAND wil nog in de buurt komen.
Ik mix een beetje van die olie met antibijtspray (had ik toevallig nog staan) en spray dan onder de buik (onder duidelijk protest) en in de liezen. Pas op met licht gekleurde dekjes enzo. Soms doe ik ook een beetje op de band achter de oren van het vliegenmasker.

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 17:38

Majabeestje schreef:
Heb je een vliegendeken met buikflap?
Ik heb destijds de losse buikflap van een eczeemdeken om gedaan bij mijn pony als we op buitenrit gingen. En dan zo strak mogelijk zodat het gebied bij de koker ook zoveel mogelijk bedekt is.

Er zit geen buikflap op de deken. Ook een goede tip om te proberen!

Hutcherson schreef:
Hertshoornolie.
Werkt als een tiet en NIEMAND wil nog in de buurt komen.
Ik mix een beetje van die olie met antibijtspray (had ik toevallig nog staan) en spray dan onder de buik (onder duidelijk protest) en in de liezen. Pas op met licht gekleurde dekjes enzo. Soms doe ik ook een beetje op de band achter de oren van het vliegenmasker.

Hertshoornolie ook al enige tijd gebruikt. Had nou niet de indruk dat dit een aanzienlijk verschil maakte.

Tectonik lees ik erg wisselende verhalen over… Hij staat in een grote kudde en kroelt veel met zijn homies. Ik wil niet het risico lopen dat ik straks andere dieren vergiftig.

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 17:45


ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 17:57

office schreef:
Ja maar als je even zoekt op de gevaren van de ingrediënten (ook op de leef omgeving )dan wil ik dat dus liever nooit gebruiken .


Dat kan, permetrine is de werkzame stof en zit in heel veel vliegensprays ( o.a. ook in Veerust en Ultrashield). Het wordt humaan ook gebruikt tegen o.a. schurft. En de stof is gebaseerd op de stof ( pyretoid) die in Lelies zit.

Je kan zelf ook spray maken met die stof ..........https://www.besthorserider.com/nl/zelfg ... ermethrin/

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:43

ElCid schreef:
office schreef:
Ja maar als je even zoekt op de gevaren van de ingrediënten (ook op de leef omgeving )dan wil ik dat dus liever nooit gebruiken .


Dat kan, permetrine is de werkzame stof en zit in heel veel vliegensprays ( o.a. ook in Veerust en Ultrashield). Het wordt humaan ook gebruikt tegen o.a. schurft. En de stof is gebaseerd op de stof ( pyretoid) die in Lelies zit.

Je kan zelf ook spray maken met die stof ..........https://www.besthorserider.com/nl/zelfg ... ermethrin/


Nu nog een fles 10% permetrine vinden......is héél lastig. Diegene die er 1 kan vinden zou ik dankbaar zijn.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:19


Majabeestje
Berichten: 3845
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:16

Eline_S_S schreef:
Iemand ook ervaring met deze modieuze dekens?
https://www.dochorse.nl/qhp-vliegenuitr ... gL9svD_BwE


Er komen veel mugjes 'vrij' vanuit het gras en de grond, die gaan omhoog richting de buik. Ik denk niet dat deze daar heel veel tegen helpt.

Bij mijn pony werkte alleen de buikflap, een vliegenmasker en oornetje.. Volledig ingepakt en daaroverheen nog spray :')

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:28

Hoe laat ga je op pad?

Eline_S_S

Berichten: 3540
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 06:59

Majabeestje schreef:
Eline_S_S schreef:
Iemand ook ervaring met deze modieuze dekens?
https://www.dochorse.nl/qhp-vliegenuitr ... gL9svD_BwE


Er komen veel mugjes 'vrij' vanuit het gras en de grond, die gaan omhoog richting de buik. Ik denk niet dat deze daar heel veel tegen helpt.

Bij mijn pony werkte alleen de buikflap, een vliegenmasker en oornetje.. Volledig ingepakt en daaroverheen nog spray :')


Dat leek mij inderdaad ook… Maar… Hoe en waar vind ik dan een buikflap? Ik heb nog eentje van een eczeemdeken van mijn overleden pony, maar vraag me af hoe ik die kan bevestiging, als deze zijn dikke pokkel al past.

Britta31 schreef:
Hoe laat ga je op pad?

Ergens tussen 7:00 ‘s ochtends en 21:00 ‘s avonds :D. Ik werk onregelmatig dus varieert enorm. Vanwege de vliegjes kies ik dus vooral voor einde vd ochtend of begin middag.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:32

Mijn vorige paard was heel heftig allergisch voor insectensteken, dus ook panisch als die in het bos zaten.
Gelukkig hier thuis weinig last van maar als ik op vakantie met hem naar buiten ging dan deed ik dat ‘s morgens zo vroeg mogelijk als het nog fris was en dan echt helemaal ingepakt en ingespoten.
Anders hoefde ik met hem echt niet te gaan.

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard in paniek op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:53

Wij gingen altijd zo vroeg mogelijk naar het bos,rond 7.30/8.00 dan waren er nog niet veel dazen en ook mountainbikers :)

Prince

Berichten: 2455
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:03