Ik ben het zat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 18:48

Omdat ik gisteren weer bijna van mijn sokken ben gereden door een automobilist ben ik het zat, zo zat dat ik voor het eerst sinds jaaaaren een negatief bericht op mijn Facebook heb geplaatst.

Ligt het nou echt aan mij of wordt er de laatste tijd steeds roekelozer gereden?

https://www.facebook.com/sanne.bronsgee ... 6572203172

Anoniem

Re: Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:52

Ik snap de ergernis, echt volledig. En goed dat je er aandacht voor vraagt want ik denk dat het vaak toch onwetendheid is van de bestuurder zijn kant. Maar aan de andere kant... Ik vraag mij soms ook wel af of het heel verantwoordelijk gedrag is van een ruiter om met een (onervaren) paard een weg op te gaan waarvan bekend is dat er veel (vracht) verkeer is. Als in, een kind wat je leert fietsen laat je ook niet gelijk op een drukke weg in Amsterdam fietsen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:03

Mojito, klopt.
Dat ik dan ook de reden waarom ik met jonge paarden altijd eerst aan de hand het verkeer in ga. Toch merk ik dat zelfs het braafste paard vrachtverkeer spannender vind dan normale auto's.

En aan de andere kant: hoe leer je een paard hier anders aan wennen? Het is vaak de roekeloosheid van de bestuurders die de gevaarlijke situaties creëren.

Het gaat in mijn bericht overigens over gewone auto's. Juist vrachtwagen- en tractor-bestuurders lijken beter te begrijpen hoe kwetsbaar een paard in het verkeer is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:07

Geen idee of het aan jouw ligt. Maar over het algemeen heb ik er niet zoveel last van. Merk wel dat de ene al snel vindt dat een auto (te) snel voorbij komt en dat heb ik minder snel.
Ik probeer zelf ook altijd sociaal te zijn en auto's niet te hinderen, goed in de berm als dat kan. Maar auto's hoeven van mij niet met 30 km per uur voorbij te komen als de weg gewoon breed genoeg is en erg genoeg ruimte is.

Het gebeurt weleens maar dat is misschien dit jaar 2 of 3 keer gebeurt dat iemand minder of geen rekening met ons gehouden heeft en dat vindt ik reuze meevallen voor een heel jaar.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:08

Is het een idee om je bericht op Facebook allemaal te delen? Of heb je dat liever niet?
Ik ga, als ik niet in de berm kan, gewoon even in het midden rijden. Moeten ze wel afremmen. Krijg echt zelden negatieve reacties. Tractoren en vrachtwagens zijn heel sociaal ja. Heb zelf mindere ervaring met wielrenners

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:14

Hij mag zeker gedeeld worden :D

Wielrenners ga ik niet over beginnen ;) daar kan ik een boek over schrijven. Inmiddels weten de wielrenners hier uit de buurt dat ze vooral niet te veel herrie moeten maken en ruim dienen te passeren.

Tigra: We hebben hier veel smalle wegen waar in de berm rijden vaak geen optie is. Wanneer er een fietspad beschikbaar is kies ik daarvoor. Ook is hier veel toerisme. Waardoor en langs de weg van alles gebeurd. Dit is dan ook de reden dat ik vaak vind dat mensen te hard passeren. Ik probeer dit altijd even duidelijk te maken met hand gebaren maar die worden vaak genegeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:15

Tja het is ook lastig... Zelfs ik vind het niet prettig om een ruiter/paard in te halen, terwijl ik wel veel ervaring heb met paarden. De één wil liever dat je er met 20 km langs rijdt, de ander heeft liever dat je wat harder rijdt zodat je sneller weg bent. Een ander wil liever dat je ruim passeert en over de bermstenen rijdt, weer een ander heeft liever dat je niet over de bermstenen rijdt en dan met wat minder tussenruimte passeert. Weer een ander wil liever dat je inhaalt op een smalle weg omdat zijn paard het niet prettig vindt als er iemand achter blijft rijden, waar weer een ander liever heeft dat je er achter blijft rijden. Om dan nog maar niet te spreken over alle onopgevoede paarden die naar buiten gaan terwijl ze hier nog helemaal niet klaar voor zijn.

Voor iemand die geen verstand heeft van paarden is het natuurlijk helemaal abacadabra. Ik snap dan ook wel dat sommigen het niet meer weten. Wat natuurlijk niet goedpraat dat je er langs gaat en extra gas geeft.. Maar ik denk dat het grotendeels toch ook wel onwetendheid is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:23

Ik kan je ergernis voorstellen en niet alleen bij automobilisten ook fietsers kunnen er wat van .Paard bij passeren op zijn kont slaan :? .Zo dicht achter mijn paard langs rijden dat haar staart in zijn wiel zat. Automobilist die zo dicht passeerde dat ze haar spiegel kapot reed op mij steigbeugel.
De Max was toch op een bosweg komt een vrachtwagen met polopaarden aan.De vrachtwagen was nogal lawaaierig en er was weinig ruimte.Dus hij zet keurig zijn wagen stil zodat wij langs de berm rustig vlak langs de wagen konden gaan.Tot een automobilist ons van de sokken reed.Die kwam rechtslangs de vrachtwagen door de berm gereden en daardoor recht op ons af.Mijn vriendin is met paard en al in de sloot beland ik reed achter haar en heb het droog vanaf gebracht alleen erg geschrokken.Over idioten gesproken.De weg is eigenlijk ook alleen te gebruiken door plaatselijk verkeer daar hoorde deze man volgens mij niet bij :-(

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:26

xJitskee schreef:
Tja het is ook lastig... Zelfs ik vind het niet prettig om een ruiter/paard in te halen, terwijl ik wel veel ervaring heb met paarden. De één wil liever dat je er met 20 km langs rijdt, de ander heeft liever dat je wat harder rijdt zodat je sneller weg bent. Een ander wil liever dat je ruim passeert en over de bermstenen rijdt, weer een ander heeft liever dat je niet over de bermstenen rijdt en dan met wat minder tussenruimte passeert. Weer een ander wil liever dat je inhaalt op een smalle weg omdat zijn paard het niet prettig vindt als er iemand achter blijft rijden, waar weer een ander liever heeft dat je er achter blijft rijden. Om dan nog maar niet te spreken over alle onopgevoede paarden die naar buiten gaan terwijl ze hier nog helemaal niet klaar voor zijn.

Voor iemand die geen verstand heeft van paarden is het natuurlijk helemaal abacadabra. Ik snap dan ook wel dat sommigen het niet meer weten. Wat natuurlijk niet goedpraat dat je er langs gaat en extra gas geeft.. Maar ik denk dat het grotendeels toch ook wel onwetendheid is.

Gewoon rustig, met een gelijkmatige snelheid en met minstens een meter tussenruimte passeren lijkt me gewoon algemeen gelden. Volgens mij krijg je dat zelfs geleerd met je theorie voor je rijbewijs.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:27

Gedeeld :)

Ik woon in dezelfde streek als jij, na een verhuizing vanuit Randstad. Valt mij wel op dat Brabanders op 60 en 80 km wegen echt loeihard rijden. Ook met kindjes achterin of met aanhanger.

Hoop niet heel Brabants bokt nu achter mij aan te krijgen :=

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:28

Ik rijd momenteel een super verkeersmakke haflinger van 16 jaar. Ik irriteer me er wel aan als mensen op een buitenafweggetje je hard passeren maar ik weet dat het paard er niet van zal schrikken. Gelukkig zijn er ook heel veel automobilisten die rekening houden met jou en je paard. Wat ik persoonlijk gezien mega irritant vind zijn crossmotoren. Die jongens kijken echt nergens naar en crossen je zo hard en zo luid mogelijk voorbij, dat vind paardlief dan niet zo grappig. Laatst gelukkig een jongen getroffen die me lopend, met crossmotor aan de hand passeerde omdat zijn crossmotor heel veel lawaai maakte, vertelde hij. Maar 9 van de 10 keer scheuren ze je voorbij

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:33

Ik heb je bericht gelijk gedeeld op Facebook!
Ik kan er ook heel boos om worden als er voor de zoveelste keer voorbij gescheurd wordt, alleen maar omdat ik toevallig gebruik maak van dezelfde weg als de automobilist.
Automobilisten vergeten wel dat wij, net als hun, verplicht zijn om de rijbaan te gebruiken omdat wij ook bestuurders zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:33

https://www.youtube.com/watch?v=xk0Umgoeqdg
Hier een filmpje met hoe ze in Engeland voorbij komen "denderen".

Mijn opa reed ook gewoon door het verkeer, ook met "net" voor de kar beleerde paarden.
Ikzelf heb ook liever dat ze normaal voorbij komen dan dat ze (heel) langzaam voorbij kruipen, of als ik ze tegemoet kom dat ze helemaal afremmen.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:36

Sinds kort weer aan het buitenrijden en het valt mij op dat medeweggebruikers juist vaak rekening houden met een paard. Sommige ruiters proberen het verkeer vanaf hun paard te 'dirigeren' met grote handgebaren, volgens mij roept dat juist irritatie op en werkt dat dus averechts.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:38

Wat vervelend zeg. Goed dat je een stuk informatie deelt op Facebook. Ik ben het alleen niet helemaal eens met jouw tips, en dat maakt het voor automobilisten ook lastig. Mijn paard gaat juist gek doen als een vrachtwagen of tractor in de berm stil gaat staan, of auto's met een slakkengang langs komen rijden. Zolang ze "normaal" langs rijden is er niets aan de hand.

En dat maakt het nu zo moeilijk, elk paard reageert anders op een situatie en ik vind niet dat wij, als paardenmensen, kunnen verwachten van niet paardenmensen dat zij elke situatie op de juiste manier kunnen inschatten. Daar blijven wij zelf verantwoordelijk voor.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:38

Brainless: Dat filmpje heb ik inderdaad gezien.
Stilstaan hoeft van mij ook niet, al bedank ik mensen die dat doen wel altijd eventjes.

Mijn bericht gaat vooral over mensen die met 60/70 komen passeren.
Zelfs 50 vind ik op een smalle weg TE hard. Ik moet kunnen anticiperen op wat er gaat gebeuren, en met zulke snelheden is dat gewoon niet mogelijk.

Mocht er een brede berm zijn dan kan ik me ook weinig druk maken maar ook dan vind ik het gewoon normaal dat automobilisten afremmen. Ik denk niet dat het voor hun in te schatten is wat wel/niet veilig is voor ons, dat kunnen wij alleen zelf.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:39

suusje26: Inderdaad dat is een discussie dat altijd zal blijven. Dus als ik het goed begrijp heb jij liever een vrachtwagen die gewoon in volle vaart langs rijdt? Ik heb toch echt liever dat ze stil gaan staan of vaart minderen. Dan kan ik rustig passeren. Mocht mijn paard dan schrikken of raar draaien staat de vrachtwagen in ieder geval stil en blijft de schade beperkt ;)

Wat ik met dit bericht vooral wil bereiken is begrip. Dat mensen dus niet met volle vaart langsscheuren.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:44

Och ik kan wel een uur vullen aan filmmateriaal vanuit mijn helmcamera van idiote inhaalacties, aso’s ed. Eerder ergerde ik me er ook dood aan. Maar wat schiet ik er mee op? Niks.
Nu focus ik op de mensen die wel netjes passeren. En daar wordt de rit een stuk leuker van, want hé die zijn toch zeker nog in de meerderheid al leek dat voorheen niet zo.
Want ik was tenslotte gefocussed op de mensen die het niet deden...
Ja ik houd mijn hart soms echt wel vast, maar tot nu toe gaat het goed!
Ik rijd altijd met hesjes, dat werkt goed!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:46

Ik rijd alleen maar buiten, voorheen grotendeels binnen de bebouwde kom en ook over smalle en soms drukke sluiproutes/landweggetjes. Je leert wel enorm te anticiperen, want een landweggetje met links en rechts een smalle berm en sloot is niet echt fijn met iets te haastige passanten op 4 wielen. Met groter verkeer dan personenauto's parkeerde ik mijn paard altijd even op een inrit bij een weiland, of boerderij. Groot verkeer of tractoren laten passeren, braaf paard, en weer verder. Ja, er zijn altijd bestuurders die zich geen r**t aantrekken van langzamer verkeer. Ik wapper wel eens met de armen als ze veel te snel naderen, en meestal is dat genoeg om ze even wakker te schrikken...oh ja...een paard. Veel mensen denken er gewoon niet bij of over na... en daarna zwaai ik vriendelijk en steek de duim op als dank.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:06

Het verbaast me wel op welke plekken mensen allemaal een ritje met hun paard gaan maken. Op sommige wegen zou ik zelfs niet met mijn hond gaan wandelen of met mijn metekindje gaan fietsen, waarom dan wel je paard in die gevaarlijke situatie plaatsen?
Bv. op wegen waar vrachtwagens rijden en waar je zelf met je paard niet minstens 3 meter de berm in kunt, moet je gewoon niet willen rijden. Want de vrachtwagen uit het filmpje minderde echt wel vaart, maarja, smalle weg, geen berm, dan kom je gewoon gevaarlijk dicht bij het span bij het inhalen. Is dat de schuld van de vrachtwagenchauffeur? Had die vrachtwagen de hele weg achter het span moeten blijven tuffen?

Natuurlijk is er roekeloos rijgedrag, het aantal verkeersslachtoffers vermindert wel, maar is nog altijd jammerlijk veel te hoog. Blijf daar met een paard ver van weg.

Daarnaast zijn zelfs de regels die je opstelt niet algemeen geldend. Ik haat het bv. wanneer een auto achter mij traag blijft rijden. Ik heb liever dat die inhaalt, telkens dat optrekken daar word ikzelf kriegel van, die spanning bij mij zal dan overslaan op mijn paard en bam, paard wordt onrustig. Is de weg te smal om in te halen en kan je als ruiter nergens uitwijken...waarom heb je in godsnaam die weg gekozen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:19

Hier zijn het meestal de dure auto mensen die lekker hard voorbij scheuren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:34

Gini schreef:
Het verbaast me wel op welke plekken mensen allemaal een ritje met hun paard gaan maken. Op sommige wegen zou ik zelfs niet met mijn hond gaan wandelen of met mijn metekindje gaan fietsen, waarom dan wel je paard in die gevaarlijke situatie plaatsen?
Bv. op wegen waar vrachtwagens rijden en waar je zelf met je paard niet minstens 3 meter de berm in kunt, moet je gewoon niet willen rijden. Want de vrachtwagen uit het filmpje minderde echt wel vaart, maarja, smalle weg, geen berm, dan kom je gewoon gevaarlijk dicht bij het span bij het inhalen. Is dat de schuld van de vrachtwagenchauffeur? Had die vrachtwagen de hele weg achter het span moeten blijven tuffen?

Natuurlijk is er roekeloos rijgedrag, het aantal verkeersslachtoffers vermindert wel, maar is nog altijd jammerlijk veel te hoog. Blijf daar met een paard ver van weg.

Daarnaast zijn zelfs de regels die je opstelt niet algemeen geldend. Ik haat het bv. wanneer een auto achter mij traag blijft rijden. Ik heb liever dat die inhaalt, telkens dat optrekken daar word ikzelf kriegel van, die spanning bij mij zal dan overslaan op mijn paard en bam, paard wordt onrustig. Is de weg te smal om in te halen en kan je als ruiter nergens uitwijken...waarom heb je in godsnaam die weg gekozen?

Omdat dat toevallig de enigste weg langs stal is om er van en naar toe te komen?
Ik rij altijd op een weg waar ik me soort van levend doelwit voel, simpelweg omdat dat daar de enigste weg is. (sluiproute voor de snelweg, daar zit hem het grootste probleem in, samen met de kerkgangers op zondag die te laat thuis vertrokken zijn, of te laat voor de lunch thuis denken te komen)

Hier geen berm om in uit te wijken. Auto's kunnen elkaar niet overal passeren (te small) en er passen zeker niet 2 auto's en een fiets (of brommer of paard).

Dit was vorig jaar, niet ik overigens te paard, maar mijn bijrijder (gingen terug van vereniging naar stal, onoverzichtelijke S bocht, kan je overdag niet inhalen, 's avonds ook niet, nog geen fiets.), ik kreeg hem doorgestuurd.
https://www.facebook.com/daisyxmaroussi ... 664739800/

Die van mij zijn verkeersmak plus, maar ook die kunnen nog steeds ergens van schrikken (meestal dan van idiote simpele zaken :+ ) Mij lijkt het dat je op een 60 km weg, echt niet de paarden of fiesters met 80 of meer rakelings hoeft te passeren en ook hoef je niet als je er achter rijdt en er langs wilt, maar er tegenliggers zijn te gaan toeteren, ik kan daar nergens heen (ja, hek op, of kanaal in, beiden geen optie). Spiegels die je voet raken te over. Idioten die expers langzaam naast je gaan rijden en dan vol op de claxon rammen voor de grap en tegelijkertijd met zijn allen uit het raam gaan gillen (zat al een keer klaar met zweep toen er weer iets verdacht langzaam langs kwam, was het de politie, die kwam vertellen dat we netjes verlicht waren 8-) :') oeps). Je paard waar kinderen die naar de hockey gingen op spugen of een ram geven.

Deze is wel schattig en was gewoon onoplettend foutje, 2 oudere dames die dusdanig aan het rondkijken waren dat eentje mijn paard als fiestenstalling gebruikte (gelukkig had die het blijkbaar gezien en was redelijk onverstoorbare dame, dus die keek alleen ietwat geergerd). Ook leuk de voetbaljeugd die roept he!! glow in the dark paarden!
De extra grote tractor meneer die stil blijft staan om je te laten passeren. (wat dan bij die van mij niet hoeft, maar heb hem toch heel erg bedankt). De vrachtwagen die echt keurig op grote afstand bleef (van mij had ie Mogen passeren, maar dit was echt super keurig!) Dus het kan wel!!!

Hier hele hele nette tractor chauffeur.
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 822131607/

En kan hier echt niet zoveel kanten op, hier nog relatief rustig en moet zeggen hier rijden ze netjes langs, paard is gewoon braaf.
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 321224390/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:47

lissisanne schreef:
xJitskee schreef:

Gewoon rustig, met een gelijkmatige snelheid en met minstens een meter tussenruimte passeren lijkt me gewoon algemeen gelden. Volgens mij krijg je dat zelfs geleerd met je theorie voor je rijbewijs.

Uiteraard, dat lijkt mij ook. Ik let altijd op hoe het paard reageert en handel daar naar, maar iemand zonder paardenkennis kan dat natuurlijk niet. Maar toch krijg je vervolgens de vraag van ruiter X of je niet over de bermstenen wil rijden of de vraag van ruiter Y of je alsjeblieft wat sneller voorbij wil rijden. Misschien is dat wel het nadeel van zoveel paardenmensen kennen, maar ik weet inmiddels wie ik op welke manier in moet halen :')

Net wat Gini zegt; zij wordt er kriegel van als iemand achter haar blijft rijden, zij wordt dan liever ingehaald. Maar een ander wordt liever niet ingehaald maar slaat 20 meter verder een paadje in. Ja, dan weet je als automobilist natuurlijk ook niet wat je moet. Overigens niet om asociaal gedrag goed te praten hoor, maar ik kan echt wel begrijpen dat mensen niet weten hoe je een paard in haalt. Al kunnen sommige ruiters er ook wat van...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:11

Ach, je hebt aso's en mensen die enorm goed meedenken..

Zo waren wij van de zomer met een paar stalgenootjes een buitenritje maken.. Eentje kreeg een ongeluk (paard viel in de sloot) en de anderen gingen helpen..

We waren niet heel ver van stal af en ik had een net ingereden paard bij me en mijn stalbaas een jong, net gekocht paard.. Deze moesten dus weg voordat de brandweer kwam..

Daar liep ik dus met twee groene paarden aan de hand en er kwam een grote vrachtauto tegemoet..

Ik denk dat de beste man mijn paniek in mijn ogen zag, want hij ging netjes aan de kant, zette de vrachtauto helemaal uit en startte hem pas toen ik alweer ver weg was..

Ik vind het nu nog jammer dat ik hem niet had kunnen bedanken..

(paard in sloot is er trouwens redelijk ongeschonden vanaf gekomen.. :) )

speedfiets_2
Badass Cowgirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:50

Tja ik denk dat mensen ook van dieren vervreemden. Meestal kan ik al op een afstand zien of iemand voor mij gaat vertragen. Dan ga ik netjes aan de kant en zwaai ik even. Maar als iemand asociaal met vol geweld er aan komt ga ik lekker irritant midden op de weg rijden totdat er afgeremd word. Dan moet de auto wel rustig passeren. De andere paarden raken dan niet in paniek en die van mij kan verkeer niet veel schelen. En dan weer vriendelijk zwaaien. Een fietser rijden ze ook niet van hun sokken af dus dat hoeft ook niet bij mijn paard