Buitenrijdvakantiemogelijkheden zonder dazen? (Ook mennen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Buitenrijdvakantiemogelijkheden zonder dazen? (Ook mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 20:31

Waarschijnlijk vraag ik naar het onmogelijke...

Maar misschien heeft toch iemand de gouden tip, dus ik probeer het toch!

Wij hebben 1 paard met een heftige dazenallergie, daarmee rijd ik onder het zadel, en we hebben een paard waarmee we aangespannen rijden.
We willen graag met beide paarden op vakantie naar een gebied waar ik fijn buiten kan rijden onder het zadel en mijn vriend met de wagen.
We wonen zelf bij zee, ideaal voor mijn allergiepaard, maar mennen kun je hier nergens...

Iemand tips voor dazenarme buitenrijdgebieden waar je ook paden hebt om te mennen?
En vakantiemogelijkheden voor mens en paard...

Wiesje

Re: Buitenrijdvakantiemogelijkheden zonder dazen? (Ook mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:43

Op de veluwe zitten erg weinig dazen in het gebied van Hoenderloo... tenminste toen ik daar tig jaar geleden met paard op vakantie was wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:44

Kun je het moment van je vakantie vrij kiezen?
Of moet je perse zo'n beetje nu of in augustus weg?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:47

Inderdaad de Veluwe. De paarden konden daar vorige week zonder deken en kap de wei op. Ik stond er echt versteld van had van alles ingepakt. Vliegenspray was voldoende. Op heel de Veluwe maar 1 pad gehad mer dazen, langs het schietterrein. Voor de rest heerlijk kunnen rijden.

Edit: wij zaten aan de kant van Apeldoorn. V.d. Valk canthernel
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 08-07-17 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:50

De Veluwe is groot.
Bij ons (Veluwezoom) moet je nu eerst een zone door met veel dazen. Als je daar eenmaal doorheen bent is er niks meer aan de hand.
Maar om nu te zeggen dat ze er op de hele Veluwe helemaal niet zijn :?
Dat lijkt me wat te algemeen gesteld.
Ik zou het eerder zoeken in het moment van op vakantie gaan.
Tweede helft augustus zijn ze meestal wel weer foetsie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:52

Naar zee......... ;) Daar zitten ze niet en anders inderdaad wachten tot na half augustus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 20:55

Bedankt voor reacties!

Probleem is dat ik aan de schoolvakanties vast zit...
Ben dus bang dat het gewoon een keer in de herfstvakantie zal moeten worden dan...

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 20:57

Weet niet of het een optie is, maar waddeneilanden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 20:58

Ik heb geen idee of je daar ook goed kunt mennen, liefst onverhard?

Veluwe is misschien nog wel eens te proberen, de gebieden waarvan aan wordt gegeven dat er weinig zitten.
We zijn nu een aantal keer in Brabant geweest, tegen Limburg aan (zitten we nu ook een weekend, want daar passen we regelmatig op) en daar zitten er echt veel.
Ik ben 2 weken geleden tot aan de bosrand gekomen en toen omgekeerd en snel naar stal gereden, ondanks dat hij helemaal ingepakt was zat hij op de onbedekte plekken gigantisch onder de bulten, die een week blijven zitten en waar na een paar dagen pus uit komt...
Vorig jaar heeft hij hier een allergische shock reactie gehad...

Dus het moet echt veel minder zijn, anders wordt het gewoon de zomer bij zee blijven en in de herfstvakantie op pad!
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 08-07-17 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:02

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 21:05

Oké. Die zullen we onthouden, dat wist ik niet.
Is het spannend voor de paarden op de boot in de trailer of merken ze daar weinig van?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:09

Ik heb veel op Ameland gereden en dat stikte het altijd van de dazen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:20

Boot naar Texel merken de paarden heel weinig van.
Ik ben er nu 2X geweest met mijn senior en die stond op de boot altijd heel relaxt.
Is ook maar 20 minuten varen.

Wat wel vervelend kan zijn is de wachttijd in Den Helder en als je achteraan op de boot staat op de terugweg, dan kan het heel lang duren dat je Den Helder uit bent.
Dat vond mijn senior niet zo grappig, dat stapvoets rijden-stilstaan, gedurende ruim een half uur om Den Helder uit te komen.
Maar op de boot zelf stond hij gewoon rustig om zich heen te kijken.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:27

Heb inderdaad zelf voornamelijk relaxte paarden gezien. Zelf op Texel 1 daas gezien, terwijl ik vanmorgen in de regen in de bak er 5 heb gemept.. denk dat ze de regenbroek hadden aangedaan.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:45

Hier op t eiland sinds ik mn pony heb 1x een daas gezien, heb haar 10 jaar. Dus hier is prima te doen. Rijden kun je hier goed in de bossen , ook mennen. Wachtijd bij de boot heb je in principe niet, je krijgt voorang met levende have.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:46

Maar je moet wel eerst Den Helder door.
Als je dat op een druk tijdstip doet, kan dat alsnog erg lang duren.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:48

Ja dat moet je dus eigenlijk beter uitkienen. Mss wat vroeger gaan rijden zodat je de drukte voor bent? Kf juist later. En anders is door de stad ook nog een optie, maar dat moet je ook niet op zaterdagmiddag gaan doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 21:55

Dank voor de tips!
Ik ga er eens naar kijken!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:40

Nouvel schreef:
Oké. Die zullen we onthouden, dat wist ik niet.
Is het spannend voor de paarden op de boot in de trailer of merken ze daar weinig van?

Wij gaan met de trailer nog weleens met het pontje de maas over. Best steile af en oprit en soms deint ie flink maar heb nog nooit onrust in de trailer gemerkt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:49

Wiesje schreef:
Op de veluwe zitten erg weinig dazen in het gebied van Hoenderloo... tenminste toen ik daar tig jaar geleden met paard op vakantie was wel.

Ik woon daar en this verschrikkelijk :D

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 00:31

Veluwe is echt niet aan te bevelen in juli en augustus. Daarna wordt het goed vertoeven hoor!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:09

Sastaic schreef:
Ik heb veel op Ameland gereden en dat stikte het altijd van de dazen..

Serieus? Waar heb je dan gereden?
Ik heb er gewoont en kan het aanbevelen....
Hier waar we nu wonen stikt get vande dazen

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:22

Echt een gebied zonder een enkele daas zou ik je niet kunnen vertellen, helaas.
Hier bij stal (Utrechtse Heuvelrug, Austerlitz) is het zowat daasvrij, maar ga je te ver richting Leusden tref je ze. Dus dat blijft voor jou te link als hij zo'n reactie krijgt.

Jaaaren terug heb ik gewerkt als gids te paard vanuit Hoenderloo (richting Uchelen, radio kootwijk, nationaal park), toen had je daar maar 2 plekken met dazen. Intussen is dat echt wel toegenomen. En het lijkt alsof de hertenluis ook steeds meer voorkomt.

Dit jaar heb ik eind juni prima kunnen rijden in Hoenderloo/Radio Kootwijk, maar een stuk bos was goed bevolkt met dazen (knooppunt 64-62, bij het schietterein Harskamp idd) maar daar kon je nog doorheen draven. NP hoge veluwe was 5-6 het ergst qua dazen.
De eigenaar vd b&b in Hoenderloo (via vecchia, leuk!) vertelde dat de dazen er wel zijn in het seizoen op bepaalde stukken en er ook hertenluizen gespot waren - dit jaar voor het eerst. Die krengen komen ook steeds vaker voor. Bij Kootwijk, aan de kant van Dop en Stroe bijvoorbeeld.
De b&b eigenaresse in Loenen zei dat het daar in het seizoen erg was met de dazen, zij zat aan de rand van de veluwezoom.
Een vriendin van mij woont in Elspeet, die passen zich aan aan het dazen/hertenluisseizoen met de paarden in de wei doen en het bos in gaan. Daar zitten ze heel veel.

Misschien Hoenderloo dus als je bepaalde stukken mijdt of door draaft, maar ik weet niet of er bokkers zijn die er nu rijden en je een update kunnen geven hoe het nu is?

Ik ga zelf bewust van het voorjaar (mei, begin juni kan net) en najaar (september & oktober) op vakantie met paard. Vind het relaxter rijden zonder beestjes en die hertenluizen kan die van mij niet mee om gaan.
En het wordt ook steeds mooier weer in oktober. Misschien kan je beter in de mei- en herfstvakantie gaan? Succes!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:32

Ik ben vorige week op de Veluwe geweest voor een trektocht, rond Kootwijk-Hoog Soeren zitten enorm veel herteluisvliegen, in Elspeet hebben we ze niet gezien. Dazen vielen me 100% mee, maar wij zijn in Overijssel dan ook erg veel dazen gewend.

Ik denk dat voor een paard met een dazenallergie het niet verstandig is om nu in bosrijke omgeving te zijn. Je komt ze hoe dan ook toch wel tegen, beter is het om dan in de herfst of in het voorjaar met je paard op vakantie te gaan, dan zijn ze er niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 21:35

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties, super fijn!

We hadden hier inmiddels ook maar bedacht dat het gewoon niet verstandig is om het op te zoeken, je rijd toch ook niet ontspannen als je niet zeker weet of het goed gaat...
We gaan ons maar oriënteren op het najaar of de herfstvakantie om er even met de paarden uit te gaan!