van overasselt naar vierpolders 140 km !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

van overasselt naar vierpolders 140 km !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 23:15

goed ik heb dus een plan

geen idee of het mogelijk is en ik het rond ga krijgen .

ik ga mijn paard eind dit jaar verhuizen naar 140 km ongeveer verderop .

nu had ik het gestoorde idee om dit onder het zadel te doen .

moet te doen zijn toch in een paar dagen ?

paard staat momenteel in de opbouw en maakt moeiteloos 2 dagen achter elkaar een rit van 15 km.

tot hoeveel km moet ik dit uitbreiden?
zijn er stallen onderweg waar ik kan pauzeren of logeren ?
Het is in november / december

dit is de route per fiets
Afbeelding

paard is goed verkeersmak en kan alleen naar buiten.

braaf met op en afstappen ook op rit.

en over hoeveel dagen ga ik dit verspreiden?

of is het gekkenwerk.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:23

Je moet goed kijken naar waar je rivieren en snelwegen over kan steken.. dat kan soms lastig zijn..

Verder wordt er geloof ik uitgegaan van een 20 kilometer per dag en na 5 dagen een rustdag.. dan zou je er dus 8 dagen over doen..

Stallen voor logeren zou je zelf moeten uitzoeken.. beetje vooraf plannen is wel handig..

En kijk ook eens in de zoekfunctie want daar staan meerdere ervaringen op waar je tips uit kunt halen

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:24

Vierpolders is heel vlak bij mij!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:27

Ik ken de route, qua autorijden. Ik zou er niet aan beginnen maar dat ben ik.
Stel je rijdt 2 dagen 30 km, dan een dag rustiger aan 15 km, zit je op 75 km in 3 dagen.
Dan nog 2 dagen 30 km....
Het kan, maar je moet wel het één en ander regelen.
Die 7 uur fietsen is wel zonder pauze en met welke snelheid heeft tie dan gemeten ?
En hoe doe je dat bij europoort ? (a15)
Dan moet je via ridderkerk en barendrecht enz....
Zou de route van te voren in ieder geval goed bekijken en slaap plaatsen regelen

EllyC

Re: van overasselt naar vierpolders 140 km !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:39

Het lijkt me helemaal geen leuke rit. Ik kom uit de regio bij je eindpunt en kan me niet voorstellen om ff 30 km te rijden over saaie polderwegen, smalle dijkjes, dwars door redelijk grote dorpen.
De brug bij Alblasserdam (ik denk dat je daar de rivier oversteekt maar kan het niet helemaal goed zien) kan een hobbel zijn. Wat hier al meer gezegd wordt, verken in ieder geval je route goed.

Maar ik zou liever een trektocht doen in een leukere omgeving.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:58

Die polderwegen zijn juist heerlijk in vergelijking rotterdam en europoort die je door moet of je moet.

Je kan ook tot voor rotterdam gaan bergschebos stoppen en het laatste stukje met de Trailer. Er zijn wel routes niet door rotterdam/europoort maar dan wordt het een stuk langer.

Je kan dan zorgen dat je bij dordrecht al gelijk op voorne putten komt maar het bijft daar zeer dicht bevolkt dus veel door steden rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:13

IK zou beginnen met te leren kaartlezen :+
Regel 1: het Noorden is altijd boven :))

Alle gekheid op een stokje: ik heb jaren in de buurt van Vierpolders gewoond, als je het een beetje een leuke route (en haalbare) wilt maken, zou ik bij Grave de Maas over gaan, dan onderlangs Den Bosch op de Loonse en Drunense Duinen mikken, bij Steenbergen oversteken naar Goeree, en daarvandaan naar boven naar Voorne Putten. Wordt je route 180 km, maar je hebt gewone N-wegen als drukste wegen om de grote rivieren over te gaan, en je peilt de grote steden mis.

Oh, en zet Google maps op lopen, dat is een stuk handiger dan fietsen.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:21

De route van Ibbel lijkt mij handiger en leuker om te rijden. Je kunt op ruiteren&mennen kijken waar ruiterpaden liggen en kijken of je die zoveel mogelijk kunt gebruiken. Let wel op (ook bij Google Maps ed) of je bijv. rivieren en N-wegen wel goed kunt oversteken, of dat er op dat punt toevallig een voetgangersbrug met traptreden zit...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:24

Het eerste wat in mij opkomt is of je paard gewend is 15km en meer te doen over asfalt ? Hier zijn ze niet anders gewend maar weet dat er toch een groot aantal bokkers op plekken wonen met mooie zand en aardewegen en die paarden zijn dat dan niet gewend en hun hoeven minder gehard er op. Verder een paard met een nette basis conditie moet 30km zonder problemen aankunnen, de ene zal het gewoon al met wat meer tempo kunnen dan de andere. Eventueel om de trainen kan je je voor een stuk baseren op een endurance schema moest je die afstanden met wat tempo willen afleggen.

Het is dan van daar uit kijken of je slaapplaatsen kan vinden om de 25/30km of niet. Ik zou wel niet perce de kortste route nemen, desnoods ben je 2dagen langer onderweg maar heb je veel veiligere wegen en aangenamer uitzicht. Enkel van afstand zou ik dan eventueel deze maand al eens testen of je paard het goed doet als je 2dagen weg bent of niet, je hebt paarden die daar enorm van afzien en het dan echt geen pretje is.

Wat handig kan zijn als je alleen gaat is dagelijks je endomondo aanleggen en zorgen dat iemand thuis je wachtwoord heeft van je endomondo zodat ze je kunnen volgen of als er iets is dat ze je makkelijk weten te vinden. Enkele nummers van hoefsmeden en dierenartsen komen ook eventueel van pas. Leukste is natuurlijk als je iemand hebt die mee gaat met de fiets bijvoorbeeld.

In die tijd van het jaar heb je nogal veel kans op veel regen, kan dat je dus helemaal doorweekt op je paard zit dagelijks. Natuurlijk kan je ernaar toe trainen en als het zo blijkt te zijn alsnog de trailer nemen, niemand houd je tegen.
Laatst bijgewerkt door Lori op 13-08-16 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:26

Ga je trouwens met bepakking rijden? Das is volgens mij wel een extra uitdaging om even op te trainen.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:10

Bedenk je ook dat je ervoor zal moeten zorgen dat je zadel perfect ligt, speciale dekjes voor onder je zadel! Gewone dekjes is niet aan te raden. En je zult veel moeten trainen maar niet overtrainen, niet alleen voor je paard maar ook voor jezelf.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 11:46

Bedankt voor de vele reacties al !
Zo te lezen is het dus wel mogelijk maar gaat er zeer veel geregel en tijd inzitten om alles goed te doen.

Ook ivm het weer wat jullie zeggen lijkt het me dus niet verstandig om te gaan doen.

zadel zit wel goed. heb een boomloos western zadel met speciale pad en dubbele inlages.

ga er maandag dan ben ik vrij even goed voor zitten.

De opmerking over de kaart is een beetje flauw.
heb ingezoomd op maps waardoor hij begon te draaien

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:18

qua route denk ik hetzelfde als ibbel. "bovenlangs" de waal en merwede is geen zak aan en echt onpraktisch met paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:27

little_birdy schreef:
De opmerking over de kaart is een beetje flauw.
heb ingezoomd op maps waardoor hij begon te draaien

Daar stonden dan ook een paar emoticons bij :P

Maar serieus, leer goed kaartlezen (en dat is echt een kunst op zich).
Welke route je ook neemt, het is een roteind, en het laatste wat je wilt is nog eens 20 km meer omdat je aan het dwalen bent.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:30

leuk!
maar 15km per dag is best weinig....

ben jaren geleden met een vriendin met 2 dravers van Abbenbroek naar Ouddorp gereden is ong 25km [ denk ik uit mijn hoofd ] en deden dat in 3.5 uur
en de paarden waren nog super fit

er was ook een man met een 22jr paard uit Oostvoorne die elke zomer bij ons in Ouddorp langs kwam en dezelfde dag weer terug reed zal ook zo`n 50km zijn geweest denk ik

wij maakten elke dag ritten van 5 a 6uur met 1x een pauze van 30min en de paarden hadden daar geen enkele moeite mee

zelfs nu met mijn artrose paard maak ik af en toe ritjes van 15km doe daar zo`n 2.5uur over met veel stap

als jouw aard in een goede conditie is en je stukken kan draven ben je zo een eind op weg, 30 km per dag moet makkelijk haalbaar zijn

succes!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:42

Als je alleen stapt, rij je 5 km/u. Als je 6 uur stapt, rij je dus al 30 km. Dat is voor een paard geen probleem, maar wel voor het zitvlak van de ruiter, over het algemeen.
Als je half stapt/half draaft, is je gemiddelde snelheid ongeveer 8 km/u. Rij je 4 uur per dag, rij je dus al 32 km. Dat zijn goed haalbare afstanden.
Je zou ook de eerste dag 4 uur kunnen rijden (32 km), de tweede dag 5 uur (40 km), de derde dag 6 uur (48 km), dan een dag rust, en dan hetzelfde riedeltje nog een keer, en dan ben je er al ruimschoots, zelfs als je de lange route neemt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:25

mirgino schreef:
leuk!
maar 15km per dag is best weinig....

ben jaren geleden met een vriendin met 2 dravers van Abbenbroek naar Ouddorp gereden is ong 25km [ denk ik uit mijn hoofd ] en deden dat in 3.5 uur
en de paarden waren nog super fit

er was ook een man met een 22jr paard uit Oostvoorne die elke zomer bij ons in Ouddorp langs kwam en dezelfde dag weer terug reed zal ook zo`n 50km zijn geweest denk ik

wij maakten elke dag ritten van 5 a 6uur met 1x een pauze van 30min en de paarden hadden daar geen enkele moeite mee

zelfs nu met mijn artrose paard maak ik af en toe ritjes van 15km doe daar zo`n 2.5uur over met veel stap

als jouw aard in een goede conditie is en je stukken kan draven ben je zo een eind op weg, 30 km per dag moet makkelijk haalbaar zijn

succes!!

Dat is de klassieke fout die mensen maken die geen ervaring hebben. Een tocht van meerdere dagen is iets heel anders dan een dagtocht en dus ook niet hetzelfde als twee of drie dagtochten achter elkaar.
Het kan immers ook in een dag! Endurance klasse 4 gaat over 160km.......

Eindelijk eens iemand die niet begint met achterlijke, onhaalbare dagafstanden. Als je van kortere afstanden uitgaat, heb je meer marge voor fouten, zonder in de problemen te komen. 15km is een prima uitgangspunt en als blijkt dat je eenvoudig meer kunt, kun je je dagafstanden altijd nog groter maken. Andersom is veel lastiger omdat je totale planning dan volledig overhoop gaat en je doel mogelijk niet meer haalbaar is in de beschikbare tijd!

Ibbel schreef:
Als je alleen stapt, rij je 5 km/u. Als je 6 uur stapt, rij je dus al 30 km. Dat is voor een paard geen probleem, maar wel voor het zitvlak van de ruiter, over het algemeen.
Als je half stapt/half draaft, is je gemiddelde snelheid ongeveer 8 km/u. Rij je 4 uur per dag, rij je dus al 32 km. Dat zijn goed haalbare afstanden.
Je zou ook de eerste dag 4 uur kunnen rijden (32 km), de tweede dag 5 uur (40 km), de derde dag 6 uur (48 km), dan een dag rust, en dan hetzelfde riedeltje nog een keer, en dan ben je er al ruimschoots, zelfs als je de lange route neemt.

Maar waarom altijd zo jakkeren??? Als je ergens vlot wil zijn, pak je een snelle auto, trap 'm flink op z'n staart en in twee uur ben je er!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:40

Noem jij 8 km/u jakkeren? :+
Met dagafstanden van 15 km ben je 2-3 uur aan het rijden maximaal, zelfs al je alleen maar stapt. En mijn hemel, dát gaat me een zadelpijn opleveren, 3 uur per dag stappen...
Wat wil je als ruiter de overige 12-14 uur doen naast 8 uur slapen? Beetje op je logeeradres naar je paard koekeloeren?
En heeft TS voldoende vakantiedagen om 10-14 dagen uit te trekken voor deze tocht?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:46

Ibbel schreef:
Noem jij 8 km/u jakkeren? :+
Met dagafstanden van 15 km ben je 2-3 uur aan het rijden maximaal, zelfs al je alleen maar stapt. En mijn hemel, dát gaat me een zadelpijn opleveren, 3 uur per dag stappen...
Wat wil je als ruiter de overige 12-14 uur doen naast 8 uur slapen? Beetje op je logeeradres naar je paard koekeloeren?
En heeft TS voldoende vakantiedagen om 10-14 dagen uit te trekken voor deze tocht?

Ligt er maar net aan hoe TS d'r bepakking gaat organiseren.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:49

Een boomloos zadel is niet bepaald een ideaal zadel voor langere afstanden. En juist een beetje snelheid maken is beter voor de spieren dan alles/grootste gedeelte willen stappen ook voor je eigen spieren trouwens.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 17:58

Er is toch een bokker die dit eerder heeft gedaan? Die ging echt zo'n beetje van noord naar zuid geloof ik. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ben heel benieuwd of en hoe je het gaat doen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:02

Esmee_98 schreef:
Er is toch een bokker die dit eerder heeft gedaan? Die ging echt zo'n beetje van noord naar zuid geloof ik. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ben heel benieuwd of en hoe je het gaat doen :)

Dat klopt. Die bokker komt hier zojuist binnen stappen :D :D
Een stuk van die reis heb ik mee gemaakt, hoop lol aan gehad.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:22

ikke

mijn vriendin en ik reden 4dgn per week zo`n 5 a 6 uur en de andere 2 dgn een klein rondje en verder 24 u buiten
ik vind 30km per dag met een gezond paard echt niet teveel
heb altijd tussen 20/25km per dag gereden helaas kan dat met dit paard wat ik nu heb niet anders zou ik weer elke dag een rit van 2/3 uur maken
een leuk rondje door de Bernisse [ een gebied dat vlakbij stal is ] is al snel 2u 15 min en helemaal rond ben 3 uur onderweg

als je van plaats A naar plaats B wilt 134km overbruggen, ben je lang onderweg met 15km p/d
25km is makkelijk haalbaar, je last gewoon na 2.5 uur een pauze in kan jij ff benen strekken en eten en je paard ff eten drinken en rusten
en dan na uurtje weer op pad voor de volgende 2.5 uur

ben benieuwd wat TS gaat doen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:39

Wat je volgens mij ook mee moet rekenen, is dat het wel erg frusterend is om 10-14 dagen over die 140-180 kilometer te doen. Heb je al 5 dagen je kont rauw gereden, ben je nog niet halverwege. Dat is wat mij betreft echt wel een reden om te zeggen, ik mik op 30-40 km per dag. Niet omdat het perse snel-snel-snel moet, maar wel om je een idee te geven dat je dat einddoel ook wel gaat bereiken.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:43

Vergeet ook niet dat het wel even wat anders is als dezelfde afstand vanaf je vaste plekkie
Je rijd nu alleen maar op onbekend terrein, overall de weg zoeken, dagelijks aankomen op een onbekende overnachtingsplaats, voor het voer en drinken van jou en je paard zorgen, zowel voor onderweg als bij de overnachting, en dan nog de spullen die je allemaal mee moet nemen voor onderweg.
Ik denk dat je dit echt heel erg onderschat