Buitenrijden zonder ruiterbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

Buitenrijden zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:07

Hoi,

Ik ben eigenlijk al een aantal jaar van plan om mijn ruiterbewijs te halen, maar nu heb ik er spijt van dat ik dat nooit heb gedaan. Bij ons op stal werd het altijd gedaan en dat was qua prijs super te doen en dat was heel fijn, maar nu moet het opeens gebeuren bij een officiële FNRS manege met meerdere examens etc. en dus meteen 3x zo duur... -O-

Nu vroeg ik mij af, wat vind bokt van buitenrijden zonder ruiterbewijs? Zijn er mensen die dit doen en wat zijn jullie meningen hierover?

marjo1996

Re: Buitenrijden zonder ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:10

Ik rij altijd buiten zonder ruiterbewijs :x Heb hem namelijk niet, maar rij wel wekelijks buiten

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:12

Ik rij endurance en ik heb ook geen ruiterbewijs. Ik heb er ook geen behoefte aan om het te gaan halen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:13

ik heb m ook niet rij daarom ook altijd buiten := tja sorry hoorr

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:14

Ken genoeg mensen met ruiterrijbewijs waarmee ik niet op buitenrit wil, omdat ze gewoon gevaarlijk rijden. Ruiterbewijs is niks in mijn ogen. Aan goed stel hersens met inzicht heb je meer dan zo'n stom papiertje.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:15

Ik vind zelf het ruiterbewijs grote onzin. Heb hem ook niet en toen ik reed, reed ik elke dag buiten. Het maakt je geen betere ruiter als je hem wel hebt.

Waarom zou je hem nu willen halen als ik vragen mag?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:15

Zolang je geen gevaar vormt voor de rest van het verkeer zal het wel wat meevallen. Je bent ook wa verzekerd neem ik aan...
Wel is ruiterbewijs op sommige plekken verplicht geloof ik. Maar ik kan niet meteen zeggen waar.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:16

Haha ja denk dat ik dat ook maar ga doen... Ik vind die prijzen toch een beetje teveel :=
Maar goed, ik rij mijn verzorgpaard pas een paar maanden, dus eerst maar lekker aan elkaar wennen in de bak en dan zien we het dan wel :)

Edit; ik zou hem willen halen omdat ik op twee plekken rijd. Bij mijn verzorgpaard en bij een simpele stal. en op 'de stal' gaan er met regelmaat mensen naar buiten met de pony's en dat zou ik ook wel willen maar dan vinden de eigenaren een ruiterbewijs wel verplicht
Laatst bijgewerkt door xLeonietje op 11-10-15 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:16

Pfieuw :D gelukkig nog meer mensen die hem niet hebben en gewoon buiten rijden, ik was al bang dat ik de enige was!

On topic: als jij gewoon weet hoe je je op de weg moet gedragen, je je aan de regels houd en geen overlast bezorgd zie ik het probleem niet

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:19

Ja ik denk dat ik dan wel ergens nog eens een cursus regels te paard in het verkeer ga doen wand die ken ik niet :o :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:21

Ik wist niet eens dat het nog bestond en rijd veel buiten. Waarom zou je dat willen halen dan?
Laatst bijgewerkt door troi op 11-10-15 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:22

troi schreef:
Ik wist niet eens dat het nog bestond en rijd veel buiten. Waarom zou je dat willen halen dan?

Staat in mijn vorige post :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:22

Ben je dan nog extra verzekerd buiten oid? Mijn menbewijs werd door aanspanningverhuurbedrijven gewoon belachelijk gemaakt.. dat vind ik ook heel sneu. Nochtans was dat niet voor niks, de theorie en laat staan de praktijk is toch wat uurtjes rijden dus ik zou het ook fijn vinden als men dat landelijk zou erkennen.
Na verhuizing naar Belgie geinformeerd, is mijn menbewijs hier ook 'niks waard' ... ik moest het menbrevet maar weer even gaan halen... precies hetzelfde als in NL... waardeloos die bewijzen halen in mijn ogen. Maar toch heb je een examen gedaan en iets 'goed' gedaan.
Wat er dan wordt gezegd dat mensen mét ruiterbewijs gevaarlijk rijden...tja, autorijbewijs is ook momentopnamen en dan rijden die gasten ook onderuit gezakt in opgepimpte autootjes en doen ze of ze geen rempedaal plots meer hebben maar alleen gaspedaal ;-)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:22

Dat is toch ontzettend duur? Ik rij gewoon lekker buiten zonder. Kom toch niet in die enkele gebieden waar het verplicht is :D

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:23

EskeGirl schreef:
Dat is toch ontzettend duur? Ik rij gewoon lekker buiten zonder. Kom toch niet in die enkele gebieden waar het verplicht is :D

Ja klopt, ben je volgensmij sowieso wel 200,- aan kwijt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:24

Pfoe... das veel geld. Met algemene verkeerskennis en een verkeersmak paard kom je ook een heel eind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:25

Ik heb dat ding gehaald 25+ jaar geleden toen het nog echt een eitje was om te doen (als jong meisje met de beperkte ervaring toen echter was ik er terecht trots op dat ik slaagde). Mijn ervaring met buitenrijden sindsdien leggend naast de eisen van het ruiterbewijs zie ik een hoop onzin die imho in de praktijk onverantwoord is. Nu voed ik mijn pony's goed op aan de hand en los ik sommige problemen/obstakels liever er naast op. Verder heb ik de basis buiten rijden van mijn vader geleerd (veel ervaring ook in het buitenland) en sindsdien zelf flink km's gemaakt. Papiertje zou ik nu waarschijnlijk voor zakken, maar veilig thuis komen lukt mij desondanks dat al flink wat jaartjes keurig.

Inmiddels is de verzekering er dacht ik vanaf gehaald en dan blijft er hier geen reden over om zo'n ding te halen. De paar gebieden waar dat ding verplicht is, zijn aan de andere kant van het land, kom ik daar ooit terecht, dan ga ik tegen die tijd wel kijken of er weer iets moet in die richting.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:28

xLeonietje schreef:
troi schreef:

Staat in mijn vorige post :D

Omdat anderen dat als wens hebben. Tja als ze het eisen kan je niet veel anders maar ik zou toch echt proberen om er onderuit te komen.

Even gegoogled, je moet springen! Haha dat ga ik in geen 100 jaar doen met mijn westernpony en westernzadel (knop in je buik doet echt pijn!). Zijwaarts over een balkje, te paard hekje open en dicht doen en achterwaarts door een takkenbosje, das geen probleem. Maar erover das een no-no, grappig hoor die eisen.
Vraag me af uit welk jaar dit komt.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:30

Ik ben toch wel heel blij om te horen dat er mensen zijn die hem niet hebben :o
Er werd mij altijd verteld dat je hem overal nodig had, maar ik zie nu inderdaad ook geen goede reden meer om hem te halen.
Als ik buiten ga rijden dan hoef ik echt niet naar speciale gebieden hoor :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:35

Ok, het is dus helemaal niet nodig? Ik dacht dat er misschien iets wettelijk veranderd was in NL in 8 jaar dat we er weg zijn.
Ik denk ook dat je met gezond verstand en verdiepen in de verkeersregels en de regels die in bepaald gebied gelden in acht genomen, je toch een eind komt...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:36

Ik heb hem toevallig gehaald toen ik op school zat. Heel eerlijk? Ik gebruik deze nooit, betaal er wel ieder 2 jaar aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:40

troi schreef:
Even gegoogled, je moet springen! Haha dat ga ik in geen 100 jaar doen met mijn westernpony en westernzadel (knop in je buik doet echt pijn!). Zijwaarts over een balkje, te paard hekje open en dicht doen en achterwaarts door een takkenbosje, das geen probleem. Maar erover das een no-no, grappig hoor die eisen.
Vraag me af uit welk jaar dit komt.

Westernpaarden komen enkel 40cm hoge boomstammen tegen :D .

Inflexibel geneuzel al die regels ervoor. 2 vormpjes waar je uit kan kiezen, pas je daar niet in heb je een probleem. Niks over paardvriendelijke optoming en veilig oplossen van problemen die je buiten/in het bos tegen kan komen. Ik ben bv niks tegengekomen in de oude theorie in elk geval over naast je paard om/langs/over een obstakel te komen, alles moet in het zadel opgelost worden en dat is voor mij een kortzichtige en starre manier van situaties benaderen die ook ronduit gevaarlijk kan worden. Paar lesjes TREC heeft wat dat betreft denk ik meer zin, zit stukje meer flexibiliteit in.
liekensancho schreef:
Ok, het is dus helemaal niet nodig? Ik dacht dat er misschien iets wettelijk veranderd was in NL in 8 jaar dat we er weg zijn.
Ik denk ook dat je met gezond verstand en verdiepen in de verkeersregels en de regels die in bepaald gebied gelden in acht genomen, je toch een eind komt...

Nope, elke paar jaar komt er wel een paniek bericht die kant op rondzwerven, maar dat heeft volgens mij meer te maken met srr/knhs financiën dan het verplicht kunnen maken hiervan.
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-10-15 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:40

xLeonietje schreef:
Er werd mij altijd verteld dat je hem overal nodig had, maar ik zie nu inderdaad ook geen goede reden meer om hem te halen.

Ik zie dat je in Hilversum woont. Rijd je in gebieden van het Goois Natuurreservaat? Daar heb je een vergunning (penning) nodig en die kun je alleen aanschaffen op vertoon van je ruiterbewijs.

Ik had mijn ruiterbewijs al een paar jaar geleden willen opzeggen (ik had het nooit nodig) maar vergat het steeds. Toen ik naar dit gebied verhuisde was ik blij dat ik het niet had opgezegd, anders had ik nog opnieuw examen kunnen doen ook. Ik kon nu zo die vergunning aanschaffen.

De opmerking dat je het ruiterbewijs nergens voor nodig hebt is onzin. Voor sommige gebieden is het dus wél verplicht.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:44

Karin schreef:
xLeonietje schreef:

Ik zie dat je in Hilversum woont. Rijd je in gebieden van het Goois Natuurreservaat? Daar heb je een vergunning (penning) nodig en die kun je alleen aanschaffen op vertoon van je ruiterbewijs.

Ik had mijn ruiterbewijs al een paar jaar geleden willen opzeggen (ik had het nooit nodig) maar vergat het steeds. Toen ik naar dit gebied verhuisde was ik blij dat ik het niet had opgezegd, anders had ik nog opnieuw examen kunnen doen ook. Ik kon nu zo die vergunning aanschaffen.

De opmerking dat je het ruiterbewijs nergens voor nodig hebt is onzin. Voor sommige gebieden is het dus wél verplicht.

Ik woon inderdaad in Hilversum, maar ik weet niet precies waar / hoe groot het Goois natuurreservaat is. Maar paardje staat in Naarden dus ik denk niet dat ik daar dan zal rijden, of is het zo groot?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:47