lange buitenrit met barebackpad?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

lange buitenrit met barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 10:29

is het mogelijk om een buitenrit van 2 a 3 uur te rijden met een barebackpad? we zijn van plan om ook een paar stukjes ernaast te lopen... het is een haflinger voor de mensen die het graag willen weten

xniieeenke

Re: lange buitenrit met barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:30

Ik zelf vind dat je dit best eens mag doen, maar maximaal 1 keer in de maand, omdat een BBP de druk van je zitbeentjes niet voor 100% verdeelt.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 10:45

xniieeenke schreef:
Ik zelf vind dat je dit best eens mag doen, maar maximaal 1 keer in de maand, omdat een BBP de druk van je zitbeentjes niet voor 100% verdeelt.

ik zou ook voor mijn zadel kunnen gaan, maar voor mijn gevoel past die niet goed... maargoed, we doen wel vaker buitenritjes met bbp maar dan zijn we 1 uurtje onderweg, dus twijfelde een beetje

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:46

xSBSx schreef:
xniieeenke schreef:

ik zou ook voor mijn zadel kunnen gaan, maar voor mijn gevoel past die niet goed... maargoed, we doen wel vaker buitenritjes met bbp maar dan zijn we 1 uurtje onderweg, dus twijfelde een beetje

Die kun je dan evt na laten kijken :j
Zelf vind ik zonder zadel niet zo goed, maar het is beter dan met een slecht passend zadel.
Je mag het van mij doen, maar zorg wel dat je het niet te vaak doet omdat dan de rug van je paard kapot gaat.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:04

Ik rij wel eens wat langer met bbp buiten. Zolang het niet elke dag is. Zelf leg ik er nog een extra dekje met inlagens er onder als extra bescherming van de rug.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:21

Zou het niet aanraden voor je paard. Af en toe zonder zadel zal echt geen probleem zijn, maar een buitenrit van 2 à 3 uur..

Ga zelf maar eens met je zitbeenknobbels op je handen zitten, dan begrijp je dat het voor je paard niet fijn is als je een paar uur zonder zadel/met bbp gaat rijden.
Barebackpad zelf geeft absoluut geen drukverdeling, de meeste zijn gewoon zacht en bieden geen bescherming tegen zitbeenknobbels. Daarvoor heb je een zadel nodig.

Marouss91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:10

Als je een dikke BBP hebt moet dat wel kunnen, zolang je dat niet elke dag doet.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:13

Ten eerste welke barebackpad heb je?

Je paard heeft er geen probleem mee, mits goede barebackpad. Kijk wel even naar jezelf want zolang rijden met Barebackpad is best zwaar!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:14

Freki schreef:
Ten eerste welke barebackpad heb je?

Je paard heeft er geen probleem mee, mits goede barebackpad. Kijk wel even naar jezelf want zolang rijden met Barebackpad is best zwaar!

Je kan niet zomaar weten of je paard wel of niet problemen heeft, dat kan alleen een osteopaat zien :o

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:17

Ik doe dit een aantal keer per jaar

Afbeelding

Moet wel zeggen dat ik de FRA barebackpad ga vervangen door een Christ Lamsfell (met inlages)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:20

Natuurlijk kan dat. Als je paard het niet leuk vind, merk je dat vanzelf.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:21

antje_vip schreef:
Natuurlijk kan dat. Als je paard het niet leuk vind, merk je dat vanzelf.

Ze laten het niet merken.
Zul je wel denken; 'ik merk dat wel'.
Nee, merk je niet.
Waarom niet?
Een paard is een vluchtdier en als het zijn pijn laat merken dan is het een goede prooi, dus het zal de pijn niet laten zien totdat het echt opgeeft, zijn/haar leven opgeeft bijna dus.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:27

Ik vind het een beetje overdreven zoals iedereen reageert. Tuurlijk is er meer kennis tegenwoordig. Maar alsof een zadel altijd zo fijn is voor een paardenrug... Of een bit.
Zijn jullie dan ook allemaal fel tegen op voltige? Waarbij ze soms wel met 3 mensen op de blote paardenrug staan/zitten?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:29

antje_vip schreef:
Ik vind het een beetje overdreven zoals iedereen reageert. Tuurlijk is er meer kennis tegenwoordig. Maar alsof een zadel altijd zo fijn is voor een paardenrug... Of een bit.
Zijn jullie dan ook allemaal fel tegen op voltige? Waarbij ze soms wel met 3 mensen op de blote paardenrug staan/zitten?

Een zadel verdeelt de druk en zorgt ervoor dat die op de minst pijnlijke plekken komt.
Na 5 uur rijden doet het vast en zeker wel pijn, maar wie gaat nu 5 uur non stop op zijn paard rijden?
Dat is gewoon onmogelijk :')
Een bit is niks mis mee, ga eerst maar bewijs halen daarvoor :j
Voltige ben ik niet zo op tegen, ze zitten steeds in andere houdingen waardoor niet steeds 1 punt belast word.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:34

Ik vind dat je zeker voorzichtig mag zijn met de rug van je paard. Iedereen weet nu eenmaal dat je voorzichtig moet zijn met de drukverdeling. Zou het inderdaad niet teveel doen en zorg dat je een vilten bbp hebt die de druk nog enigszins verdeeld, uiteraard zonder stijgbeugels.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:36

Ik heb diverse paarden die ik met een barebackpad rijdt afgewisseld met een zadel en deze paarden laten het zeker wel merken als iets niet fijn is. Daar ken ik ze goed genoeg voor. Al is het maar staart zwiepen, niet ontspannen tijdens het lopen, rug wegdrukken enz.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:38

Ik doe het ook wel eens.
Extra dik dekje er onder en dan m'n bbp. :)
Zo af en toe kan het echt geen kwaad in mijn ogen. :)
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 12-10-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:40

eeuuhh... ik rijd heel vaak zonder zadel. Heb gisteren nog een buitenrit van 2,5 uur gemaakt. Mijn paard loopt juist dan met de oortjes naar voren en gaan! Zij is zelfs ingereden zonder zadel en heeft de eerste 1,5 jaar nooit een zadel gezien. Slecht voor de rug? De osteopaat had nog nooit zo'n perfecte en soepele rug bij een tinker gezien :o

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:41

Iemand die weet of er ooit druk metingen zijn gedaan met barebakcpads (met en zonder inlages)

Ik denk dat het minder kwaad kan dan een niet passend zadel.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:42

Ligt eraan wat voor bbp je hebt, met inlages of zonder

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:51

friesam schreef:
Ik heb diverse paarden die ik met een barebackpad rijdt afgewisseld met een zadel en deze paarden laten het zeker wel merken als iets niet fijn is. Daar ken ik ze goed genoeg voor. Al is het maar staart zwiepen, niet ontspannen tijdens het lopen, rug wegdrukken enz.

Nou het grappige is dat dat gewoon niet kan, dat heet natuurlijk gedrag.
als wij willen drinken en de mogelijkheid is er drinken we ook gewoon dat je automatisch...

Chay_Flame schreef:
eeuuhh... ik rijd heel vaak zonder zadel. Heb gisteren nog een buitenrit van 2,5 uur gemaakt. Mijn paard loopt juist dan met de oortjes naar voren en gaan! Zij is zelfs ingereden zonder zadel en heeft de eerste 1,5 jaar nooit een zadel gezien. Slecht voor de rug? De osteopaat had nog nooit zo'n perfecte en soepele rug bij een tinker gezien :o

Fijn dat het bij jou wel goed gaat, maar bij de meeste paarden niet, wat een onderzoek dus uitwees :D

friesam schreef:
Iemand die weet of er ooit druk metingen zijn gedaan met barebakcpads (met en zonder inlages)

Ik denk dat het minder kwaad kan dan een niet passend zadel.

Dat klopt zeker! Het verdeelt de druk wel, maar nog niet helemaal

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:52

friesam schreef:

Ja, ooit op Horse Event (was niet in een onderzoekssetting). Je kon precies de zitbeenknobbels van de ruiter zien.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:54

Xnienke, ik denk dat je mening duidelijk genoeg is, komt nu een beetje pennyachtig over, eerlijkgezegd...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:54

Freki schreef:
Xnienke, ik denk dat je mening duidelijk genoeg is, komt nu een beetje pennyachtig over, eerlijkgezegd...

Waar maak je dat uit op? -O-
Is een wetenschappelijk onderzoek, ben alleen even de linkjes kwijt, heb ze laatst nog ergens gezien :j

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:58

xniieeenke schreef:
friesam schreef:

Nou het grappige is dat dat gewoon niet kan, dat heet natuurlijk gedrag.
als wij willen drinken en de mogelijkheid is er drinken we ook gewoon dat je automatisch...

Even kijken of ik dit goed interpreteer, jij zegt dat je aan een paard dus niet kan zien als die iets niet fijn vind? Een paard kan het niet aangeven door middel van staart zwiepen enzo?

Als ik het zo goed interpreteer, zou ik zeggen lees je zelf eerst ff iets meer in in het gedrag van paarden.