Een drukke weg oversteken te paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een drukke weg oversteken te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:44

Hallo,

Ik moet met mijn paard wel eens een heel drukke weg oversteken. Met bijvoorbeeld 2 of 4 banen waar 80/100 gereden mag worden. Nu, is dit gelukkig altijd goed gegaan en doet mijn paard dit heel erg braaf. Maar het blijft toch altijd wel wat spannend vindt ik. Zijn er nog meer die hele drukke wegen moeten oversteken? Hoe doen jullie dat? Stappen jullie af of gaan jullie er in een drafje overheen? Is het wel een keer mis gegaan? Wat heb je toen gedaan?

Kimnl

Re: Een drukke weg oversteken te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:51

Ik heb het gelukkig nog niet hoeven doen met mijn vorige paard. Nou had het met hem wel gekund.

Met mijn huidige paard heb ik nog niet buiten gereden maar ik moet wel een drukke weg over als ik dit wil gaan doen. Ik vind dat ook erg spannend ondanks dat hij met wandelen nog nooit geschrokken is van verkeer. Maar als het goed is is het binnen een paar weken zover dus we zullen zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:53

Ik zou met mijn huidig paard zo'n wegen mijden, daar hij vrij schrikkerig is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:54

maar wegen waar 80/100 gereden mag worden (zeer zeker waar 100 gereden wordt), kennen toch officiele oversteekplaatsen? beste is om door te rijden tot een oversteek en daar rustig op aan te rijden, terwijl je al ruim van te voren de ruimte op de weg in de gaten houdt.. Het liefst zo aanstappen dat je in een keer over kunt steken. als dat niet kan, stop en laat duidelijk zien dat je er staat (dus niet tussen de bosjes gaan staan wachten), zodat automobilisten je duidelijk zien en rekening met je kunnen houden.

persoonlijk zou ik liever niet overdraven, je rent immers ook niet zelf een drukke kruizing over, maar loopt rustig?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:58

Als je paard altijd netjes doorloopt, zou ik in stap oversteken. Komt er toch iets aan, dan even verder draven.
Ook is een veiligheidshesje niet verkeerd. Met mijn huidig paard zou ik het nooit doen. Deze is te schrikkerig. (En blijft dan staan)of afstappen en dan aan de hand meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:05

Elena, nee hier kom je van een boerenland weggetje af en moet je die weg oversteken. Je hebt fietspad, stukje er tussen(soort op rij pad) en dan de weg en daarachter begint het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:06

FrNo schreef:
Als je paard altijd netjes doorloopt, zou ik in stap oversteken. Komt er toch iets aan, dan even verder draven.
Ook is een veiligheidshesje niet verkeerd. Met mijn huidig paard zou ik het nooit doen. Deze is te schrikkerig. (En blijft dan staan)of afstappen en dan aan de hand meenemen.

Ik steek sowieso over als er helemaal niks aan komt, ook niet een auto waar van je denkt daar kan ik nog even snel voor langs draven. Gewoon als de weg helemaal vrij is en als ik dan lang moet wachten kan ik misschien beter even afstappen als m'n paard er zenuwachtig van wordt.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:09

Ik heb een weg met aan beide kanten 80 km/u banen. Twee per kant. Ik heb altijd een halstertouw bij me. Klik ik vast en dan steek ik rustig over. Paardlief heeft veel meer vertrouwen als ik ernaast loop dan als ik erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:12

Jette schreef:
Ik heb een weg met aan beide kanten 80 km/u banen. Twee per kant. Ik heb altijd een halstertouw bij me. Klik ik vast en dan steek ik rustig over. Paardlief heeft veel meer vertrouwen als ik ernaast loop dan als ik erop zit.

Je bedoelt dat je er dan afstapt?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:13

AmoorM schreef:
Je bedoelt dat je er dan afstapt?

Ja dat doe ik inderdaad

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:39

ahh dat is in ieder geval fijn overzichtelijk zover ik kan zien..

ik zou met het verkeer mee voorsorteren en je snelheid al aanpassen op de drukte van de te kruizen weg. mocht het niet lukken, dan ruim voor de haaientanden halthouden waar je wel goed zichtbaar bent voor de achteropkomende auto's maar ook voor de autos die erop draaien vanaf de doorgaande weg..

de weg waar je vanaf komt ziet er op zich breed genoeg uit om niet onopgemerkt te blijven..

idd hier wel recht oversteken.. en als je van de andere kant komt, fietspad volgen en dan door de berm heen recht oversteken.. Omdat je rechts toch op openbare weg komt of vandaan moet komen zou mijn voorkeur hebben om erop te blijven zitten. je kunt heeeeel rustig op de kruising af gaan.. of juist stappen.. en idem op het fietspad, daar heb je ook een behoorlijke lengte weg waarop je je oversteek kunt voorbereiden en overzien.

edit, poef weg foto... ik zie, ik zie wat zij nu niet zien :')
wel logisch trouwens nu ik erover nadenk.. straatnamen stonden er natuurlijk op ;)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:43

Mijn paarden wonen aan een hele drukke 2 baans straat.. Ik maak er nooit zo'n punt van.
Pony's ook niet. Kwestie van even wachten er is altijd wel een moment wanneer je kan oversteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:44

Hoebedoel je met het verkeer mee voorsorteren?

Ja er ging iets mis met de foto... haha

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:47

Waar hij eerst stond moest ik wel altijd over een 80km weg en zeker omdat hij pas 3 is vond ik het altijd wel spannend, in het verleden heb ik er ooit met de pony van een vriendin wel een botsing met een motor gehad namelijk. Gelukkig is het verder nooit zo'n hele drukke weg dus meestal kan ik wel in een keer doorlopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:47

_Zoe schreef:
Waar hij eerst stond moest ik wel altijd over een 80km weg en zeker omdat hij pas 3 is vond ik het altijd wel spannend, in het verleden heb ik er ooit met de pony van een vriendin wel een botsing met een motor gehad namelijk. Gelukkig is het verder nooit zo'n hele drukke weg dus meestal kan ik wel in een keer doorlopen :)

wow, wat is er toen gebeurt?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:20

Ik ga in ieder geval geen drukke weg over met een paard waarvan ik weet dat die niet rustig stil kan blijven staan. Met mijn Welsh is dit geen probleem, die gaat er nog bij slapen als het moet, maar met de appaloosa doe ik het echt niet. Stilstaan kan ze maar heel even en als het nou erg bevolkt is op de weg wil ik het risico niet lopen. Zodra er eenmaal genoeg ruimte is ga ik er idd gewoon in een drafje overheen, maar wel alleen als ik zeker weet dat ik het haal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:18

PP -> BRT

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:28

Als ik buitenrijd moet ik een 80 km weg oversteken, van de ene kant een baan en van de andere kant een autoweg en de busbaan, dus totaal 3 banen om over te steken. Daarnaast is het een soort kruising waardoor van links/rechts tegenover ook auto's kunnen komen. In het midden is een soort stukje waar je stil kunt staan, maar dat is te krap voor een paard dus daar kan ik geen gebruik van maken.

Ik laat mijn paard een paar meter voor de oversteek stilstaan (ik kan bijna nooit direct oversteken, ik sta altijd een paar minuten te wachten) Paard weet dit en doet meestal braaf, soms gaat hij staan drentelen maar dan stuur ik hem opzij en gaan we opnieuw stilstaan. Zodra we kunnen oversteken doe ik dat meestal in draf omdat ik in stap niet snel genoeg aan de overkant ben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:39

Onze stal ligt aan een 80 km weg.
Op zich zijn de paarden allen wel gewent aan verkeer,paarden wachten altijd braaf tot er ruimte is om over te steken.
maar heb toch een keer gehad dat mijn pony net voor de overkant bedacht dat hij niet over de witte streep durfde.
Echt he, -O-

gelukkig was het vrij rustig en de auto die er wel aan kwam zag het tijdig en minderde vaart.
Ben toen toch wel even boos geworden op ponylief waarna hij over de witte streep heen sprong _/-\o_

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:32

AmoorM schreef:
FrNo schreef:

Ik steek sowieso over als er helemaal niks aan komt, ook niet een auto waar van je denkt daar kan ik nog even snel voor langs draven. Gewoon als de weg helemaal vrij is en als ik dan lang moet wachten kan ik misschien beter even afstappen als m'n paard er zenuwachtig van wordt.

Ik bedoelde ook om pas over te steken als er niets aankomt, maar stel je bent halverwege en er komt alsnog iets aan en je hebt hierdoor niet veel tijd over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:34

Ik moet een 80km weg over wil ik naar het bos. Met mijn pony is dit geen enkel probleem staat altijd perfect stil en ik ga dan, zodra het kan, met een drafje de weg over.

Mijn vorige haflinger had wat meer moeite met stilstaan, maar opzich ging dat altijd goed. Mijn huidige (nog niet ohz beleerde) haf kan opzich ook netjes stil staan aan de hand en ben wel eens fietsend met haar naar het bos gegaan. Gaat ook prima dus verwacht daar ook geen enkel probleem :)

Belangrijkste is gewoon dat je paard netjes moet stilstaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:40

Hier ook een drukke 80 km weg waar mensen het normaal schijnen te vinden om 100 te rijden en er regelmatig een idioot de 120 voorbij gaat.
Een keer meegemaakt dat een groep ponyruitertjes stonden te wachten om over te steken en ineens schrokken van een stel wielrenners die met een rotvaart uit de bosjes kwamen en alle pony's schoten de weg op := Gelukkig kwam er geen verkeer aan.
Ik stap meestal het fietspad af en zodra ik zie dat de weg helemaal vrij is ga ik de berm in (tussen rijbaan en fietspad) en steek ik over. Als ik bij de oversteekplek moet wachten dan sta ik minutenlang stil en ik blijf liever in beweging bij zo'n weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:43

Ik zorg dat ik mijn oranje vestje met reflectiestrepen aan heb, zodat ik goed zichtbaar ben.
En ik steek altijd in draf over, en alleen als ik echt ruim de ruimte heb.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:29

Rijd zelfs wel eens een stukje in de berm van een 80 km weg om hem vervolgens over te steken, wel altijd in stap maar gaat prima. Mijn pony is dan ook schaapmak bij verkeer en ook groot verkeer, zelfs een friettent met aanhanger en vlaggetjes op het dak en een grote hamburger op het dak is geen enkele uitdaging. We zijn al de nodige gekke dingen tegen gekomen. En dan te bedenken dat ik in het begin elke stap buiten het hek van de stalling eng vond. Gewoon kwestie van vaak doen en rustig opbouwen. (heeft me dan ook vijf jaar gekost)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:39

Ik moest en moet ook helaas regelmatig 80 en 100 km wegen oversteken

Als het kan via het fietspad met stoplichten inderdaad maar in de polder/platteland is die optie er bij lange na niet altijd.

Ik heb wel eens gehad dat mijn paard, toen ze net nieuwe strepen getrokken hadden met groen in het midden, vond dat groen toch ECHT NIET KON. En dus op de 'handrem' sloeg middenop de weg XDXD Niet meer voor of achteruit, helemaal in de freeze.
En dan komen er aan beide kanten auto's met 100 op je af. Scary oliebol. Ik heb geschreeuwt en geslagen als hell en was er anders echt afgesprongen maar gelukkig besloot ze toch mee te werken.

Paarden.... haha!

Normaliter steek ik in draf over, en ik wacht een mooie afstand van de weg af zodat er nog wat ruimte is voor paard om eventueel vervelend te doen. Steek alleen over met ruim zicht.