Ruiterroute netwerk NH

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

Ruiterroute netwerk NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 06:00

Via de rijvereninging ben ik gevraagd om een vergadering bij te wonen om het recreatie platform noord-Holland op poten te zetten, de opkomst daarvan was schrikbarend weinig uiteindelijk waren we maar met z'n 5-en.

Uiteindelijk gaan 3mensen zich buigen over voornamelijk; activiteiten, kennis, clinics maar dan op recreatie gebied.

2 mensen (waar ik bij zit) willen zich graag over de ruiterroutes buigen. Ruiterpaden zijn er wel, maar op diverse plekken kun je niet doorrijden naar het volgende gebied. Er moeten knooppunten komen en extra ingangen. Eigenlijk willen we "gewoon" een ruiterroute netwerk NH.

Maar.... Waar en hoe begin je? Wie benader je, plan van aanpak, subsidies, regels, wetgevingen.
Ik heb al wat gemaild naar recreatie sites dat we ideeen hebben, dat wacht ik ook af.

Wandel, fiets en vaarroutes zijn er al en waarom geen ruiterroute netwerk in ons mooie duingebied!

Freedom30

Re: Ruiterroute netwerk NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:05

pff ik denk, Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat, Gemeente. Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:38

De knhs regio consulent en de natuurschappen, landschap noordholland en de provincie?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:44

Noord-Holland is veel meer dan alleen een duingebied waar 'wat extra paadjes en ingangen moeten komen'. Alhoewel het wel een goed idee is, vraag ik me af of je dit wel 'ruiterroutenetwerk NH' moet noemen en niet bijv. 'ruiterroutenetwerk Hollandse duinen' en daar dan dus ook de provincie ZH bij betrekken?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:47

PWN is ook een hele grote partij voor ruiterroutes in Noord-Holland.

Zij hebben overigs een eigen ruiterplatform die elk jaar bij elkaar komt.

Overigens, ik kan me geen oproep hiervoor herinneren, mogelijk is deze niet bij de juiste mensen terecht gekomen vandaar de lage opkomst?

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:04

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:04

@ ingvdh 10-1-2015 is er via alle knhs rijverenigingen een uitnodiging verstuurd om de herstructurering van de recreatiesport regio noord- Holland onder de loep te nemen. Er waren maar 2 verenigingen die hebben gereageerd op deze mail.
Maar je kan nog steeds deelnemen aan deze werk groep !

Yolanda77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:15

Ik denk dat ik wel weet waar het fout gaat...: "via alle knhs rijverenigingen". Mijn ervaring is dat veel wedstrijdruiters zelden of nooit recreatief rijden en andersom recreatieruiters lang niet altijd lid zijn van een rijvereniging... (zoals ik dus). Zie hier wal en schip; en ik lig er tussen :)
Ik ben benieuwd wat hierin gaat gebeuren, is er een manier om jullie vorderingen te volgen (nieuwsbrief/website...)?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:18

Ik ben wel lid van een KNHS-vereniging, maar deze opereert landelijk. Ik wist dus ook niets van een dergelijk initiatief :n , alhoewel ik destijds wel een oproepje kreeg om te stemmen voor een regiofiguur op het gebied van recreatie (?). Het kán dus wel om alle individuele leden te benaderen.

Voor de groene bufferzone rondom Amsterdam/Schiphol is er een jaar of 2 geleden wel een inventarisatie geweest door de provincie op het gebied van recreatie. Ruitersport is hier uiteindelijk ook in meegenomen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:22

Als je alleen de rijverenigingen benadert, kun je dat verwachten. Met name de recreatieruiters zijn hier geen lid (meer) van. Die rijden lekker voor zichzelf.

Ik vraag me trouwens af welk gebied je bedoelt, het noorden van Holland of echt Noord-Holland.
Voor onze omgeving zijn wij verplicht jaarlijks een bijdrage te betalen aan het Gooisch natuurreservaat. Aanlsuitend kun je dan de wijde wereld intrekken maar daar heb je ook weer kaarten voor nodig dus kassa!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:34

Het gebied van Zandvoort T/M Schoorl. Wijk aan zee, Heemskerk, Castricum en egmond is ook betaald rijden.
En het kwam vanuit de KNHS die heeft alleen gegevens van rijverenigingen omdat je daar volgens hun lid van moet zijn om überhaupt Iets te kunnen doen met paarden lijkt het wel... Grrr

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:31

Als je bij ons het bos in wil, moet je ook betalen. En KNHS lid zijn om je ruiterbewijs te kunnen verlengen. Blijkbaar tellen we dan toch niet mee.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:24

Waterleidingduinen hetzelfde verhaal, jaarkaart kopen- alleen te verkrijgen op vertonen geldig ruiterbewijs, en maar 2 paden.
Ik denk dat er hier in Nederland nog een hele slag te halen is, ik ben best bereid te betalen voor m'n buitenrit maar dan wel 1 kaart voor heel Nederland en niet per gebied een, of er moeten dagkaarten verkrijgbaar zijn per gebied.
Kunnen de regio consulenten van de knhs hier niets mee??
Ik heb een poos geleden met de man van landschap Noord-Holland gesproken en dit ook gezegd en hij zei open te staan voor dit soort initiatieven.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:16

Volgens mij kun je hier wel een dagkaart kopen, jaren geleden kon dat tenminste voor € 5,- per dag. Maar stel dat je een flinke toch wilt maken, moet je alle grondeigenaren af voor de verschillende kaarten. Heel veel gedoe en vast ook wel veel geld. Als je dat dan afweegt tegen de ruiterpaden en het onderhoud ervan wordt je niet echt vrolijk. Zeker niet als alle fietser je voorbij crossen, ook op het ruiterpad maar dan zonder entree.....

Ideaal zou inderdaad een landelijke kaart zijn, overal geldig. Kun je nog eens lekker met de trailer er op uit!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:47

Bij het GNR kun je een dagkaart kopen, maar het verkooppunt zit niet langs een ruiterroute (understatement) en opsturen kan, goede service, maar is wel tijdrovend. Ook niet heel praktisch, dus ik zou zeker een makkelijkere en universele kaart toejuichen onder bepaalde voorwaarden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:57

En kaart voor alle gebieden zo ideaal zijn maar gezien de vele verschillende eigenaren van de natuurterreinen niet haalbaar...

We hebben bij PWN al vaak gepleit voor een aansluiting van het ruiterpad van Egmond aan Zee naar Bergen. Maar dat gaat niet lukken aangezien de duinen van Six een beschermd natuurgebied zijn. Nu kan je er wel komen maar is het een erg saai stuk langs een relatief drukke weg.

Ik wil overigens best meedenken over een netwerk en routes :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:21

Ik merk dat er veel mensen dezelfde gedachte delen, een kaart die voor alle gebieden geldt, dat moet toch met wen verdeelsleutel te doen zijn voor de verschillende gebieden? Dagkaarten zou je via internet moeten kunnen regelen, een app op je telefoon en klaar is keesje.
Nu nog meer gebieden waar je met je paard een rondje mag, landschap Noord-Holland en landschap Zuid-Holland kennen volgens mij het begrip ruiterpad niet :n laat ik nu volle dig omringd zijn door deze organisatie haar gebieden..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 05:45

Laat dan gewoon alles zo als het is, iedereen zijn eigen abonnement maar laat dat voor het hele land gelden. Dan krijgt toch ook iedereen zijn geld? Want dat is volgens mij het punt, bang dat ze niet genoeg kunnen innen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:54

Ik heb Staatsbosbeheer eens gemaild over hun waardeloze bordjes in de duinen op het ruiterpad, maar ze hebben geen geld, punt einde verhaal.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:33

Ik heb bij verschillende instanties info opgevraagd, ik wacht er nog paar af. Ik ben wel te weten gekomen dat er extra geld beschikbaar is gesteld om het toerisme in onze regio aan te trekken en daar vallen recreatie ruiters ook onder. Dus het zal heus goed komen met paaltjes en bordjes als het zo ver komt allemaal.
Het zou wel fantastisch zijn als mensen die in verschillende gebieden in noord Holland rijden hun knelpunten en evt verbindingsmogelijkheden benoemen en op de kaart zetten. Zo wordt de werkgroep groter en gaat de weg " er naar toe" misschien iets sneller.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:45

Wat ik erg jammer vind is de slechte parkeergelegenheid nabij ruiterpaden. Zo kan je eigenlijk alleen goed parkeren bij duinvermaak (vaak geen plek) en bij Hargen (paden te mul). Uilenvangersweg zou een ideale parkeerplek zijn maar dat mag weer niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:16

Castricum: Johanna's hof, of achter het station. Schoorl kun je aan de molenweg parkeren bij de ponyclub.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:32

Jendemen, voor de groene bufferzone rondom Schiphol is dit 1,5/2 jaar geleden al gedaan door de provincie Noord-Holland, zoals ik al eerder aangaf. Je kan dat rapport waarschijnlijk wel opvragen daar. Er is destijds input gevraagd aan ruiters (waaronder ikzelf).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:28

damian23 schreef:
Wat ik erg jammer vind is de slechte parkeergelegenheid nabij ruiterpaden. Zo kan je eigenlijk alleen goed parkeren bij duinvermaak (vaak geen plek) en bij Hargen (paden te mul). Uilenvangersweg zou een ideale parkeerplek zijn maar dat mag weer niet.

Parkeren bij PWN-gebied
    Trailer parkeren
    In het Noordhollands Duinreservaat kunt u overdag gratis uw paardentrailer stallen op de volgende parkeerplaatsen:

Bezoekerscentrum De Hoep​
    Ingang De Bleek, Weg naar de Bleek, in de duinen ten zuiden van Egmond aan Zee
    Ingang Kraaiennest, Beverwijkerstraatweg, tegenover snackbar De Patatoloog, tussen Heemskerk en Castricum
    Ingang Duinvermaak, hoek Breelaan en Duinweg in Bergen​

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:35

@fransje23

De parkeerplaatsen die je noemde heb ik meteen op de routeplanner geplaatst, zodat ze voor iedereen herkenbaar zijn als "Parkeerplaats geschikt voor trailers".

Als je nog ruiterpaden weet in het jou bekende gebied, of ander info hebt, geef dit a.u.b. aan ons door.

Alvast bedankt.