Paardrijden in het Darperbos bij Havelte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pommetje1

Paardrijden in het Darperbos bij Havelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 17:47

Hallo allemaal,

Ik kan via Google niet goed vinden wat ik zoek en misschien is hier iemand die mij kan helpen.
Wij hebben de intentie om bij een bos te gaan wonen waar we ook lekker kunnen paardrijden, en dan natuurlijk het liefst vanuit huis, hup, zo het bos in.

Nu hebben wij een huis gezien in Darp wat ons wel aanstaat, maar nu zagen we dat dat bos militair oefenterrein is, dus ik ga ervan uit dat je daar niet met je paard mag/kunt rijden.

Is hier iemand die in Darp woont en ons er meer over kan vertellen? Wat wel en niet mag en waar wel en waar niet gereden mag worden?

Alvast hartelijk bedankt.

Groetjes,
Belinda

Ir1ne

Re: Paardrijden in het Darperbos bij Havelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:54

In het bos bij Havelte/Darp mag je wel rijden (gemeente westerveld) er zijn een hoop ruiterpaden. Militair oefenterrein is als het goed is wel afgesloten. Anders moet je even googlen op ruiterroutes havelte, dan moet er wel wat te vinden zijn. Is echt een prachtige omgeving!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:03

Het millitair oefenterrein mag je officieel niet rijden, maar ik doe het in het weekend altijd, doordeweeks oefenen se vaak toen ik nog dichterbij zat reed ik er gewoon je word alleen weggestuurd door de terreinopzichter, als die je vind, alsnik vaak wat hoor duiken we de bosjes in :') het is voor mij nu een half uur rijden daardoor ben ik alleen in het weekend daar.

Leuk dat je in Darp gaat wonen, met paard aan huis?

Verder heb je nog Havelte die is wat verdervoor mij een uur rijden daar heb je ruiterpaden hei bos water waar je in kan

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:25

Nou het is nog niet zeker hoor, dat we in Darp gaan wonen. Hangt o.a. ook af van de mogelijkheden om daar in het bos te mogen rijden.

Oh, dat zou ik niet durven hoor, om daar dan te rijden, veels te bang dat ik beschoten wordt :=

Weten jullie ook of je veel (geluids)overlast hebt van dat oefenterrein? Hoor je veel schieten bv?

Ik zal idd eens kijken op ruiterroutes Havelte, bedankt voor de tip!

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:27

Wat stom! bedenk net dat ik zo'n boekje heb, met alle ruiterroutes van Drenthe :+
Ga meteen even kijken.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:29

Kim_Asterix woont in Havelterberg en echt tegen het oefenterrein aan zij kan wel wat vertellen over geluidsoverlast ik woon zelf in Steenwijk en als de wind goed staat horen wij het nog.

Vandaag waren ze flink te keer aan het gaan ik hoorde bij de paarde het goed wss waren se aan de kant vam de snelweg was net oorlog.

Wij rijden vaak van het geluid af en niet erna toe :p

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:32

Het bos op de havelterberg, wat voor Darp ligt, is verboden voor paarden. Hier zou ik wel even goed naar kijken. Op het oefenterrein zou je wel kunnen, de kans dat je er iemand tegen komt zal niet onwijs groot zijn als er geen oefeningen zijn. Havelte is ook nog wel te doen vanaf Darp, hier heb je natuurlijk ontzettend veel ruiterpaden. :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:34

Het is niet voor niks verboden om op het oefenterrein te rijden. Plus je kan een fikse boete krijgen als de terreinopzichter verkeerd wil.
Maar je kan vanuit Darp gemakkelijk in Havelte komen en daar kan je uuuren rondrijden. :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:49

Ik heb nog nooit een boete gehad vaak sruren ze je alleen weg. In het weekend mogen mountainbikekers ook over get terrein dus vinden wij paarden ook :') wij bedoel ik mee kim_asterix en ik :P

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:56

Klinkt super allemaal, qua uitrijmogelijkheden als ik het zo hoor, maar dat geschiet lijkt me minder als je dat elke dag hoort... :\

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:01

Ze zijn soms wel aardig fanatiek met de oefeningen. Wij horen het schieten hier ook. Op zich, het ligt er ook aan hoe de wind staat. Vandaag waren ze bijvoorbeeld wel veel bezig. Soms is het dan wel wat lastig dat oefenterrein op te gaan, althans, ik neem het risico niet. :Y)

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:09

Nee, dat risico zou ik ook niet nemen, brrr... Doe je dat anders wel dan? Lijkt me doodeng..

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:10

Woon jij ook in Darp dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:18

pommetje1 schreef:
Klinkt super allemaal, qua uitrijmogelijkheden als ik het zo hoor, maar dat geschiet lijkt me minder als je dat elke dag hoort... :\

Dat geschiet is een kwartiertje midden op de dag een paar keer per week (in elk geval van wat ik hoor bij de pony's). Maar ik zit aan de andere kant van Havelte. Pony's reageren er totaal niet op.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:42

Ik moet wel altijd langs het oefenterrein om in Havelte te komen. Als ik alleen een rondje rijd reageert mijn verzorgpony er wel op. Als we samen rijden met nog een paardje niet tot nauwelijks. Ik moet zeggen dat we dan ook echt op het geschiet af rijden.
Als ik van het geschiet weg stap of in de bak/weiland rijd taalt ze er niet na terwijl het wel vaak duidelijk te horen is.

Gelukkig heb ik ook nog nooit een boete gehad maarja, ze mogen die geven, en terecht! In het weekend oefenen ze eigenlijk niet dus dan durf ik me wel op het oefenterrein te begeven. Maar doordeweeks echt niet! Buiten het geschiet om komen ze ook vaak met hun terrein/tankwagens voorbij scheuren op hoge snelheid... Vaak hoor je ze wel aankomen maar vanwege alle (hoge) bosjes zie je ze vaak niet of erg laat..

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:52

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. We gaan er even goed over nadenken of wij dat wel zien zitten. Wonen nu in een super rustige omgeving, zonder veel omgevingslawaai dus we zijn wel enigszins verwend in dat opzicht.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:00

Wij hebben het paard van mijn moeder (ik ben haar bijrijder) in Ansen gestald bij een boer. Ansen ligt tegen Ruinen aan. Wij hoeven maar 300 meter langs de weg om in het bos te komen vandaar uit rijden Nationaal Park Dwingelderveld op, dit is meestal een rustig bos. Heel soms wordt er gejaagd en horen we schoten, en ben ook wel eens een bestuurder van Kwat tegen gekomen maar die hield goed rekening met het paard.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:02

Wij ervaren het niet als overlast, maar het is misschien ook maar net wat je bent gewend. :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:03

pommetje1 schreef:
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. We gaan er even goed over nadenken of wij dat wel zien zitten. Wonen nu in een super rustige omgeving, zonder veel omgevingslawaai dus we zijn wel enigszins verwend in dat opzicht.

Nou moet je niet denken dat er 24/7 geschoten wordt. :+ Zo heb ik de afgelopen maand geen schot meer gehoord, wel terreinwagens op het oefenterrein trouwens.
Volgens mij hoef je vanuit darp ook niet via het oefenterrein toch?
En mijn ervaring is dat, als je eenmaal op de heide/holtingerveld bent je echt in de rust komt en dat je het schieten niet meer hoort.

Maar je moet er idd wel goed over nadenken maar ik hoop dat je niet ontmoedigd word door de posts over het oefenterrein want het valt allemaal best mee...

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:09

JoycexEnya schreef:
Vandaag waren ze flink te keer aan het gaan ik hoorde bij de paarde het goed wss waren se aan de kant vam de snelweg was net oorlog.

Is het schieten niet alleen op woensdagmiddag? Ik heb het nog niet op een andere dag gehoord nl. :')
Staat nog een leuk huis te koop drie dorpen verderop, in Noordwolde ;) Ook voor paard aan huis... Daar hoor je het geschiet iig niet ;)

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:20

Wat leuk een topic over mijn achtertuin. Ik denk dat ik de paarden het dichtst bij het oefenterrein heb staan. Wel te verstaan de militairen liggen aan het hek te knallen. Dit is uiteraard nep munitie en hooguit een klappertjespistool. Niks om bang voor te zijn. Mijn held op sokken gaat zelfs over het hek staan kijken. Als er een tank langs rijdt waait de stofwolk ons om te oren. Geen enkel probleem. Het is wel een ontzettend mooi bos, goed bijgehouden en mooie obstakels. Wat betreft het rijden dat is idd verboden ook in het weekend. De marechaussee controleert in het weekend ook, maar weinig dat wel.

Als je de mtb route volgt bij darp dan kom je al gauw op een brede zandweg die linea recta naar het ruiterpadenwalhalla van havelte leid. En hier heb je dan geen hinder van evt oefeningen. Let alleen daar op de rode vlag, paar x per jaar dat de handgranaatbaan wordt gebruikt en dit maakt veel herrie als je daar rijdt.

verder heb ik een pracht huisje te koop met dus de weide op loopafstand van huis en grenzend aan dat mooie en ook veilige bos. Durven niet veel mensen heen en het is geen toeristenatttactie. De militairen hebben ook gewoon vakanties en bouwvak. Waardoor altijd wel mogelijkheden tot rijden. je bent altijd welkom te komen voelen en kijken. Ken het bos op mijn duim.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:38

Het is niet zozeer dat ik er bang voor ben dat mijn paarden er bang voor zijn, het is meer dat ik bang ben dat ik het zelf als onprettig ervaar, ben nogal een zeikerd wat harde geluiden betreft :+
Maar als het idd maar een paar keer een kwartiertje is dan is het natuurlijk helemaal geen probleem (had echt geen idee wat ik me erbij voor moet stellen nl)

Ik laat me ook niet ontmoedigen hoor, maar probeer wel zoveel informatie te verzamelen zodat we een goede keuze kunnen maken, ben dan ook heel blij met jullie informatie.

@Brease: wat voor huis heb je te koop dan? Ben wel benieuwd.
Begrijp ik goed dat dat aan de 'goede' kant van het bos ligt? omdat je schrijft dat de militairen ook vakantie hebben enzo...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:42

_l_amanda_l_ schreef:
JoycexEnya schreef:

Is het schieten niet alleen op woensdagmiddag? Ik heb het nog niet op een andere dag gehoord nl. :')
Staat nog een leuk huis te koop drie dorpen verderop, in Noordwolde ;) Ook voor paard aan huis... Daar hoor je het geschiet iig niet ;)

Ze schieten ook wel eens op andere dagen en in het weekend ook wel maar dat is dan weer op hun terrein zelf en niet in het bos.

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:45

@ Amanda: welk huis bedoel jij in Noordwolde? ben ook wel even benieuwd...

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:14

Mag ik dat hier noemen,? Ik heb hem ook op de bokt markt staan.. en op mrkpl onder havelterberg.