Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
.yvje86 schreef:Mijn border collie gaat ook altijd los mee. Ze kent commando's als links/rechts/af/zit/vooruit/even wachten/over(steken)/volg. Ik kan haar dus werkelijk alle kanten opsturen.
Ik doe haar wel altijd een oranje jas aan met reflectie strepen erop.
Ze gaat mee naar strand, bos en over de weg.
Lolala73 schreef:Wat een goede en brave honden, zijn er niet heel veel gebieden waar de hond niet los mag? Bij mij in het bos wel, dat maakt het weer ingewikkelder
. 
mrie schreef:Ik heb mijn hond 10 jaar lang altijd los mee gehad. Aan de riem vind ik veel te gevaarlijk, hij kan niet weg als paard raar doet of als het verkeer raar doet. HIJ moet altijd uit kunnen wijken en zijn eigen ruimte bepalen. Hij liep bijvoorbeeld in stap altijd voor ons, in draf liep hij achter ons want dan was hij bang overlopen te worden.
IK moet zeggen dat hij ook wel erg gehoorzaam was, wachten, voor achter links rechts naast en ga maar spelen, hij wist het precies
Boswachter was het er niet mee eens, pech voor hem.
zowel hond als paard bleven altijd keibraaf wachten.
miekie291 schreef:Maar wat ik niet zo goed snap, ik lees een aantal berichten waar mensen zeggen dat wanneer ze een andere hond tegenkomen, ze de hond aanlijnen. Maar doe je dat ook als je gewoon wandelt met je hond? Als die luistert hoeft dat toch niet?
.