Hond mee op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolala73

Hond mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:50

Regelmatig zie ik leuke foto's van mensen op paard met een hond aan de riem, ik wil ook graag mijn hond meenemen als ik naar buiten ga. Hond is superbraaf en loopt als ze los loopt in het spoor van het paard. Maar hebben jullie tips, hoe doen jullie dat, waar op letten, welke lijn en wat is veilig?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:52

De onze gaat ook mee op buitenrit. Wij stippelen wel een route uit waar we zo min mogelijk de weg op hoeven, dan kan hij het langste los lopen.
Als hij toch aan de riem moet, stap ik eventjes af. Ik hou dan wel mijn paard vast hoor, en ik doe het nooit als ik alleen ben. Zorg wel dat iemand mee gaat!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:56

Ik heb mijn hond 10 jaar lang altijd los mee gehad. Aan de riem vind ik veel te gevaarlijk, hij kan niet weg als paard raar doet of als het verkeer raar doet. HIJ moet altijd uit kunnen wijken en zijn eigen ruimte bepalen. Hij liep bijvoorbeeld in stap altijd voor ons, in draf liep hij achter ons want dan was hij bang overlopen te worden.
IK moet zeggen dat hij ook wel erg gehoorzaam was, wachten, voor achter links rechts naast en ga maar spelen, hij wist het precies
Boswachter was het er niet mee eens, pech voor hem.
Laatst bijgewerkt door mrie op 02-04-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Re: Hond mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:01

Ik heb een hond die gemiddeld 3 x per week mee gaat.
Ze loopt de hele weg los. Ze luisterend super goed. En ze heeft een k9 tuig om wat rood is. Zo is ze goed zichtbaar.
Ik steek ook rustig de straat over.
En ze moet voor mij lopen. Zo kan ik haar goed in de gaten houden

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:10

Vind aan de riem gevaarlijk.
Mijn honden lopen gewoon los mee en bij oversteek van een grote weg ( loopt een weg door het bos ) dan stap ik even af.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:13

Zou de hond ook wel iets van reflecterend vestje of iets aan doen en zeker niet aan de riem Je kunt ook andere honden tegenkomen die niet zo goed luisteren Is allemaal lastig

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:19

Mijn border collie gaat ook altijd los mee. Ze kent commando's als links/rechts/af/zit/vooruit/even wachten/over(steken)/volg. Ik kan haar dus werkelijk alle kanten opsturen := .
Ik doe haar wel altijd een oranje jas aan met reflectie strepen erop.
Ze gaat mee naar strand, bos en over de weg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:45

Haha hier ook een reflecterend jasje en halsband. Net een kermis attractie :').

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:45

yvje86 schreef:
Mijn border collie gaat ook altijd los mee. Ze kent commando's als links/rechts/af/zit/vooruit/even wachten/over(steken)/volg. Ik kan haar dus werkelijk alle kanten opsturen := .
Ik doe haar wel altijd een oranje jas aan met reflectie strepen erop.
Ze gaat mee naar strand, bos en over de weg.

Haha die commando's kent mijn hond ook.
Overigens is het niet helemaal mijn hond, ik neem haar 3/4 x pw mee.
Ze is van mijn vaders zij baas.
Fototje,

Afbeelding

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:10

Wat een goede en brave honden, zijn er niet heel veel gebieden waar de hond niet los mag? Bij mij in het bos wel, dat maakt het weer ingewikkelder

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:13

mijn hondje gaat ook altijd mee naar het bos. Eerste stukje over de weg vast en loop ik er naast (erop vind ik veels te gevaarlijk.......de lijn zal om de benen van je paard gaan) en eenmaal in het bos aangekomen gaat ze los en ik stijg op. Mijn hond heeft een (katten)belletje aan dr halsband/tuigje zodat ik haar goed kan horen. Mijn paard vindt dit ook erg prettig, zo hoort hij haar aankomen en schrikt hij niet als ze in ene uit de bosjes schiet. Echt een aanrader!! Verder heb ik een fluit bij me om haar te roepen want als zij achter bv een konijn aangaat en ik inmiddels wat verder ben, hoort ze mijn stem niet meer. Wachten doe ik bijna nooit op haar. Af en toe fluiten en doorlopen. Ze kent inmiddels goed de weg en houdt mij vrij goed in de gaten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:00

Lolala73 schreef:
Wat een goede en brave honden, zijn er niet heel veel gebieden waar de hond niet los mag? Bij mij in het bos wel, dat maakt het weer ingewikkelder

Ik rij niet echt in een bos, maar crossen veel over zandpaadjes enzo.
Als ik tegen mijn hond " naast" zeg, loopt ie netjes naast mijn paard.

Mijn paarden vinden hem geweldig. Ook als we met de paarden gaan wandelen en hij loopt niet door (de hond), dan duwt mijn pony hem zachtjes tegen zn bips aan. ZO van:' ik wil lopen, niet zoveel snuffelen :').

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:08

Ik zou zeggen: op verplichte aanlijnplekken, af stappen en beide dieren dus meenemen aan de hand.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:21

Hier in't bos mag de hond officieel niet los, maarja, dat vind ik sowieso al onzin. Omdat er mensen zijn die honden loslaten die totaal niet luisteren, zijn wij weer de dupe. Mijn hond luistert goed en gaat niet achter wild oid aan, loopt de bosjes niet in etc, dus verstoort ook niets.

Mocht ik andere honden oid zien kan ik hem op de kar roepen, of in 't fietsmandje doen als ik aan t fietsen ben met pony.

Aanlijnen als ik op de koets zit doe ik sowieso niet, levensgevaarlijk voor het hondje. Zie het al voor me, pony op hol, hond opgehangen omdat ie aan koets bleef hangen met lijn. No way!

Op de koets weet hij dat hij moet blijven zitten en dat doet ie ook altijd.

Rijdend loop ik idd langs de weg met hond aangelijnd en in 't bos hond los.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:33

Het eerste stuk langs een hele drukke weg loop ik altijd even naast me paard, met hond aan de riem. Vaak heeft de hond dan een knaloranje reflectie hesje aan :)

Zodra we op het ruiterpad komen, gaat hij los en loopt hij voor of achter. Eenmaal op het strand krijgt het commando dat hij vrij mag en dan mag hij even alles doen wat hij zelf wilt.

Neem hem wel enkel mee als we een rit doen met zo min mogelijk over de weg. Hij luistert super, maar toch vind ik het niet heel fijn om hem los naast me te hebben over een drukke polder weg. En aan de riem al helemaal niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:36

Als je er voor kan zorgen dat je hond goed naar je luistert, is het natuurlijk hartstikke leuk. Anders zou ik er niet aan beginnen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:56

Ik stap nergens af, en officieel mag de hond nergens los hier in het bos.
Maar dan mag er nergens meer, gewoon op straat mag het officieel al niet.
En aan de lijn al helemaal niet, als er wat gebeurd, zie het al voor me.

En de hond blijft netjes op de paden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:02

Ik zou het mijn honden wel willen leren maar hier vrij weinig mogelijk heden tot om los te laten naast t paard op de routes. Er zijn ook Schotse hooglanders en hekken waar je Door moet. Te onhandig gewoon

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:05

mrie schreef:
Ik heb mijn hond 10 jaar lang altijd los mee gehad. Aan de riem vind ik veel te gevaarlijk, hij kan niet weg als paard raar doet of als het verkeer raar doet. HIJ moet altijd uit kunnen wijken en zijn eigen ruimte bepalen. Hij liep bijvoorbeeld in stap altijd voor ons, in draf liep hij achter ons want dan was hij bang overlopen te worden.
IK moet zeggen dat hij ook wel erg gehoorzaam was, wachten, voor achter links rechts naast en ga maar spelen, hij wist het precies
Boswachter was het er niet mee eens, pech voor hem.

of voor jou als de boswachter een boete uit zou schrijven :D
ik heb het 1 keer gedaan vond het niks, en eigenlijk als ik terug kijk je hond zou maar naar een andere hond gaan of wat dan ook, eigenlijk is het onverantwoord.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:42

De stukken dat onze hond niet los kan/mag, ging ze aan de longeerlijn.
Ze is net te klein (of mn paard net te hoog) om vanaf de paardenrug los of vast te klikken dus moest ik steeds af- en opstijgen.
Ach, zien we ook maar als een oefening :Y) zowel hond als paard bleven altijd keibraaf wachten.
Verder zoveel mogelijk los. Ze luisterde best goed. Alleen als we andere honden tegenkwamen ging ze standaard aan de longeerlijn vast, wilde geen risico nemen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:05

ik neem onze twee honden ook altijd mee als ik buiten ga rijden.
moet ong 1 km langs de weg voordat ik in het bos ben, mocht ik op dat stukje een auto tegen komen ga ik stilstaan en laat mijn honden zitten. dat gaat prima en in het bos mogen ze zo hard lopen als ze willen :)

miekie291

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:25

Ik vind dat een hond mee best moet kunnen mits deze goed luistert.

Maar wat ik niet zo goed snap, ik lees een aantal berichten waar mensen zeggen dat wanneer ze een andere hond tegenkomen, ze de hond aanlijnen. Maar doe je dat ook als je gewoon wandelt met je hond? Als die luistert hoeft dat toch niet?

Dit is geen kritiek, maar een vraag want als je dat doet luistert je hond dus blijkbaar niet goed genoeg. Althans zo zie ik het. Is er iemand die me dat kan/wil uitleggen??

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:33

ik lijn die van mij niet aan als ik andere honden tegenkom, ik kom ook sporadisch mensen tegen en als ik mensen tegenkom zijn het dorpsbewoners die ik ken en onze honden ook kennen en die vinden het dan ook niet erg als die van mij loslopen :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:20

miekie291 schreef:
Maar wat ik niet zo goed snap, ik lees een aantal berichten waar mensen zeggen dat wanneer ze een andere hond tegenkomen, ze de hond aanlijnen. Maar doe je dat ook als je gewoon wandelt met je hond? Als die luistert hoeft dat toch niet?

Ik doe dat uit solidariteit naar de ander en ook als ik met ze wandel (tenzij op een loslaatstrook).
Onze honden zijn heel sociaal en absoluut niet agressief, maar niet iedereen weet dat. Er zijn mensen die slechte ervaringen met (andere) honden hebben. Ik vind het niks anders dan normaal om iemand de kans te geven om mijn hond 'te zien' en eventueel te leren kennen als hij/zij dit wil. Bovendien vertrouw ik mijn honden niet 100% dat ze naast mij blijven lopen als ze los zijn. Ze vinden anderen veel te gezellig en kunnen dat soms niet weerstaan <3 .

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:45

Ik had mijn hondjes ook altijd mee op buitenrit.
laatst kwam ik echter een paar ruiters tegen waarvan de paarden heel erg schrokken van de honden.
Daarnaast is het natuurlijk ook best link als je elkaar onderweg tegen komt en ik ben in stap en de tegenligger 1 of 2 versnellingen hoger.

Derhalve besloten om slechts te wandelen als ik de honden mee heb en er niet meer op te gaan.

bij ons in het duingebied mogen de honden niet los dus los mee is geen optie.
Met de boswachter afgesproken dat lopen met paard en honden mag op de wandelpaden (want wandelen met het paard mocht ook niet op ruiterpad) omdat dat de meest veilige optie is. Eens!
En mensen die bang zijn voor paarden, sja... er lopen ook paarden (en koeien) los in het duingebied, die kun je ook tegen komen en die zitten niet aan een touwtje.