hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:04

Hoi,

kort geleden heb ik mijn merrie verhuisd naar de Veluwe (aan de kant van Schaarsbergen, de waterberg en Vliegveld Terlet). ik wil met haar voornamelijk buitenrijden. nou heb ik al zo'n ruitervergunning voor natuurmonumenten aangeschaft waar mee ik nationaal park de Veluwe in te mogen.

ik rij al jaren zonder ruiterbewijs buiten in het kleine rustig bosje waar we eerst stonden maar nu ik we verhuisd zijn en we in een wat drukkere omgeving gaan rijden vroeg ik me af hoe belangrijk het is om een ruiter bewijs op zak te hebben.

ook zonder dit bewijs ben ik altijd netjes in het verkeer hoor.. stap af bij de drukkere straten, geef richting aan, kijk goed uit naar andere wandelaars/ruiters/fietsers enz.

dus wat maakt zo'n bewijs nou voor een verschil?

alvast bedankt :D

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:07

ongeveer 30 jaar geleden is mensen wijsgemaakt dat dit ruiterbewijs verplicht zou worden maar het is maar in een paar gebieden echt verplicht geworden.
Je hebt er automatisch een verzekering bij maar die heb je meestal toch al.

MiiRowiej

Re: hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:26

ja inderdaad Wiske, als je gewoon een aansprakelijkheidsverzekering hebt is dit toch al genoeg lijkt mij?
ik las wel dat het in de bossen van de gemeente Arnhem verplicht is als Begeleider om een ruiterbewijs te hebben. maar ik rij altijd alleen... :P

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:35

En die verzekering erbij wordt ook nog eens afgeschaft binnenkort.

Zo'n ruiterbewijs heeft verder helemaal geen nut als je niet in een gebied rijdt waar het verplicht is. Hoe dat voor jouw omgeving is weet ik niet zeker, zie inderdaad dat het in Arnhem verplicht is, en dan tussen haakjes 'tenminste de begeleider'. Of je automatisch je eigen begeleider bent als je alleen rijdt, weet ik niet...

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:43

Door het behalen van een ruiter- of menbewijs, blijkt dat je een bepaalde basiskennis hebt. Prima, met
kennis en bekwaamheid is nooit iets mis. Zeker voor mensen die nog maar net beginnen met paarden
is zo'n opleiding een goede zaak. Maar daar houdt het ook echt op.

Er zat vroeger een WA-verzekering aan gekoppeld, maar die is sinds oktober 2014 niet meer van kracht.
In een paar gebieden in Nederland is een ruiter- en menbewijs verplicht, omdat eventuele schade die jij zou hebben toegebracht dan gedekt zou worden door die WA-verzekering, maar dat is nu dus niet meer zo.

Tegenwoordig heet zo'n ruiterbewijs CBR1 en CBR2, een beetje flauwe grap om mensen het idee te geven
dat het een bewijs is, uitgegeven door Centraal Bureau Rijvaardigheid. WAT ECHT NIET ZO IS. Heeft er totaal niets mee van doen en is ook niet wettelijk verplicht.
CBR1 en 2 staat voor Certificaat Buiten Rijden.

Eenmaal dat je het hebt behaald, blijft het een dure grap, want je dient je ruiter/menbewijs iedere 2 jaar te verlengen en bent verplicht tot lidmaatschap van de KNHS.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:50

Idd wat bovenstaanden zeggen, het is gewoon geldklopperij.
Zeker dat buiten rijden van de fnrs stelt niets voor, en je kan er werkelijk niets mee.
Sommige maneges die aangesloten zijn bij de fnrs zouden je mee laten gaan met een strand of bosrit bij het tonen van het certificaat, maar ik heb gehoord dat maneges die er nooit naar kijken hoe mensen rijden er sowieso niet naar gaan kijken, en maneges die wel het niveau in acht nemen, hechten er geen waarde aan.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:32

'Vroeger' had het wat meer betekenis geloof ik, of deed men er wat grootser over, dat kan ook ;)
Maar eerlijk? Ik rijd nu toch alweer bijna zo'n 20 jaar rond in de bossen die je noemt en er heeft echt nog nooit iemand naar gevraagd.

MiiRowiej schreef:
Hoi,
[...]nou heb ik al zo'n ruitervergunning voor natuurmonumenten aangeschaft waar mee ik nationaal park de Veluwe in te mogen. [...]

Let op dat je de Veluwezoom en Park Hoge Veluwe niet door elkaar haalt.
Voor de Veluwezoom (Posbank, Rozendaalse veld en dergelijke) heb je inderdaad de vergunning (het label) van natuurmonumenten nodig.
Park de Hoge Veluwe betaal je apart toegang voor, per keer of per jaar. Een jaarkaart (beschermerkaart) voor jezelf en je paard kost rond de 56 euro, als je zelf in de buurt woont krijg je 25% korting.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:47

Laat ik het zo zeggen voor de cursus ruiterbewijs reed ik al net zo als na het ruiterbewijs, ondertussen tig jaar verder rijd ik iets beter, maar niet omdat ik een ruiterbewijs heb.

Koetsiers bewijs heb ik toen der tijd gewoon gedaan omdat ik wou leren mennen, had nog nooit gemend.
Niet dat je verder wat aan het papiertje hebt, maar ik het toen ontzettend leuke men lessen gehad en best veel geleerd, maar dat kwam uiteraard vooral omdat ik echt nog nooit gemend had.
(ondertussen ben ik ook tig jaar later, lekker gaan mennen met mijn eigen paarden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:57

Ik vind een ruiter bewijs een pure geldklopperij, want het niveau van degene die examen moet leggen kan letterlijk een beginner zijn die nog maar net de voor en de achterkant kan onderscheiden en nog zijn ze geslaagd aan het eind.
Volgens mij moet je echt bar maar dan ook bar slecht zijn om te zakken voor de examens.

Voor mij bied het absoluut geen meerwaarde.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 00:47

Bedankt allemaal! Wat ik inderdaad al dacht.. Dat het geld klopperij is, dat er nooit om gevraagd word en dat je er vrij weinig van leerd word hier even bevestigt.

raya00 schreef:
Voor de Veluwezoom (Posbank, Rozendaalse veld en dergelijke) heb je inderdaad de vergunning (het label) van natuurmonumenten nodig.
Park de Hoge Veluwe betaal je apart toegang voor, per keer of per jaar. Een jaarkaart (beschermerkaart) voor jezelf en je paard kost rond de 56 euro, als je zelf in de buurt woont krijg je 25% korting.

Dit is wel een goeie daar zal ik eens achteraan gaan. Posbank is inderdaad niet ver weg en 'k zat er wel aan te denken daar eens met de trailer heen te gaan.

Chouchou schreef:
Zo'n ruiterbewijs heeft verder helemaal geen nut als je niet in een gebied rijdt waar het verplicht is. Hoe dat voor jouw omgeving is weet ik niet zeker, zie inderdaad dat het in Arnhem verplicht is, en dan tussen haakjes 'tenminste de begeleider'. Of je automatisch je eigen begeleider bent als je alleen rijdt, weet ik niet...

Die zin vond ik ook vrij vreemd inderdaad. Ben ik nou als allen ben m'n eigen begeleider of heb je hem alleen nodig als je echt een groep ruiters te paard begeleid... Ook daar moet ik nog ff achter aan!

Bedankt in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:48

Ze bedoelen daarmee als ik is keer te gast in Arnhem ga rijden en ik doe dat samen met iemand die wel een ruiterbewijs heeft, dan hoef ik geen ruiterbewijs te hebben doordat ik kan zeggen dat gene met wie ik mee rij mijn begeleider is.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:52

Met begeleider : tenminste 1 iemand van de groep ruiters moet in het bezit zijn van een geldig ruiterbewijs , dus als je alleen rijdt moet jij in het bezit zijn van een bewijs .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:01

Even ter aanvulling, vond het zelf niet echt vernieuwend, maar ken ruiters..
Daar is een ruiterbewijs zeker een aanvulling van hun kennis en kunde en gezond verstand (hoop je dan tenminste).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:34

Het ruiterbewijs is voor TS vooral van nut als ze/hij in de bossen van Arnhem wil rijden. Dat is namelijk een van die schaarse gebieden waar het verplicht is.

raya00 schreef:

Puntje van aandacht!! Ik had ook al de indruk dat TS twee gebieden door elkaar haalde!

Ter aanvulling: inwoners van de aangrenzende gemeentes van het park krijgen inderdaad 25% korting op een jaarkaart.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:52

ja ik zag zelf ook al dat ik alles door elkaar haal haha, nog niet zo bekend in de omgeving ;)

wel balen dat precies in deze regio dus wel een ruiterbewijs nodig is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:53

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:45

Renee1991 schreef:

Voordat mensen door deze link nog gaan denken dat het verplicht is. NEE EEN RUITERBEWIJS IS NIET
WETTELIJK VERPLICHT.
Alleen in een paar gebieden/bossen willen gebiedseigenaren dat je het bezit. In de rest van Nederland en de hele wereld heb je het niet nodig. Ook niet op de openbare weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:01

Klopt. Maar omdat er misschien ook al wat antwoorden op de vraag van TS in dat topic staan, plaatste ik het even :j

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:33

en een ruiterbewijs is handig als je een groeps rit wil doen gezellig met vriendinnen.
Gewoon eens ergens anders. Deden wij een Belgenrit. En toen vroegen ze er toch om. Maar elk bedrijf/gemeente of hoe dan ook mag hierin zelf beslissen een beetje.

Ik heb de mijne niet meer verlengd. Hier in de buurt heb je geen restricties zonder

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:17

myk_en_shant schreef:
Ik vind een ruiter bewijs een pure geldklopperij, want het niveau van degene die examen moet leggen kan letterlijk een beginner zijn die nog maar net de voor en de achterkant kan onderscheiden en nog zijn ze geslaagd aan het eind.
Volgens mij moet je echt bar maar dan ook bar slecht zijn om te zakken voor de examens.

Ik ben nu ruim 8 jaar geleden geslaagd voor mijn Ruiterbewijs, en daarvoor reed ik al L2 en zeker
12 jaar paard, en ben toen uit groepje van 8-10 cursisten als 1 van de weinigen in 1 x geslaagd... dat was echt maar een klein groepje ik denk 4 ofzo, de andere 2 deden voor de 2e x examen en de rest moesten nog een tweede keer...

Daarnaast heb je zoals bij elke wedstrijd een verschil in jury's, ook per persoon... Als ze daar niet serieus zitten is het natuurlijk snel gebeurd, maar bij ons waren ze streng, adequaat en rechtvaardig.

ben toevallig ook heel trots op mijn Ruiterbewijs, het is een van mijn mooiste herinneringen aan mijn oude pony en eigenlijk de laatste activiteit die we samen hebben kunnen doen voor ik ziek werd... en ik haar moest verkopen... Nu weer overal bovenop, mezelf aan het aanpakken, om met mijn nieuwe pasje vrolijk op buitenrit te kunnen na deze rotperiode!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:25

Maximus91 schreef:
myk_en_shant schreef:

Ik ben nu ruim 8 jaar geleden geslaagd voor mijn Ruiterbewijs, en daarvoor reed ik al L2 en zeker
12 jaar paard, en ben toen uit groepje van 8-10 cursisten als 1 van de weinigen in 1 x geslaagd... dat was echt maar een klein groepje ik denk 4 ofzo, de andere 2 deden voor de 2e x examen en de rest moesten nog een tweede keer...

Daarnaast heb je zoals bij elke wedstrijd een verschil in jury's, ook per persoon... Als ze daar niet serieus zitten is het natuurlijk snel gebeurd, maar bij ons waren ze streng, adequaat en rechtvaardig.

ben toevallig ook heel trots op mijn Ruiterbewijs, het is een van mijn mooiste herinneringen aan mijn oude pony en eigenlijk de laatste activiteit die we samen hebben kunnen doen voor ik ziek werd... en ik haar moest verkopen... Nu weer overal bovenop, mezelf aan het aanpakken, om met mijn nieuwe pasje vrolijk op buitenrit te kunnen na deze rotperiode!

heb onlangs iemands een letterlijke spoedcursus springen gegeven (lees in drie lessen de beginselen van springen geleerd, daardoor had ze nog nooit gesprongen) omdat ze dat weekend voor ruiterbewijs ging.
Wij hadden beide zoiets van als zij ging slagen dan zou ik m'n cap opeten.
Tijdens het examen ging een aantal onderdelen dus werkelijk bagger en ze is toch geslaagd.

Dus m'n conclusie is dus geldklopperij.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:41

Totaal onbelangrijk, tenzij het verplicht is in een gebied om er te mogen rijden.

Ik heb mijn ruiterbewijs recent opgezegd nu de WA verzekering eraf gehaald is.
Heb een privé WA als alternatief afgesloten die ook schade dekt veroorzaakt door mijn paard (helaas wel duurder dan het ruiterbewijs zelf waar toen de WA verzekering bij in zat). Overigens viel mij op dat lang niet alle verzekeraars paarden onder huisdieren vinden vallen.

Voor mij was het ruiterbewijs met de daaraan gekoppelde WA verzekering dus een goedkopere oplossing maar dat is dus afgeschaft dus voordeel om dat ruiterbewijs aan te houden weg voor mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:01

EmMetjes schreef:
Totaal onbelangrijk, tenzij het verplicht is in een gebied om er te mogen rijden.

Ik heb mijn ruiterbewijs recent opgezegd nu de WA verzekering eraf gehaald is.
Heb een privé WA als alternatief afgesloten die ook schade dekt veroorzaakt door mijn paard (helaas wel duurder dan het ruiterbewijs zelf waar toen de WA verzekering bij in zat). Overigens viel mij op dat lang niet alle verzekeraars paarden onder huisdieren vinden vallen.

Voor mij was het ruiterbewijs met de daaraan gekoppelde WA verzekering dus een goedkopere oplossing maar dat is dus afgeschaft dus voordeel om dat ruiterbewijs aan te houden weg voor mij.

Jouw paard was niet standaard verzekerd als huisdier? Zou ik de rest van de voorwaarden er ook maar eens heel kritisch op nalezen!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:32

Ik heb vroeger nog groepen lesgegeven voor het ruiterbewijs en in die tijd moest je nog aardig wat theorie leren. Als je meeste ruiters naar giftige planten vraagt bij ons op stal weten ze niet eens wat kruiskruid is bijv. Dus het was op zich wel nuttig maar helaas nooit echt ingevoerd.
Ik zit al jaren te denken om het op te zeggen maar toch hou ik het. Met de kortingspas heb ik ook nog nooit iets gedaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:52

Ben ik gelukkig nooit ingetrapt