hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:04

Hoi,

kort geleden heb ik mijn merrie verhuisd naar de Veluwe (aan de kant van Schaarsbergen, de waterberg en Vliegveld Terlet). ik wil met haar voornamelijk buitenrijden. nou heb ik al zo'n ruitervergunning voor natuurmonumenten aangeschaft waar mee ik nationaal park de Veluwe in te mogen.

ik rij al jaren zonder ruiterbewijs buiten in het kleine rustig bosje waar we eerst stonden maar nu ik we verhuisd zijn en we in een wat drukkere omgeving gaan rijden vroeg ik me af hoe belangrijk het is om een ruiter bewijs op zak te hebben.

ook zonder dit bewijs ben ik altijd netjes in het verkeer hoor.. stap af bij de drukkere straten, geef richting aan, kijk goed uit naar andere wandelaars/ruiters/fietsers enz.

dus wat maakt zo'n bewijs nou voor een verschil?

alvast bedankt :D

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:07

ongeveer 30 jaar geleden is mensen wijsgemaakt dat dit ruiterbewijs verplicht zou worden maar het is maar in een paar gebieden echt verplicht geworden.
Je hebt er automatisch een verzekering bij maar die heb je meestal toch al.

MiiRowiej

Re: hoe belangrijk is een ruiterbewijs nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:26

ja inderdaad Wiske, als je gewoon een aansprakelijkheidsverzekering hebt is dit toch al genoeg lijkt mij?
ik las wel dat het in de bossen van de gemeente Arnhem verplicht is als Begeleider om een ruiterbewijs te hebben. maar ik rij altijd alleen... :P

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:35

En die verzekering erbij wordt ook nog eens afgeschaft binnenkort.