Buitenrijden met hond en paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Buitenrijden met hond en paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:32

Hoi Hoi,

Ik had even een vraagje, nu heb ik een hond van een jaar oud, waar ik regelmatig tot vrijwel elke dag mee ga fietsen. Dat heeft hij nodig want hij is super energiek. Maar nu ga ik ook verkassen met mijn paard en de buiten rij mogelijkheden zijn helemaal super. Nu zou ik graag eens mijn hond mee willen nemen op buitenrit, maar er zijn stukken waar er natuurlijk ook auto's rijden en vind het dan niet echt fijn om hem dan los te laten lopen. Hij is braaf maar toch wil ik het risico niet nemen natuurlijk.
Hoe kan ik dan het beste mijn hond meenemen? Aan het zadel vast maken lijkt mij geen optie, want als mijn paard schrikt wordt mijn hond meegesleurd natuurlijk. Zijn er speciale honden lijnen bijvoorbeeld en wat zijn jullie ervaringen?

kimevy

Re: Buitenrijden met hond en paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:42

misschien een longeerlijn die je dan inderdaad niet aan je zadel vastmaakt maar vasthoud met één hand.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:43

ja maar als je een longeertouw moet vast houden en moet rijden lijkt het me best irritant :p maar heb toen ooit is gehoord dat er speciale lijnen zijn met een quickrelease? :o Neem aan dat er wel zoiets bestaat want ze doen natuurlijk ook jachten met honden?

kimevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:48

Stagediver schreef:
ja maar als je een longeertouw moet vast houden en moet rijden lijkt het me best irritant :p maar heb toen ooit is gehoord dat er speciale lijnen zijn met een quickrelease? :o Neem aan dat er wel zoiets bestaat want ze doen natuurlijk ook jachten met honden?

ja kan ik me voorstellen, heb het zelf nog nooit gedaan ofzo :D Maar was het eerste wat in me opkwam... ligt er natuurlijk ook aan of je je paard met één hand kan rijden.

ik heb die quickrelease eens opgezocht, geen idee of ze ook langer verkocht worden dan die ik gevonden heb, maar ziet er wel handig uit voor als je op je paard zit! Is zo'n riem die je rond je middel vast maakt (toch?) :o
Laatst bijgewerkt door kimevy op 18-09-14 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:50

Mijn paardje is over het algemeen wel braaf, maar wel voorwaarts. Maar zit ook wel een dosis arabierenbloed in hehe. Maar denk is voor mijn hondje wel lekker, dan kan die even op stal banjeren en lekker een stukje wandelen :D

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:51

En gewoon een wat langer halstertouw? Dan heb je ook niet veel 'extra' om vast te houden

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:52

Onze hond loopt gewoon los mee (luistert ook erg goed) maar ik heb voor de zekerheid wel een lange lijn mee. Als hij vast moet dan houd ik de lijn gewoon in mijn hand erbij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:52

je hebt daar een lijn voor die je te paard om kunt doen, niet vastbinden idd maar vasthouden. Gewoon net alsof je met dubbele teugel rijdt, gaat maar om een klein stukje toch?
Wel eerst even oefenen in de bak, paard meot er natuurlijk aan wennen!
zal zo even link zoeken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:53

De jachthonden die icm paarden worden gebruikt lopen eigenlijk altijd los.

Je zou je hond kunnen leren zijn kop door een jachtlijn te steken, dan kun je hem vanaf het paard aanlijnen. En anders trainen op een betrouwbare hierkomen en een betrouwbare blijf.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:56

kan hem zo niet vinden, horseshopinternational had ze.
Google maar eens op horse and dog lijn dan zie je hem wel staan.
Zou je even kunnen vragen of ze hem nog hebben of zelf even verder zoeken.
Je had ze vroeger ook van pfiff, zou je even een dealer moeten vragen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:02

Kwestie van oefenen. Ik neem altijd de shet mee naast mn d-pony en ook mn oudere merrie. Kan ook andersom dat ik op de merrie rij en de d-pony of shet meeneem. Ik doe dat normaal met een gewoon halstertouw en die hou ik vast. Meestal doe ik wel een touwhalster om.

Maar goed, met de hond iets anders. Mijn hond nam ik voorheen mee en had ik een halstertouw . Ik had haar geleerd op te springen dat ik haar los en vast kon maken. Dan stond ze tegen mijn been aan. Ik rij met westernzadel en had het halstertouw de rest van de rit vast aan mn zadel.

Vriendin van mij neemt 2 honden mee en heeft op de weg 1 vast en 1 los. De losse blijft goed naast. Na de weg maakt ze haar hond los en komen ze gewoon terug als ze roept en lopen ze naast. Zij houdt niet vast als de hond aangelijnd is. Haar lijn zit vast aan dr knop. Zo deed zij het voorheen met de shetjes ook.

Ik geef wel de voorkeur aan vasthouden. Op 1 hand geen probleem. Met 2 handen neem ik het halstertouw er even onder.

Enige nadeel is dat ik op 1 hand met rechts rij en de merrie rechts wil lopen. Dan moet ik op links rijden en is welke keer wennen.

Je hond en paard moeten goed gewend zijn aan elkaar en beiden goed luisteren. Je kan het beste eerst even in de bak oefenen. En daarna een keer een stukje uitstappen.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 17:46

Bedankt allemaal voor de tips mensen! Helemaal super dat is weer wat anders dan al dat negatieve gebrabbel hier soms op bokt! Hier kan ik tenminste wat mee!

Oefenen in de bak is wel een slimme ja! Opzich denk ik dat een halstertouw wel de fijnste optie is. Heb gelukkig een paard van 149 en een hond van 55 cm hoog dus dat moet wel te doen zijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:52

ik reed vroeger altijd buiten en nam al mijn 7 honden mee :D Maar goed,dat is Frankrijk...geen enge wegen enzo in deze buurt.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:01

Oh mijn droom!!!!! Nu nog geen hond, maar als die er komt, dan idd eentje die mee op buitenrit kan!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:02

Als ik ging fietsen met me hond hield ik de lijn zo vast dat het uit me handen schiet zonder enige gevolgen en deze techniek kun je dan ook op paard veilig toepassen tijdens het rijden op je paard. Door de lijn vast te houden tussen je ringvinger en pink. Dit werkt perfect zonder dat je een quick release lijn voor moet aanschaffen is een politie lijn al genoeg en een goede gehoorzaamheid van de hond uit helpt al een hoop.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:13

Ik rij véél buiten vergezeld van mijn hond(en).

Ik wil ze persoonlijk niet aangelijnd hebben (Maar analoog aan Geerke´s situatie, dit is IJsland). Voorwaarde is dan wel imo een goed onder appél staande hond, die je op commando goed bij je kunt houden en niet stuurloos achter schapen/auto´s/joggers etc aangaat. Je moet hem natuurlijk ook aanleren je rijpaard met rust te laten.

En bordercollies hebben nog wel eens de neiging je te willen "aanmoedigen". Oefenen dus en waar nodig crrigeren. Max, m´n jonkie was in het begin veel te enthousiast over die zwaaiende paardenstaart...

Het is hier erg belangrijk dat de honden en paarden goed samen kunnen werken, heb ze beide nodig bij het naar huis halen van de schapen (het is weer het seizoen, al heel wat dagen in de bergen doorgebracht, schapen drijven) Over morgen weer.

Wat voor ras heb jij TS?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:25

Ik neem de mijne wel mee zowel los als aan een elastiek zoals bv de "halsverlenger". Er zijn hier veel gebieden waar je hond niet los mag. Kans op een boete is dan dus groot. Met een elastiek heb je ook geen kans (okee, minder) dat je je hond ophangt. Maar ook geen boete vanwege het feit dat je hond losloopt.

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:36

Helaas is de Horse Doglijn niet meer in het assortiment van PFIFF (ik heb hem ook verkocht), Ben nu bezig er zelf eentje te maken. Bij interesse kun je PB sturen, dan houd ik je op de hoogte van de vorderingen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:47

HorseAlround schreef:
Helaas is de Horse Doglijn niet meer in het assortiment van PFIFF (ik heb hem ook verkocht), Ben nu bezig er zelf eentje te maken. Bij interesse kun je PB sturen, dan houd ik je op de hoogte van de vorderingen.

Waarom per pb? Ik heb ook wel interesse te zien hoe je zoiets maakt, altijd leuk zulke nuttige doe het zelf projecten. Ik vermoed dat er meer lezers zijn in dit topic met belangstelling.
(of is het een revolutionair nieuw ontwerp dat je wil patenteren?)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 19:32

Het klinkt creepy, maar ik heb een zogenoemde pitbull :p hij is mix argetijnse x labrador. Zit geen kwaad in hem hoor, heb hem in januari genomen, omdat hij door zijn vorige baasje niet goed werd verzorgd. En hun konden hem niet aan omdat hij teveel energie had (Logisch beest zat altijd binnen) Hij is ook energiek hoor, hij moet gewoon 1 x per dag flink kunnen rennen :D

Afbeelding

Afbeelding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:42

Daar is toch niks creepy aan. Gewoon een hond. Zit daar labradoor en argentijn in? Ik zie de mix niet, maar boeit niet als jij hem maar gaaf vind. Hihi. Niks mis met t hondje hoor. Lekker laten rennen. Wat ik zeg, ik gebruik een elastiek.
Niet te lang en toch geen gevaar dat ie meegesleurd word.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:50

Ik nam mijn hond ook wel eens mee. Langs dd weg had ik hem aangelijnd aan een soort politie lijn. Mijn hond is bang voor paarden maar zodra ik op het paard zat liep hij bijna ONDER mijn paard! Best gevaarlijk voor mijn hond dus. Ik ben er toen naast gaan lopen. Hond rechts, paard links. Zodra het kon deed ik de hond los.

Oh ja, ik had de hond zo vast dat hij bij de minste druk los was. Inderdaad tussen de ringvinger.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 19:52

Ja vorige eigenaar zzei dat, ik denk zelf dat er meer am stafford in zit of wat dan ook. Hij heb in iedergeval een pitbull licentie. Mij maakt het niet uit dat het een pitbull is, ik heb hem zelf genomen om hem op te vangen en was niet de bedoeling om zo'n kalf te nemen, maar mijn dochtertje is er helemaal gek mee. Mijn broertje kwam er zo mee aankakken, wist niet wat voor hond het was of wat dan ook, maar wel dat hij hulp nodig had dus zodoende. De meeste mensen schrikken gelijk af, want denken dat het dan een vechthond is terwijl er echt geen kwaad in zit :D hij is dikke maatjes met me kleine van 2,5, die kan aan zn staart trekken en hij doet nog niets :o (had ik zelf wel gedaan als ik een hond was haha)

Ik denk een elastieke lijn niet zo goed is met daimer, aangezien hij als hij de kans krijgt, nogal wilt trekken (alleen met slipketting en normaal touw doet hij dat niet)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:54

Gewoon de hond los laten lopen, en als je een punt met verkeer nadert (ver) van de voren afstappen en de hond even vastmaken?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:58

Ik doe het ook, ik zit op een Fries van bijna 1.70 en de hond is een Jack Russel!
Op de stukken waar geen auto's komen loopt ze los en verder heb ik haar anders aan een lange lijn er naast lopen. Ze weet wel goed de commando's voor 'naast', heeft geleerd om aan de goede kant van paaltjes langs te gaan en luistert goed naar 'wacht'. Toch allemaal dingen die erg makkelijk blijken te zijn als ze mee op pad gaat.
Wij gaan ook hele stukken over straat.
Het is echt heel leuk en de grote Friese heldin durft zelfs langs enge dingen als de Jack er eerst langs gaat... Held op/met sokken.

Zal eens kijken of ik wat foto's heb!