De ruiteretiquette

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

De ruiteretiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 18:59

Nav een ander topic waarin duidelijk wordt aangegeven dat men zich bij buitenritten niet bekommert om de ruiteretiquette en men te beroerd is om terug te gaan naar stap bij het passeren van wandelaars of tegenliggers, vroeg ik me af in hoeverre mensen bekend zijn met de ruiteretiquette en dit ook echt toepassen.

Als ruiter ben je het visitekaartje voor alle andere ruiters die mensen tegenkomen, en ik ben van mening dat je je als ruiter zo dient op te stellen dat mensen geen last van je hebben. Zo blijft buitenrijden voor iedereen leuk, blijven buitenrijgebieden open en heb je als ruiter niet te maken met allerlei meningen die bijv. wandelaars van ruiters vormen als ze vaker ervaringen hebben gemaakt dat ze van sokken worden gereden. Vind je het gek dat ze - als ze eenmaal een dergelijke mening hebben gevormd - hier niet zo makkelijk van af te brengen zijn? Als iedereen zich netjes zou gedragen, zou dat een hoop scheldkanonades schelen.

Dus de ruiteretiquette: wie houdt zich eraan en wie kan het geen moer schelen?

Science90

Re: De ruiteretiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:02

Voorop gesteld: ik rij niet buiten.

Maar dingen die mij logisch lijken:
Op autowegen altijd in stap, evenals het passeren van voetgangers en fietsers op een fietspad. Mensen die in het bos op een ruiterpad lopen, zou ik rustig in draf of galop passeren (waar ik op dat moment al mee bezig was). Die horen daar niet te lopen en ik mag er dan vanuit gaan dat ik ongestoord kan rijden. Als er een andere ruiter aan zou komen, zou ik wel vaart minderen ivm kuddegedrag (omkeren etc.).

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:06

Andere weg of pad gebruikers altijd in stap passeren , altijd op de paden , en je paard onder controle houden. Demolove er zijn ook veel paden ruiter en wandelpad hier

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:07

Ik probeer het wel altijd, alleen bij ons in het dorp zijn we verplicht om er in draf doorheen te gaan.
niet altijd even fijn. Vooral als je een ander paard tegenkomt. Probeer dan meestal wel even te stappen ondanks dat t niet mag.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:07

Ik rij wel regelmatig buiten (3/4x per week) en ik zie bijna niemand meer die zich
aan 'de regels' houdt :n

Zowel bos/strand/duin of langs de weg zie ik dingen die echt niet kunnen.
Ik passer anderen altijd in stap, behalve als ik zelf langs de weg in een brede berm rijd en de
auto weg niet smal is. Ik laat iedereen altijd voorgaan/passeren (andere weggebruikers).
Als mijn pony mest parkeer ik haar altijd in de berm.

In het bos en op het strand zie ik zo vaak mensen keihard doorgaan als ik langs rijd (in stap !)
Laatst op het strand gewoon een grote groep mensen die even een rengalopje gingen doen
door de plassen terwijl er ook best veel mensen en honden op het strand waren :n
Echt super aso en gevaarlijk.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:08

Ik rijd ongeveer 35 jaar. En ik kan me niet herinneren dat ik ooit in galop of draf langs voetgangers ben gegaan. Altijd in stap en altijd groetend of met een praatje.
We zijn allemaal voor onze ontspanning en plezier in de natuur en dat wil ik graag zo houden.
Dus ja, ik houd me aan de ruiter etiquette.

Moet de bodem droog zijn en kom jij daar langs stuiven. Lijkt me niet sociaal

Horsa

Ben nu drie keer meegeweest. Het is de instructrice die het tempo aangeeft. En ja, we zijn altijd in stap langs passanten gegaan.

flavlip

Ik ga altijd terug naar stap en groet de mensen vriendelijk. Soms in t voorbijgaan zelfs even een kort gesprekje over t mooie weer. Is een kleine moeite en het geeft mensen een goede ervaring met paarden en hun ruiters.

Wat valt er verder onder de ruiteretiquette? Ik probeer mn pony wel in de berm te laten poepen, maar stap niet af.. (Behalve om t even aan de kant te schoppen)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:09

Ik houd me eraan mits mogelijk. Voorbeeld, ik rij op een ruiterpad en opeens is deze niet meer aangegeven. Dan rij ik niet helemaal terug maar rij verder over andere paden.
Als ik ergens in de berm rij en iemand begint te schreeuwen dat ik zijn fietspad kapot rij, waar ik dus nog niet eens op geweest ben, dan roep ik terug.
Over het algemeen gedraag ik me hoffelijk en netjes maar als er een auto me bijna van mijn paard afrijdt, en ik weet wie het is, of van welk bedrijf het is, hebben ze me na afloop van mijn rit wel aan de telefoon hangen en zeg ik op een nette maar duidelijke manier dat ik daar niet van gediend ben.
Tevens leg ik dan uit dat een paard geen machine is waarvan je precies kunt bepalen waar het de voeten neerzet, terwijl een auto wel een machine is, die precies gaat waar je hem heen stuurt.
Verder ben ik vrij braaf....denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:17

In stap passeren ja, maar ik ben het wel met een voorganger eens, dat als een pad echt een ruiterpad is en er loopt/fiets iemand (en dus niet op een ruiter- en wandelpad) dan ben ik ook niet altijd even netjes... Maar dan vind ik het ook wel een beetje aso van degene die op het ruiterpad gaan lopen.
en ja, ik heb mn paard vanuit rengalop wel is tegen een boom tot stilstand moeten brengen, omdat er ineens iemand uit de stuiken kwam die vond dat ie zn hond wel even daar kon uitlaten, terwijl het toch echt alleen een ruiterpad was... Had ik denk 10 meter "de tijd"om te reageren... Nee, toen ben ik niet heel vriendelijk of netjes gebleven...

En inderdaad, kom ik iemand op een openbare weg tegen en ben ik aan het draven, dan ga ik even stappen, even groeten en dan als we elkaar gepasseerd zijn draven we weer verder! Galloperen doe ik sowieso alleen op ruiterpaden die ook echt alleen voor de paarden zijn :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-14 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:18

Ik passeer ALTIJD in stap, vind het enorm asociaal om dit niet te doen. Ook hier vaak een groet naar de wandelaars of fietsers!

Ik ga zo ver mogelijk opzij de berm in als ik langs een autoweg rijdt, zorg dat ik mijn paard onder controle heb (voor zover je dan zeker kan weten dan) en probeer haar niet midden op de weg te laten mesten.

Heb ook eigenlijk nooit problemen onderweg, behalve af en toe met moutainbikers, die schijnen te denken dat ze midden op de paden mogen blijven fietsen met een hele groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:20

moutainbikers heb ik ook vaak problemen mee... verschrikkelijk associaal vaak die mensen...
en dan boos worden als ik niet gelijk aan de kant ga, tss...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:27

Andere weg of pad gebruikers in stap passeren, tenzij zij aan de verkeerde kant van de weg rijden. Wil ook nog wel is in de berm langs het fietspad gewoon doordraven. Ruiterpaden/wandelpaden hebben wij hier niet echt in het bos. Waar het wel is zou ik die ook volgen, zo niet loop ik dan meestal op het zandpad voor groot verkeer. Die passeer ik in stap tenzij fietsers op het pad er naast rijden passeer ik in draf of galop als ik daarin zit. Als ik wandelaars zie lopen op het pad dan rem ik af, helaas zie ik ze af en toe ook wel is te laat als ik in een hoger tempo rij en hun net om de bocht of de hoek kom. Dan probeer ik te roepen als dat nog lukt, te remmen of er met een boog omheen te rijden.

Over het algemeen hou ik aan. Houden de weggebruikers zich correct aan de regels passeer correct of laat ik hun ook passeren. Met dat laatste bedoel ik voornamelijk mensen die niet afremmen en mij met 80 in willen halen. Sorry maar helaas dan ga ik ook niet aan de kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:32

Mee eens, ik hou me er netjes aan zolang mijn mede-weggebruiker dat ook doet :)
Anders kan ik net zo koppig zijn als zij zijn <<)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:33

In stap passeren, netjes langs de kant, stront in de kant schoppen (tja, ik heb geen schep mee) in een woongebied, draven met oversteken, niet op het fietspad rijden....

Aan de andere kant ben ik wel heel niet-netjes wanneer andere mensen geen rekening met mij/onze paarden/ruiterpaden en dergelijke houden. Ik zet mijn paard midden op de weg als er 'aso' verkeer aan komt scheuren en als mensen tot huilen toe op het ruiterpad gaan zitten picknicken dan galoppeer ik ook gewoon door. Het moet wel van twee kanten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:35

FromNorway schreef:
en als mensen tot huilen toe op het ruiterpad gaan zitten picknicken dan galoppeer ik ook gewoon door.

Bij mij lag er iemand te zonnen >;)
Wou er eigenlijk overheen springen }:)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:39

Wow ik had verwacht dat zich hier alleen mensen zouden melden die zich netjes gedragen (is vaak zo met zulke topics) maar valt dat even tegen zeg!
Hier dus wel zo'n type die zich netjes gedraagt, ONGEACHT wat de ander doet! Het hoort niet af te hangen van hoe anderen zich gedragen, je bent verantwoordelijk voor jezelf. Ook als een wandelaar op een ruiterpad loopt hoor je deze niet ondersteboven te rijden maar netjes in stap te passeren en even te wijzen op het feit dat diegene regels overtreed. Ik vind het altijd zo onbegrijpelijk dat mensen vinden dat ze zich mogen misdragen omdat 'zij doen dat ook!'.
Ik vind plotseling in de ankers moeten omdat het pad onoverzichtelijk is of vanwege een bocht, ook getuigen van gebrek aan etiquette. Als het onoverzichtelijk is, pas je je tempo aan. Je scheurt niet in galop een bocht om, dat doe je in stap of een kalme draf. Je weet nooit wat er om de hoek is, je moet er nooit van uit gaan dat de weg wel begaanbaar is als je die niet kan zien.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:40

Anoniem schreef:
FromNorway schreef:
en als mensen tot huilen toe op het ruiterpad gaan zitten picknicken dan galoppeer ik ook gewoon door.

Bij mij lag er iemand te zonnen >;)
Wou er eigenlijk overheen springen }:)

Hahahah :')

Ik hou me er ook zeker aan, er kunnen hele gevaarlijke situatie's ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:42

Maar als een auto mij op een weg waar niet eens 2 auto's elkaar fatsoenlijk kunnen passeren met 80 km/u voorbij wil razen, blijf ik toch echt net zo lang midden op de weg lopen totdat hij/zij afremt...
Mijn paard is braaf, maar stel ze springt ineens opzij, zijn wij (en ook de autobestuurder) nog verder van huis

@brittfelice: dit ruiterpad liep om een recreatieplas heen, en dan bedenkt men het toch nog dat het op 'dat ene zandpad daar' wel lekker rustig is om te gaan zonnen, terwijl er dus een soort strand "naast" ligt, tja... misschien volgende keer even 2x kijken waarom het op dat ene zandpad daar zo rustig was? :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-14 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 19:44

Anoniem schreef:
Maar als een auto mij op een weg waar niet eens 2 auto's elkaar fatsoenlijk kunnen passeren met 80 km/u voorbij wil razen, blijf ik toch echt net zo lang midden op de weg lopen totdat hij/zij afremt...
Mijn paard is braaf, maar stel ze springt ineens opzij, zijn wij (en ook de autobestuurder) nog verder van huis

En ik ben van mening dat je jezelf, je paard en de autobestuurder zo onnodig in gevaar brengt. Als een auto met piepende banden achter je in de ankers gaat, kun jij garanderen dat je paard dan niet schrikt? En dan, hoe weet jij of degen de remweg goed heeft ingecalculeerd en niet toch nog even doorschuift?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:46

Cassidy schreef:
Anoniem schreef:

En ik ben van mening dat je jezelf, je paard en de autobestuurder zo onnodig in gevaar brengt. Als een auto met piepende banden achter je in de ankers gaat, kun jij garanderen dat je paard dan niet schrikt?

het is niet dat ik er ineens voorspring hoor ;) als ik al in de berm loop ja.. dan baal ik gewoon dat dat persoon geen rekening met ons houdt. Maar als ik al midden op de weg loop en de auto mij ver van tevoren ziet lopen en toch niet afremt, dan kan ik net zo koppig zijn, en dan remmen ze echt wel af hoor, en dan ga ik ook gelijk netjes aan de kant :)
Als een auto vlak achter (of voor) mij nog vol in de anker moet gaan, gaat er van zijn/haar kant toch ook echt iets mis als je t mij vraagt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-14 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:46

Anoniem schreef:
moutainbikers heb ik ook vaak problemen mee... verschrikkelijk associaal vaak die mensen...

Nee neem dan ruiters die op een mountainbike pad rijden (nog tegen de richting in ook) die je bijna omver rijden onder het mom van "hier rijd ik altijd"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:47

palousa_boy schreef:
Anoniem schreef:

Nee neem dan ruiters die op een mountainbike pad rijden (nog tegen de richting in ook) die je bijna omver rijden onder het mom van "hier rijd ik altijd"

dat vind ik ook associaal ja, er zijn niet voor niks gescheiden paden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:52

demo_love schreef:
Voorop gesteld: ik rij niet buiten.

Maar dingen die mij logisch lijken:
Op autowegen altijd in stap, evenals het passeren van voetgangers en fietsers op een fietspad. Mensen die in het bos op een ruiterpad lopen, zou ik rustig in draf of galop passeren (waar ik op dat moment al mee bezig was). Die horen daar niet te lopen en ik mag er dan vanuit gaan dat ik ongestoord kan rijden. Als er een andere ruiter aan zou komen, zou ik wel vaart minderen ivm kuddegedrag (omkeren etc.).

Er zijn genoeg ruiterpaden die opengesteld zijn voor wandelaars en/of mountainbikers.

Autoweg hoor je niet op thuis, dat is alleen voor motorvoertuigen die minimaal 60km/h kunnen rijden.
Fietspad hoor je officieel ook niet op thuis, maar wordt soms wel gedoogd.
Op het voetpad/trottoir hoor je absoluut niet te rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:56

Maargoed, over de etiquette, 90% van de mensen die niets met paarden heeft snapt echt niets van tekens die je bijvoorbeeld bij het koetsiersbewijs nog aangeleerd krijgt.

Daarbij zit iedereen zo erg in de roes van snel snel hier of daarheen rijden (eigenlijk laag vliegen) dat ze met oogkleppen in de auto of brommer of wat dan ook zit.

Eigenlijk is het gewoon ieder voor zich, en dat is jammer.

Moet zeggen dat het hier in Frankrijk een stuk beter gaat. Mensen verongelukken liever zelf dan dat ze jouw paard laten schrikken :) hier in de straat gaan ze vaak in de berm staan met de motor uit, das ook een beetje overdreven maar ik ben al blij dat ze er moeite voor doen.
Verder in het bos houd iedereen ook gewoon rekening met elkaar.