Wielrenners met een buitenrit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Livana

Wielrenners met een buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:59

Ik vroeg me af wie er voorrang heeft tijdens een buitenrit, de wielrenner of de ruiter?

Ik erger me laatste tijd namelijk dood aan wielrenners die achterlijk lopen te bellen of in eens OPZIJ!! gillen als ze je passeren. (Hebben ze daar eigenlijk wel recht op? Ik schrik me namelijk dood als ze zomaar OPZIJ!! gillen) Mij lijkt het dat wanneer een wielrenner wil passeren en je opzij kan, dat je dan moet.

Maar ook als ik wil oversteken en wielrenners met zo'n dusdanige snelheid voorbij komen dat ik mijn paard wel moet stilzetten, hebben wielrenners dan eigenlijk wel voorrang?

Toothless

Re: Wielrenners met een buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:02

Ligt eraan waar je vandaan komt! Als er haaientanden op de weg staan van waar jij aankomt, hebben zij voorrang, maar kom jij van rechts moeten die aso's gewoon stoppen! (Tenzij ze op een voorangsweg rijden, of jij uit een uitrit komt)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:03

Volgens mij ligt het eraan waar je rijd. Als je op de weg rijd, lijkt het me dat je gewoon aan de kant zou moeten gaan voor wielrenners, maar dat de wielrenners wel rekening met je moeten houden. Op het ruiterpad heb je als ruiter denk ik voorrang ?
Ik weet het ook niet zo goed. Ben wel benieuwd ook eigenlijk, lees even mee :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:05

Je bent als ruiter net als een fietser gewoon "bestuurder". Er gelden dus exact dezelfde verkeersregels voor de ruiter als voor de fietser.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:07

Je hebt je verkeersdiploma toch wel gehaald? :) de verkeersregels gelden voor jullie beide. Alleen verschil is dat een wielrenner naast zijn fiets een voetganger is en als jij naast je paard loopt jij nog steeds een bestuurder bent. En de wegbepaling; jij hoort niet op het fietspad of de stoep met je paard. Op de rijbaan, berm of uiteraard ruiterpad.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-06-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:07

De normale verkeers regels gelden en de regels (al zijn die ongeschreven) van goed fatsoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:10

Laat "goed fatsoen" nou nét datgene zijn dat bij (helaas de meeste) wielrenners ontbreekt :D .

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:11

[***] schreef:
Je bent als ruiter net als een fietser gewoon "bestuurder". Er gelden dus exact dezelfde verkeersregels voor de ruiter als voor de fietser.

Idd en ook al loop je met een paard aan de hand ook dan ben je een bestuurder en gelden dus de zelfde regels. Als jij gewoon op jouw weghelft rijd en hun willen passeren dan hoef jij niet aan de kant. En moeten hun gewoon normaal passeren. Als dat niet kan door een tegenligger of andere reden dan moeten ze gewoon achter je blijven. Omdat je bestuurder bent hoor je zelfs officieel op de weg en niet eens op een fietspad (wat niet wil zeggen dat dat in veel gevallen veiliger is).

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:12

Als wielrenner en ruiter ken ik beide kanten... Sommige ruiters houden totaal geen rekening met passerende wielrenners. Ik blijf aan mijn kant van de weg, blijf jij dan aan de jouwe? Als ik van achteren kom en ik niet het idee heb dat de ruiter merkt dat ik er aan kom, bel ik, klapper ik even met mijn remmen of geef ik inderdaad een gil. Meestal sturen de ruiters hun paard dan wel in de berm. Gebeurt dat niet, dan wacht ik even tot ik alsnog kan passeren.
Ik zie het inderdaad wel eens gebeuren dat een groepje wielrenners vlak langs een paard sjeest... Ontzettend onverantwoordelijk, zowel voor de ruiter als de wielrenner. Voor je het weet schrikt het paard zich een hoedje en bezeert zichzelf of anderen.

De voorrangsregels moeten beiden zich natuurlijk aan houden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:17

Moet zeggen ik vind het vaak wel handig als ze even van achteren roepen, vaak heeft mijn paard ze al wel gehoord, maar ik niet.
Dus dan weet ik dat er clubje wielrenners aan komt, stuk waar ik rijdt kan ik dan wel niet opzij, maar dan kan ik in ieder geval opletten.

Overigens laatst bijna club wielrenners achterop mijn paard. (niet hun schuld maar van automobiliste)
Deze club had ik gehoord en gezien, meer dan rechtdoor rijden kan ik daar niet, klein beetje meer naar de kant.
Echter er was ook een tegenliggende auto..
En een trut van een automobilist die de wielrenners net in ging halen.
Voor het idee, 2 auto's kunnen elkaar daar net! passeren! (dit stukje gelukkig 1 meter breder, maar onoverzichtelijke bochtige weg, dus kan je niet zien wat er aan komt)
Nu haalde die doos dus in met tegenligger, probeerde wielrenners te pletten, kwam vervolgens naast mij terecht en wielrenners gilden nog wel pas op paard, maar die konden ook niet veel meer dan hard remmen, omdat die muts me nog aan het passeren was met tegenligger.
Ging net goed.

Dit leverde dus vloekende ruiter en wielrenners op, richting automobilist.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:27

[***] schreef:
Laat "goed fatsoen" nou nét datgene zijn dat bij (helaas de meeste) wielrenners ontbreekt :D .

Gelukkig zijn de ruiters altijd +:)+ :')

Beide horen de verkeersregels gewoon keurig in acht te nemen en natuurlijk ook rekening te houden met de medeweggebruikers. Ik heb liever dat een groep fietsers even aankondigt met 'pas op!' dan een verrassingsaanval van achteren. Daarentegen zie ik ook ruiters die voetgangers in galop passeren en de voetgangers schrikken zich rot.

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:32

Officieel hebben paarden niks te zoeken op een fietspad (ze moeten eigenlijk op de autoweg) maar dat terzijde blijft het een fietspad dus is het wel fijn als je rekening met wielrenners houdt. Ik ben zowel wielrenner als ruiter en lees vaak negatieve dingen over wielrenners op bokt terwijl ik zelf heel vaak juist situaties tegenkom waarin de fietsers helemaal niet fout zitten. Ik denk dat je even goed naar de situatie moet kijken en je gewoon aan de verkeersregels moet houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:33

vuurneon schreef:
[***] schreef:

Gelukkig zijn de ruiters altijd +:)+ :')

Beide horen de verkeersregels gewoon keurig in acht te nemen en natuurlijk ook rekening te houden met de medeweggebruikers. Ik heb liever dat een groep fietsers even aankondigt met 'pas op!' dan een verrassingsaanval van achteren. Daarentegen zie ik ook ruiters die voetgangers in galop passeren en de voetgangers schrikken zich rot.

Daar heb je helemaal gelijk in vuurneon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:38

jetski8 schreef:
Officieel hebben paarden niks te zoeken op een fietspad (ze moeten eigenlijk op de autoweg) maar dat terzijde blijft het een fietspad dus is het wel fijn als je rekening met wielrenners houdt. Ik ben zowel wielrenner als ruiter en lees vaak negatieve dingen over wielrenners op bokt terwijl ik zelf heel vaak juist situaties tegenkom waarin de fietsers helemaal niet fout zitten. Ik denk dat je even goed naar de situatie moet kijken en je gewoon aan de verkeersregels moet houden!

Hier ook veel ervaring in het gezin wat wielrenners betreft. En eerlijk gezegd zeggen deze "mannen" zelf dat ze vaak best wel asociaal rijden.

Zoals ik al schreef zijn het niet alle wielrenners, maar wat ik toch heel vaak zie en ook echt niet netjes vind, zijn hele groepen waarbij ze rustig met z'n 4 of 5-en naast elkaar fietsen, midden op de weg of het fietspad. Of dat ze vanwege de training, rode lichten negeren, voor auto's langs vliegen op rotonde's terwijl ze geen voorrang hebben of inderdaad vanaf een afstand al hard beginnen te schreeuwen dat de fietser, wandelaar, ruiter of wie dan ook maar even aan de kant moeten!!

Dat is net zo asociaal als in galop met je paard ergens langs denderen.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:46

Idem als Jetski8, wielrenner én ruiter. In beide situaties zie je vaak fouten, met (inderdaad) een ruiter die een voetganger in galop passeert. Wielrenners worden vaak naar plaats 38 geschoven, ze veroorzaken bij alle verkeersdeelnemers frustraties. Nu snap ik dat een geel pakje met 40 km/u niet fijn is, laat staan een hele kudde. Iets meer respect naar elkaar mag dus wel, maar ik denk dat we het altijd over een klein percentage hebben dat zich asociaal op de weg bivakkeert. Wielrenners genieten net als ruiters van de natuur, rust en tijd! Op een paar uitgezonderd en daar schamen andere, sociale wielrenners zich ook enorm voor... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:49

Quente, ik ben het voor het grootste deel met je eens, maar er zijn ook veel wielrenners, die wedstrijden rijden en daarvoor trainen, die genieten NIET van de natuur, maar werken met schema's, afstanden, snelheden en zijn van mening dat andere weggebruikers daarvoor moeten wijken. Ik denk dat, die over het algemeen de grootste overlast veroorzaken.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:49

volgens mij hebben die gasten hun eigen regels en lak aan iedereen, verschrikkelijke lui, mn paard schrikt zich te pletter als ze eraan komen schreeuwen en ineens van alle kanten langs je heen komen vliegen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:58

Ik snap wel dat wielrenners soms erg hard gaan en ook niet de meest wendbare of rembare verkeersdeelnemers zijn en daar hou ik ook vaak wel rekening mee, maar dat eeuwige geschreeuw daar wordt je horendol van.

Bovendien hebben sommige wielrenners een beetje waanbeelden, wij reden laatst netjes met een mestzak krijgen we commentaar dat er 100m voor ons paardenstront lag, schijnbaar heeft de stront van ons paard in de ogen van sommige wielrenners zowel Houdini skills als tijdreisvermogens :j

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 01:10

Ik vind het raar dat er door sommige mensen enorm gegeneraliseerd wordt. Daar schiet je toch helemaal niets mee op?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 01:15

[***] schreef:
Quente, ik ben het voor het grootste deel met je eens, maar er zijn ook veel wielrenners, die wedstrijden rijden en daarvoor trainen, die genieten NIET van de natuur, maar werken met schema's, afstanden, snelheden en zijn van mening dat andere weggebruikers daarvoor moeten wijken. Ik denk dat, die over het algemeen de grootste overlast veroorzaken.

Oh. Interesant.

Zitten alle recreatie ruiters bij greenpeace en alle wedstrijdruiters zijn zeker bomenkappers?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 01:53

Danique_G schreef:
Zitten alle recreatie ruiters bij greenpeace en alle wedstrijdruiters zijn zeker bomenkappers?

Natuurlijk, vooral SGW ruiters want die hebben die boomstammen nodig om overheen te springen :j

Ik denk wel dat de mensen die niet alleen voor de lol rijden meer de neiging hebben om eigenlijk te hard en onveilig te gaan rijden dan mensen die puur recreatief een rondje fietsen, maar dat betekend natuurlijk niet direct dat alle serieus rijdende wielrenners dat doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 07:45

De wielrenners die ik ken houden zich allemaal grotendeels netjes aan de regels, maar wijken daar ook wel eens vanaf. Zeker in een groep moet je omwille van de veiligheid bijvoorbeeld wel eens de weg op, ipv op een super smal fietspaden ernaast.

Tuurlijk hebben wielrenners zich aan de regels te houden, maar er wordt hard gefietst en in een groep reageert nou eenmaal niet iedereen hetzelfde, ondanks dat je daarop oefent, traint en afspraken op maakt. Soms is het op zon snelheid dan eenmaal makkelijker om voorrang te krijgen waar je het eigenlijk niet hebt, dan met zijn allen bovenop de rem te springen met alle risico's van dien. Gelukkig merkt ik dat daar in het verkeer over en weer best rekening met elkaar gehouden wordt. Ik vind het jammer dat wielrenners zo als aso's te boek staan. De wielrenners die ik ken zijn dat helemaal niet.

Je doet je best, meer kun je niet doen. Met bijvoorbeeld loslopende honden, paarden, wandelaars langs de weg etc. Wordt altijd gewaarschuwd naar achteren, tempo geminderd, ruimte gemaakt etc. Ook fietsen wij altijd twee aan twee, tenzij we aan het wisselen zijn van kolrijdster, dan Max drie omdat de voorste dan naar achteren zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:15

liedje89 schreef:
Danique_G schreef:

Natuurlijk, vooral SGW ruiters want die hebben die boomstammen nodig om overheen te springen :j

Ik denk wel dat de mensen die niet alleen voor de lol rijden meer de neiging hebben om eigenlijk te hard en onveilig te gaan rijden dan mensen die puur recreatief een rondje fietsen, maar dat betekend natuurlijk niet direct dat alle serieus rijdende wielrenners dat doen.

Juist liedje89, bedankt voor de nuance. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat niet ALLE wielrenners zo zijn, ook niet ALLE wedstrijdrijders. Jammer Danique_G, dat je mijn bericht zo uit zijn verband trekt, want dat is absoluut niet wat ik zeg. Ik wil alleen maar het verschil aan geven tussen bepaalde groepen, maar mogelijk heb ik dat niet duidelijk genoeg gedaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:39

Ik trek niets uit verband naar mijn weten [***]. Ik lees enkel in je laatste bericht een nuancering.

Ik vind het jammer gewoon dat er zo over wielrenners wordt gesproken. Dat schreeuwen van wielrenners is meer omdat ze het op tijd willen aangeven. Natuurlijk zoeken ze altijd de meest rustige plekken op om te trainen maar als je in een woonwijk woont oid moet je die wel eerst passeren.

Er zijn altijd rotte appels. En net zoals met je rijexamen moet je rkekeing houden en wachten op dat fietsertje/lopertje weet ik veel dat geen richting aangeeft. Ook ruiters horen daar rekening mee te houden ondanks dat 'het een dier' is. Niet iedereen houd daar rekening mee en dat hoor je te weten. En anders hoort een paard gewoon niet op de weg thuis. Als ik aan het wielrennen ben zie ik wel eens ruiters die er maar vanuit gaan dat alles wijkt omdat 'het een dier is'. 1 keer toen ik vroeg of ik er langs mocht kreeg ik nog een grote mond ook. Wat moet ik dan, een aangetekende brief sturen? Als je paard of jij zelf dit niet aankan blijf je maar lekker op eigen terrein. Is niet alleen eigen leven wat je riskeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:52

Misschien heeft het ook met de omgeving te maken wáár je wielrent? Ik kom nl met grote regelmaat, groepen van 20/30 wielrenners tegen die gewoon met zijn 4/5-en naast elkaar blijven fietsen op een weg waard dat toch echt niet kan.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat er zat ruiters zijn die gewoon verwachten dat andere weggebruikers allemaal weten hoe een paard kán reageren.

Citaat:
Dat schreeuwen van wielrenners is meer omdat ze het op tijd willen aangeven. Natuurlijk zoeken ze altijd de meest rustige plekken op om te trainen maar als je in een woonwijk woont oid moet je die wel eerst passeren.

Maar dat is toch vreemd? Ze kunnen toch ook gewoon vaart minderen en netjes achter elkaar gaan rijden als je een paard, auto, wandelaar of andere fietser passeert? M.a.w. je kunt in de woonwijk toch gewoon even rustig en achter elkaar rijden en op de rustige plekken je training aanzetten?

Zo heb ik mij ook altijd verbaast over het feit, dat als ik met mijn hond op een rustig landweggetje loop er auto's met 60 km per uur langsrijden. Dat doen ze ook als er iemand met kleine kinderen wandelt.

Zoals Sjolvir al eerder postte, ik vind dat je uit goed fatsoen daar gewoon stapvoets langs moet rijden, of je nu ruiter, wielrenner, automobilist of wat dan ook bent.