Buitenritje in Duitsland; Hoe ingewikkeld kun je het maken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Buitenritje in Duitsland; Hoe ingewikkeld kun je het maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 09:50

Ik wordt zolangzamerhand steeds blijer met mijn pakzadel ipv dressuurzadel...
Wat moet er mee; Mijn eigen paspoort [ heb geen id kaart maar paspoort]Die moet ik zelf dragen.
Europees paspoort van het paard , welke bij het paard moet blijven , dus in de zadeltas.Uiteraard moe het paard gechipt zijn.
Een gezondheidsverklaring van het rvv a 52 euro , geldig voor 10 dagen. Verlenging kost ongeveer 34 euro.Geen idee of dat bij het paard moet blijven , of dat ik die zelf moet dragen...ik heb 1 keer per week les in duitsland....
Een reitplakette a 38 euro , is een jaar geldig , verlenging kost 30 euro , goed zichtbaar bevestigd aan het hoofdstel.

Gelukkig dat entingen niet verplicht zijn , mijn eigen dierenarts wil mijn paard niet meer enten ivm de gevolgen.
Het wordt alleen een probleem als ik met mijn paard een stalling zoek die de entingen wel verplicht stelt.

Mijn verzekering dekt ook in het buitenland , maar als ik met mijn docente samen rij , die in duitsland woont , dan is zij verantwoordelijk , en niet gedekt omdat we bitloos rijden. Daar moet ze een aparte verzekering voor afsluiten.
Ik kom in de problemen als ik zadelloos ga rijden , of zonder geldige [in nederland ] optoming , of achterstevoren op mijn paard kruip...

Lastig hoor als je in het grensgebied woont...

Is er ooit iemand gecontroleerd? en wat gebeurde er dan? alleen een boete of wordt je paard ook in beslag genomen , want dat is mijn grootste angst!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:57

Ik volg het even. Ik vind het belachelijk, al die regeltjes!
Ik woon ook in het grensgebied, en het is hier nergens helemaal duidelijk wanneer je nu duitsland binnen rijdt in het bos, dus ik rijd er regelmatig doorheen. Maar gelukkig nooit iemand tegen gekomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:02

Ik kan je wel vertellen dat er in Nederland géén verzekeringseisen bestaan. Hier mag je gewoon achterstevoren op je paard zitten, zonder zadel, zonder hoofdstel, en zelf zonder cap op. Maakt geen fluit uit.
En het zou me eerlijk gezegd sterk verbazen als dat in Duitsland wel zo zou zijn... En het lijkt me volkomen onzinnig dat jouw instructeur verzekeringstechnisch verantwoordelijk is voor of jij bitloos rijdt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-03-14 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

amandananana

Re: Buitenritje in Duitsland; Hoe ingewikkeld kun je het maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:03

Zo wat een hoop regeltjes joh! Dat je zelf je id-kaart meeneemt is wel iets voor te zeggen, stel dat je valt en bewusteloos raakt weten ze wel wie je bent. Geldt ook voor het paspoort van je paard, stel dat ie m peert.. Maar wel weer onhandig om alles mee te moeten nemen..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:03

Die gezondheidsverklaring hoeft niet voor recreatieve doeleinden (of bijv als je vanaf nl naar dl een dag op wedstrijd gaat, of andersom).

En sorry maar wat is het voor onzin dat je Da je paard niet wil enten? Dat bepaal jij toch, en anders ga je naar een andere Da
Laatst bijgewerkt door cp112 op 18-03-14 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:04

O en paspoort van je paard moet odd bij je paard blijven. Maar dat betekend niet dat je bij iedere rit bij je moet hebben :+ zou wat wezen zeg

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:07

Ook nog nooit meegemaakt dat een dierenarts een paard niet wilt enten. Griep en Tetanus zijn toch de basis entingen? Wat kan hij daar nu tegen hebben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:11

Paard kan toch een hevige entreactie laten zien?
Ik zou dan trouwens wel eerst nog eens een ander vaccin proberen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:15

ik woon in duitsland en rijd alleen maar buiten maar van al jou regels heb ik nog nooit gehoord.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:21

Ibbel schreef:

Dat kan inderdaad wel eens voorkomen maar in al die jaren dat ik al paarden heb nog maar een keer meegemaakt dat een paard een echte heftige entreactie had. Hij maakte koorts en dan heb ik de dierenarts weer opgeroepen. Kreeg een antikoorts middel en na 3 dagen was hij weer helemaal koortsvrij verklaard.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:23

Zo ingewikkeld als jij het beschrijft is het niet.

Reitplakette: Vergunning om in Nordrhein-Westfalen in bos en veld te mogen rijden,ook als er geen ruiterpaden zijn. Moeten dan zichtbaar aan het harnachement meegedragen worden. Gelden in heel NRW. Dus ja, voor buitenritten in Duitsland absoluut nodig.

Eigen paspoort of ID: Moet je gewoon altijd bij je dragen, eender of in NL of in D. Lijkt me niet zo moeilijk. Jaszak, heuptasje,...

Paardenpaspoort: Moet je op buitenrit niet meenemen maar dan wel dezelfde dag nog kunnen voorleggen.

Gezondheidsverklaring: Heb je bij een buitenrit of een les in het buitenland niet nodig; wél als je paard meerdere dagen daar gaat verblijven.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:23

Jij woont in Nederland, of niet?
Dan val jij verzekeringstechnisch onder de Nederlandse wet/Nederlandse verzekering, dat is volgens mij gewoon je WA en hun polisvoorwaarden.

Ben jij echter woonachtig in Duitsland, dan zul je je idd apart moeten verzekeren qua aansprakelijkheid van je paard en dan kan het idd zijn dat als blijkt dat jouw paard los breekt en jij bitloos onderweg was, zij niet uitkeren bv.

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met buitenrijden in Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:25

cp112 schreef:
Die gezondheidsverklaring hoeft niet voor recreatieve doeleinden (of bijv als je vanaf nl naar dl een dag op wedstrijd gaat, of andersom).

Heb je hier een bron voor mij voor? Heb me er zelf ook in zitten verdiepen, maar kan het niet goed vinden. Ben erg benieuwd naar je motivatie hiervoor :j :)

KNHS : https://www.knhs.nl/kenniscentrum/internationaal-starten/naar-het-buitenland-met-je-paard/
Dit stelt dat binnen de Benelux niet nodig is om met een gezondheidscertificaat te werken, maar voor naar Duitsland wel.

Verder vind ik voldoende informatie voor bij export : http://www.nvwa.nl/onderwerpen/export-landenoverzicht/dossier/eu-landen/paarden-paardensperma-paardenembryo-s

Maar hoe het zit met tijdelijk vervoer kan ik bijna niks over vinden. Zoals inderdaad voor buitenritten, lessen, weekjes vakantie, etc. etc. Ik ben erg benieuwd hoe het nu precies zit omtrent dat gezondheidscertificaat. Officieel lijkt het te moeten.

soesita schreef:
Gezondheidsverklaring: Heb je bij een buitenrit of een les in het buitenland niet nodig; wél als je paard meerdere dagen daar gaat verblijven.

Okay, dus voor enkel iets van binnen een dag op en neer : niet nodig, bij verblijf langer wel. Begrijp ik het zo correct? Heb je hier misschien ook een bron voor, of waar ik op kan zoeken? Mag ook van de Duitse overheid zijn. Ook voor Frankrijk ben ik wel benieuwd naar de relevante wetgeving hiervoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-14 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:26

Wat een hoop regels zeg... Het is toch juist fijn als je spontaan je paard kan pakken en dan kunt gaan?
Nu gaat er zo'n voorbereiding aan vooraf dat de lol er snel vanaf gaat..
Daarbij; de verzekering hoeft toch niet te weten hoe jij op je paard zit? Bitloos, zonder zadel, etc..
Ik volg dit ff, paard staat op grens van België. Maak regelmatig buitenritten door België.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:35

Citaat:
"Die Gesundheitsbescheinigung hat eine Gültigkeit von 10 Tagen gerechnet ab
dem Ausstellungsdatum. Sie muss das Tier vom Herkunftsort bis zum Bestimmungsbetrieb begleiten. Damit ist ein Rücktransport mit derselben Bescheinigung
auch innerhalb der Gültigkeitsdauer der Bescheinigung nicht zulässig. Für jeden
Grenzübertritt (maximal 24stündige Ausflugsritte nach Deutschland ausgenommen) ist daher eine Gesundheitsbescheinigung erforderlich."

(Bron: http://www.tiere-unter-menschen.de/documents/urlaub_pferd_antworten.pdf )

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:40

@Mareveer: als jouw paard in het slechtste geval op de autobaan beland, er een flinke botsing ontstaat met letsel, wie weet nog wel dodelijke slachtoffers, veel materiële schade etc., tja, dan heb je meestal zelfs beeldmateriaal van dat paard en als dan blijkt dat je bitloos onderweg was...
Dus een verzekering zal niet weten dat jij bitloos buiten rijd als er niets gebeurd, maar als je pech hebt, wel als er onverhoopt wél iets gebeurd en deze zal dan niet uitkeren...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:41

Ik rij bijna dagelijks in Duitsland, heb alleen reiter plakkette zichtbaar en mijn ID bij me. Ben vaak boswachters tegen gekomen, maar nooit geen problemen gehad.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:49

Ik ga dus met trailer naar mijn instructeur , dus voer ik het paard in in Duitsland , en vervolgens rij ik weer terug , dus voer ik mijn paard weer in in Nederland.

Het entverhaal is een ander verhaal , ik ben er ingedoken omdat ik wilde weten wat er wettelijk verplicht was ,en het is dus niet verplicht! Het wordt een ander verhaal als je concoursen rijd etc , maar als ik met mijn ongeente paard in de trailer de openbare weg op ga is het niet verplicht.
Ook daar zijn de meningen over verdeelt...

En in duitsland zijn er andere regels , daar wordt bitloos niet als een gedegen harnachement beschouwd , en dat is mijn lesgeefster wettelijk verplicht ivm aansprakelijkheid.

En dan komt ze soms iemand anders in nederland les geven op mijn paard...dat is pas ingewikkeld!!!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:59

Gelukkig ga ik de meeste tijd de Nederland -Belgische grens over en hoef ik daarvoor dus niks te regelen, regels Benelux.

Ik heb wel altijd ID bij me voor mocht ik vallen en buiten bewustzijn zijn.
Mobiel heb ik trouwens ook altijd bij me met een code dat ze gelijk bij het juiste mobielnummer komen van thuis en mijn man.

Paspoort paard heb ik nooit bij me, ligt thuis of in de wagen mocht ik met de trailer gaan.

Ga ik naar Duitsland (met trailer) ligt mijn paspoort dus in de wagen , ID op zak en rijdt ik verder gewoon de grens over omdat ik binnen een dag weer terug ben.
Op buitenrit ben ik nog niet geweest in Duitsland, dan moet ik inderdaad zo'n plaatje aanschaffen.

Ik heb de hele zooi jaren geleden eens uitgezocht vanwege alle dierenziektes die toen steeds rondgingen en grenzen letterlijk gesloten werden.
Ik woon 500m van de grens af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:03

Nammie, als je op dezelfde dag heen en weer rijdt, ook met trailer, is het nog steeds doorvoer en geen export en herimport. Dan heb je geen VWA-verklaring nodig.

Entingen zijn idd niet wettelijk verplicht.

Jij bent altijd aansprakelijk voor de schade die jouw paard veroorzaakt, ook in Duitsland. Jouw lesgever is aansprakelijk voor schade die jou wordt aangedaan door haar toedoen tijdens het lesgeven. Dat zijn níet eventuele ziektekosten, die worden gewoon door jouw Nederlandse zorgverzekeraar gedekt, maar wel bv een gescheurde rijbroek of letselschade, als dat aan te tonen is (en daar begint het getouwtrek tussen verzekeringen...).

Komt jouw lesgever iemand lesgeven op jouw paard, dan ben jij opnieuw nog steeds verantwoordelijk voor wat jouw paard doet. Breekt jouw paard los en rent-ie tegen een geparkeerde auto aan, jouw verzekering. Tenzij bekend is dat jouw paard niet vast kan staan en lesgever zegt: kan best (en daar begint het getouwtrek tussen verzekeringen...).

Als door verkeerde advies van jouw lesgever er schade ontstaat aan de ruiter (opnieuw, bv een gescheurde rijbroek, of het paard klapt achterover en jouw zadel sneuvelt) dan moet haar verzekering de ruiter of jou (in het geval van dat zadel) die schade vergoeden. Opnieuw, mits aan te tonen is dat jouw paard niet staatsgevaarlijk is (en daar begint alweer het getouwtrek tussen verzekeringen...)

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:06

Waar is toch die tijd dat je zonder zorgen om allerhande regels en eissen dwars door de hele wereld kon op de rug van je paard....

zou je toch zo terugverlangen naar de middeleeuwen :-))

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:15

Ibbel schreef:
En het zou me eerlijk gezegd sterk verbazen als dat in Duitsland wel zo zou zijn... En het lijkt me volkomen onzinnig dat jouw instructeur verzekeringstechnisch verantwoordelijk is voor of jij bitloos rijdt.

Nou begin maar je te verbazen, het is echt wel zo ;) Hier in Dld zijn de regels idd anders en strenger. En de verzekering kan idd heel lastig doen als jij bitloos buiten rijdt. Lees als in dat is geen toegelaten optoming dus wij keren niet uit. Wel heb ik mijn bedenkingen of de instructeur verantwoordelijk is voor je, dat ligt er imo aan in welke vorm dat buitenrijden is. Als dat onder instructie van haar is, ja. maar als jullie gewoon gezellig een ritje maken zonder "les/instructie" valt dat imo niet onder haar verzekering. Wel zullen ze er echt moeilijk over gaan doen omdat de instructeur de papieren heeft. En in alles een poging doen om het op haar verantwoording af te schuiven. En als TS in principe alleen maar daarheen gaat voor les, hebben ze wel een mooie hamer om mee te slaan ;)

Nammie schreef:
Ik ga dus met trailer naar mijn instructeur , dus voer ik het paard in in Duitsland , en vervolgens rij ik weer terug , dus voer ik mijn paard weer in in Nederland.

Het is dus idd geen invoer of uitvoer, maar doorvoer. En aan de ene kant heb je wel gelijk dat je een gezondheidsverklaring nodig bent. MAAR er is een gedoogbeleid voor de grensbewoners. Dus off moet je wel, maar on off dus niet. Ik rijd ook regelmatig met paard en trailer de grens over, en heb ook echt niet elke keer een gezondheidsverklaring. Die heeft overigens niks met wedstrijden te maken, dat is puur het binnenkomen van een ander land.

soesita schreef:
Reitplakette: Vergunning om in Nordrhein-Westfalen in bos en veld te mogen rijden,ook als er geen ruiterpaden zijn. Moeten dan zichtbaar aan het harnachement meegedragen worden. Gelden in heel NRW. Dus ja, voor buitenritten in Duitsland absoluut nodig.

Niet overal in Duitsland ;) NRW ja maar Niedersachsen dus niet. Het ligt eraan waar je gaat buitenrijden. Dus niet absoluut altijd nodig voor buitenritten in Duitsland.

Entingen zijn idd niet verplicht tenzij je wedstrijden rijd.

Ibbel hier wordt een instructeur wel veel sneller verantwoordelijk gesteld dan in NL. Voor mij ook de reden dat ik hier geen les geef. Moet daar een aparte verzekering voor afsluiten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:58

Rina , weet jij tot waar het gedoogbeleid werkt?
Hoeveel kilometer van de grens af?

En het ging mij er inderdaad om wat er wettelijk nodig is om ''even'' naar duitsland te gaan. Heb geen geldboompje om het volgens de regelt te doen , maar ik vraag me toch af wat er gebeurd als er iets gebeurd en ik heb die verklaring niet , ook al is het een gedoogbeleid...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:04

petraaken schreef:
Ibbel schreef:

Dat kan inderdaad wel eens voorkomen maar in al die jaren dat ik al paarden heb nog maar een keer meegemaakt dat een paard een echte heftige entreactie had. Hij maakte koorts en dan heb ik de dierenarts weer opgeroepen. Kreeg een antikoorts middel en na 3 dagen was hij weer helemaal koortsvrij verklaard.

Het is off topic , maar mijn paard heeft er jaren last van , en de dierenarts die toentertijd mijn paard geënt heeft wil haar niet meer enten. En ik wil het ook niet.Als dat betekent dat ik nergens aan mee kan doen , dan heb ik dat er wel voor over.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:05

Alja schreef:
ik woon in duitsland en rijd alleen maar buiten maar van al jou regels heb ik nog nooit gehoord.

Gelukkig zijn het niet mijn regels ;)