automobilisten en paarden in het verkeer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

automobilisten en paarden in het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 15:46

Deels naar aanleiding van een ander topic, deels naar aanleiding van mijn eigen ervaringen. Een topic over het gedrag van automobilisten maar óók die van de bestuurder van de paarden in het verkeer.

Bij langskomend verkeerd zorg ik altijd dat ik als ik te paard ben in de berm rij, als ik wandel mijn paard in de berm loopt en als ik rij ik ook een deel in de berm als dit mogelijk is.

Ik wandel momenteel met mijn anderhalf jaar oude jaarling. En nu ben ik me pas echt bewust hoe hard sommige auto's voorbij geraced komen. Godzijdank kijkt mijn jaarling er niet op of om van, maar ik begrijp niet waarom die automobilisten niet wat rustiger rijden, het zou immers zomaar anders kunnen zijn.

Ander voorbeeld, met mijn 23 jarige pony, zo verkeersmak als wat. Mijn nichtje reed er op, van 9 jaar. Ik reed een paar meter verder op de fiets, zij reed in de berm. Een vrachtwagen kwam voorbij en wat doet deze op het moment dat hij net achter die pony rijdt? Jawel, eens flink op z'n toeter duwen. Ponylief gaf gelukkig geen kik. Maar ik was behoorlijk kwaad. Zoiets doe je niet bij een paard en al helemaal niet als hier een kind op zit. Uiteraard zou ik nooit wat verder vooruit zijn gefietst als ik niet had geweten dat mijn pony echt heel goed verkeersmak zou zijn. Maar zoiets verwacht je ook niet dat automobilisten doen.

Soms heb ik ook het omgekeerd, die automobilisten die súper langzaam langsrijden of zelfs gaan stilstaan. Die verdienen een pluim! Zelf doe ik ook altijd rustig met veel ruimte passeren als ik in de auto rij.

Hoe reageren jullie in en op het verkeer? Zowel met je paard als in de auto? Wat zijn jullie ervaringen met het verkeer?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 05-11-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Re: automobilisten en paarden in het verkeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:49

gelukkig heb ik een brave, dappere hengst onder mijn bibs. Meestal neem ik een lange zweep mee als ik naar buiten ga, neem die 'achterstevoren' vast en dan houden de meeste wel een afstandje. Maar zelfs dan stormen ze er soms aan (vaak meer dan) 70km/u langs.

Ik vertraag altijd met de auto, dat hoort zo, gelukkig kan ik zelf ook wel zien of het een angstig paard is of niet, sommige mensen hebben dit blijkbaar niet altijd door :=

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:50

Hier moet je eerst een stukje van stal naar het bos over een weg waar (terwijl het niet mag) ook heel erg hard gereden wordt door sommige mensen. Ik neem meestal een (felgekleurd :D ) zweepje mee waarmee ik een beetje op en neer beweeg om zo te vragen of ze wat langzamer willen gaan... meestal helpt dat wel. Maar ik verbaas me er ook over hoe hard er soms gereden, hoeveel haast kan je hebben dat je iemand bijna van zn sokken rijdt :? ? Autorijden doe ik nog niet :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:53

Ik heb merendeels positieve ervaringen met automobilisten. Sommige passeren wat te dicht, maar de meesten geven je de ruimte of gaan ruim van tevoren stil staan zodat je erom heen kan.
Waar ik dan nog het meeste last van had waren tieners die proberen je paard te laten schrikken (gelukkig schikt pony niet) of bezoekers van de camping die niet weten hoe ze om moeten gaan met paard en een smalle weg.
Dan reed ik altijd in het midden van de weg, dan moeten ze wel langzamer gaan. Zodra ik dan bij een inham was konden ze rustig passeren. Nu hoef ik niet meer over de weg, dus ook geen last van verkeer.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:54

Heb ook al heel wat asociale automobilisten om me heen gehad toen ik nog met mijn shetjes mende, o.a. dingen naar mijn hoofd gillen terwijl ik toch netjes langs de kant reed.

Nu heb ik een onverstoorbare belgische trekpaardmeid onder mijn bips en voor de wagen en neem toch zeer zeker wel mijn plek op de weg. Ben dan toch ook een bestuurder, en merk dat de meeste mensen daar toch wel voor afremmen. De grootte zal dus ook wel schelen.

romyloverrr

Re: automobilisten en paarden in het verkeerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:55

er zit een typfout in de titel :D

Maartje1990

Re: automobilisten en paarden in het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 15:56

nee hoor! ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:00

Ik vind dat er vooral met rijlessen véél te weinig aandacht wordt besteed aan paarden. Toen ik een keer remde voor een groep jonge kinderen op hun pony (een manege lesje ofzo) kreeg ik te horen dat ik gewoon gas moest geven en erlangs moest gaan.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:01

Hier hebben we meestal iemand op de fiets mee. Die gaat midden op de weg fietsen (en uiteindelijk natuurlijk wel aan de kant), zodat mensen wel gaan afremmen. Er komen regelmatige groepen motorrijders, vrachtwagens en bussen langs. Waar het kan rijden we wel in de berm, maar dat is op veel plekken niet mogelijk, i.v.m. sloten en een stijl stuk langs de weg. Ook zijn er veel wegversmallingen met drempels. Vaak wachten automobilisten dan wel, of ze rijden juist extra hard er nog voorbij.
Zelf heb ik nog maar 1x keer autogereden en nog geen paarden tegengekomen. Maar op de fiets kom ik regelmatig politiepaarden tegen. Zelfs bij die paarden wacht ik tot er genoeg ruimte is om er langs te gaan.

Edit: typfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:03

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-23 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:11

Ik heb positieve en negatieve ervaringen met automobilisten, Sommige weten wel hoe ze op een dier moeten reageren en andere niet. Heb er zat die te dicht langs komen rijden in vol gas (heb dan ook geen probleem als mijn paard een deuk in de auto trapt, eigen schuld dikke bult), sommige remmen netjes af, rijden vrij dicht langs je en geven dan gas als ze recht langs je rijden, kan ik dan nog mee leven, sommige rijden netjes tempo door met ruime afstand vindt ik ook over het algemeen prima, sommige nemen ruime afstand en rijden rustig voorbij, krijgen van mij vaak een teken dat ik super blij met ze ben en heb ook al meegemaakt dat mensen je in een echt te sloom tempo voorbij rijden dat ik zoiets heb van rij alsjeblieft wel een beetje door.
Wat doe ik er zelf mee: netjes aan de kant in de berm rijden. Smalle weg naar een inham rijden en daar ze netjes voorbij laten gaan(moeten ze maar even geduld hebben), als ik een fietser naast me bij heb die midden de weg opsturen als ze het vertikken om te vertragen(dat je meestal wel) zodra mensen dan vertragen dan gaat de fietser weer aan de kant.
Ben zelf aan het lessen voor de auto en met het al niet eens met de autotheorie. In de praktijk nog geen paarden tegen gekomen, maar wanneer dit zou gebeuren zou ik mijn snelheid verlagen tot een acceptabele snelheid en meer als 1,5 meter(wettelijke regel) afstand nemen als dit tenminste mogelijk is. Hierbij zou ik altijd het paard z'n reactie blijven lezen, zodat ik zou kunnen anticiperen.

Trouwens vergeet de gevaarlijke wielrenners niet, die tussen jouw paardengroep die netjes in de berm rijdt en een tegenligger auto even gaan inhalen ;(

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:13

als ik mijn paard meeneem naar het "bos" moet ik ook eerst een stukje over de weg, levens gevaarlijk, ze rijden daar 80 km per uur soms en 't is er erg smal, mijn paard is verkeersmak zolang de auto niks doet maar wanneer er eentje met een rotgang of toeterend voorbij komt ben ik altijd bang dat we in de sloot belanden, daarom neem ik haar ook niet vaak meer mee en als ik dat doe stap ik er pas op wanneer we bij het "bos" zijn aangekomen ook zorg ik altijd dat als ik er op ga dat er nog iemand mee is voor het geval dat
Er zijn natuurlijk nog wel mensen die remmen maar vind de hoeveelheid die dit doet toch tegenvallen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:17

Ik mocht vanochtend niet klagen, een van de paarden had blijkbaar de staldeur niet goed dicht en heeft dat 's ochtends ontdekt. Die vloog dus mooi, zonder halster of wat dan ook om, door de wijd openstaande poort naar buiten maar ik woon aan een superdrukke N-weg. Ik vloog erachteraan met een longe die ik snel van de haak griste, maar op een volle draf natuurlijk over het fietspad. Alle automobilisten zijn ondanks de spits zeer langzaam gaan rijden en hebben de auto's schuin langs en over het fietspad gezet om het paard weer te vangen.
Dat had heel anders kunnen lopen als mensen waren gaan toeteren of er hard langs scheurden oid.
Dus alle chauffeurs deze ochtend: vanuit het diepst van mijn hart bedankt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 16:24

@ Urielle: Dat is inderdaad wel héél erg fijn ja!

Er zijn gelukkig ook echt hele fijne automobilisten in het verkeer. Zoals ik zei, die verdienen een pluim! Het zouden er alleen best meer mogen zijn.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:29

Ik ben al een paar keer paarden tegengekomen tijdens de rijles en mijn instructeur legt dan goed uit hoe je moet passeren. Gas terug, ruim er voorbij; ze kunnen altijd schrikken.

Maar ook al andersom gehad vorige week: We (vader haalt mij op) kwamen terug van de manege ( 9 uur `s avonds) met de auto en we rijden de straat in.
Er doemde dus in 1 keer een ruiter op die driftig met der zweep aan het zwaaien was dat we afstand moesten houden en zachter moesten rijden.... ja muts als jij zorgt dat je goed zichtbaar bent en niet alleen een banketstaaf veiligheidsvestje met een klein lichtje dan heb je dat soort dingen niet.
Dus op dat moment vond zij ons waarschijnlijk aso; wat ik dus wil zeggen is dat het 2 kanten op moet gaan.

Het overige verkeer respect voor ruiters maar ruiters ook zeker voor het overige verkeer,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:31

Wat ik bijv. wel als ruiter heb geleerd maar nooit als automobilist is het armsignaal om zachter te rijden.
Ik ken als chauffeur wel het stopteken maar als ik niet paardgereden had zou ik het teken voor langzamer aan komen rijden niet herkend hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:35

Ik merk vaak dat als je het teken geeft de snelheid te matige dat ze daar niet op reageren maar gewoon op volle snelheid door blijven gaan. Meestal voor mijn paard niet zo erg maar nu de weg zo nat is maken de wielen zo'n, voor mijn paard, eng geluid.

Merk dat mensen in de achterhoek niet eens gevraagd hoeft te worden om de snelheid eruit te halen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:38

Urielle schreef:
Wat ik bijv. wel als ruiter heb geleerd maar nooit als automobilist is het armsignaal om zachter te rijden.
Ik ken als chauffeur wel het stopteken maar als ik niet paardgereden had zou ik het teken voor langzamer aan komen rijden niet herkend hebben.

Serieus? wat moet zo'n arm beweging dan betekenen. Ik denk echt dat het een mentaliteitsprobleem is. Ik ga tegenwoordig midden op de weg rijden opdat ze wel moeten afremmen....
Ze vinden dat je aan de kant moet gaan want ze hebben haast. (ja is me zo een aantal keer gezegt)

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:43

Ik rij hier altijd over de plattelandswegen maar tjonge tjonge tjonge, ik zal eens wat dingen op een rij zetten:

- Toevallig rij ik een meter van de berm af omdat ze iets 'spannend' vond, fietser achter mij dacht meteen dat ie wel even tussen pony en de berm kon inhalen -.-
- Vrachtwagen/auto's die niet eens afremmen en ook geen afstand nemen, ze scheuren gewoon voorbij.
- Er staat een auto half op de weg geparkeerd, ik stap af en loop erlangs, auto's gaan er dan gewoon nog tussendoor!!! Sindsdien ga ik midden op de weg lopen in dit soort situatie's, automobilisten weten gewoon niet wat voor gevaar ze met zich meebrengen...
- Fietsers die precies achter de kont van je pony gaan fietsen, zijn de meeste mensen niet juist bang voor die kont?

Bij dat armgebaar krijg ik alleen maar middelvingers naar me toe :+

Gelukkig, zijn er ook altijd mensen die er wel om denken en die oprecht een pluim verdienen. Maar de meerderheid zorgt helaas voor levensgevaarlijke situaties...

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:49

Mijn peerd was ook altijd zeeeer verkeers mak. Rijd ook altijd in de berm en houd rekening met t verkeer. Heb nu juist op mijn ruiterbewijs geleerd dat ruiters op de weg móeten. Aangezien we gewoon bestuurders zijn en de automobilisten wel moeten afremmen. Natuurlijk is het op een 80 km weg misschien iets riskant. Maar heb vaak genoeg meegemaakt dat ze er achter gaan zitten duwen en dan naast je is flink optrekken. Rotzakken!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:49

Ik moet zeggen dat ik hier in de buurt heel veilig kan rijden! Paard kijkt er ook niet echt van op, gelukkig.
Heb wel eens gehad dat er een crossmotor tegemoet kwam, de motor uitzette en toen ik nét voorbij was alweer startte met veel herrie en weer wegreed.. Goed bedoeld, maar hij snapte het toch niet helemaal geloof ik :))

Ik ga vaak gewoon op de weg rijden, ik ga niet in de berm rijden, want ik ben volgens de wet gewoon weggebruiker! :D Wat ook wel helpt is oogcontact proberen te maken met de bestuurder. Als ze vaart minderen, doe ik altijd een efteling-buiging of lach heel blij en steek m'n hand op, hopelijk onthouden ze dat voor het volgende paard en doen ze het dan weer! Als ze gewoon op het zelfde harde tempo doorscheuren, zwaai ik alsnog! :D

Het armgebaar werkt trouwens ook wel goed!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:00

Ik heb een pony die de ene keer super braaf is, en de andere keer ontzettend kan kloten buiten. Als dat laatste aan de hand is, dan maak ik ook maar een kort ritje langs een weg waar weinig verkeer langs komt. Over het algemeen heb ik wel goede ervaringen met automobilisten.

Ik heb wel eens gehad dat ik al richting huis was, en ik moest dan een stukje over een weg tussen de landerijen door. Ze rijden daar wel altijd hard, maar over het algemeen gaan ze rustiger rijden als ze langs ons komen, of nemen in ieder geval voldoende afstand bij inhalen. Aan die hele weg staat er geen boom oid, alleen het laatste stuk staan er aan de zijkant rijen met struiken zodat je die berm niet in kunt.
Komt er een auto aan gereden met héle stoere jongens, ik hoor achter me al dat ze harder gaan rijden, komen vlak langs me en toeteren als ze langs ons komen. En zij hard lachen. Wàt was ik blij dat Wilco zo fijn was die dag. Hij verrok geen spier! Maar wat een idioten zeg... Wat als er nou wel een ongeluk was ontstaan?

Maar niet alleen automobilisten kunnen associaal zijn, ook ruiters kunnen er heel wat van! En niet alleen in het verkeer, maar bijvoorbeeld ook besluiten om eens een rengalop op een land van een boer te doen, of het nou gezaaid is, of alleen maar grasland is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:03

heidy_wilco schreef:
Maar niet alleen automobilisten kunnen associaal zijn, ook ruiters kunnen er heel wat van! En niet alleen in het verkeer, maar bijvoorbeeld ook besluiten om eens een rengalop op een land van een boer te doen, of het nou gezaaid is, of alleen maar grasland is.

Oja, helemaal mee eens hoor. Associaal gedrag komt overal voor. Helaas ook bij ons paardensportvolkje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 17:04

'het armgebaar'... welk armgebaar? iets anders dan je hand zo naar boven en beneden bewegen? :+

Dat in de berm rijden, ik weet dat ik eigenlijk op de weg moet rijden. Maar denk dat het veiliger, makkelijker en prettiger is voor mij, mijn paard en ook mijn mede weggebruikers.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:06

Het armgebaar, ehm, je hand uitsteken en dan op en neer bewegen, inderdaad wat jij ook bedoelt!

Ik rij ook altijd op de weg, de bermen zijn hier gewoon weg te smal om in te rijden.
Kwam laatst een vrouw te fiets tegen die zei: 'Jullie ook met je rotknollen, vertrappen als ons mooie gras' _O-

edit: hebben jullie niet dat als je in de berm rijdt automobilisten en fietsers nóg minder afstand houden en sneller gaan dan dat je zelf op de weg rijdt..?
Laatst bijgewerkt door _Maart_ op 05-11-13 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt