Trektocht: eten voor onderweg (mens)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Trektocht: eten voor onderweg (mens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 13:13

Hallo, Ik heb hier ook even een vraag

Volgend jaar plan ik een trektocht van enkele dagen met pony en kar. We hebben ervaring met meerdere dagtochten na elkaar vanaf een vaste overnachtingsplaats. Volgend jaar komt de nieuwe uitdaging: van plek naar plek trekken. Dus er moet rekening gehouden worden met de bepakking. Ik rij met een pony en een kar, maar er is een beperking qua opbergruimte. We kunnen dus geen halve keuken meenemen. Onderweg in een winkel stoppen voor de lunch van de dag is ook geen optie.

Wat zijn handige/lekkere dingen om onderweg te kunnen eten, die niet te zwaar zijn, goed houdbaar zijn (geen gekoelde etenswaren). Ongetwijfeld zijn er op bokt mensen die op hun trektochten (onder het zadel) zelf voor eten hebben moeten zorgen.

Bedankt,

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:16

Ik heb heel veel Mountain house verpakkingen.
Die zijn zo lekker :9
Zijn gevriesdroogde complete maaltijden in een zakje,heet water erbij even laten staan en smullen maar.
Wij gebruiken ze voor lange wandeltochten en vroeger met survival.

Anoniem

Re: Trektocht: eten voor onderweg (mens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:20

Je zult er versteld van staan hoe lekker een brood en een pot pindakaas en bifiworstjes, of idd van die gevriesdroogde maaltijden zijn na een hele dag rijden. Verder is pannenkoeken of eieren bakken lekker makkelijk; klein campingbrandertje mee en een koekenpannetje. Of bv gehaktballen vacuum laten trekken bij de slager.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:58

Ervaring, ja, maar wij deden gewoon onderweg inkopen. Eentje hield de paarden vast (voor de vorm) en de ander deed inkopen.
We zorgden wel voor lunchpakketjes maar in de praktijk was er meestal een prima mogelijkheid om even iets te eten te scoren.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 14:13

Bedankt al voor de input. Gevriesdroogde maaltijden ga ik zeker verder bekijken. Iemand ervaring met de maaltijden van AS adventure?

@ikke: de route die ik nu aan het uitstippelen ben, gaat hoofdzakelijk over onverharde wegen, en niet meteen langs dorpen. In principe zou ik anders kunnen rijden, zodat ik wel onderweg kan inkopen, maar omdat ik met mijn pony (welsh A) al beperkt ben in km wil ik dat vermijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:44

b485 schreef:
Bedankt al voor de input. Gevriesdroogde maaltijden ga ik zeker verder bekijken. Iemand ervaring met de maaltijden van AS adventure?

@ikke: de route die ik nu aan het uitstippelen ben, gaat hoofdzakelijk over onverharde wegen, en niet meteen langs dorpen. In principe zou ik anders kunnen rijden, zodat ik wel onderweg kan inkopen, maar omdat ik met mijn pony (welsh A) al beperkt ben in km wil ik dat vermijden.

Maar moet ik dan uit dit antwoord opmaken dat jij voor de gehele tocht je proviand op de wagen laadt en dan gaat rijden?
Afhankelijk van je plannen kun je wellicht ook inkopen doen vanaf je overnachtingsplek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:45

Of daar diner en lunchpakket voor volgende dag regelen?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 17:31

Het is niet voor de gehele tocht. Bij sommige overnachtingen is er de mogelijkheid om te gaan inkopen of daar te eten. Lunchpakket is meestal ook wel mogelijk, maar ik wou even kijken of er alternatieven zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:36

van die pasta waar je heet water bij moet doen is ook erg goed te doen

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:42

Bij de Aldi heb je ontbijtkoek repen in aparte verpakkingen.
Die heb ik ook bij.
As adventure is ook goed te eten maar ik blijf trouw aan Mountain house.
Vooral de roerei met bacon smaakt ook echt na ei met bacon erin.
Als je niet weet waar je het kan kopen wil je best een link pben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:43

Bij overnachtingsplekken is toch vaak wel een fiets te lenen om nog even boodschappen te doen. Je kunt wel wat van die gevriesdroogde spullen meenemen, maar dat zou ik voor uiterste noodgevallen doen. Ik neem tenminste aan dat je die trektocht gewoon in NL wil doen.
Wat trouwens wel handig is om bij je te hebben zijn cup-a-soupjes, kun je ook gebruiken als kruiderij in je eten, weegt weinig en is gemakkelijk te verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:55

Of anders van die Noodles in een beker, of zo'n pakje? Hoeft alleen heet water op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:30

Persoonlijk vind ik die niet te vreten :o
Je kunt vrij simpel met bijvoorbeeld couscous (ook even laten wellen met heet water) en wat groenten al een heel aardig maaltijdje maken. Eventueel wat worstjes erbij (bifi is heel bruikbaar).

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:31

Noedels, of een maaltijdreep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:57

Waratje schreef:
Persoonlijk vind ik die niet te vreten :o

Ik ook niet maar over smaak valt niet te twisten :')

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:07

Bouillon in zakjes/stripjes. Weet de naam niet precies van die lange smalle dingen.
pindakaas en hazelnootpasta.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:22

b485 schreef:

Dat hadden wij altijd mee als we op trektocht waren in de bergen. Je moet echt een beetje kijken welke lekker zijn, ik kan me zo uit t hoofd herinneren dat de rijst met curry echt verschrikkelijk ranzig is... De macaroni met tomatenspul is wel lekker :j Ook hebben ze dr een soort van vacuüm verpakte crackers, zijn ook wel lekker. verpakking kan ook gwn tegen water :D Wat verder handig is; cup-a-soup, opkikkertje drinkbouillon enz.

NpuntHummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:59

80gr zilvervliesrijst (zit iets meer voeding in als witte rijst)292 calorieen
1 blik Fantasia Mais Fiesta bonduelle 73 calorieen
25 gr jach links beef steak bites 62.5 calorieen
1 zakje cupasoup 30.5 calorieen
1 mok water
Zout peper
Totaal 458calorieen

Cupasoup met het water aan de kook brengen.
Daar in de zilvervliesrijst in gaar koken.
Dan goot ik het vocht in me mok en dronk het op als soep.
Rijst even aan de kant zeten.
En dan Fantasia Mais Fiesta bonduelle en de jach links beef steak bites verwarmen.
Daar dan de rijst door mengen en afmaken met zout en peper.

Door een ander groente , cupasoup en vlees te nemen kun je een beetje wisselen van smaak.
Blik neemt wel wat ruimte in maar de rest niet. De zilvervliesrijst hat ik per porie verpakt. En ben ook 1 keer aan het uit eten geweest en daar voel je ook direct een stuk beter door. het is wel vrij zwaar maar zeker leuk.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:05

Thermosfles met heet water meenemen. Heet water is vrij makkelijk klaar te maken voor vertrek. Dan kun je onderweg cup a soup maken, of thee of net wat je lekker vindt. Krentenbolletjes vind ik ook altijd lekker. Je hebt van die mini bolletjes, tien in een zakje.

Hierboven staan ook al goede tips.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:12

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:13

Nou, ik begin toch echt niet aan een thermosfles heet water meenemen in NL. Er zijn genoeg tentjes te vinden waar je onderweg een kop koffie/thee kunt halen. Onderweg is een lunchpakketje brood (krentebollen is inderdaad lekker en makkelijk), een pakje sap en een flesje water best genoeg.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:14

Ik heb persoonlijk zeer goede ervaringen met Globetrotter.
We hebben afgelopen zomer 2 weken met de rugzak door IJsland getrokken en alleen maar van gedroogde maaltijden geleefd. Veel mede wandelaars waren jaloers op ons eten.
Globetrotter heeft heel veel verschillende soorten en tot nu toe smaakt alles lekker en zit er veel varieatie tussen.
Er zitten veel calorieën in en de maaltijd vult ook echt.
Dit in tegenstelling tot veel andere merken zoals adventure food en mountain house waar wij vaak nog honger hadden of alles hetzelfde vonden smaken.

Als ontbijt at ik brown biscuits oftewel militaire biscuitjes smaken goed en vult ook goed.
Tussen de middag at ik een snicker met een handje noten gemengd met m&m's en gedroogd fruit.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:17

Couscous, noodles en zakjes aardappelpurree (waar je alleen nog water bij moet doen) kleine blikjes groenten naar keus (of vers) en vacuum verpakte of in blik gepakte vleeswaren. (Die heb je tegenwoordig ook veel in kleinverpakking) en jr bent klaar :=

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:20

Ga anders even kijken bij Bever Outdoor, die hebben prima maaltijden!
Ik zag net de tip van gehaktballetjes vacuüm laten trekken bij de slager, als je de beste man vriendelijk aankijkt wil hij dit vast ook wel met je kleren doen. Blijven die ook droog en netjes. :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:39

ik had een blikje doperwtjes en worteltjes mee. zeer compact brandertje. Dag twee volgens mij gegeten.
Dag 1 weet ik niet meer, denk soep en brood.
Dag 3 patatjes tegen gekomen onderweg.

Toen we gingen backpacken worstjes en bami/nasi in blik mee, best te eten hoor. Verder idd altijd brood en pot pindakaas. Daar hou ik het lang op uit. Choco in zakjes om aan te maken met water, cup a soup, appeltjes haalde ik bij de plaatselijke groentenboer, een voor mij en een voor het paard.