Informatie veluwetrail (deel) gezocht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Informatie veluwetrail (deel) gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 18:58

Hallo,
Wij (Ginootje en Estella81) willen in de zomer van 2014 1,5 week (in de eerste 1,5 week van augustus) met onze twee merries een deel van de Veluwe trail rijden. Ons idee is om na twee rijddagen, een rustdag in te lassen. In een periode van 1,5 week (zaterdag - dinsdag) willen we dan ook 8 rijddagen inplannen van gemiddeld 20/25 km per dag.

Heb jij ervaringen met leuke routes of kan je ons een tip geven over welke 8 routes lekker op elkaar aansluiten? Dan horen we dat graag.
We zouden het erg leuk vinden om juist bij Bokkers (uiteraard tegen vergoeding) of kleine accomodaties te overnachten. Heb jij nog leuke tips voor accomodaties of heb jij zelf nog een plekje over voor twee leuke meiden en twee lieve merries, aansluitend op een bepaalde route? Dan horen we dat graag! Wie weet kan ook de bagage (tegen vergoeding) worden vervoerd naar onze volgende overnachtingslocatie?

Alvast onwijs bedankt voor jullie ideeen/ hulp en tips!
Estella en Michelle

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:49

De Veluwetrail sluit in zijn geheel op elkaar aan en er zijn verschillende plekkenwaar je kunt doorsteken of de trail kunt combineren met dagtochten.
Op http://www.hippisch-toerisme.nl kun je een set kaarten bestellen. Op die site vind je ook veel leuke overnachtingsadressen.
Ik zou je zeker aanraden een stuk door Nationaal Park de Hoge Veluwe te rijden. Die hebben eigen ruiterroutes door het park en je kunt er vrij rijden. Is goed te combineren met de Veluwetrail. Ook de Veluwezoom is een echte aanrader. Daar kun je de veluwetrail volgen, maar je kunt ook andere ruiterroutes nemen. Van beide gebieden zijn goede kaarten te krijgen.
De Veluwetrail gaat vaak over paden die ook geschikt zijn voor aanspanningen, en dat zijn dus vrij brede paden. Door ruiterpaden te volgen kom je vaak op veel mooiere stukjes.

Sim

Re: Informatie veluwetrail (deel) gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 06:29

Voor het nationaal park de hoge Veluwe moet je wel een toegangskaart kopen. Dat kan daar ter plekke bij de ingang.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 07:37

_Sim_ schreef:
Voor het nationaal park de hoge Veluwe moet je wel een toegangskaart kopen. Dat kan daar ter plekke bij de ingang.

Tevens kun je daar een goede plattegrond kopen.

De Veluwetrail is een mooie leidraad, maar in de praktijk zou ik me ook niet aan de route houden, precies om wat Senta ook al aangeeft: de Veluwetrail gaat niet over de leukste paden. Ook de adressenlijst van de Veluwetrail is maar een fractie van wat er aan mogelijkheden is. De echt leuke, kleinschalige adresjes staan er (vrijwel) niet in, omdat het voor die bedrijfjes commercieel totaal oninteressant is. Dat nog even los van de mogelijkheid om gewoon bij Bokkers thuis te overnachten.

Als je nu gewoon wat aandacht geeft aan conditietraining, kun je volgend jaar prima 3-4 dagen rijden, dag rust. Dat blijkt in de praktijk toch een fijner reisritme te zijn. Ook zou ik niet meer dan 20km per dag plannen. Tref je een keer slecht weer, ben je relatief snel op je volgende adres; is het mooi weer, maak je een ommetje en kom je ook aan die 25km. augustus is niet de maand bij uitstek om op de bonnefooi te gaan reizen op de Veluwe. Risico's op volgeboekt zijn best wel aanwezig en als je vooraf bespreekt, ben je veel minder flexibel als het eens horizontaal regent........

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:17

Helemaal eens met ikke :-) . Ik weet niet of jullie al eerder trektochten gereden hebben, maar anders is een keer een weekend weg, dag heen, ergens overnachten, dag terug, ook een goede oefening.dan krijg je een beetje een idee wat praktisch is en wat niet, en hoe jullie paarden reageren op een tocht.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:14

We hebben nog niet eerder trektochten gereden maar rijden regelmatig (wekelijks) een buitenrit van 25-30 km. We gaan ook geregeld weekeinden weg waarbij we wel op 1 plek overnachten. De paarden hebben een zeer goede conditie. (staan ook in een hitactiefstal) Is misschien inderdaad dan wel een idee om 3 dagen te rijden, 1 dag rust:)

We zitten nog een beetje te kijken of we in de zomervakantie of in de voorjaarsvakantie gaan (ben docent en dus gebonden aan vakantieperioden)

Het zou toch ideaal zijn wanneer je gewoon digitale ruiterkaarten kon downloaden?!? Ik heb van omg Leersumse veld echt een onwijs fijne knooppunten routekaart. Op de veluwe werken ze daar volgens mij niet mee. Ik heb een VVV kaart van omg Nunspeet en kan je vertellen dat we zonder Endemundo die we direct met wegrijden hebben aangezet, toch wel verdwaald hadden. We hadden nu de route van endemundo naast de kaart gelegd en wat bleek, veel ruiterpaden staan niet op de kaart. Mocht er iemand dan ook tips hebben van welke kaart zo veel mogelijk compleet is (titel en waar te koop), dan horen we dat graag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:48

estella81 schreef:
We hebben nog niet eerder trektochten gereden maar rijden regelmatig (wekelijks) een buitenrit van 25-30 km. We gaan ook geregeld weekeinden weg waarbij we wel op 1 plek overnachten. De paarden hebben een zeer goede conditie. (staan ook in een hitactiefstal) Is misschien inderdaad dan wel een idee om 3 dagen te rijden, 1 dag rust:)

We zitten nog een beetje te kijken of we in de zomervakantie of in de voorjaarsvakantie gaan (ben docent en dus gebonden aan vakantieperioden)

Het zou toch ideaal zijn wanneer je gewoon digitale ruiterkaarten kon downloaden?!? Ik heb van omg Leersumse veld echt een onwijs fijne knooppunten routekaart. Op de veluwe werken ze daar volgens mij niet mee. Ik heb een VVV kaart van omg Nunspeet en kan je vertellen dat we zonder Endemundo die we direct met wegrijden hebben aangezet, toch wel verdwaald hadden. We hadden nu de route van endemundo naast de kaart gelegd en wat bleek, veel ruiterpaden staan niet op de kaart. Mocht er iemand dan ook tips hebben van welke kaart zo veel mogelijk compleet is (titel en waar te koop), dan horen we dat graag.

Dan zou ik kiezen voor de voorjaarsvakantie. Je loopt wat minder risico op bloedhete dagen.

Overigens is een trektocht niet hetzelfde als drie dagtochten achter elkaar rijden, zeker als je ook je bepakking meeneemt op je paard!

Digitale ruiterroutes, dan zul je de NHS moeten overtuigen van de noodzaak. Er is domweg geen andere paardenclub in NL die genoeg geld heeft om een dergelijk project te financieren. Tot die tijd zul je het moeten doen met wat er aan kaarten beschikbaar is en de huidige GPS-technologie. De stichting Hippisch toerisme is een goede club om kaarten te bestellen; zij hebben een goed overzicht van wat er te koop is.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 20:44

Inmiddels hebben we besloten dat we de veluwetrail in de voorjaarsvakantie gaan doen (zit in het onderwijs, dus gebonden aan vakanties)
zo 27-4 Ginkelse heide dagtocht - overnachting the mill ranch
ma 28-4 Renkum dagtocht - hebben informatie opgevraagd bij mariahoeve
di 29-4 naar posbank rijden - hebben informatie opgevraagd bij camping boszicht
wo 30-4 posbank rustdag - hebben informatie opgevraagd bij camping boszicht
do 1-5 posbank dagtocht - hebben informatie opgevraagd bij camping boszicht
vr 2-5 naar Hoenderloo rijden - geen idee waar we deze twee nachten in omg hoenderloo kunnen overnachten .. Ideeen???
za 3-5 dagrit Hoenderloo
zo 4-5 in de ochtend richting huis

We willen onze bagage laten nabezorgen.

Hebben jullie nog leuke adressen in omg Hoenderloo? Of misschien een mooi alternatief voor camping boszicht in Posbank of een alternatief voor mariahoeve in Renkum?
Kortom, we zijn opzoek naar gezellige overnachtingsadressen voor twee meiden met twee paarden die dag en nacht in de wei kunnen samen. We wel graag een dak bovenons hoofd. Weet jij nog leuke plekjes of lijkt het je misschien gezellig wanneer we bij jou komen logeren (tegen vergoeding natuurlijk)? dan horen we dat graag!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:58

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:09

In Hoenderloo gaan wij naar de Witte Hoeve, echt een fijn adres voor zowel de paarden als de mensen!
www.de-witte-hoeve.nl

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:25

Met name de krimhoeve lijkt ons leuk! Hebben jullie ook nog leuke tips voor Posbank en Renkum?

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 03:58

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:29

Mariahoeve even bellen als het antwoord op zich laat wachten. Daar is overigens net een mooie stacaravan gekomen voor langstrekkende ruiters.
Alternatief is misschien de Henriettehoeve in Wolfheze of boerderijcamping de Boersberg tussen Doorwerth en Heelum.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 06:08

senta schreef:
Mariahoeve even bellen als het antwoord op zich laat wachten. Daar is overigens net een mooie stacaravan gekomen voor langstrekkende ruiters.
Alternatief is misschien de Henriettehoeve in Wolfheze of boerderijcamping de Boersberg tussen Doorwerth en Heelum.

Ik heb het genoteerd en we gaan eens kijken :)

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:58

Ik vind de Mariahoeve nou niet echt gezellige en dat stuk vind ik nou ook niet echt 1 van het mooiste van de Veluwetrail. Er zijn namelijk maar een paar paden, de rest mag je allemaal niet komen. Dan heb ik het dus over de paden daar dichtbij...

Dan zou ik echt voor Henriette hoeve gaan, ligt een stuk centraler. :)

Leuk trouwens, ik ga jullie topic even volgen. Zou graag volgend jaar ook zoiets gaan doen. :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 09:39

Bedankt voor je reactie! Hier kunnen we weer wat mee & kunnen we morgen even weer naar kijken!

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:57

Van de Veluwetrail is de dagrit Renkum niet echt een aanrader, veel bebouwde kom en langs het spoor, maar de Mariahoeve ligt net zo gunstig tov de hoofdroute als de Henriettehoeve en je kunt ook een mooie rit maken door de bossen vanuit de Mariahoeve. Wat ligging mbt de Veluwetrail maken die twee echt niets uit en wat andere uitrijmogelijkheden betreft ook niet, ze sluiten aan op dezelfde gebieden. Persoonlijk vind ik de Mariahoeve erg gezellig. Het is er rustiger dan op de Henriettehoeve, het is maar net wat je zoekt. Gewoon kijken waar je terecht kan.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:45

senta schreef:
Van de Veluwetrail is de dagrit Renkum niet echt een aanrader, veel bebouwde kom en langs het spoor, maar de Mariahoeve ligt net zo gunstig tov de hoofdroute als de Henriettehoeve en je kunt ook een mooie rit maken door de bossen vanuit de Mariahoeve. Wat ligging mbt de Veluwetrail maken die twee echt niets uit en wat andere uitrijmogelijkheden betreft ook niet, ze sluiten aan op dezelfde gebieden. Persoonlijk vind ik de Mariahoeve erg gezellig. Het is er rustiger dan op de Henriettehoeve, het is maar net wat je zoekt. Gewoon kijken waar je terecht kan.

Heb je nog een leuk alternatief qua ritten die we kunnen rijden :) ? Of andere adviezen?

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:12

Het gebied tussen Ede, Otterlo en Renkum is groot genoeg voor meerdere ritten. Als je de 27ste een tocht maakt door het roekelumse bos, bos bij Otterlo, langs de Mossel, door de noord Ginkel en over de Edese hei, kun je op de 28ste via de Edese hei en de Ginkelse hei en de zuid-ginkel(bos) afzakken naar Renkum. Eventueel kun je nog een stuk door boswachterij Oostereng rijden ook.

Vanuit Renkum in één dag naar Boszicht is wel erg ver, dat is een kilometer of 35 en deels door zwaar terrein.

Voor Hoenderlo kun je ook informeren bij Fjord Hestgard.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 17:36

Onze planning is gewijzigd! :D
Overnachtingsplaatsen zijn geboekt!

Hier de planning + kostenplaatje (Per persoon incl. 1 paard)

Afbeelding

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 06:31

Aangezien de Mill Ranch in Otterloo, geen bagage nastuurt.. zijn we nog opzoek naar een nieuwe overnachtingsplek in die omgeving.. Iemand ideeen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:08

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:49

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:52

Leuk!! Alvast heel veel voorpret gewenst! Jullie gaan dus met jullie kinderen? Wat een goed idee :-)

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:55

hahah onze paarden zijn onze kinderen;-) ....