Manegepaard onhandelbaar op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Manegepaard onhandelbaar op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:30

Hoi Bokkers,

Gisteren ging ik zoals elke week weer naar de manege. Ik rij daar al behoorlijk aantal jaren en heb nooit echt problemen gehad met buitenritten, tot gisteren. Ik zat op Mareekh, een arabische volbloed ruin met redelijk wat pit. In de bak is hij meestal wel braaf en luisterd hij ook goed op de teugel en zithulpen, maar buiten werd hij niet te stoppen.. Tijdens galop wilde hij zo hard rennen dat hij dus helemaal op de achterhand van de pony voor mij zat, met gevolg dat ik hem er echt achter vandaan moest sturen en hij de helft dus inhaalde.. Mijn instructrice voorop schreeuwde dat ik zo hard mogelijk aan de teugels moest trekken, want hij moest gewoon echt stoppen.. Nu ben ik absoluut geen fan van in de mond trekken, maar het was dus echt noodzakelijk..
Ik heb nu ook te horen gekregen dat ik volgende week weer op Mareekh moet op buitenrit, maar ik heb geen zin om hem opnieuw zo in de mond te trekken als hij er weer vandoor gaat. Hebben jullie misschien wat tips voor me? Ik weet echt niet meer wat anders te doen..

~ Lynnepinny

Elsemiekex

Re: Manegepaard onhandelbaar op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:32

Ik weet niet of het mogelijk is, als je buiten rijd, maar misschien een kleine volte rijden? Dan maakt hij vanzelf minder snelheid, dat is in ieder geval bij de paarden waar ik op rijd als die te hard gaan naar mijn zin (:

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:34

Manegepaarden zijn helaas vaak afgestompt, je kunt wel puur op de zit wíllen rijden, maar als je daar geen reactie op krijgt heb je er weinig aan.
Indien mogelijk, probeer dan zelf veel overgangen en halve overgangen te rijden, zodat het initiatief van de tempowosselingen bij jou ligt. Verder
zou het kunnen helpen als het paard vooraan kan lopen, maar dat is niet gegarandeerd. Als hij gaat rennen en je krijgt hem niet terug gereden met
de zit cq lichte hulp, zorg dan dat je rustig blijft en zoek naar een ruime veilige plek waar je hem kan laten draaien. Draai daarbij ook niet te kort,
anders kunnen jullie ten val komen.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 07-06-13 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:35

Lastig, want het is een manegepaard, als andere het hem wel laten doen... Dan kun jij wel 1x per week gewoon consequent zijn met de basis, maar heeft dat toch minder zin.

Diep gaan zitten, jezelf langmaken, ophoudingen maken, zorgen dat hij sowieso bij je blijft, dus dat het niet komt tot het "kleven". Misschien helpt vooraan gaan rijden?

Mijn pony had er bij 1 pony ook last van, die wilde die per se voor blijven om de een of andere domme reden :') dus als ie dan eenmaal voorop liep, stopte die met drammen... Maarja, eigen pony, dus het voordeel dat je aan de basis kunt werken, elke keer een stukje erachter, ging het goed, liep hij op mijn tempo, dan ruilden we weer van positie etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:35

Achter een groter paard zetten die wel wat kan hebben, en vooral niet erlangs sturen!

Verder kan het helpen om niet (of niet te veel) in verlichte zit te gaan, en let erop dat je alle overgangen op de buitenrit steeds zelf maakt. Het is erg verleidelijk om dat op een buitenrit wat slordiger te doen maar dat kan maken dat je paard veel minder op je let.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:40

Een martingaal kan wat ondersteuning bieden. Het lijkt me echter handiger dat een van de instructeurs het paard wat beter doorrijdt en aan de hulpen zet, ook buiten. En dan pas weer klanten erop laten rijden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:41

jiehaaa schreef:
Een martingaal kan wat ondersteuning bieden. Het lijkt me echter handiger dat een van de instructeurs het paard wat beter doorrijdt en aan de hulpen zet, ook buiten. En dan pas weer klanten erop laten rijden.

Mee eens :j Maar zo gaat het helaas niet altijd..

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:43

Bedankt voor alle reacties! :D
Het is inderdaad lastig omdat het een manegepaard is in een groep. Het zal dus denk ik moeilijk gaan om een een volte of iets dergelijks te maken tijdens de rit.. Wel merk ik dat als een paard dit gedrag vertoond ik zelf heel erg naar voren ga zitten en me niet ontspan. Dat ga ik volgende week maar proberen om te verbeteren dan.

@jiehaa, een martingaal heeft hij al, elk paard op de manege trouwens sinds een tijdje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:43

Niet ermee naar buiten gaan. En je eens achter de oren krabben over de manege-eigenaar die iemand op pad stuurt met zo'n dier, want als het mis gaat is HIJ verantwoordelijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:43

Wat iemand hier al zei, sommige paarden hebben de drang voorop te lopen en stoppen dan met drammen, nu rijd ik een AV die dat ook heeft. Wil niet zeggen dat je er aan toe moet geven maar oke. Het zou zo kunnen zijn dat het drammen dan weg is.

Misschien is het ook wel helemaal niet verantwoord zo'n paard aan de manageklanten mee te geven, of doet hij dit normaal buiten niet?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:48

Gisteren reed ik vrijwel helemaal achteraan in de groep, maar na enkele keren dat hij vreselijk vervelend werd heb ik hem voorop achter de instructice laten lopen. Ik moet zeggen dat het toen ook veel beter ging. Ik zal eens kijken of ik dat volgende week ook kan regelen.
En tja.. Ik kan er denk ik niet veel aan doen dat hij meeloopt met buitenritten. :\

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:50

Vooraan rijden, dan zou het hele probleem wel eens opgelost kunnen zijn. Martingaal eraan is ook een goed idee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:53

Voorop lopen, vaak helpt dat inderdaad het beste. Sommige paarden hebben er een hekel aan om achteraan te lopen ( mogelijk is hij ook de baas/ hoog in rang in de kudde). Hij voelt zich dan niet op zijn gemak achter in en zal koste wat kost naar voren willen.
Vaak zie je dat dit soort paarden, als ze voorop lopen, de rust zelf zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:54

Tja, wat ik me afvraag is: hoe wil jij rijden? Wat zijn voor jou de ingrediënten voor een geslaagde buitenrit? Vraag jezelf dan af in hoeverre dat in deze situatie haalbaar is en beslis dan of het aanbod van de manege geschikt is voor jouw wensen of niet. Zo niet, zoek dan voor jezelf een oplossing waar je wel oke mee bent.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:58

En: hoe rustig blijf je zelf? Blijf je zacht en ontspannen, ook als hij als een idioot aan het hupsen is (ik noem maar wat)?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 14:00

MeesMo schreef:
En: hoe rustig blijf je zelf? Blijf je zacht en ontspannen, ook als hij als een idioot aan het hupsen is (ik noem maar wat)?

Ik had al eerder beschreven dat ik best gespannen ben als ik een paard niet meer onder controle heb. Iets dat ik dus zeker moet veranderen :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:03

Als je zelf al zegt dat je voorover gaat zitten, denk ik dat daar ook het probleem grotendeels ligt. Het heeft heel veel effect of je gespannen of ontspannen op een paard zit. Het is inderdaad lastig om rustig te blijven, maar probeer echt te ontspannen. Als hij druk gaat doen, probeer dan juist te denken: Diep zitten, diep inademen en uitademen. Probeer helemaal te ontspannen, al is dat in het begin wel erg moeilijk. Succes!

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:04

Lynnepinny schreef:
MeesMo schreef:

Ik had al eerder beschreven dat ik best gespannen ben als ik een paard niet meer onder controle heb. Iets dat ik dus zeker moet veranderen :)

Ah, oke, dan heb ik daar overheen gelezen.
Mooi dat je je daarvan bewust bent!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 14:05

Bedankt Diane_, dat ga ik zeker proberen :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:12

Amaris schreef:
Niet ermee naar buiten gaan. En je eens achter de oren krabben over de manege-eigenaar die iemand op pad stuurt met zo'n dier, want als het mis gaat is HIJ verantwoordelijk.

Ben ik het mee eens :j
Als jij je er niet prettig bij voelt, ga je toch niet naar buiten? Dan sla je het maar over of je vraagt een ander paard. Je wilt toch geen ongelukken hebben.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:14

ik leer mijn ruiters juist op buitenrit dat ze hem er nooit voorbij mogen sturen.
Wat er ook gebeurd je blijft achter elkaar.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:16

Voorbij sturen is wat anders dan al vooraan beginnen met de rit.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:18

Zoals ik het verhaal lees is het mis gegaan nadat ze hem uit de rij stuurde.
En vooraan beginnen is zeker een optie.

Maar ik wilde duidelijk maken dat het dus fout ging nadat zij hem uit de rij stuurde.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:23

Vooraan in de groep gaan rijden werkt vaak ook al een hoop. Daarbij rustig blijven zitten, ook in draf, rustig lichtrijden, niet te hard willen gaan, ontspannen handen, ontspannen billen.
Gaat hij een pasje harder, kneepje in de teugels zodat hij terug komt in tempo en weer los laten. Niet aan de teugels blijven zitten, maar durven ontspannen.

Op mijn vorige stal was er ook een merrie (die ik al vanaf veulens af aan kende) die erg pittig was. Buiten voelde je de achterhand zakken en ging ze er in volle galop vandoor. Net als jij de hele groep voorbij en moest ik haar om trekken. Dan was het ook klaar. Ik ben toen voorin de groep gaan rijden, op een heet paard, en zodra zij ook maar een pas deed in de richting om er langs te gaan ging mijn instructrice mee in die richting zodat ze er voor bleef. Uiteindelijk heeft ze dit af geleerd, maar het belangrijkste is rustig blijven, niet gaan klemmen, geen spanning in je handen, gewoon rustig sluiten en loslaten. Dat werkt het beste bij zo'n heet paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:28

Dat is een lastig probleem. Ik heb dat ook weleens gehad op een manegepony. Die had wel een toepasselijke naam Speedy maar goed je moet jezelf natuurlijk wel veilig voelen. Als jij de hele rit al gespannen gaat zitten heb je er zelf ook niets aan. Je zou kunnen vragen om inderdaad verder naar voren te mogen rijden, maar dat kan ook zijn dat ze dat niet graag willen omdat je dan toch een vrij snel basistempo krijgt en de eventuele kleinere pony's niet goed kunnen volgen.
Ik heb dat toen gehad met die snelle, dat hij te kort kwam op het paard van de begeleider en die trapte toen waardoor de mijne er dus vandoor vloog. Dus echt uitkijken met het te kort erop zitten beter kan je dan toch proberen een rondje te draaien gewoon aangeven bij degene die achter je rijden.