Hoe 'ruitersluis' passeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Hoe 'ruitersluis' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 09:12

Hier in de omgeving is onlangs een nieuw ruiterpad aangelegd, super mooie ondergrond en heel dicht bij m'n huis. Alleen is het ruiterpad sinds kort afgesloten met een zogenaamde 'ruitersluis'.
Dit bestaat uit twee lage dwarsbalken (hoogte circa 40cm, kniehoogte) over het ruiterpad op een onderlinge afstand van circa 5 meter.

Er is écht geen andere mogelijkheid dan over die balken heen. Ik vond dit nogal raar, dus heb ik de beheerder van het gebied een e-mail gestuurd en deze reageerde dat 'paarden daar overeen kunnen stappen of springen... Sommige ruiters protesteren, omdat het paard er niet overheen wil. Maar dat ligt aan het paard en de ruiter. Een eerste keer moet het paard het even leren dat het kan.'

Zelf ben ik er nu een keer overheen gegaan. Heen ben ik afgestapt en is m'n paard aan de hand erover heen gestapt, echter was dit eigenlijk echt te hoog, waardoor m'n paard bij de tweede balk een noodsprong maakte aan de hand.
Terug wilde hij er niet meer overheen aan de hand, dus toch maar met een aanloopje gesprongen. Alleen na de tweede sprong, heb je echt nog max een meter of 5 tot het asfalt al begint!

Daarnaast kunnen/mogen echt niet alle paarden springen. En vind ik die vaste balken totaal niet veilig om te springen.

Al met al zonde van dit mooie pad, zo dicht bij huis!

Iemand tips/ervaringen hoe dit probleem te benaderen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-05-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfoutje uit topictitel gehaald.

Myca

Re: Hoe 'ruitersluit' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:17

Je hebt een spelfout in de titel staan, nu kan je die nog aanpassen.

Valt er niet te praten over de hoogte? Als het iets lager zou zijn dan kan ieder paard er gewoon overheen stappen. Hebben ze dit gedaan om te voorkomen dat er mountainbikes/crossmotoren gaan rijden?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:20

Denk dat mountainbikers er makkelijker overheen kunnen dan paarden. Kwestie van iets optillen en gaan. Niet alle paarden willen idd springen, mij zou je er niet blij mee maken :n
Staatbosbeheer contacteren? Wie ze nu eigenlijk willen weren van ruiterpaden?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:22

ketting zaag erdoorheen :D .

even serieus , ik zou dat met mijn shire ook niet tof vinden .
ik zou idd. eens vragen of de balken niet lager kunnen , of een andere oplossing .
( bij ons in de buurt zijn overal paadjes erlangs heen gemaakt dus hebben de slagboom balken helemaal geen zin :+ )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:25

Een fietsje til je toch zo over de balken heen. Ik kan me zelfs voorstellen dat sommigen er zo overheen wippen. Want het is gewoon een hindernis in het veldrijden: https://www.youtube.com/watch?v=XS2lcPAqYdM
Extra oefenmateriaal voor de cyclocrossers dus. :+

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:27

haha , ik zal eens aan mijn vader vragen ... die is (een tijdje terug nu alleen nog over de weg) ook wielrenner /mountainbiker geweest

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:32

heb even na gevraagd ,

de meeste mountainbikers springen er gewoon overheen en anders tillen ze de fiets er simpelweg over .
maar het is illegaal om met een fiets het ruiterpad te betreden , en vaak ook niet prettig fietsen dus de meeste doen het ook niet .

de balken hebben dus geen enkel nut (hooguit voor een moter )

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 10:27

Fietsers mogen er sowieso komen, want er naast is een fietspad met zo'n fiets klaphek.
Er langsheen is écht geen optie, tenzij ik door de sloot ga :D Beide kanten zitten sloten en oer de hele breedte zijn hoge hekken met slot.

De beheerder schreef dat is om crossmotors en quats te weren van dat pad.

Inderdaad goed voorstel om de balken stuk te verlagen! Centimeter of 20-30 is prima te doen met in principe ieder paard.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:09

Misschien kun je nog een argument aanvoeren dat sommige paarden helemaal niet MOGEN springen ivm overbelasting?
Het is niet aan zo'n meneer om te bepalen dat alle paarden er dan maar overheen MOETEN...
Als het voor de motoren is kunnen ze ook een klein stukkie om de balk heen maken waar paardje wel in kan en motor niet...

Succes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:12

Fietshek nemen is geen optie?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:12

Ja anyw1, inderdaad mijn idee ook. Kijk 40cm stelt natuurlijk in principe weinig voor als het een losse hindernis zou zijn. Maar mijn oude paard heeft artrose in d'r voorbenen, daar wil ik niet iedere keer 4x (2x 2 balken) mee moeten springen.

Riagr, misschien moet je m'n andere Posts ook even lezen.. :( er is écht géén andere optie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:17

Het exemplaar wat ik rijd zou haar benen breken zo.
Die snapt dus echt niet dat ze haar benen op moet tillen en zou het echt niet durven.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:22

het is een ruiterpad toch? dan ze je dat je er met de kar door wil maar dat niet gaat door die balken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:25

Bij mijn vorige stal hadden zo ook zo een ding.
Maar die waren niet zo heel hoog, dus daarmee was het geen probleem.
Handig is anders, maar goed quats op het RP is ook niet handig.

Hopelijk kunnen ze het verlagen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:27

Alsof alle paarden zomaar springen.. Duidelijk door iemand bedacht die geen verstand heeft van paarden.. Ik rijd westernpaarden en we springen dus echt nooit en om het dan eens uit te proberen op een vaste hindernis zou ik echt bloedlink vinden..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:42

troi schreef:
Alsof alle paarden zomaar springen.. Duidelijk door iemand bedacht die geen verstand heeft van paarden.. Ik rijd westernpaarden en we springen dus echt nooit en om het dan eens uit te proberen op een vaste hindernis zou ik echt bloedlink vinden..

Ze zijn ook niet bedoeld om te springen maar om overheen te stappen ;).

Opzich oke, alleen kan lastige situaties opleveren met jonge paarden of pony's op deze hoogte. Waarom geen 20/30cm daar kan auto toch ook niet door?
Sowieso snap ik niet waarom ze het doen.... Bedoel het is om auto's te weren neem ik aan.... Waarom geen paaltjes?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:49

Dispar_Vulgo schreef:
Fietsers mogen er sowieso komen, want er naast is een fietspad met zo'n fiets klaphek.
Er langsheen is écht geen optie, tenzij ik door de sloot ga :D Beide kanten zitten sloten en oer de hele breedte zijn hoge hekken met slot.

De beheerder schreef dat is om crossmotors en quats te weren van dat pad.

Inderdaad goed voorstel om de balken stuk te verlagen! Centimeter of 20-30 is prima te doen met in principe ieder paard.

Niet om het een of ander, maar in de openingspost heb je het over een balk van 40cm. Het nuttige verschil tussen 20-30cm en 40cm ontgaat mij volledig. Sterker nog: een paard dat niet in staat is om over 40cm te stappen, daar hoor je niet op te rijden!!

Twee opties:
1) je reactie is schromelijk overdreven
2) jou inschatting van hoogtes deugd voor geen meter en zijn die balken beduidend hoger dan 40cm.

Dat de beheerder niet in zal gaan op het voorstel van 20-30cm, kan ik je nu al schriftelijk garandeen! Beetje Quad of Crossmotor springt daar moeiteloos overheen en daarmee is het nut van de balk om zeep.....

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:55

ik loop stage op een manege en wij hebben ook klanten die niet WILLEN springen paaltjes zou veel beter zijn en een shetlander met kleinmeisje zou ik ook niet over een vaste hindernis van 40 cm willen hebben dus die reactie hierboven vind ik niet kloppen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:55

Ik zou toch ook écht niet blij zijn met 40 cm voor mijn pony'tjes... Die kunnen wel springen, maar zijn onervaren en voor hen is het best hoog. Bovendien zou ik niet durven springen, ook aan de hand niet.

Ik snap niet waarom dit nou echt moet :n

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:59

Ikke, voor een shetlander kan in mijn ogen 40 cm wel een probleem zijn. Een gemiddelde shet zal 'moeite' moeten doen om er over heen te komen en vind dan het idee dat het een vaste 'hindernis' is niet fijn.
Maar ben het voor de rest wel met je eens. :j

Als de beheerder het voor paarden nog makkelijker gaat maken, word het voor de quads en crossmotors ook makkelijker. Dus is dat voor de beheerder een reden om het niet te gaan verlagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:01

Maar wat doe je dan als je een flinke boomstam tegen komt in het bos? Die meten veelal meer dan 40cm.

Ook een bosbeheerder zal een compromis moeten zoeken tussen het buiten houden van ongewenste bezoekers en gewenste gasten. Vertikale paaltjes waar een paard tussendoor kan, daar kan ook een crossmotor tussendoor en daarmee is het een volstrekt zinloze oplossing.

Daarnaast blijkt nergens uit dat de beheerder geen onderzoek gedaan heeft naar het paardenbezoek in zijn bos en is hem wellicht gebleken dat er helemaal geen ponietjes in het bos komen?

De beheerder wil bepaalde bezoekers NIET in zijn bos en daar neemt hij maatregelen voor. Dat hij daarbij een kleine groep gewenste gasten buitensluit is wellicht een bewust besluit; een gevolg van ONGEWENSTE bezoekers.

Maartje1990

Re: Hoe 'ruitersluis' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:04

Ik vraag me af hoe iemand dat met aanspanning zou moeten doen???

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:05

Maartje1990 schreef:
Ik vraag me af hoe iemand dat met aanspanning zou moeten doen???

Pad is hier denk ik gewoon weg niet geschikt voor?

Maartje1990

Re: Hoe 'ruitersluis' passeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:07

Ik bedoel vooral, wat voor antwoord geeft meneer boswachter daarop? het is toch een ruiterpad, zouden menners ook op moeten kunnen en mogen. Maar dat wordt hen nu belemmert?

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:34

Het is een ruiterpad daar mogen menners niet op komen. Er zijn op verschillende locaties ook menpaden of de combi