Paard niet te stoppen op buitenrit wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJellybeex12

Paard niet te stoppen op buitenrit wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 19:44

Afgelopen woensdag,

Zat ik op de fiets naast mijn verzorgster,
Ze ging in galop op de terugweg, en ineens ging hij ''er keihard vandoor'' er zat geen rem op ze kreeg hem niet terug naar draf,
Er gebeuren zo nog eens ongelukken, Ben ik bang... :(

Wie heeft er wat tips om je paard die ''op hol slaat'' op buitenrit,
Te stoppen?

Hij ging zelfs over de tegels...

Op de heen weg is er niets aan de hand, maar zodra we terug gaan is hij zo voorwaard en dribbelig.
En dat voor een 18 jarige...
Hij is 1,63 hoog. Kwpner.

Iemand tips!??? :o

Merlesophie

Re: Paard niet te stoppen op buitenrit wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:46

ik zet een stipje doet die van mij ook altijd

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:47

omtrekken?
en anders eventueel een net iets scherper bitje, misschien niet even vriendelijk, maar misschien wel het beste voordat ie straks onder een auto leg.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:48

Die van mij is ook altijd heter de terugweg. Ik zou de one-rein-stop in de bak oefenen en afstappen tijdens de stap, draf en galop. Zodat je hem altijd kunt stoppen en lukt dat niet dan kun je altijd nog afstappen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:49

Iig de terugweg niet meer galopperen voorlopig.

Rijdt je altijd het zelfde rondje of is het heen en terug. Probeer eens een andere route. Wissel dit regelmatig af. Ook de stukken waar je hard gaat afwisselen.

Voorlopig zou ik eerst de galop achterwege laten buiten. Springt ze niet aan vanuit draf?

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:50

Mijn kwpn ruin is afgelopen januarie 23 geworden en vertoont ook vaak dit gedrag, dit leeftijd zegt niks haha! bij mijn paard helpt het goed als ik veel overgangen rijd. vaak helpt de teugel helemaal geven ook, hoe meer je op pakt hoe meer het paard vooruit wilt. dit geld natuurlijk niet voor ieder paard :) idd, zoals hierboven genoemd een andere route? paden waar ze mag draven gaan stappen en waar ze normaal in stap moet een stukje draf, je kunt haar hiermee van de wijs brengen en dan is haar aandacht zowieso ergens anders.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:51

Dat doet/deed mijn lease paard ook, als hij wist dat we naar huis gingen was hij niet te stoppen, in het begin zijn we ook een paar keer gevallen, troffen we het paard een half uur later aan vrolijk met tuig en al in zijn stal zijn hooi op te eten. In het begin hebben we dingen als nieuw/scherper bit geprobeerd maar toen zijn we op aanrader van de eigenaar steeds een andere weg gaan proberen zodat hij niet meer wist wanneer we thuis kwamen, na 100 meter ruikt hij stal natuurlijk wel maar het ging langzamer hand wel helpen :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:59

heen weg galopperen terug weg niet.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:01

Die van mij is ook altijd snel op de terugweg!
Misschien is het een idee om de heenreis veel overgangen te rijden? Stap,draf,galop,draf,galop,draf,stap,draf,stap,draf,stap,draf,galop,draf,stap etc. Gewoon steeds 10 meter stap, 10 meter draf, 10 meter galop ofzo!
Dan luistert ie beter naar je hand en beenhulpen!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:02

iza_viv schreef:
Dat doet/deed mijn lease paard ook, als hij wist dat we naar huis gingen was hij niet te stoppen, in het begin zijn we ook een paar keer gevallen, troffen we het paard een half uur later aan vrolijk met tuig en al in zijn stal zijn hooi op te eten. In het begin hebben we dingen als nieuw/scherper bit geprobeerd maar toen zijn we op aanrader van de eigenaar steeds een andere weg gaan proberen zodat hij niet meer wist wanneer we thuis kwamen, na 100 meter ruikt hij stal natuurlijk wel maar het ging langzamer hand wel helpen :)

Dat is inderdaad ook een erg goede tip, steeds een andere route!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:10

Dit herken ik zo, wat een drama was het met mn IJslander. Ze is al ontzettend pittig en de vorige eigenaar had iets met zn rug en hield haar niet op de terugweg, dat ging dus altijd vol tempo. Hier ontkom je er niet aan om dezelfde weg terug dus ik heb maar gewoon doorgezet. Ik heb er wel een goede rem opgezet, als ik nu 'ho' zeg als ze te hard gaat staat ze direct stil.
Elke keer heb ik weer gedaan alsof ik gek was, let er vooral op dat degene die erop zit zich zelf niet aan gaat spannen omdat ze denkt dat het gaat gebeuren. Gewoon rustig blijven ontspannen.

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:16

Herkenbaar dit. Die van mij worden ook altijd heel heet, niet eens zozeer op de terugweg. Heeft ze al eens geprobeerd hem op de volte te sturen? Dan zal hij echt wel vaart (moeten) minderen. Voor een paard is het niet fijn om in volle vaart een volte te moeten maken, ze zitten zichzelf dan in de weg.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:20

Die van mij heeft hetzelfde maar ook op de heenweg

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:45

hhhmm misschien een scherper bit? of een hupteugek>

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:52

Bedankt voor de tips! (: Het pad is nogal smal.. dus omtrekken wil amper... en op de tegels... tsja.. Hij heeft al een rolletjes bit in wat vrij scherp is.. en die kan hij gelukkig niet vastpakken. Op de heen weg in galop is die ook vaak niet te stoppen.. maar uiteindelijk stopt hij wel.. Hulpteugels geen goed plan dan gaat hij omhoog.. Ja hij is 18, maar lijkt buiten en op andere plaatsen net een puber van 4..

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:00

Dit heb ik ook een keer meegemaakt. Dood eng := Was met een friesje van 1.72, die was toen ook een jaar of..... 19 geloof ik, hij kende dat pad terug zo goed dat hij niet meer wilde wachten. Het enge eraan was, het laatste stuk moesten we een weg oversteken, waar hij dus met volle vaart op af ging. Toen ik nog op een manege reed hebben wij altijd geleerd om met 2 handen aan een kant aan de teugels te gaan hangen. Dan ben ik toen dus ook gaan doen en geloof me, zo'n fries van 1.72 is stérk. Uiteindelijk slaagde ik erin om zijn hoofd opzij te trekken, maar hij bleef nog even rechtdoor rennen toen, maar vertraagde toen gelukkig.
Ik ben blij dat we daar ooit eens een lesje over hebben gehad op de manege. Wat ik hierboven las over andere routes; dat is een hele goede.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:01

Ik zou je paard toch maar een noodstop aanleren. Ik heb ondertussen geleerd, dat je er niet op gaat voordat een paard een noodrem heeft. Dat kan je erin trainen. Natuurlijk kunnen er altijd situaties voorkomen, waarbij zelfs dat niet werkt, maar dan gaat het echt om extreme dingen. En dat is de terugweg na een buitenritje niet. Echt, doe dat met je instructeur. Voor jullie veiligheid.Succes!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:05

Hoedoejedat?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:06

Ik zou zelf ook nooit op de terug weg galopperen..
Allebei m'n pony's die ik nu heb, gaan de terug weg al wat sneller lopen ik kan wel galopperen en krijg ze ook terug maar altijd wat moeilijker!
Ook zou ik de routes inderdaad afwisselen, en niet altijd op dezelfde plaats galopperen!

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 22:14

Ja precies :D we willen dit weekend naar het bos, daar is hij al eens geweest, maar je kan daar maar via 1 weg heen. we gaan zeker niet in het bos omdraaien en terug maar gewoon om het bos heen en zo weer de brug over, ''STAPPEN'' uiteraad haha. en een lange teugel daardoor is hij wat rustiger maar loopt alsnog erg voorwaards. heb verschillende dingen op google opgezocht, meschien voor meerdere bokkers onder ons handig. ( een kaartje aan het hoofdstel maken met naam eigenaar en telefoonnummer ) mocht je er wel van af vallen... en een liedje zingen moet ook helpen zo krijg je je ademhaling normaal, daar schijnen ze erg goed op te reageren..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:16

Scherper bit en dan op het eind van de terug weg even een galopje nemen *D Grapje, ik vind het gewoon leuk om de mijne altijd te plagen :')

Echt een scherper bit nemen klaar, is veel te gevaarlijk voor jou, het paard en de mensen in je omgeving.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:18

Die wil ik toch al kopen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:59

1 tip: NIET omtrekken! Je kan wel over de kop gaan of paard bovenop je. Is met een stalgenootje van me ook gebeurd..

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:02

Dorine92 schreef:
1 tip: NIET omtrekken! Je kan wel over de kop gaan of paard bovenop je. Is met een stalgenootje van me ook gebeurd..

Als je paard de one rein stop niet heeft geleerd dan kan dat idd. Daarom moet je het je paard ook eerst aanleren en regelmatig oefenen.
Ik leer het alle jong paarden aan, het kan je leven redden.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:04

KellyOrazio_ schreef:
Mijn kwpn ruin is afgelopen januarie 23 geworden en vertoont ook vaak dit gedrag, dit leeftijd zegt niks haha! bij mijn paard helpt het goed als ik veel overgangen rijd. vaak helpt de teugel helemaal geven ook, hoe meer je op pakt hoe meer het paard vooruit wilt. dit geld natuurlijk niet voor ieder paard :) idd, zoals hierboven genoemd een andere route? paden waar ze mag draven gaan stappen en waar ze normaal in stap moet een stukje draf, je kunt haar hiermee van de wijs brengen en dan is haar aandacht zowieso ergens anders.

Dat is bij de van mij ook zo